آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

طراحی سایت

..آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس..
طراحی سایت

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس به عنوان یک ابزار رایگان به بررسی رفتار کاربران می پردازد و از محبوب ترین ابزار های تجزیه و تحلیل سایت به حساب می آید. این ابزار جزئیات بازدیدکنندگان را تحلیل وبررسی می کند وبینشی به شما می دهد تا کاربران خود را بهتر بشناسید وبتوانید یک استراتژی موفق برای سایت خود تعیین کنید.

مهمترین ویژگی گوگل آنالیتیکس

این ابزار اطلاعات ، اعداد و آماری مهم را برای شما فراهم می کند تا بتوانید عملکرد وب سایت خود را به صورت رایگان به حداکثر برسانید. با جمع آوری خودکار داده ها دسترسی فوری به گزارش ها پیدا کنید وبتوانید گزارش های خود را سفارشی سازی کنید.

اصطلاحات اولیه

در این مقاله نیاز است تا اصطلاح و عبارت های مرتبط با این موضوع را یاد بگیریم و منظور درست هر کدام را متوجه شویم. تعدادی از اصطلاحات اولیه در اینجا آورده شده است تا بتوانیم بهتر از گوگل آنالیتیکس اسفاده کنیم.

کاربر (User)

کاربر به عنوان فردی است که به سایت شما مراجعه می کند، یک سیشن (session) ایجاد کند و از سایت خارج شود یا چند بار به سایت شما سربزند و دوره زمانی مختلف، در چند سیشن سایت را مرور (اسکرول)کند.

کاربر اکسپلورر(User Explorer)

می توانید با گزارشی که از کاربر Explorer دریافت می کنید، شناسه کوکی های ایجاد شده در مرورگرهای افراد را مشاهده کنید. این گزارش نحوه تعامل افراد با وب سایت شما را در طی چندین دوره زمانی ارائه می کند.

مسیر کاربر (Users Flow)

درواقع این گزارش، یک نمایش تصویری از حرکت و تعامل کاربر با سایت شما را ارائه می کند. به عنوان مثال، می توانید مسیری را مشاهده کنید که افراد پس از فرود، محتوا را در وب سایت شما مرور می کنند.

شناسه کاربری (User ID)

هر کاربری با یک شناسه کاربری منحصر به فرد وارد سایت می شود. درواقع شناسه کاربری رفتار بازدیدکنندگان را در هر مرحله ای از سایت هستند را نشان می دهد. مثلا می توانید گزارشی از کاربر اگر مرحله خرید در یک سایت فروشگاهی باشد را دریافت کنید.  فقط باید یک شناسه را به گوگل آنالیتیکس ارسال کنید تا یک مجموعه خاص از گزارشات آن کاربر را فعال کنید. البته شما می توانید در مقاله آموزش رهگیری مشتریان در ووکامرس اطلاعات بیشتری از استفاده شناسه کاربران را دریافت کنید.

زمان بندی کاربری (User Timings)

زمان بندی کاربر به برنامه نویسان اجازه می دهد تا دوره های زمانی مختلف از فعالیت کاربر را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنند. اگر شما یک گزارش سفارشی در بازه زمانی خاصی از کاربری را بخواهید باید عملکرد خوبی از سایت خود نشان دهید تا این گزارش برای شما ارسال شود.

پوشش شناسه کاربر(User ID Coverage)

این گزارش توزیع درصد شناسه کاربران را در بین کل ترافیک نشان می دهد. شما می توانید میزان کاربران شناسه دار و بدون شناسه را مقایسه کنید یا این گزارش را برای کل دوره های زمانی خود دریافت کنید.

گزارش (report)

شما می توانید در گوگل آنالیتیکس بیش از ۵۰ گزارش رایگان دریافت کنید یا اگر به مقادیر خاصی از جزئیات کاربران برای شما اهمیت دارد می توانید درخواست گزارش های سفارشی بدهید و تجزیه و تحلیل جمعیتی را فراهم می کنید. این گزارش ها همه داده های رفتاری درسایت یا برنامه را ارائه می کند که البته می تواند برای ارتقا سایت شما مفید باشد.

نشست دوره زمانی (session)

گفتیم کاربران با شناسه کاربری (user ID) وارد سایت شما می شوند که اگر دوباره همان کاربر وارد شود ( بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ) یک دوره زمانی جدید برای سایت تعریف می شود. این نشست دوره زمانی نشان می دهد که کاربر در یک بازه زمانی مشخص به طور فعال با وب سایت یا برنامه شما چقدر درگیر می شود.

اسم کمپین (campaign name)

کمپین ها ردیابی می کنند که کاربران به چه روشی سایت یا برنامه شما را پیدا می کنند. کمپین های گوگل آنالیتیکس توسط گوگل ادوردز (Google adwords) ایجاد می شوند. مدت زمان پیشفرض هر کمپین ۶۰ ماه است ولی می توانید این مدت زمان را تا ۲ سال تغییر دهید. شما می توانید به کمک کمپین ها، گروهی خاص از منابع ترافیکی را ردیابی کنید، مثلا کمپین های تبلیغاتی.

تگ کمپین (campaign tag)

یک تگ کمپین شامل نام کمپین، منبع ترافیک، مدت ایجاد ومحتوا مرتبط است وجزئیات اضافی کمپین ها با انتهای URL اضافه می شوند، سپس درگزارش های Acquisition ارائه می شوند. تگ کمپین هم بیشتر برای سایت های فروشگاهی استفاده می شود که معمولا مخاطبان هدف را درکمپین های متنوعی قرار دارند. در گوگل آنالیتیکس بازاریابی ورودی (منبع ترافیک) با استفاده از همین تگ های تبلیغاتی قابل ردیابی و گزارش هست که می توان به کمک این تگ کمپین برنامه ای برای منبع ترافیک ایجاد کرد.

ارزش صفحه (Page Value)

شما می توانید با این گزارش میزان تاثیرهرصفحه را بر فروش واحتمال تبدیل به هدف را بفهمید. هدف شما می تواند  بازدید مقاله، تعامل با کاربران، استفاده از خدمات باشد. گوگل آنالیتیکس با محاسبه بازدید های جدید و اندازه گیری مقداری که هر صفحه دارد محاسبه می کند، کدام صفحه در سایت بیشتر در درآمد شما نقش دارد. مثلا اگر صفحه ای هیچ نقشی در ردآمد شما ندارد، طی یک سکشن صفحه ارزش ۰ دلار دارد.

مشاهده صفحه (Page views)

در گوگل آنالیتیکس میزان محبوبیت صفحات براساس مشاهده صفحه تنظیم می شود و امکان می دهد تا ببینید، کدام محتوا بیشتر مشاهده می شود.

صفحات درهر بازه زمانی (Pages / Session)

این گزارش میانگین تعداد صفحات درهر بازه زمانی یا session را نمایش می دهد. درواقع این معیار اندازه گیری زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم کاربران را در سطح بالاتری بررسی کنیم.

بانس ریت (Bounce Rate)

از زمانی که کاربر وارد سایت می شود وبا مرور صفحه ای (بدون انجام اینکه عمل خاصی ) از صفحه شما خارج می شود را نرخ پرش یا بانس ریت نامیده می شود. دربانس ریت فقط یک صفحه را معیار در نظر می گیریم واگر کاربر وارد صفحه دیگری شد، زمان محاسبه متوقف می شود. در حقیقت بانس ریت یکی از فاکتورهایی که است که برای محاسبه ماندگاری در صفحه استفاده می شود و عملکرد محتوای هر صفحه را به ما نشان می دهد.

تبدیل (Conversions)

زمانی که کاربر یک هدف را کامل کند یا در طول نشست زمانی اقدام به خرید کند، تبدیل انجام می شود و در نهایت یک تراکنش در گوگل آنالیتیکس گزارش می شود.

هدف (Goals)

عضویت در خبرنامه، ارسال استعلام یا ثبت نام درسایت وغیره می تواند، اهداف سایت باشد. اهداف را می توان در گوگل آنالیتیکس تنظیم کرد. اهداف می توانند مبتنی بر کسایی باشند که در صفحه رویداد ایجاد می کنند و در بازه زمانی مختلف تعدادی از صفحات شما را بازدید کنند.

قیف ها (Funnels)

منظور از قیف مسیری است که کاربر برای تکمیل هدف طی می کند که ممکن است این مسیر در شرایط مختلف متفاوت باشد.  قیف می تواند تنها برای یک صفحه یا چند صفحه در نظر گرفته شود. اگر بخواهید قیف صفحه ای را تنظیم کنید، باید با انتخاب هدف در گوگل آنالیتیکس وارد جزئیات هدف شوید و قیف خود را برای آن صفحه روشن کنید و یک نام و یک آدرس برای قیف خود تعیین کنید.

اگر در گوگل آنالیتیکس به مشکل برخوردید، می توانید برای دیدن جعبه توضیحات پنجره کاربری خود را باز کنید یا شرایط بیشتری را برای معیار های صفحه در نظر بگیرید. همچنین می توانید با کلیک روی علامت سوال در بالای صفحه گوگل آنالیتیکس وارد راهنما شوید و به اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

چگونه کار خود را با گوگل آنالیتیکس شروع کنیم

اول یک حساب کاربری با جی میل خود ایجاد کنید تا بتوانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. البته کاربرانی هم که از Google AdWords ، Gmail ، Google Docs ، Youtube یا هر محصول دیگر گوگل استفاده می کنند، بهتر است برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از حساب گوگل آنالیتیکس خود استفاده کنند.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

در این مرحله اول سیستم خود اپلیکیشن یا وبسایت را انتخاب کنید و سپس بقیه اطلاعات را وارد کنید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

برای اینکه بتوانید فرآیند تجزیه و تحلیل را شروع کنید باید تنظیمات اشتراک داده ( اجازه دهید گوگل آنالیتیکس از داده های شما استفاده کند) را بین گوگل آنالیتیکس و سایت یا اپلیکیشن را تایید کنید و سپس روی Get Tracking ID کلیک کنید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

شناسه ردیابی گوگل آنالیتیکس یک شماره مثل ۱ -۱۳۵۳۴۸۰۷۲UA- و کد شناسایی یا رهگیری منحصر به فرد برای وب سایت یا برنامه شما ارسال می شود.  قسمت اول اعداد -۱۳۵۳۴۸۰۷۲ ، شماره کاربری و قسمت دوم شماره (۱-) به شماره خاص ملک مرتبط با اکانت اشاره دارد. البته شناسه ردیابی بطور خودکار در قطعه جاوا اسکریپت سایت درج می شود ، اما لازم است که در سایر فناوری های ردیابی مانند SDK ها و پروتکل اندازه گیری هم استفاده شود.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

اگر می خواهید دروردپرس کد رهگیری گوگل آنالیتیکس سایت یا برنامه خودتان مشخص کنید، می توانید از افزونه CAOS استفاده کنید.

 عبارات مهم در این قسمت عبارتند از:

  • جمع آوری داده ها (Data collection)
  • نگهداری داده (Data Retention)
  • تنظیمات نشست زمانی کاربر(session setting)
  • ترافیک مستقیم (Organic Search Sourse)

جمع آوری داده ها (Data collection)

گوگل آنالیتیکس برای Firebase و Firebase Monitoring Performance  اطلاعات خاصی را برای اجرای پیش فرض خود جمع می کنند. مدت session ، سیستم عامل و مدل دستگاه کاربر، اولین بار راه اندازی برنامه، زمان باز شدم برنامه ها، مکان کاربر و خریدهای درون برنامه بیشترین اطلاعاتی هستند که گوگل آنالیتیکس جمع آوری می کند.

نگهداری داده (Data Retention)

برای رعایت حریم خصوصی کاربران می توان نگهداری داده را در مدت مشخص تعیین کنید. داده ها می توانند در مدت زمانی ۱۴، ۲۶ ، ۳۸ یا ۵۰ ماه تنظیم شوند. البته گزینه دیگری هم وجود دارد که به شما اجازه می دهد حتی با منقضی شدن دوره نگهداری، گزارش های شما در دسترس باشند.

تنظیمات نشست زمانی کاربر(session setting)

کاربران با انجام یک تعامل یک سیشن را فعال می کند که به صورت خودکار هر سیشن ۳۰ دقیقه حساب می شود و اگر کاربر در طول این مدت تعاملی انجام ندهد، سیشن غیر فعال می شود و به محض ورود دوباره سیشن دیگری فعال می شود. گوگل آنالیتیکس این امکان را ایجاد می کند تا بتوانید مدت زمان یک سیشن را تغییر دهید.

ترافیک مستقیم (Organic Search Sourse)

تعداد کاربرانی که به صورت مستقیم با وارد کردن آدرس سایت در مرورگر خود وارد سایت شما می شوند، ترافیک مستقیم سایت به حساب می آید.

سوالات پیش فرض متداول در گوگل آنالیتیکس

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

در قسمت جستجو گوگل سوالاتی پیش فرض قرار داده شده است تا به کمک آنها بتوانید گزارش خود را تهیه کنید. برخی از سوالات پیش فرض گوگل آنالیتیکس آورده شده تا متناسب با هدف خود،گزارشی را تهیه کنید.

  • در مدت یک هفته چند کاربر داشتم؟
  • کاربرانی را براساس نوع دستگاه موبایل، کامپیوتر / مکان / رده سنی به من نشان بده.
  • بهترین صفحه من از لحاظ ظاهری کدام است؟
  • صفحات فرود از نظر نشست زمانی (session) چطور عمل می کنند؟
  • زمان ماندگاری کاربران در سایت چقدر است ؟
  • بیشترین کاربران از کدام شهرها هستند؟
  • نرخ تبدیل (میزانی که کاربران اهداف تعیین شده در سایت را انجام می دهند) درسایت چقدر است؟
  • میانگین زمان بارگذاری صفحه من چیست؟

این سوالات به شما کمک می کند، نتایج مثبتی که از تبلیغات بدست آوردید را محاسبه کنید. سپس کانال هایی که برای شما ترافیک ایجاد کرده را شناسایی کنید تا برحسب بودجه وزمان تبلیغ را به بالاترین تاکتیک بازاریابی و تبلیغ تبدیل کنید.

تنظیمات شخصی برای کسب امکانات بیشتر

زمانی که گوگل آنالیتیکس شروع به جمع آوری اطلاعات و داده های سایت شما می کند، می توانید به تنظیمات خود در قسمت ادمین بروید وعملکرد های خود را متناسب با هدف تنظیم کنید تا از گزارش های خود نهایت استفاده را ببرید.

Custom Settings to Get the Most from Google Analytics
  • اهداف (Goals)
  • فروش آنلاین (E-Commerce)
  • مخاطبان (audience)
  • جستجو سایت (site search)
  • کنسول جستجو (search console)

اهداف (Goals)

به عبارت ساده اهداف تعیین می شوند تا سودآورترین کاربران در سایت ما پیدا ومشخص شوند. ازآنجایی که گزارش های تبدیل سودآورترین کاربران را به شما نشان دهد، برای استفاده از آنها باید یک یا چند هدف را برای وب سایت یا برنامه خود تعریف کنید، مانند تکمیل خرید از طریق سبد خرید وب سایت خود یا انجام یک خرید درون برنامه ای.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

شما می توانید برای تعیین هر یک از اهداف الگویی را انتخاب کنید. پس باید الگویی را در نظر بگیرید که متناسب با هدف کاربران در سایت یا برنامه شما آن را تکمیل می کند.

پس از اینکه الگوی خودتان را انتخاب کردید باید نوع هدف مناسب را تعیین کنید.

در اینجا می توانید جزئیات به هدف خود اضافه کنید و در Goal slot ID با توجه به دسته بندی هر هدفی یک ID اخصاصی برای هدف خود تعیین کنید. نوع هدفی که برای خود تعیین می کنید، آدرس صفحه URL یا PDF، زمان بندی شده در مدتی خاص ( برای تعیین زمان مطالعه یک مقاله) ، میزان مشاهده صفحات در هر سیشن، رویداد ( کلیک ها مثل مشاهده ویدئو ) باشند. در اینجا چند گزارش متداول از هدف ها را مشاهده می کنید.

  • رها کردن هدف (Goal Abandonment)
  • تکمیل هدف (Goal Completion)
  • مکان تکمیل هدف(Goal Completion Location)
  • ارزش هدف(Goal Value)

رها کردن هدف (Goal Abandonment)

یکی دیگر از گزارش هایی که به شما در کسب و کار شما کمک می کند گزارش نرخ رها کردن هدف است. در این گزارش شما میبینیدکه چه درصد از مردم روند تبدیل شما را شروع کرده اند، اما نتوانسته اند هدف را تکمیل کنند.

تکمیل هدف (Goal Completion)

نرخ تکمیل هدف به اختصار GCR ، تعداد افرادی را محاسبه می کندکه یک هدف بازاریابی خاصی را دنبال کردند. مثل عضویت در خبرنامه، ثبت نام در سایت یا ورود با ایمیل که کاربر طی یک سیشن آن را انجام می دهد، یک تکمیل هدف خواهد بود.

مکان تکمیل هدف(Goal Completion Location)

در صفحه ای که کاربر هدفی را انجام می دهد و در سایت تبدیل ایجاد می کند، آن صفحه برای ما اهمیت پیدا می کند. البته زمانی مکان تکمیل هدف صفحه ای را به ما نشان می دهد که یک رویداد یا مشارکت رخ داده باشد. تهیه چنین گزارشی زمانی برای ما مفید خواهد بود که صفحات تبدیل متعددی را برای یک هدف درنظر بگیریم.

ارزش هدف(Goal Value)

برای هر هدفی که در گوگل آنالیتیکس دارید می توانید ارزش دلخواهی را تعیین کنید. این ارزش برحسب دلار بیان می شود و جزئیات هدف شما را نشان می دهد چون نمی توان یک ارزش دلار را برای تکمیل یک هدف اختصاص داد و فعالیت و کارها را به عنوان هدف در نظر نگرفت.  

بهتر است هر چه می توانید برای سایت خود هدف تعیین کنید تا بهتر فعالیت های کاربران را در سایت بررسی کنید. بیشترین هدفی که می توانید برای سایت یا برنامه ۲۰ هدف است که می تواند در انواع مختلفی آنها را تعیین کنید.

فروش آنلاین (E-Commerce)

شما می توانید درآمد آنلاینی توسط کاربران بدست می آورید را دریافت و تحلیل کنید. پس تیک فروش آنلاین خود را فعال کنید تا اطلاعات یک محصول یا معامله، مقدار متوسط سفارش، نرخ تبدیل کسب و کار، زمان خرید و سایر داده ها را مشاهده کنید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

مخاطبان (audience)

اگر بخواهیم تعریفی از مخاطب در گوگل آنالیتیکس داشته باشیم باید افراد به احتمال بالا اهداف را در سایت یا برنامه شما تکمیل کنند. شما می توانید گروهی خاصی از کاربران را با اضافه کردن به مخاطبان خود پیگیری کنید. مثلا کاربرانی که محصول خود را در سبد خرید قرار دادند اما خرید تکمیل نکردند را در یک کمپین تعریف کنید و محصولاتی که تخفیف دارند را به صورت تصادفی برای آنها نمایش دهید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

جستجوی سایت (search setting)

شما می توانید جستجوی داخلی سایت را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید، سؤالات ایجاد شده توسط کاربران خود را پیگیری کنید.  

برای اینکه بتوانید تمام بازدیدها را از رباتها و مرورگرهای شناخته شده خارج کنید باید تیک bot setting را فعال کنید.

پارامترهای جستجو

شما می توانید یک تا پنج پارامتر را در این قسمت وارد کنید تا بر اساس آن حروف جستجوهای کاربران نمایش داده شود. ولی باید موراد مهم و حساس را پیدا کنید تا نتیجه ای برای شما بیاورد. البته با تیک گزینه strip query parameter out of URL پارامترهایی که می خواهید از مسیر صفحه خود حذف کنید را باید قرار دهید.

کنسول جستجو (Admin >Acquistion >Console)

اگر از کنسول جستجو گوگل استفاده می کنید می توانید به گوگل آنالیتیکس متصل شوید تا داده های مربوط به صفحات فرود، نتایجی که از طریق جستجو ارگانیک گوگل بازدید شدند، کشورها، دستگاه ها و غیره را بررسی کنید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

آنلیتیکس در صفحات وبسایت (In page Analitics)

In-Page Analytics یک برنامه افزودنی در گوگل آنالیتیکس است که به شما اجازه می دهد بخشی از داده های گوگل آنالیتیکس را  در وب سایت خود مشاهده کنید. شما می توانید با کلیک بر روی دکمه، داده ها را درکنسول جستجو به اشتراک بگذارید و به تنظیمات وب سایت یا برنامه خود در داشبورد Admin هدایت شوید.

گزارشات گوگل آنالیتیکس را مرور کنید

بسته به تعداد کاربرانی که درگیر سایت شما هستند می توانید بازه زمانی مختلفی را برای گزارش ها در نظر بگیرید مثلا اگر کاربران کمتری دارید بازه زمانی خود را چند روز بیشتر کنید.

  • گزارشات مخاطبان (Overview audience)
  • دموگرافیک (Audience > Demographics)
  • ارزش طول عمر >Lifetime Value) (Audience
  • زبان و موقعیت مکانی کاربر (Audience > Geo Language & Location)
  • دستگاه مورد استفاده کاربر (Audience > Mobile > Devices)
  • همه صفحات (Behavior > Site Content > All Pages)
  • کانال ها (Acquisition > All Traffic > Channels)
  • زمان بندی صفحه (Behavior > Site Speed > Page Timings)
  • پیش بینی قیف (Conversions > Goals > Funnel Visualization)
  • مسیر های برتر (Conversions > Multi-Funnel Channels > Top Paths)

گزارشات مخاطبان (Overview audience)

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

اولین چیزی که به محض ورود به گوگل آنالیتیکس مشاهده می کنیم گزارش کلی مخاطبان است. در انتهای این گزارش، دسترسی سریعی به لینک های اطلاعات جمعیتی، سیستم وتلفن همراه وجود دارد. در قسمت Overview می توانید داده ها را بر حسب ساعت، روز، هفته وماه تغییر دهید و نتایج را مشاهده کنید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

حال اگر وارد گزینه Compare to option شویم می توانیم افزایش یا کاهش ترافیک بین دو دوره زمانی را مشاهده کنیم. این مقایسه می تواند بین یک ماه و ماه دیگری نیز انجام شود.

دموگرافیک (Audience > Demographics)

 در گزارش دموگرافیک نشان می دهد که چه تعداد کاربر در چه رده سنی و جنسیتی قرار دارندکه شما باید یک هدف تعیین کنید تا گزارش ها برای شما به نمایشدر آید. بررسی صورت گرفته برای تمام کاربران سایت است واگر بر روی Add segment کلیک کنید می توانید گزارش خود را براساس رده سنی و جنسیت در محدوده خاصی بررسی کنید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

اگر چندین هدف تعیین کرده باشید به گزینه تبدیل ها بروید و نتایج خود را برای هر هدف مشاهده کنید. به این صورت نتایج بین چندین هدف جابجا می شوند ومی توان فهمید که هر هدفی را برای کدام گروه های سنی و جنسیت انتخاب کنیم وتبدیل های خود را افزایش دهیم.

و البته می توان تبلیغات برای گروه های سنی و جنسیتی پر تبدیل هدف قرار داد ویا از این همین اطلاعات برای تبلیغات بهتر در هر کلیک در گوگل، فیس بوک و سایر شبکه های تبلیغاتی استفاده کرد.

ارزش طول عمر >Lifetime Value) (Audience

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

ارزش عمر یا زندگی مشتری، معیاری است که در بازاریابی خیلی اهمیت دارد.  برای این پیش بینی باید میانگین خرید را محاسبه کنید و با میانگین فرکانس خرید ضرب کنید تا ارزش مشتری مشخص شود. سپس، با میانگین طول عمر مشتری که محاسبه کردید، آن را بر ارزش مشتری ضرب کنید تا ارزش عمر مشتری تعیین شود. این مقدار می تواند میزان فروش شما را در آینده پیش بینی کند.

میانگین خرید * فرکانس خرید = ارزش مشتری

میانگین طول عمر مشتری * ارزش مشتری = ارزش عمر مشتری

زبان و موقعیت مکانی کاربر (Audience > Geo Language & Location)

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

این گزارش تعداد کاربرانی که از وب سایت شما بازدید می کنند را بر اساس زبان انتخاب شده در تنظیمات مرورگر کاربر یا موقعیت مکانی کاربر نشان دهد. شما می توانید گزارش خود را بر اساس تکمیل هدف خاص مرتب سازی کنید تا مشخص شو کجا هستند و از چه زبانی بیشتر استفاده می کنند.

تنظیمات صفحه ده ردیف نمایش می دهد و برای نمایش کشورهای بیشتری می توانید به قسمت پایین صفحه بروید تا مکان ها و زبان های بیشتری را مشاهده کنید. البته این امکان برای شما وجود دارد تا با کلیک بر روی هر کشوری بیشترین ترافیک را در شهرهای مختلف بررسی کنید.

دستگاه مورد استفاده کاربر (Audience > Mobile > Devices)

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

اگر مطمئن نیستید که سایت شما برای گوشی تلفن همراه بهینه شده است یا نه، می توانید به گزارش دستگاه ها مراجعه کنید و ببینید کاربران به چه مواردی در سایت دسترسی دارند واگر هدف برای سایت خود تنظیم کرده باشید می توانید داده های مربوط به تبدیل خود را نیز مشاهده کنید.

.

کانال ها (Acquisition > All Traffic > Channels)

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

در این بخش از گوگل آنالیتیکس تمام کانال هایی که ترافیک سایت ( بازدید و مراجعه ها ) برای شما ایجاد می شود را می توانید بررسی کنید. جستجوی ارگانیک، ترافیک پرداختی ، ترافیک مستقیم، بازدید از سایت ، ترافیک از طریق شبکه های اجتماعی و ایمیل می توانند بهترین کانال را از لحاظ عمکرد برای شما مشخص کنند.

  • جستجوی ارگانیک (Organic search)
  • ترافیک مستقیم (Direct)
  • ترفیک ارجاعی (Referral)
  • شبکه های اجتماعی(Social)
  • ایمیل(Email)

جستجوی ارگانیک (Organic search)

ترافیکی که از طریق کلیک بر روی لینک سایت در صفحه نتایج گوگل بدست می آید، جستجو ارگانیک سایت خواهد بود.

ترافیک مستقیم (Direct)

ترافیک مستقیم از طریق کاربرانی ایجاد می شود که با نوشتن آدرس سایت در مرورگر خود وارد سایت شما می شوند. البته ممکن است کاربران از طریق سیشن های مستقیم وارد سایت شوند که گوگل آنالیتیکس نتواند منبع را تشخیص دهد، درنتیجه تنها زمانی به ترافیک مستقیم شما اضافه می شود که گوگل آنالیتیکس منبع را بشناسد.

ترفیک ارجاعی (Referral)

ترافیکی که از طریق بک لینک های سایت های دیگر بدست می آورید ترافیک ارجاعی به حساب می آید. گزارش ارجاع سایت هایی که برای شما ترافیک ایجاد می کنند را مشخص می کند.

شبکه های اجتماعی (Social)

شبکه های اجتماعی به عنوان یک کانال بازاریابی در گزارش های Acquisition برای شما ارائه می شود. معمولا اغلی گزارش های Acquisition مجموعه ای از گزارش های رسانه هایی است که بتواند ترافیک ورودی یک سایت را تجزیه و تحلیل کند.

ایمیل (Email)

ایمیل هایی که شما برای مخاطبان خود ارسال می کنید و لینک صفحات خود را در ان قرار می دهید هم می تواند مورد توجه کاربران قرار بگیرد و ترافیک برای سایت شما ایجاد کند. شما می توانید اهمیت ایمیل مارکتینگ را در این مقاله بخوانید. و از آن به عنوان راهکاری برای جذب ترافیک بهره ببرید.

همه صفحات (Behavior > Site Content > All Pages)

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

گزارش همه صفحات ، مشخص می کند کدام صفحه بیشترین ترافیک را برای شما ایجاد کرده است و صفحات را بر اساس بیشترین ترافیک فهرست بندی می کند.  

زمان بندی صفحه (Behavior > Site Speed > Page Timings)

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

برای اینکه بتوانید صفحاتی را پیدا کنید که کاربران بیشترین دسترسی را به آنها دارند ولی سرعت بارگذاری صفحه خوبی ندارند باید از گزارش صفحه Timing استفاده کنید. این گزارش می تواند، اطلاعات دیگری را هم به شما ارائه کند ازجمله:

  • داده ها را در ابعاد مختلف مشاهده کنید تا سرعت صفحات در حالت های مختلف، مثلا در مرورگر وکشورهای مختلف بررسی کنید.
  • سرعت اجرا یا زمان بارگذاری هر ضربه، رویداد یا تعامل کاربر گسسته ای که می خواهید ردیابی کنید (به عنوان مثال ، سرعت بارگذاری تصاویر، زمان پاسخگویی به کلیک روی دکمه).
  • نشان می دهد مرورگر با چه سرعتی یک فایل را مرور می کندو آن را در دسترس کاربر قرار می دهد.

پیش بینی قیف (Conversions > Goals > Funnel Visualization)

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

قیف دنباله ای از تعامل است که منر به هدفی می شود، مثلا مسیر انتخاب کالا > سبد خرید > پرداخت > اتمام سفارش یک قیف است که  راهی ایده آل برای رسیدن به فروش در نظر می گیریم تا بتوانیم اهدافی که در گوگل آنالیتیکس تعریف کردیم را محاسبه کنیم.

نکته: قبل از استفاده از تجسم قیف با استفاده از Google Analytics ، لازم است اهداف را تعیین کنید یا قالب ها را انتخاب کنید، چون فقط در این صورت می توان مسیرهای مختلف تبدیل و ارزشهای پولی آنها را ثبت و نمایش داد.

یک فروشگاه اینترنتی می تواند از این گزارش برای تشخیص مشکل تبدیل یا کاهش ترافیک در صفحه خود استفاده کند. با رفع آن به فروش بیشتر در فروشگاه آنلاین خود برسد.

مسیر های برتر (Conversions > Multi-Funnel Channels > Top Paths)

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

مسیر هایی که توانستند تبدیل خوبی را برای سایت شما ایجاد کنند، توالی تعاملات را با کاربران نشان می دهد. (کاربران در این مسیر به مشکلی برنخوردند، کلیک ها به خوبی کار می کند، فضای سایت کاربرپسند است و غیره) این مسیرها به بازاریابان کمک می کند تا نقش مراجعه، جستجوها و تبلیغات سایت که باعث تبدیل شدند را تعیین کنند.

در اینجا ، مسیر هایی که ترافیک ایجاد کردند، کاربرانی که از طریق جستجوی ارگانیک و سپس مستقیماً بازدید کردند، ( قبل از اینکه هدف را تکمیل کنند) را میبینید.

از موارد پیشرفته تر گزارش تهیه کنید

مطمئنا گزارش های استاندارد گوگل آنالیتیکس می تواند برای سایت شما کافی باشد اما در مواردی می توانید گزارش های بهتری برای تحلیل داده های خود داشته باشید. پس می توانید موارد زیر را انجام دهید.

  • برای گزارش های خود گروهی خاصی از کاربران را به صورت جداگانه بررسی کنید مثلا یک کشور خاص یا منبع ترافیک پولی می تواند که اطلاعات مفیدی را هم برای شما دارد.
  • سعی کنید گزارش های خود را به گونه ای سفارشی کنید تا داده و اطلاعات مورد نیاز در یک گزارش ارائه شود. همچنین گزارش های استاندارد مرتبط به تجارت خود را در  نظر بگیرید.

نتیجه

گوگل آنالیتیکس داده های به شما ارائه می کند بتوانید ترافیک خود را بهبود دهید و میزان تجزیه و تحلیل های خود را تاجایی که می توانیم افزایش دهیم. مطمئنا راهکارهایی که می کنیم باید آزمایش شوند و دوباره به تحلیل داده های خود برگردیم تا بتوانیم ترافیک خود را افزایش دهیم.

45
27 خرداد 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

16152
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

2761
27 آذر 1398
طراحی سایت

دلایل موفقیت دیجی کالا

یکی از موفق ترین استارت اپ های ایران در دهه ی اخیر سایت دیجی کالا بوده است . به طوری که به جرئت می توان گفت این سایت بزرگ‌ ترین خرده‌ فروشی اینترنتی خاورمیانه است . اقایان محمدی در سال 1384 تصمیم راه اندازی این وب سایت گرفتند و در سال 85 این برند با نام فعلی ” دیجی کالا ” پایه گذاری گردید . مدیران این پروژه با این هدف او...

2533
22 اردیبهشت 1398