مسلما شما به عنوان یک کارآفرین می خواهید روزی نام و نشان تجاری تان در بازار داخلی و حتی بازارهای جهانی شناخته شده باشد. پس باید اصول برندینگ را بدانید .
مطالعه راهنمای آموزش برندینگ شما را با مراحل ساخت یک برند قدرتمند آشنا می کند.
اهمیت برندینگ در بازار کسب و کار
نام تجاری یا همان برند یکی از با ارزش ترین دارایی های شرکت شما به شمار می رود.
در حقیقت، برند هویت سازمان شما است.
کسب و کارتان را در ذهن مشتریان نگه می دارد و آنها را تشویق می کند تا محصولات یا خدمت تان را بخرند.
هویتی که با برندینگ بدست می آورید، بسیار فراتر از کالا یا خدماتی است که ارائه می دهید.
برندینگ در حقیقت، چهره سازمانی شما است که با مشتری ارتباط برقرار کرده و شما و کسب و کارتان را به یادماندنی می کند.
برندینگ همچنین از بازاریابی و تبلیغات شما پشتیبانی می کند تا جایی که امکان دارد بر بازار هدف و مخاطبان تان تاثیر گذار باشید و با ارائه یک تجربه منحصر به فرد، سطح رضایت مشتری را تا حد امکان بالا ببرید.
معنای دقیق “برند” چیست؟
به طور کلی، برند شامل یک نام، طرح، نماد یا هر ویژگی است که فروشنده ی خدمات یا محصولات خاص را معرفی می کند تا به واسطه آن از سایر خدمات یا محصولات مشابه متمایز شود.
البته این معنای کلی برند نیست. در حقیقت، یک برند قوی باید به گونه ای باشد که شما با شنیدن یا دیدن ان نه تنها به یاد زمینه کاری و محصولاتش بیفتید، بلکه احساس یا مفهوم خاصی را نیز در ذهن تان تداعی کند.
بنابراین بهتر است برند را اینگونه تعریف کنیم :
” برند شامل همه احساسات و صفاتی است که به یک نام گره خورده است: برند، برداشت مخاطبان از یک نام است”
مقاله کاملتر درباره برندینگ چیست در سئو روز .
آموزش اصول برندسازی
برای ساخت یک برند با توجه به نوع کسب و کارتان بایستی اصول و مجموعه ای از تکنیک ها را دنبال کنید تا به نام و نشان تجاری تان هویت خاصی بدهد و موقعیت تان در بازار و در مقایسه با رقبا متمایز کند.
۱-مخاطبان هدف تان را تعیین کنید
از آنجایی که برندینگ به ایجاد آگاهی، شناخت، اعتماد و درامد کمک می کند، بنابراین به عنوان اولین قدم می بایست مخاطبان هدف برندتان را شناسایی کنید.
از خودتان سوال کنید کالا یا خدمات تان برای کدام دسته از افراد درنظر گرفته شده است؟
مشتری ایده ال شما چه کسی است؟
هدف شما از کسب و کارتان چیست؟
شناخت مخاطبین هدف به شما کمک می کند تا در زمان ساخت برند، تصمیم گیری های بهتر و موثرتری را بگیرید.
۲-بیانیه ماموریت تان را تنظیم کنید
منظور از بیانیه ماموریت همان هدف شما از کسب و کارتان است.
در واقع، بیانیه دلیل وجود کسب و کارتان و اهمیت ان را برای مخاطبین مشخص می کند.
شما باید این بیانیه را در بخش های مختلف برندتان اعم از لوگو، شعار، لحن و هویت برندتان بکار ببرید.
۳-ویژگی های منحصر به فرد برند را تعیین کنید
اگر کسب و کار شما ویژگی یا مزیت هایی دارد که به بهبود شرایط زندگی و به موفقیت مشتری کمک می کند، حتما انها را برجسته کنید و اجازه دهید تا مخاطبان تان از آنها باخبر شوند.
این کار باعث می شود مشتریان به محصولات شما اعتماد کرده و انها را به کالا یا خدماتی که رقبای تان ارائه می دهند، ترجیح دهند.
۴- دارایی های بصری و ملموس خود را خلق کنید
منظور از دارایی های ملموس و عینی لوگو، رنگ، فونت، نمادسازی و سایر عناصر بصری است.
شما با خلق آنها نه تنها به شناخت بهتر و سریعتر برند و معرفی هویت آن کمک می کنید، بلکه باعث می شوید مشتریان نام تجاری و مولفه های بصری آن را به ذهن بسپارند.
۵-لحن و صدای برند تان را مشخص کنید
تصور کنید برند شما یک شخص است. به نظر شما با چه لحنی باید صحبت کند؟
صدای برند شما در نهایت باید معقول و با مخاطبین هدف تان سازگار باشد.
این موضوع در زمان تولید محتوا در وب سایت یا سوشال مدیاها اهمیت بیشتری دارد. رعایت اصول سئو در تولید محتوا و تاثیر برندینگ در سئو را بخوانید.
حفظ لحن برند به شما کمک می کند تا در کانال های مختلف به یک شکل شناخته شوید.
۶-برندینگ خود را پیاده سازی، رهگیری و اصلاح کنید
آخرین مرحله از ساخت برند که شاید مهم ترین مرحله نیز باشد، اجرای برندینگ است. آیا مراحل انجام برندسازی را پیاده سازی کرده اید؟
مسلما استراتژی برندینگ قوی درصورت پیاده سازی می تواند خوب عمل کند.
شاید تعجب کنید اگر بدانید که خیلی از مواقع، استراتژی برندینگ هرگز اجرا نمی شود.
به این شکل که یک تکنیک قوی برندیک با درنظر گرفتن تمام اهداف شرکت ایجاد و شروع می شود.
سپس در مرحله واقعیت، زمانیکه کارمندانتان با مشتریان سرگرم هستند، مسئولیت توسعه برند به بعد موکول می شود و…بعد هم کلا فراموش می شود.
بنابراین پیاده سازی و رهگیری نتایج استراتزی برندینگ را هرگز فراموش نکنید.
برای رهگیری نتایج می توانید از خودتان سوال کنید:
آیا استراتژی مطابق با برنامه ریزی و اصولی اجرا شده است؟
ترافیک جستجو و تعداد بازدیدکنندگان سایت، بعد از برندیگ چه تغییری کرده است؟
چه تعداد به مشتری جدید، تقاضای استخدام و یا فرصت مشارکت جدید ایجاد شده است؟
با رهگیری کل فرایند می توانید مطمئن شوید که نتیجه گیری های درست و اصلاحات مناسبی انجام می دهید.
کلام آخر
شاید تصور کنید برندینگ یا برندسازی کار دشوار و پیچیده ای است اما همانطور که متوجه شده اید، برند سازی می تواند جایگاه شما را در بازار و بین رقبا ارتقا دهد.
بنابراین ارزشش را دارد که وقت و هزینه ای برای ساخت برندتان صرف کنید.
برند شما باید با ویژگی های بازار هدف متناسب باشد و شما را همان گونه که می خواهید، به مخاطبانتان نشان دهد.