آموزش افزایش سرعت سایت

سئو

..آموزش افزایش سرعت سایت..
سئو

آموزش افزایش سرعت سایت

آیا می خواهید سرعت سایت تان را بهینه کنید و رتبه آن را افزایش دهید؟

آیا قصد دارید سایت تان را با الگوریتم هسته وب حیاتی برای (Core Web Vitals) بهینه سازی کنید؟

آیا در بین انبوهی از اطلاعات درباره چگونگی بالا بردن سرعت سایت سردرگم شده اید؟

من در این راهنمای جامع در سئو روز تمام آنچه که در مورد بهینه سازی سرعت وب سایت لازم است بدونید رو به طور مفصل آموزش میدم .

اطلاعاتی که در این مقاله به شما داده می شود را احتمالا در هیچ وب سایت دیگری پیدا نخواهید کرد.

در خیلی موارد از من میپرسند از کدام افزونه ها استفاده کنیم و چرا در کل اکثر کارهایی که برای بهینه سازی در سایت انجام میدیم باز هم نتیجه ای که میخوایم رو نمیگیریم؟!

با خواندن این چک لیست، شما با جزئیات بهینه سازی سرعت سایت آشنا می شوید و یاد می گیرید که چگونه سرعت یک سایت را بالا ببرید.

از کجا شروع کنیم؟

برای شروع بهتر است ابتدا سرعت سایت تان را به طور رایگان در https://sitespeedbot.com تست کنید.

این تست ۶۰ ثانیه طول می کشد و به شما اطلاعاتی می دهد که احتمالا قبلا نمی دانستید. تست را چند بار امتحان کنید تا میانگین خوبی برای شروع به دست آورید.

شما می توانید تاریخچه وب سایت تان را از طریق لینک زیر ردیابی کنید.

https://app.sitespeedbot.com/domain/YOURDOMAIN.COM

سرعت صفحه یا سرعت سایت چیست؟

سرعت صفحه یا سرعت سایت اساسا همان چیزی است که به سرعت بارگذاری یک صفحه وب اشاره دارد.

سرعت سایت را با Google Pagespeed Insights یا Pagespeed Score که تست سرعت سایت گوگل است، اشتباه نگیرید.

برخلاف تصور اکثر افراد، سرعت همه صفحات وب سایت مهم است. نه فقط صفحه اصلی!

سرعت سایت یکی از موضوعات مهم در سئو است.

معیارهای Core Web Vitals گوگل نیز باعث شده شاخص های سرعت بیشتر در سرچ کنسول گوگل دیده شود.

ابزارها و زمان بندی های مختلفی برای اندازه گیری سرعت یک صفحه وب وجود دارد. من در این مطلب تفاوت این شاخص ها را توضیح خواهم داد.

سرعت سایت چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

بدون شک این عبارت که ” وب سایت های سریعتر، رتبه بهتری دارند” را در اکثر توصیه های سئو دیده اید.

اما یادتان باشد که اگر سئو سایت تان به درستی اجرا نشده باشد، سرعت سایت بکلی از بین می رود.

بنابراین، قبل از اینکه وقت و تمرکز خودتان را بر روی بهبود سرعت سایت تان بگذارید، از خودتان سوال کنید:

آیا سئو داخلی وب سایتم دقیق است؟ اگر پاسخ تان منفی است، ابتدا این مشکل را حل کنید.

اما اگر سئو داخلی خوبی دارید، ادامه مطلب را بخوانید…

در ادامه سه روش افزایش سرعت سایت که به بهینه سازی عملکرد وب سایت تان کمک می کند را آورده ام.

۱-به روز بودن و قابلیت اطمینان

به روز بودن و قابلیت اطمینان احتمالا یکی از مهم ترین عوامل بهینه سازی است که اکثر افراد آن را نادیده می گیرند.

به روز بودن، قابلیت اطمینان و نیز هاستینگ بسیار اهمیت دارد. زمانی که یک صفحه وب سایت تان خراب است، سرعت بارگذاری آن صفر می باشد.

بنابراین بهتر است فرایند بهینه سازی سرعت خود را از کم ترین زمان ممکن خرابی شروع کنید.

وقتی افراد در مورد سرعت بخشیدن به رتبه بندی سایت صحبت می کنند، اکثر اوقات مربوط به زمانی است که از هاستینگ بد به هاستینگ خوب تغییر پیدا کرده اند.

بعد از این اتفاق، ان ها می بینند که سرعت سایت شان، رتبه بندی، ترافیک ارگانیک و نرخ تبدیل شان بهتر شده است و نتیجه می گیرند که بهینه سازی سرعت بدون شک سبب بهبود رتبه سایت شان شده است.

اما درحقیقت این قابلیت اطمینان سایت شان است که بهینه شده و گوگل اکنون می تواند بدون دریافت خطاهای مکرر DNS و یا خرابی های پی در پی ۵۰۴ و ۵۰۲، سایت را جستجو کند.

در بیشتر موارد، این قابلیت اطمینان سایت است که بعد از بهینه سازی سرعت سایت، ترافیک ارگانیک را افزایش می دهد و رتبه سایت را بالا می برد و نه افزایش سرعت سایت!

دلیل دیگر مربوط به مشکلات معمول نسخه های http و https سایت یا www و بدون www است که بعنوان بخشی از فرایند بهینه سازی سرعت وب سایت تصور می شود.

اما در حقیقت، مربوط به مسائل فنی یا سئو داخلی (on-page SEO) است که بایستی قبلا رفع می شد.

بنابراین بر اساس این بینش، با پیاده سازی چند تکنیک ساده می توان قابلیت اطمینان وب سایت را بهینه سازی کرد.

تنظیمات نظارت بر به روز بودن سایت را انجام دهید، اگر مشکل هزینه کردن ندارید، ۱۰-۵ صفحه را زیر نظر بگیرید.

Uptimerobot.com یک نقشه رایگان دارد که فواصل ۵ دقیقه ای را بررسی می کند.

البته برنامه پولی نیز دارد که بازه های زمانی ۱ دقیقه ای را بررسی می کند.

اگر می خواهید به جایگاه اول نتایج موتورهای جستجو برسید، سرویس هایی مانند Littlewarden.com و Domaincomet.com برای کنترل مسائلی که بر آپدیت تاثیر دارند مانند گواهینامه های SSL و تاریخ انقضا دامنه، مفید هستند.

اگر مشکل هزینه کردن ندارید، سایت Uptrends.com خدمات فوق العاده ای در این زمینه ارائه می دهد.

از یک هاستینگ باکیفیت و نزدیک به بازار هدف اصلی تان استفاده کنید.

اکثر افراد هنوز هم از هاستینگ های بی کیفیت استفاده می کنند.

زمانیکه بازار هدف شما در ایران است، بهتر است از خدمات یک هاستینگ خوب در کشورتان استفاده کنید. کیفیت و سرعت هاستینگ DNS واقعا مهم است.

داشتن یک هاستینگ باکیفیت امکان پذیر است اما اگر هنوز از هاستینگ DNS سرعت پایین استفاده می کنید، بدون شک بر روی قابلیت اطمینان کلی سایت تان تاثیر خواهد گذشت.

هاستینگ DNS آدرس سایت تان را به یک ادرس IP تبدیل می کند تا مرورگر بتواند وب سایت تان را پیدا کرده و به آن وصل شود.

اولین کاری که مرورگر هنگام تایپ کردن آدرس انجام میدهد، جستجوی DNS است.

سرعت این جستجو بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه کمتر به ان اهمیت داده می شود.

اگر هاستینگ DNS کُند باشد، بین ۰.۵ تا ۲ ثانیه طول می کشد تا به یک کوئری پاسخ داده شود.

این بدان معنا است که بارگذاری وب سایت شما (صرف نظر از اینکه چقدر هاستینگ ‌تان خوب است) ۲-۰.۵ ثانیه طول می کشد.

ما برای هاستینگ DNS سایت مان از Cloudflare استفاده می کنیم که سریع ترین DNS دنیا است و توسط DNSPerf نیز تست شده است.

از آنجایی که عملکرد DNS نادیده گرفته می شود، ما از ابزار تست سرعت SiteSpeedBot جهت بررسی سرعت هاستینگ DNS که یکی از معیارهایش هم می باشد، استفاده می کنیم.

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که اغلب افراد مرتکب می شوند این است که از هاستینگ DNS پیش فرضی که سایت ثبت کننده دامنه شان ارائه می دهد، استفاده می کنند.

هرگز این اشتباه را نکنید!

اکثر شرکت های پشتیبانی فناوری اطلاعات سرویس هاستینگ DNS را نیز در لیست خدماتشان قرار داده اند.

اما کیفیت هاستینگ DNS شان به هیچ وجه خوب نیست. اگر مدیریت چندین وب سایت را در دست دارید، احتمالا این موضوع را متوجه شده اید.

از سایت تان بک آپ بگیرید. درحالت ایده آل بهتر است از دو سیستم بک آپ استفاده کنید.

از دست دادن داده های یک سایت، اتفاقی است که ممکن است برای هر سایتی رخ بدهد.

اگر از وب سایت تان یک بک آپ باکیفیت داشته باشید، می توانید زمان خرابی را به حداقل برسانید.

اگر سایت وردپرسی دارید، بهتر است همیشه دو نسخه بک آپ تهیه کنید؛ یکی توسط هاست و دیگری به توصیه ما با استفاده از BlogVault.

امنیت، patching و نگهداری سایت

امنیت، patching و نگهداری سایت همگی مهم هستند و به نوعی با قابلیت اطمینان در ارتباط هستند.

به روز رسانی افزونه ها و patching باید به طور منظم انجام شود.

هر چند وقت یکبار افزونه های پولی که از آن ها استفاده می کنید را اپدیت کنید و از خدمات جدیدشان بهره مند شوید.

مطمئن باشید که ارزش هزینه کردن را دارد. بعنوان مثال ابزار Cloudflare هر سال چندین بار امکانات جدیدی را منتشر می کند که غالبا در نسخه‌ی پیش فرض غیرفعال هستند.

برای امنیت سایت، ما از ابزار Cloudflare و نسخه رایگان Wordfence بصورت ترکیبی استفاده می کنیم. 

نسخه ماهانه/ ۲۰دلاری Cloudflare یک دیواره امنیتی با کیفیت دارد که اگر مشکل هزینه کردن نداشته باشید، ارزش خریدن دارد.

ما برخی از قوانین Cloudflare را به صورت سفارشی به وب سایت مان اضافه کرده ایم. به این ترتیب، نه تنها عملکرد بلکه امنیت وب سایت مان را افزایش داده ایم.

۲- وزن صفحه یا اندازه صفحه

اندازه صفحات (وزن صفحه) اهمیت زیادی دارد. اما به ندرت از آن صحبت می شود.

برخی از افراد مدعی هستند که سایت شان در کمتر از ۲ ثانیه بارگیری می شود.

اما وقتی به گزارش سرعت سایت شان نگاهی می اندازیم، می بینیم که اندازه صفحه ۲۵ مگا بایت است…!

مهم نیست که یک ابزار سرعت سایت تان را چقدر بالا نشان دهد، در هر صورت سرعت بارگزاری یک صفحه ۵ مگا بایتی بسیار کند است.

ما به طور تصادفی متوجه شدیم که وزن صفحه نقش مهمی در بهبود سئو سایت دارد.

ماجرا از این قرار است که چندی قبل، سئو سایت چند مشتری را در دست داشتیم، در این بین متوجه شدیم که نمی توانیم رتبه آن ها را تغییر بدهیم.

تقریبا در همان زمان، یک مشتری از ما خواست تا سرعت سایت ش را بهبود ببخشیم.

مدت زیادی بود که رتبه بندی سایت شان بدون تغییر مانده بود و قصد داشتند با بهینه سازی  سرعت سایت شان، این مشکل را رفع کنند.

ما به کمک چند ابزار سایت شان را اجرا کردیم و متوجه شدیم که بیشتر صفحات شان ۱۰ مگابایت می باشند که در واقع یک مانع برای سرعت سایت شان محسوب می شد.

بارگذاری سایت شان کُند نبود و هیچ یک از تصاویر فشرده سازی نشده بود.

زماینکه ما این تکنیک ها را اجرا کردیم و سایت بهینه شد، اندازه بیشتر صفحات به ۱ تا ۳ مگابایت رسید.

در عرض یک هفته، رتبه سایت شان بطرز قابل توجهی ارتقا پیدا کرد.

به عقیده من، این یک موفقیت بزرگ در مدت زمان کوتاه بود که تنها به دلیل بهینه سازی سرعت خام حاصل شد.

در اینجا، این فکر به ذهنم رسید که شاید اندازه صفحه دلیل ارتقاء چشمگیر وب سایت تان باشد. بنابراین، مجددا سایت های مشتریان دیگر را بررسی کردیم.

بله، درست حدس زدید. آن ها هم مشکل اندازه صفحه داشتند. ما این مشکل را حل کردیم و خیلی زود رتبه آن ها نیز بهیود یافت.

از افزونه Lazy Loading استفاده کنید.

وب سایت های امروزی برای بارگذاری تصاویر، ویدئوها نیاز به Lazy Loading دارند تا اندازه صفحاتشان را به حداقل برسانند.

ما از پلاگین رایگان WP Rocket’s lazy که قسمتی از افزونه پولی Lazy Loading است، استفاده می کنیم.

کتابخانه ای که پلاگین lazy load از آن استفاده می کند، بسیار عالی است.

آن ها کدهای ساده ای دارند که می توانید به توابع php تان جهت حذف نام فایل های تصویری خاص و یا کلاس های تصویری از lazy loading اضافه کنید.

امکانات افزونه Autoptimize نیز بخوبی lazy load است. اما عملکرد کتابخانه ای که از آن استفاده می کند، خوب نیست.

اندازه فایل تصویر را کاهش دهید.

استفاده از قالب تصویر وب یک روش ساده برای کاهش اندازه تصویر و اندازه کلی صفحه است.

ابزارهای مختلفی برای پیاده سازی این روش وجود دارد. ما از Shortpixel و نیز فشرده سازی تصویر در نسخه پولی Cloudflare استفاده می کنیم.

ما ترجیح می دهیم از افزونه ای که بهینه سازی را در مقابل CDN انجام می دهد، استفاده کنیم. CDN اساسا بهینه سازی موثرتری را انجام می دهد.

اگر سایت غیر وردپرسی دارید که نمی توانید از ابزار Shortpixel استفاده کنید، نسخه ماهانه/۲۰دلاری Cloudflare قابلیت بهینه سازی تصویر را دارد.

در صورت امکان از JPG به جای PNG استفاده کنید.

بسیاری از مشکلات مربوط به اندازه صفحه به این دلیل به وجود می اید که نویسنده محتوا تصاویری را از Canva آپلود می کند که بطور پیش فرض با فرمت PNG هستند.

به این ترتیب، شما مجموعه ای از تصاویر با فرمت PNG و اندازه ۰.۵ مگابایت در یک صفحه دارید که می توانستند با فرمت JPS و اندازه ۰.۱مگابایت باشند.

افزونه Shortpixel، قابلیت تبدیل PNG به JPG را دارد.

البته بعضی مواقع ایراداتی دارد. بطور مثال ممکن است برای سایت هایی که تعداد قابل توجهی عکس دارند، به خوبی عمل نکند.

سایز مناسب تصاویر

اندازه یا وضوح تصویر دربرخی از سایت ها بسیار زیاد است.

زمانیکه از تصویر ۵۰۰۰ پیکسلی در بخشی از سایت که محل قرار گرفتن عکس ۵۰۰ است، استفاده می کنید.

در حقیقت، فایل تصویر را ۵ تا ۱۰ برابر بزرگتر از اندازه  مورد نیازش کرده اید.

برای این منظور، ما این مورد را بصورت دستی در صفحات مهم اصلاح می کنیم.

سپس از قابلیت تغییر اندازه انبوه (bulk resize) افزونه Shortpixel استفاده می کنیم تا حداکثر رزولوشن تصاویر را تا سطح سایت پایین بیاوریم.

از یک افزونه تست سرعت استفاده کنید

بهتر است بعد از انتشار محتوا به منظور بررسی اندازه صفحه، آن را با یک ابزار تست سرعت اجرا کنید.

اگر این کار را در زمان انتشار هر صفحه انجام دهید، به راحتی می توانید جلوی بسیاری از مشکلات مربوط به اندازه صفحه را بگیرید.

افزونه Cloudinary یک ابزار فوق العاده برای کنترل صفحه دارد که در آن یک صفحه را با جزئیات زیاد تحلیل می کند.

این ابزار به شما نشان می دهد که وزن زیاد صفحه مربوط به کدام قسمت آن است.

کدهای شخص ثالث را ارزیابی کنید

کد شخص ثالث نقش موثری در بزرگ شدن صفحات دارد. با انجام چند روش ساده می توانید با آن ها مقابله کنید:

WP Rocket نسخه جدیدی از افزونه خود را منتشر کرده که می تواند اجرای جاوااسکریپت را تا زمان تعامل کاربر با صفحه متوقف کند.

در برخی موارد، این یک روش مفید برای ابزارهای شخص ثالثی است که به کُندی بارگذاری می شوند.

آن دسته از ابزارهای چت زنده که به کُندی بارگذاری می شوند و مواردی مانند ربات های پیام رسان FB را به Google Tag Manager منتقل کرده و اجرای آن ها را با ۵-۸ ثانیه تاخیر تنظیم کنید (از تایمر استفاده کنید).

به این ترتیب، آن ها را از بارگذاری صفحه دور کرده اید، بدون اینکه تاثیری بر عملکردشان داشته باشد.

  • اگر از شبکه‌های تبلیغاتی مانند Adthrive یا Mediavine استفاده می کنید، مطمئن شوید که این شبکه ها امکانات بهینه سازی سرعت را داشته باشند. این دو شبکه هر دو بهینه سازی سرعت دارند که بعدا در فرایند بارگذاری تبلیغات آن را اجرا می کنند و می توانند لود تبلیغات را کُند کنند و تاثیر تبلیغات بر سرعت سایت را به طرز قابل توجهی کاهش دهند.
  • درصورتیکه از تست AB استفاده نمی کنید، می توانید ابزارهای Hotjar و Luckyorange را نصب کنید. بهتر است این ابزارها را به Tag Manager منتقل کنید و از Window Loaded که آن ها را در آخر فرایند بارگذاری صفحه، لود می کند، استفاده نمایید. با انجام این کار، سرعت اجرای سایت افزایش می یابد.
  • امکانات تِم، پلاگین یا نرم افزاها را غیرفعال یا کلا حذف نمایید. بسیاری از تِم ها، اپلیکیشن ها و پلاگین ها برای هر کدام از امکاناتشان، یک فایل را بارگذاری می کنند. تنظیمات مربوط به قابلیت های تِم، افزونه ها و اپلیکیشن های خود را با جزئیات انجام دهید و مواردی که استفاده نمی کنید را غیرفعال سازید. به عنوان مثال غیرفعال کردن Google Maps API می تواند به میزان قابل توجهی اندازه صفحه را کاهش دهد.
  • ابزار Screaming Frog SEO Spider یکی از موثرترین روش ها برای مشاهده اندازه صفحه در کل سایت است. Pagespeed API را به Screaming Frog متصل کنید، یک خزش در سطح سایت اجرا کنید. آنگاه تمام داده های مربوط به اندازه صفحه در زیر زبانه Pagespeed به شما نمایش داده می شود.

داده های CRUX و تجربه کاربری

CRUX مخفف Chrome User Experience Report (گزارش تجربه کاربری کروم) است.

این داده ها از مرورگرهای میلیون ها کاربر گوگل کروم به دست آمده است.

گوگل از اطلاعات CRUX در امتیاز دهی Core Web Vitals استفاده می کند.

این داده ها همان اطلاعاتی است که آن ها با توجه به سرعت سایت در الگوریت خود استفاده می کنند.😊

احتمالا با این روش می توانند معیارهای تعامل کاربر را در الگوریتم شان قرار دهند.

آن جایی است که اکثر افراد در زمان بهینه سازی سرعت سایت برای بهبود سئو، آن را درنظر می گیرند.

این منطقه اگرچه مهم است اما درصورتی که دو حوزه دیگر (قابلیت اطمینان و اندازه صفحه) نادیده گرفته شود، تلاش های شما در این حوزه بی نتیجه خواهد ماند.

افراد به جای اینکه بر روی تجربه کاربری وب سایت شان تمرکز کنند، وقت و انرژی زیادی روی موارد اشتباه مانند زمان بارگذاری کلی می گذارند که بی فایده است. تمرکز اصلی الگوریتم جدید Core Web Vitals بر روی تجربه کاربری است.

چرخه زمانی الگوریتم Core Web Vitals 28-30 است.

داده های الگوریتم “هسته اصلی وب” در یک چرخه زمانی پردازش می شوند.

اگر در سرچ کنسول گوگل خطای سرعت Core Web Vitals دارید، بررسی آن ۲۸ روز طول می کشد.

گزارش های CRUX که ما درباره اش صحبت خواهیم کرد در لحظه‌ی پردازش داده های ماهانه Google Bigquery با داده های موجود در سه شنبه دوم ماه می باشد.

به عقیده من این نشان می دهد هر تغییری که در سرعت سایت و شاخص های تعامل کاربر ایجاد کنید، احتمالا قبل از اینکه بر روی SERP ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد، یک تاخیر ۳۰ روزه خواهد داشت. 

داده های مصنوعی (آزمایشگاهی) در مقابل داده های واقعی (نظارت بر کاربر واقعی(RUM))

برای درک بهتر سرعت سایت، مشاهده تفاوت داده های آزمایشگاهی با داد های میدانی ضروری است.

تست داده های آزمایشگاهی همان چیزی است که یک تست سرعت به شما گزارش می دهد.

ابزارهای تست سرعت نظیر Pagespeed Insights ،Lighthouse ،SiteSpeedBot و… همگی یک تست مصنوعی را انجام می دهند.

این تست از یک کاربر واقعی الگوبرداری می کند و نتایج سرعت را بر اساس روش آزمایشش در اختیارتان قرار می دهد.

داده های دنیای واقعی (RUM) سرعت حقیقی در دنیای واقعی و همان چیزی است که کاربران آن را تجربه می کنند.

اطلاعات CRUX، داده های میدانی است و داده های بدست آمده ازابزار RUM (نظارت بر کاربر واقعی) مانند Uptrends واقعی می باشند.

به عنوان مثال سرعت حقیقی صفحه را در زمان بازدید کاربر از صفحه ثبت می کند.

آنچه برای ما اهمیت دارد، سرعت در دنیای واقعی است. به همین دلیل است که شاید سایت شما از تست سرعت Pagespeed Insights نمره ۱۰۰ گرفته باشد، اما هنوز هم کُند لود می شود و بالعکس.

مواردی که باید انجام دهید:

من در بخش بعدی به این موضوع می پردازم. در حال حاضر، یکی از اقدامات عملی دقیق، نصب گزارش سرعت CRUX بر روی وب سایت تان از طریق لینک زیر است:

https://g.co/chromeuxdash

این گزارش اطلاعات زمینه ای گوگل درمورد سرعت سایت تان و اینکه کاربران دنیای واقعی چطور بارگذاری صفحه سایت تان را تجربه کرده اند، ارائه می دهد.

البته این گزارش تنها برای وب سایت هایی که بازدید بالایی دارند، تهیه می شود.

Google Pagespeed Insights/ تفسیر گزارش ها

در ادامه قصد دارم موارد مهمی درباره Google Pagespeed Insights (PSI) که احتمالا نمی دانید و دلیل اهمیت آن ها را بیان می کنم.

تست Google Pagespeed Insights از ایالات متحده انجام می شود

این بدان معنا است که اگر هاستینگ سایت تان در اروپا، ایران یا استرالیا باشد، سرعت سایت تان کُندتر می شود و در نتیجه نمره PSI کمتری دریافت می کند.

اگر می خواهید در سطح بین المللی نمره خوبی از سرعت لود صفحه بدست بیاورید، بهتر است از Lighthouse Report در سایت Webpagetest.org استفاده کنید.

سرعت صفحه موبایل درحال تست  یک اتصال کُند می باشد و CPU دستگاه را محدود کرده است!

دلیل اینکه چرا نمره موبایل شما از دسکتاپ پایین تر است این است که گوگل درحال رقابت با اتصال اینترنتی ۱.۶ مگابایتی/ثانویه (کُند) و یک دستگاه Nexus 5 (دستگاهی که بیشتر از ۵ سال عمر دارد) با یک CPU کاهنده ۴X (25درصد قدرت CPU) می باشد.

این دستگاه واقعا کُند است. بنابراین مگر اینکه سایت شما از پایه و اساس بر روی یک تِم سریع جهت دستیابی به نمره موبایل بالا ساخته شده باشد.

در غیر این صورت، بایستی برای گرفتن نمره بالاتر از ۵۰ یا ۶۰ بایتی واقعا تلاش کنید.

زمانیکه به سرعت موبایل تان نگاه می کنید، حتما بایستی درصد کاربرانی که از طریق موبایل وارد وب سایت تان می شوند را نیز درنظر بگیرید.

بازسازی سایت سئو روز آکادمی ما به تاخیر افتاده و بر روی یک تِم کُند ساخته شده است.

درحال حاضر، نمره PSI دسکتاپ آن بین ۹۰-۱۰۰ و نمره تلفن همراه بین ۴۰-۸۰ متغییر است.

فارغ از سوالاتی که امتیاز PSI وب سایت مان را مورد انتقاد قرار می دهند، من نگران نمره موبایل سایت مان نیستم.

زیرا تنها ۱۰درصد از کاربران ما از طریق تلفن همراه وارد وب سایت می شوند.

امتیاز PSI شما ثابت نیست!

امتیاز PSI تان ثابت نیست! این نمره با توجه به ADN سرعت صفحه تان و نیز نسخه Lighthouse که از آن استفاده می کنید، تغییر می کند.

نسخه قبلی Lighthouse در ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شد که در آن امتیاز بندی بسیار سختگیرانه تر از نسخه ۵ (نسخه قبلی) است.

به عنوان مثال، وب سایتی که از نسخه ۵ نمره ۱۰۰ به دست آورده، معمولا در نسخه ۶ نمره ۷۰ می گیرد.

ماشین حساب Lighthouse دقیقا نحوه محاسبه امتیازات از زمان بندی سرعت سایت را به شما نشان می دهد.

همه صفحات مهم هستند

اینکه برای صفحه اصلی تان نمره ۱۰۰ گرفته اید، بدان معنا نیست که سرعت تمام صفحات داخلی تان خوب است. سئوی ۱۰۰ درصد و اشتباه سایت های تحلیل سئو رو بخونید.

ابزار Screaming Frog به شما اجازه می دهد تا امتیاز PSI سرعت هر صفحه از سایت تان را در سریع ترین زمان ممکن مشاهده کنید.

داده های CRUX/میدانی اهمیت بیشتری دارند.

همانطور که در بالا اشاره شد، داده های میدانی یا داده های CRUX که گوگل بر روی سایت شما دارد، بیشتر از امتیاز PSI اهمیت دارد زیرا این اطلاعات واقعی هستند.

اصطلاحات سرعت سایت که باید از آن ها اطلاع داشته باشید.

اصطلاحات و مفاهیمی وجود دارند که شما باید برای به حداکثر رساندن سرعت سایت از آن ها اطلاع داشته باشید.

در ادامه من اصطلاحات مهم و معنی آن ها را آورده ام:🎯

TTFB_ زمان رسیدن به اولین بایت

TTFB نقطه ای است که سرور وب به شما پاسخ می دهد و ارسال داده ها آغاز می شود.

هر چه مقدار آن کمتر باشد بهتر است. به طور کلی، مقدار آن در کشوری که هاستینگ شما در آنجاست باید دائما بین ۰.۲-۰.۱ ثانیه و در سطح بین المللی بین ۰.۵-۰.۲ باشد.

رقم بالاتر به این معنا است که شما باید برخی اصلاحات را انجام دهید.

وزن/اندازه صفحه

ما قبلا درباره این موضوع صحبت کرده ایم. وزن صفحه همان اندازه صفحه است که باید تا جاییکه امکان دارد کوچک باشد.

حداکثر وزن ممکن برای صفحات اصلی ۳ مگا بایت می باشد.

زمان Onload/ تکمیل سند/ زمان Load

زمان Onload (که به آن زمان Load یا تکمیل سند نیزمی گویند) زمانی است که پردازش صفحه  و بارگذاری فایل های اصلی مانند تصاویر و CSS به پایان رسیده و مرورگر ایونت تکمیل سند را روشن می کند.

در سایت های وردپرسی، Onload زمانی است که هسته اصلی سایت لود می شود، اما فایل های شخص ثالث هنوز تمام نشده اند.

ایده آل ترین حالت برای این زمان بین ۱.۵ تا ۲.۵ ثانیه است.

Onload Time شاخصی است که ابزار تست سرعت Pingdom از آن استفاده می کند (در آنجا آن را Load Time می نامند).

اما Pingdom غالبا زمان بندی را نادرست گزارش می دهد زیرا صفحه را مانند یک مرورگر نرمال رِندر نمی کند.

بیشتر محتواهای بهینه سازی سرعت و سایت ها از زمان بندی Pingdom در نمونه های اسکرین شات شان استفاده می کنند زیرا گزارش های آن همیشه کمتر از مقدار واقعی می باشد. زیبا نیست! (بله، من همین کار را انجام دادم)

به منظور استفاده از Onload Time می توانید GTMetrix را تنظیم کنید و SiteSpeedBot.com زمان Onload را به عنوان یکی از ۶ معیار اصلی نشان می دهد.

اگر یک سایت تبلیغاتی دارید، Onload Time یکی از مواردی است که می توانید بر روی آن تمرکز کنید.

زیرا کد شبکه تبلیغاتی مدت زمان لود شدن کامل را به میزان قابل توجهی از بین می برد.

زمان بارگذاری کامل

زمان بارگذاری کامل همان چیزی است که GTMetrix به طور پیش فرض از آن استفاده می کند و احتمالا افراد از آن به عنوان زمان لود شدن یاد می کنند.

عدد این شاخص زمانی را که ایونت تکمیل سند روشن شده باشد، نشان می دهد و مقدار ان بیشتر از ۲ ثانیه نیست.

ما قبلا از این زمان بندی استفاده می کردیم. اما این شاخص دیگر چندان خوب نیست. زیرا یک قطعه تک از کدِ پیکسل بازاریابی می تواند به میزان چشمگیری این زمان بندی را خراب کند.

مقادیر پایین این شاخص همیشه بهترین هستند. به عنوان مثال مقدار این شاخص برای یک سایت با مقدار میانگین کد بازاریابی و تحلیل معمولا بین ۰.۵ تا ۲ ثانیه بالاتر از زمان تکمیل سند/ لود می باشد.

تعداد درخواست ها

تعداد درخواست ها، به طور کلی، تعداد فایل هایی است که در صفحه لود می شوند (هر چه تعداد کمتر باشد، بهتر است) و تعداد ایده آل آن ۵۰ می باشد.

اگر کد تبلیغاتی دارید یا از Easy AZON و یا موارد مشابه آن استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که این تعداد بسیار بالاتر است.

FCP_ اولین رنگ محتوا

اولین رنگ محتوا (FCP) زمانی است که بخش اول صفحه شروع به اجرا شدن می کند.

بازدیدکنندگان به طور موثر در این زمان لود شدن صفحه را می بینند. هر چه عدد پایین تر باشد، بهتر است و معمولا زیر ۱ثانیه سریع است.

LCP_ بزرگترین ترسیم محتوایی

LCP یعنی مدت زمانی که صرف می شود تا بزرگترین ترسیم محتوایی صفحه بارگذاری شود و برای کاربر به نمایش دربیاید.

یک سایت سریع در عرض ۱ ثانیه به LCP می رسد.

CLS_ تغییر در چیدمان تجمعی

CLS معیاری برای اندازه‎ گیری ثبات بصری در زمان بارگذاری یک صفحه است و به عنوان یک معیار برای تغییر غیرمنتظره عناصر یک صفحه در زمان لودن شدن سایت برای کاربر، معرفی می‌شود.

CLS زمانی اتفاق می‌افتد که یک عنصر بصری، موقعیت خود را از یک فریم به فریم دیگر تغییر می‌دهد. تارگت گوگل برای CLS زیر ۰.۱ است.

خطای Render Blocking ( مسدود کردن رندر)

اگر تست سرعت را انجام داده باشید، این اصطلاح را می بینید. عبارتی مانند” از مسدود کردن رندر جلوگیری کنید” یا چیزی شبیه آن.

به عبارت ساده، مسدود کردن رندر به این معنی است که رندر سایت تا زمانی که مرورگر فایل را پردازش نکند، نمی تواند ادامه یابد.

همانطور که می بینید از کتابخانه‌ی Jquery JavaScript معمولا به عنوان مسدود کردن رندر یاد می شود.

زیرا اکثر تِم ها از Jquery استفاده می کنند و این فایل برای رندر کردن صفحه مورد نیاز است.

علاوه بر این، تِم هایی مانند WPAstra و Generatepress این واقعیت را القا می کنند که بدون Jquery، می توان بر روی آن ها سایت ایجاد کرد.

CSS یکی از منابع مسدود کردن رندر است. صفحه شما بدون پردازش CSS نمی تواند به شکل مناسب ارائه شود.

احتمالا گاهی متوجه شده اید که برخی از سایت ها FOUC (فلش محتوای بدون حالت) دارند که در زمان لود سایت برای ۰.۵-۱ ثانیه شکسته به نظر می رسد.

دلیل آن هم این است که کسی CSS را به تعویق انداخته است و یا به نحوی CSS را دستکاری کرده تا خطای” Avoid render blocking resources” را در یک ابزار تست سرعت رفع نماید، و در این مرحله، تا حدی رندر سایت را خراب کند.

بطور کلی، هرچه سایت تان از منابع انسداد رندر کمتری برخوردار باشد، عملکرد سایت سریع تر و در نهایت زمان FCP و LCP کمتر خواهد بود.

زمان انسداد کل معیاری برای رسپانسیو بودن است.

این زمان حد واسط بین زمان FCP (زمانی که سایت شروع به ارائه می کند) و زمان تعامل (TTI) است؛ یعنی زمانی که سایت به ورودی های کاربر پاسخ می دهد.

این نوعی اندازه گیری اختلاف زمانی بین زمانی است که کاربران لود شدن صفحه را می بینند با زمانی که می توانند تعامل داشته باشند و از آن استفاده کنند.

شاخص سرعت

شاخص سرعت یک معیار مصنوعی و گسترده برای اندازه گیری زمان لود شدن است.

این معیار در Google Pagespeed Insights وجود دارد و تقریبا معادل زمان لودشدن کلی است.

از آنجایی که زمان بندی سرعت شاخص به اندازه FCP، LCP و زمان لود شدن ملموس نیست، ما ترجیح می دهیم بر روی معیارهای دیگر تمرکز کنیم.

Async و Defer

این اصطلاحات در رابطه با جاوا اسکریپت و منابع انسداد رندر وجود دارد.

به طور پیش فرض، همه‌ی جاوا اسکریپت مسدود کننده رندر می باشد.

اگر تگ Async یا Defer، نداشته باشد، مرورگر پردازش رندر صفحه را جهت لود شدن و اجرای جاوا اسکریپت متوقف می کند.

این موضوع رندر صفحه را به میزان قابل توجهی کند می کند. Async و Defer دو روش برای بهینه سازی این موارد هستند.

به طور خلاصه، برای بهینه سازی جاوا اسکریپت ما آن را به صورت ایده آل در پاورقی می خواهیم و قصد داریم از یک تگ Defer بر روی آن استفاده کنیم.

این بدان معنا است که بعدا در فرایند لود شدن، بارگذاری می شود و آن را از مسیر رندر سایت خارج می کند.

بیشتر اسنیپت های JS ابزارهای بازاریابی شخص ثالت از یک تگ Async استفاده می کنند که برای سرعت مطلوب نیست.

تغییر آن به تگ Defer یا افزودن برچسب Defer کمک می کند تا سایت سریع تر رندر شود.

یکی از عملکردهای اصلی سرویس هایی نظیر Cloudflare Rocket Loader و NitroPack استخراج جاوا اسکریپت از یک صفحه و به تعویق انداختن همه آن است.

ابزار WP Rocket نیز عملکرد تاخیری دارد و می تواند سرعت سایت را به میزان زیادی افزایش دهد.

نظریه محدودیت ها_ قرار دادن Page Speed Optimization در Perspective

بسیاری از افراد تلاش می کنند در Pagespeed Insights نمره ۱۰۰ کسب کنند زیرا بر این باورند که این موضوع باعث می شود تا سایت شان به جایگاه های برتر گوگل دست پیدا کند.

بهینه سازی سرعت سایت مهم است. اما همانند تمام فاکتورهای سئو، به تنهایی نمی تواند جایگاه های برتر گوگل را کسب کند.

وسواس بیش از حد روی سرعت سایت ایده غلطی است.

در ادامه شما را با یک مدل ذهنی به نام ” نظریه محدودیت ها” دلیل این را توضیح می دهم.

درک دقیق این مدل ذهنی به شما کمک می کند تا با صرف وقت و انرژی کمتر، پول بیشتری بدست آورید!

زمانی که سایت شما از سرعت خوبی برخوردار است، بالابردن بیشتر سرعت سایت تنها منجر به بازدهی بهتر در رتبه بندی، نرخ بازدید و نرخ کلیک خواهد شد.

زیرا ” محدودیت” دیگر سرعت نیست. این چیزی  مانند سئو داخلی یا محتوا یا عناصر تبدیل تان است.

“نظریه محدودیت ها بیان می کند که هر سیستم هدف‌داری دارای یک محدودیت است و نگرانی در مورد هر چیز دیگری به غیر از این، به معنی اتلاف منابع می باشد.

تصور کنید خط مونتاژ یک کارخانه سه بخش داشته باشد. دو بخش از آن می تواند ۱۰۰ واحد در ساعت تولید کند. این درحالی است که ظرفیت بخش سوم فقط ۵۰ واحد در ساعت است.

در این صورت، هر سرمایه گذاری خارج از بهبود بخش سوم، نتیجه را بهتر نمی کند. دو برابر کردن ظرفیت دو بخش اول جهت تولید ۲۰۰ واحد در ساعت درحالی که بخش سوم همچنان ۵۰ واحد در ساعت تولید می کند، نتیجه بخش نیست.”

چک لیست ساده بهینه سازی سرعت سایت (رسیدن به سرعت حداکثر)

در این قسمت قصد داریم کمی بیشتر به موارد عملی بپردازیم.

در ادامه نحوه دستیابی به سرعت از سرعت کند به سرعت مناسب، و از سرعت مناسب به سرعت حداکثری را نشان می دهم.

احتمالا بسیاری از مواردی که قصد داریم به آنها اشاره کنیم را شنیده باشید. با این وجود،  ممکن است بسیاری از این موارد مانند Instant Page را نشنیده باشید.

  • از یک هاستینگ باکیفیت و نزدیک به بازار هدف تان استفاده کنید. هاستینگ hostdl برای سایت های وابسته و هاستینگ bertina برای سایت هایی که به پردازش بیشتری نیاز دارند مناسب است. اگر از Nitropack استفاده می کنید، هاستینگ netafraz توصیه می شود.

اگر قصد دارید تهاجمی‌تر عمل کنید و VPS خود را با Wordops ،Runcloud یا Gridpane اجرا کنید، یک پیکر بندی سرور خالص Nginx (بدون Apache) را پیاده سازی کنید.

  • از یک هاست DNS خوب استفاده کنید. در حالت ایده آل Cloudflare پیشنهاد می شود. اگر Cloudflare را دوست ندارید، می توانید از Digital Ocean استفاده کنید. 
  • از HTTP به HTTPS به روز رسانی کنید. HTTPS برای امنیت و سئو سایت مهم است. علاوه بر این، با بروز رسانی در HTTPS، مرورگر می تواند از پروتکل جدیدتر و سریع تر HTTP2 استفاده کند که سرعت بارگیری سریع فایل ها از یک سایت را افزایش می دهد. مقاله من در رابطه با HTTPS رو بخونید .

توجه: هاستینگ بی کیفیت از HTTP2 پشتیبانی نمی‌کند.

ابزار تست سرعت ما در https://sitespeedbot.com درباره این پشتیبانی تحقیق می کند. علاوه بر این، این پروتکل جدید با HTTP:// کار نمی کند.

  • حافظه پنهان (Caching) را نصب کنید. بدون حافظه داخلی، سایت وردپرسی نمی تواند سریع کار کند. WP Rocket یک ابزار مناسب برای افراد مبتدی است. اگر از Cloudways استفاده می کنید، Redis را نصب نماید و از پلاگین Object Caching نیز استفاده کنید:

https://wordpress.org/plugins/redis-cache/

اگر یک سایت فروشگاهی سطح بالا دارید که به عنوان مثال هر ۳۰ ثانیه یک تراکنش مالی دارد، نسخه پولی افزونه Redis را به شما پیشنهاد می کنم.

  • Lazy Loading را نصب کنید. نصب Lazy Loading یک ضرورت است. ما از WP Rocket’s lazy-load (هم نسخه رایگان و هم پلاگین حافظه پنهان پولی) و برخی اوقات از Autoptimize’s lazy-load. استفاده می کنیم.
  • فشرده سازی و بهینه سازی Nextgen را اضافه کنید. من از Shortpixel استفاده می کنم.
  • یک CDN را نصب کنید. من معمولا از Cloudflare استفاده می کنم. حتی برنامه رایگان آن نیز سرعت خوبی دارد. اگر از WPX استفاده می کنید، از Cloudflare استفاده نکنید. در عوض، از CDN استفاده کنید زیرا به طور پیش فرض” edge caching” را انجام می دهد. نسخه پولی Cloudflare، فایروال و بهینه سازی تصویر بسیار خوبی را در اختیارتان قرار می دهد.

BunnyCDN نیز جایگزین خوبی برای Cloudflare است. هم ارزان است و هم بهینه سازی تصویر را انجام می دهد.

  • Just in Time Preloading را نصب کنید. من این پلاگین را از https://instant.page استفاده می کنم. Just in Time Preloading لینک ها را زمانی که روی آن قرار می گیرید، از قبل بارگذاری می کند. گزینه دیگری به نام Flying Pages برای اینکار وجود دارد که من آن را پیشنهاد نمی کنم.

این افزونه خیلی تهاجمی است و معمولا هاستینگ تان را خراب می کند زیرا معمولا لود هاستینگ تان را ۵-۱۰ برابر افزایش می دهد.

به دلیل ویژگی تهاجمی آن غالبا ده ها صفحه در بک گراند سیستم کاربر لود می شود که می تواند سبب کند شدن سیستم فرد در زمان مرور صفحه یا تعامل با آن شود.

  • Google Tag Manager را نصب کنید. انتقال جاوا اسکریپت شخص ثالث به Tag Manager و استفاده از Window Loaded باعث بارگذاری کد بعد از بارگذاری سایت می شود. با این روش ساده می توان مانع انسداد رندر توسط جاوا اسکریپت شد.
  • Defer JavaScript و Cloudflare Rocket Loader. تغییر تگ های جاوا اسکریپت به Defer (در مقابل Async) باعث افزایش سرعت آن ها می شود. WP Rocket یا Cloudflare Rocket Loader می تواند این کار را انجام دهد. در انجام دادن این کار محتاط باشید زیرا باعث خراب شدن کارها می شود. ابزارهای توسعه کروم معمولا در صورت خرابی ، به شما اخطار می دهند.
  • از نسخه های جدی تر PHP استفاده کنید. از به روز ترین نسخه های PHP که سایت تان پشتیبانی می کند، استفاده کنید. این نسخه ها سرعت بهتری از نسخه های قبلی دارند. بعنوان مثال سرعت نسخه ۷.۳ از نسخه ۷.۲ بیشتر است. پلاگین رایگان PHP Compatibility (که می تواند در هر سایتی مورد استفاده قرار گیرد) یک بررسی سازگار PHP را اجرا می کند.
  • یک فایروال نصب کنید. نسخه رایگان Wordfence یک فایروال عالی دارد که بسیاری از موارد مزاحم را فیلتر می کند. این افزونه با وجود اینکه برخی چرخه های CPU را برای پیاده سازی فیلترینگ و فایر والش می جود، اما یک مزیت خوب دارد: خزنده ها و سایر ترافیک زباله که منابع را می جوند، مسدود می کند.
  • Cloudflare Rules را اضافه کنید. این قوانین روی نسخه رایگان وجود دارند. و بسیاری از بازدیدهای منفی که به سایت تان آسیب می زند را مسدود می کنند. در برخی موارد، بار CPU را به طرز چشمگیری کاهش می دهند زیرا تلاش های پسورد را حذف می کنند.

چک لیست پیشرفته بهینه سازی سرعت سایت (رسیدن به سرعت مطلوب در کوتاه ترین زمان ممکن)

  • Object Caching را نصب کنید. Object Caching نوعی حافظه پنهان است که کوئری های پایگاه داده در آن ذخیره می شود. این ابزار برای سایت های فروشگاهی یا وب سایت هایی که تراکنش مالی زیادی دارند، بسیار مناسب است. Object Caching را می توان برای استفاده از Redis یا Memcached نصب کرد. برای اینکار از حافظه پنهان دیسک استفاده نکنید زیرا سرعت سایت تان را پایین می آورد.

افزونه Redis سرعت بهتری دارد اما Memcached در دسترس تر است. اگر VPS دارید، بیشتر اوقات از Redis پشتیبانی می کند. از هاستینگ بخواهید تا آن را برایتان پشتیبانی کند.

  • Preconnect ,Preload ,Prerender و Prefetch: اینها ” نکات مربوط به منابع” هستند : اسنیپت هایی از html که در هدر سایت تان قرار دارند و به مرورگر می گویند که بایستی کارهای مربوط به پس زمینه را انجام دهد.

DNS prefetch جلوتر از آنکه یک فایل یا منبع درخواست شوند، جستجوی DNS را انجام می دهد.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، برخی از هاستینگ های DNS کُند هستند.

Preconnect قبل از اینکه یک منبع درخواست شود، اتصال سرور را برقرار می کند.

این موضوع می تواند سرعت کد شخص ثالث را افزایش دهد.

Preconnect، DNS Prefetch و Preconnects را به سرور متصل می کند. به این ترتیب، کارهای بسیاری از قبل انجام می شوند.

ما از Autoptimize برای افزودن Preconnects استفاده می کنیم. Autoptimize در تگ Extras موجود است و شما می توانید با استفاده از این افزونه، این کار را خودکار کنید..

اما از آنجایی که انجام آن بسیار راحت است، ما آن را به صورت دستی انجام می دهیم.

Preload برای تغییر ترتیب بارگذاری فایل ها در لود صفحه به کار می رود.

به عنوان مثال، می‌توانیم با بارگذاری مجدد فایل لوگو و غیرفعال کردن lazy load بر روی آن، سرعت زمان بندی FCP را بالا ببریم.

ما معمولا از Autoptimize برای اضافه کردن دستورالعمل های preload استفاده می کنیم.

در برخی موارد، از این پلاگین تنها برای اضافه کردن کد preload در صفحه اصلی جهت سرعت بخشیدن به آن استفاده می کنیم.

Prefetch همان چیزی است که Instant.page برای بارگذاری صفحات از قبل استفاده می کند.

برای انجام این‌ کار نیاز به هیچ راهنمایی نیست زیرا Instant.page همه کارها را انجام می دهد.

Prerender یک دستورالعمل زیرکانه است که بک گراند یک صفحه کامل را بارگذاری می کند در برخی موارد، سرعت سایت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

بعنوان مثال اگر  ۸۰% کاربران شما ابتدا به صفحه اصلی وارد شده و سپس به سراغ مقاله” بهترین…”می روند، می توانید یک دستورالعمل prerender به صفحه اصلی اضافه کنید تا مقاله ” بهترین..”را بارگذاری کند.

هنگامی که کاربر بر روی لینک “بهترین…” کلیک می کند، صفحه بطور کامل بارگذاری شده و در مرورگر وی ذخیره می گردد.

در اینجا تنها اتفاقی که باید بیفتد، اجرا شدن جاوا اسکریپت است. با این وجود، برای هر صفحه تنها یک تگ prerender پشتیبانی می شود.

در سایت های وردپرسی این افزونه فعال است و مشخص می کند که کدام صفحات باید در تگ prerender باشند و بصورت پویا آن ها را درج می کند.

توجه: این کار زمان های بارگذاری گزارش شده را در بیشتر ابزارهای تست سرعت از بین می برد. زیرا ابزار در حال بارگذاری دو صفحه است، صفحه تست شده و صفحه لود شده در بک گراند.

این تجربه کاربری واقعی را منعکس نمی کند. بنابراین مشکلی نیست.

  • از جدیدترین نسخه وردپرسی SQL Server و هاستینگ تان استفاده کنید.این موضوع احتمالا فقط مربوط به Cloudways و VPS است. اما بهتر است مطمئن شوید که به روز ترین نسخه را نصب کرده باشید. بسیاری از نصب های پیش فرض Cloudways نسخه SQL 5.5 را دارند. تغییر این نسخه به SQL 5.7 باعث کاهش عملکرد می شود.
  • جدول دیتابیس تان را به موتور ذخیره سازی Innodb تغییر دهید. در دیتابیس SQL از دو موتور ذخیره سازی مختلف (MyIsam و Innodb) استفاده می شود. بر روی وردپرس های قدیمی و برخی از هاست ها جداول MyIsam نصب شده که در مقایسه با Innodb کُندتر است.

این دو تفاوت هایی با هم دارند اما به زبان ساده، جداول MyIsam یک جدول دیتابیس را قفل می کنند.

این بدان معنا است که در یک وب سایت شلوغ، عملیات های نوشتن دیتابیس شروع به صف کشیدن می کنند و این امر موجب تاخیر در پردازش و در نتیجه بارگذاری کُندتر برای کاربر می شود.

برای درک بهتر موضوع؛ جدول دیتابیس را مانند یک صفحه اکسل در نظر بگیرید که اگر فردی آن را باز کند، شخص دیگری نمی تواند هیچ ویرایشی روی آن انجام دهد.

این در حالی است که جداول Innodb تنها سطری که در جدول دیتابیس نوشته شده است را قفل می کند.

بنابراین، صف دیتابیس ها کمتر می شود. این مورد مانند استفاده از گوگل شیتس (Google Sheets) مشترک است که چندین کاربر می توانند به طور همزمان بر روی آن کار کنند.

زمانی که جداول MyIsam را به Innodb تبدیل می کنید، باعث بالا رفتن سرعت در بخش بک اِند و نیز در سایت هایی که ترافیک بالاتری دارند، می شوید.

دیتابیس، در بیشتر سایت های وابسته، حداکثر چند صد مگا بایت خواهد بود.

بنابراین، برای این تبدیل از افزونه ای به نام Servebolt Optimizer (https://wordpress.org/plugins/servebolt-optimizer/) استفاده می کنیم.

در صورتی که دیتابیس شما بیشتر از ۱گیگ بایت حجم داشته باشد، شاید لازم شود که چند بار عملیات تبدیل را انجام دهید.

برای دیتابیس‌ های چند گیگا بایتی بهتر است این کار را در زمان اوج انجام ندهید.

همچنین تبدیل جداول از طریق این افرونه ایده خوبی نیست. زیرا سرور را برای مدت زمان طولانی از کار می اندازد. بهتر است این کار را در سطح خود دیتابیس در PHPMyAdmin انجام دهید.

البته عاقلانه تر این است که از یک متخصص بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

Edge Caching را روی CDN تنظیم کنید. Edge caching جایی است که یک کپی کامل از هر صفحه، از جمله فایل HTML، در گره یا نقطه پایان CDN ذخیره شده است.

این امر می تواند سرعت بارگذاری صفحه را به میزان زیادی افزایش دهد.

علاوه بر این، لود را از هاستینگ خارج می کند زیرا گره CDN بیشتر کارها را انجام می دهد.

اصطلاح نقطه‌ی پایان یا گره مربوط به سرور CDN نزدیک به بازدید کننده است.

زمانیکه Edge Caching را با Time Preloading از پلاگین instant.page ترکیب می کنیم، سرعت بارگذاری سایت به طرز چشمگیری بالا می رود.

دلیل آن هم این است که preload صفحات را از قبل به گره CDN محلی می کشاند. یعنی یک سرعت فوق العاده زیرا داده ها از یک سرور محلی دریافت می شوند.

در اواخر سال ۲۰۲۰، Cloudflare محصول جدید با نام APO برای سایت های وردپرسی منتشر کرد که edge caching را از جعبه حذف می کند.

هزینه آن ماهانه ۵ دلار است و سرعت سایت تان را به میزان قابل توجهی در سراسر دنیا افزایش می دهد.

Cloudflare Argo را در نظر بگیرید. آرگو با مسیریابی ترافیک از طریق یک شبکه خصوصی خارج از اینترنت، تاخیرها را کاهش می دهد.

رانندگی در خیابان های یک شهر در ساعت های شلوغ را با رانندگی در یک تونل زیر زمینی مقایسه کنید. مسلما در تونل، ترافیک کمتری وجود دارد.

انجام این کار برای بیشتر سایت ها مقرون به صرفه نیست. زیرا افزونه Instant.page نیز همان تاثیر را در سایت های وابسته دارد.

اگر مشکل هزینه کردن ندارید، بازدیدهایتان بالا است و مخاطبان سایت تان از اقصی نقاط جهان هستند، احتمالا یک مورد تجاری برای آن وجود دارد.

از Nitropack می توان برای بیرون آوردن جویس (juice) بیشتر از یک سایت استفاده کرد.

Nitropack بسیاری از کارهایی که Cloudflare و WPRocket انجام می دهند را انجام می دهد اما به روش هوشمندانه تر.

البته من طرفدار پروپا قرص Nitropack نیستم زیرا سریعتر از یک سایت بهینه سازی شده نیست.

این همچنین URL دارایی های مهم مانند تصاویر را برای باگذاری یک تصویر nitrocdn.com تغییر می دهد که برای سئو تصاویر بسیار مفید است.

Nitropack و سایر راهکارهای SaaS بهینه سازی

هیچ کدام از مقاله های بهینه سازی سرعت بدون صحبت از Nitropack کامل نمی باشند.

Nitropack احتمالا در حوزه سئو بسیار شناخته شده است اما رقبایی مانند Pegasaas،Speedkit، Edgemesh و Cloudflare دارد که خدمات APO ارائه می دهند.

همه این ابزارها عالی هستند. و اگر بهینه سازی سرعت صفر را انجام داده باشند، سرعت را بسیار افزایش می دهند.

این ابزارها باعث می شوند شما باور کنید که برای گرفتن امتیاز ۱۰۰ در Pagespeed Insights یک راز جادویی وجود دارد. اما اینطور نیست!

سرعت سایت درحقیقت، مجموعه ای از بهترین روش های فنی است. تمام این ابزارها جعبه ها را برای تعدادی بهینه سازی چک می کنند.

بسیاری از این موارد به صورت دستی انجام می شوند یا قبلا هاستینگ تان آن ها را در اختیارتان قرار داده است و یا با یک پلاگین ارزان تر انجام شده اند.

حقیقت این است که بهینه سازی بیش از حد ممکن است سرعت کلی سایت تان را پایین بیاورد.

بنابراین، درک عملکرد این ابزارها اهمیت دارد. اکثر آن ها برخی از این تغییرات را انجام می دهند:

  • Edge Caching یا Page Caching در گره های CDN (سرویس جدید APO ازCloudflare این کار را انجام می دهد. 
  • بهینه سازی و فشرده سازی تصاویر _ ما معمولا از ابزار Shortpixel برای این کار استفاده می کنیم.
  • کوچک سازی ( که بنظر می رسد خیلی تاثیر زیادی روی سرعت نداشته باشد. بنابراین مسئله چندان مهمی نیست)
  • CDN
  • فشرده سازی Gzip و Brotli ( هاست شما باید این دو مورد را داشته باشد)
  • پشتیبانی از پروتکل HTTP2 ( هاست شما باید آن را داشته باشد)
  • به تعویق انداختن JS ( ما ترجیح می دهیم از WP Rocket و Autoptimize برای این کار استفاده کنیم.)
  • به تاخیر انداختن JS ( ما از قابلیت “delay JS” در WP Rocket و یا Google Tag Manager استفاده می کنیم)
  • بهینه سازی CSS

موارد بالا برگ های برنده سرعت وب سایت هستند.

مخصوصا Edge caching که یک بهینه سازی مهم برای الگوریتم Core Web Vitals است. اما باز هم تاکید می کنم از بهینه سازی های بیش از حد خودداری کنید. زیرا نتیجه معکوس دارد.

علاوه بر این، بهتر است بدانید هنوز هم بهینه سازی هایی وجود دارند که این ابزارها نمی توانند آن ها را پوشش دهند.

تعدادی از بهینه سازی هایی که این ابزارها نمی توانند انجام دهند در فهرست زیر آورده شده است:

  • زباله دان یا فضای هاستینگ غیرقابل اعتماد را اصلاح کنید
  • صفحات عظیم الجثه را فشرده سازی کنید. اگر نویسنده های محتوای تان تصاویر بزرگی را آپلود کرده اند، فشرده سازی با lazy load نتیجه ای نخواهد داشت.
  • خطاهای ۴۰۴ و سایر کدهای خراب را اصلاح کنید
  • مشکلات مربوط به جاوا اسکریپت شخص ثالث کُند را برطرف نمایید.
  • مشکلات مربوط به صفحه را رفع کنید. به عنوان مثال اگر یوتیوب را در بالای صفحه قرار داده اید، زمان LCP تان بد خواهد بود و در تست الگوریتم Core Web Vitals رد می شوید. راه حل این است که محتوا را تنظیم کرده و ویدئو را به پایین منتقل کنید.
  • انیمیشن ها را حذف کنید. ۹درصد از انیمیشن ها تاثیر بدی روی سرعت دارند زیرا بعد از بارگذاری محتوا اجرا می شوند. بنابراین، کاربر محتوا را بعدا مشاهده می کند. بسیاری از آن ها مشکلات CLS را به وجود می اورند. به عنوان مثال، اگر محو شدن بیش از ۰.۵-۰.۸ ثانیه اتفاق بیفتد (زمان معمول محو شدن) کاربر باید ۰.۸ ثانیه دیگر صبر کند تا محتوا را ببیند. در واقع، سایت ۰.۸ ثانیه برای آن ها دیرتر نمایش داده می‌شود.

به طور کلی، بهتر است ابتدا به صورت دستی یا در سطح سایت بهینه سازی را انجام دهید.

سپس اگر خلاء هایی وجود داشت، می توانید از ابزار CDN برای رفع آن ها کمک بگیرید.

به عنوان یک کارشناس سئو، من به شخصه دوست ندارم تصاویر به جای نام هاست خودم با نام هاست nitrocdn بارگذاری شود. زیرا این امر تاثیر منفی جزئی روی سئو تصاویر دارد.

اگر از Nitropack استفاده می کنید، مطمئن شوید که از کتابخانه از قبل بارگذاری شده Just In Time استفاده می کنید پیش بارگذاری Just In Time در زمان Edge Caching افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کاربران شما تجربه کاربری سریع تری خواهند داشت و شاهد بهبود در الگوریتم Core Web Vitals خواهید بود.

اگر تعداد کاربران تکراری تان معقول است، ارزشش را دارد که Speedkit، جزء به جزء Nitropack را بررسی کند.

یکی از ترفندهای زیرکانه جهت بهینه سازی سرعت سایت استفاده از سرویس ورکر (service workers) است.

سرویس ورکر یک نرم افزار کوچک است که در مرورگرتان قرار می گیرد و کارهای پس زمینه را انجام می دهد.

با استفاده از هر یک از این ابزارها می توانید مطمئن شوید که از داده های Core Web Vitals برای کدام قسمت سایت تان استفاده کنید.

تمام این ابزارها امتیاز تست سرعت صفحه تان را به خوبی بالا می‌برند.

اما در عمل، رفتارهای متفاوتی دارند و Core Web Vitals چیزی است که واقعا مهم است!

من در این مقاله در سئوروز هر آنچه را که لازم بود درباره بهینه سازی سرعت سایت بدانید، برایتان بازگو کردم. در خاتمه برخی از این اقدامات مهم را مرور می کنیم.

  • قابلیت اطمینان سرعت وب سایت را کاهش می دهد. بنابراین حتما از یک هاست باکیفیت استفاده کنید.
  • بک آپ را فراموش نکنید. از دو بک آپ استفاده کنید (بک آپ هاست و Blogvault)
  • سرعت کل صفحه و نیز اندازه آن مهم است. Screaming Frog یک راه ساده برای بررسی اندازه صفحه در پهنای سایت است.
  • یک مرحله تست سرعت به فرایند انتشار محتوای تان اضافه کنید. تا در انتها با محتوایی که تصاویر بسیار بزرگ دارد و ناخواسته سئو سایت تان را خراب می کند، مواجه نشوید.
  • داده های میدانی یا سرعت دنیای واقعی چیزهایی هستند که در حقیقت اهمیت دارند. بنابراین، آن ها را با گزارشات داشبورد CRUX و ابزاری مانند Uptrends تحت نظارت داشته باشید.

علاوه بر این، نظریه محدودیت ها را به خاطر داشته باشید. سرعت سایت مهم است اما نباید شما را از موارد دیگر سئو باز بدارد. همچنین دائما پلاگین های تست سرعت تان را به روز رسانی کنید.

اگر در زمینه بهینه سازی سرعت سایت به مشاوره نیاز داشتید، با کارشناسان ما در https://seorooz.net/on-page-seo-service تماس برقرار کنید. ما به شما راهکارهای عملی خوبی در زمینه بهبود سرعت سایت تان ارائه خواهیم داد.

منبع : seorooz  |  
68
2021-05-18 13:16:38
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

23039
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

8822
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

7558
27 آذر 1398