
من به عنوان فردی که سالیان زیادی با دنیای دیجیتال مارکتینگ سروکار دارد تا حدودی با اصول و مبانی دیجیتال مارکتینگ آشنایی دارم.
در همین راستا همیشه با مشتریانی روبرو شدم که دوست دارند به سرعت در دنیای دیجیتال مارکتینگ به موفقیت برسند و کسب و کار خود را به بزرگترین و معروفترین فروشگاه تبدیل کنند.
این خیلی خوب است که شما در اینترنت فعالیت کنید و همواره به فکر پیشرفت باشید؛
اما برای موفقیت در کار دیجیتال مارکتینگ شما ابتدا نیاز به صبر وشکیبایی و سپس نیاز به مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ و رعایت اصول دیجیتال مارکتینگ دارید.
برای اینکه در دنیای دیجیتال مارکتینگ برنده میدان باشید، باید از استراتژی ها و اصول دیجیتال مارکتینگ پیروی کنید.
در اصل من و شما این اصول را تعیین نمیکنیم بلکه این اصول از سوی کاربران و براساس رفتارها و کنش آنها در فضای دیجیتال به دست میآید.
مشاهده، ثبت و نتیجهگیری از رفتار کاربران و به دست آوردن الگوی رفتاری از آنها در فضای مجازی، کاری تمام نشدنی است که با تلاش یک نفر بدست نمی آید و تیمی دلسوز و حرفه ای می طلبد.
بنابراین قبل از اینکه وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شوید اعضای تیم کاری خود را تعیین کنید.
مسئولیت پذیری ، هوشمندی ، کوشا بودن و ارزش قائل شدن برای کار از ویژگی های مهمی است که اعضای یک تیم برای رسیدن به موفقیت باید داشته باشند.
حال که به اهمیت اصول دیجیتال مارکتینگ پی بردید، بیایید باهم مروری بر اصول دیجیتال مارکتینگ بیاندازیم.
1-بازاریابی محتوا انجام دهید
ابتدا تعریفی کلی از محتوا ارائه می دهم وسپس به مبحث بازاریابی محتوا می پردازم.
محتوا نوعی از اطلاعات ساختاریافته است که باید برای مخاطبان قابل درک وجذاب باشد و همچنین قابلیت ویرایش (چه قبل از انتشار و چه بعد از آن )داشته باشد. به بیان ساده محتوا یعنی دادن اطلاعات.
بنابراین می توان گفت کتابها، مقالات، فایلهای صوتی و پادکستها، ویدئوها ، بستهها و محصولات آموزشی، پستهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی و ایمیل ها نوعی از محتوا هستند.
برای بازاریابی محتوا تعریف مشخصی ارائه نشده است، اما تعریفی که موسسه بازاریابی محتوایی ارائه داده است عبارتند از:
هدف از بازاریابی محتوا، جذب و حفظ مشتریان بهوسیلهی تولید محتوایی ارزشمند و تاثیرگذار به منظور تغییر یا تقویت رفتار مشتریان است.
یکی از زیر مجموعههای مهم دیجیتال مارکتینگ بازاریابی محتوا است.
بارشد تکنولوژی و افزایش دسترسی به اینترنت، بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار قدرتمند و تخصصی مطرح شد و هم اکنون جایگاه ویژهای را در میان فعالان حوزهی دیجیتال دارد.
بازاریابی محتوا یک استراتژی بلندمدت است که روی تولید محتوا تمرکز میکند.
محتوا ممکن است تعاملی، آموزشی یا سرگرم کننده باشد.
اما محتوای شما هر چه که باشد باید به مخاطبان شما کمک کند تا به آنچه میخواهند در وب سایت شما برسند.
بسیاری از بازاریان دیجیتال همواره از بازاریابی محتوایی برای جذب مخاطبان هدف استفاده میکنند.
البته هنوز هم تعداد قابل توجهی از شرکتها وجود دارند که نتوانستهاند با بازاریابی محتوا نتایج دلخواه خود را به دست آورند.
میدانید چرا ؟؟
زیرا عده ای از بازاریابان دیجیتال اهمیت تولید محتوای مستمر و جذاب را با رویکرد مخاطب محور بخوبی درک کرده و روی چنین محتوایی کار میکنند.
آنها نیازهای مشتریان خود را بخوبی می دانند وبا استراتژی ها و قواعدی که در کار خود دارند مشتریان زیادی جذب کرده و آنها را حفظ می کنند.
اما متاسفانه برخی از صاحبان کار اهمیت تولید محتوا را به خوبی درک نکرده و نمی توانند مشتریان زیادی جذب کنند.
آنها نمی دانند که می توانند با بکارگیری کلمات کلیدی قدرتمند و تاثیرگذار و با درنظر گرفتن نیاز مشتریان، محتوایی جذاب تولید کنند.
بازاریابی محتوا میکوشد با به اشتراکگذاری محتوای آموزشی، سرگرمکننده و… به مخاطبان کمک کند.
یک محتوای خوب سبب تغییر رفتار مخاطبان شده و آنها را تبدیل به مشتریان بالقوه می کند.
در این نوع بازاریابی ما قصد نداریم که مخاطب را مجبور به خرید کنیم؛ بلکه به آنها کمک میکنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آنها خریداری از محصولات ما یا استفاده از خدمات ما باشد.
به جرات می توان گفت که بنیان بازاریابی محتوایی وبلاگ نویسی است.
تقریبا همه ما با وبلاگها آشنایی داریم. وبلاگهای شخصی خیلی قبل تر از سایت ها و وبلاگ های بازاریابی ایجاد شدند.
این وبلاگ ها بیشتر در مورد زندگی شخصی افراد ودل نوشته های آنها بود.
اما امروزه وبلاگ نویسی گامی فراتر برداشته و اکثریت کسبوکارها برای توسعه و رشد خود به آن روی آوردهاند.
شما می توانید محتوایی آموزنده و جذاب را در وبلاگ کاری خود با مخاطبان به اشتراک بگذارید.
این امر سبب جذب مخاطبان به وبلاگ شما شده و ممکن است آنها را به مشتریانی بالقوه تبدیل کند.
شما می توانید با استفاده از محتوایی مناسب در شبکه های اجتماعی بازاریابی کرده و بازگشت سرمایه شگفت انگیزی داشته باشید.
همچنین با تولید محتوایی مطلوب رتبه وب سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش داده و سئو سایت خود را بهینه کنید.
برای بهبود سئو کارهای زیادی میتوان انجام داد، اما برای افزایش قدرت سئوی وبسایت هیچچیزی بهتر از بازاریابی محتوا نیست.
سئو نیازمند محتواست. هدف گوگل این است که متناسبترین و بهترین اطلاعات را با توجه به جستوجوهای کاربران ارئه دهد.
الیته باید محتوایی جذاب و قدرتمند تولید کنید تا شانس رتبه بندی خود را در گوگل افزایش داده و وبلاگ یا وبسایتی پربازدید داشته باشید.
برای اینکه رتبه خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید باید با اصول تولید محتوا آشنا باشید.
من در اینجا به برخی از اصول تولید محتوا اشاره میکنم.
اصول تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار
محتوای جذاب یکی از دلایلی است که کاربران برندها را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند.
پس هرگز از اهمیت تولید محتوای باکیفیت غافل نشوید. تولید محتوای باکیفیت اصول خاص خود را داردکه عبارتند از:
محتوایی ارزشمند تولید کنید
محتوای شما باید ارزشمند باشد. محتوا باید جوری باشد که توجه مخاطب را جلب کند.
سعی کنید مقالات آموزشی را با کلماتی مانند چطور ، چرا و چگونه آغاز کنید، این عبارات در جلب مشتری اهمیت بالایی دارند.
کاربران همواره به دنبال اطلاعات جدید هستند، بنابراین مقالاتی که بتوانند نیازهای اطلاعاتی آنها را تأمین کنند، بسیار ارزشمند هستند.
این مقالات نه تنها واکنشِ خوبی از سوی کاربران دریافت میکنند، بلکه به اعتبار کسبوکارها نیز می افزایند.
اگر بتوانید به سوالات کاربران خود جواب های مناسبی بدهید، آنها احتمالا در آینده باز هم برای دریافت اطلاعات به نزد شما باز میگردند.
کنجکاوی مخاطبان را برانگیزید
برای محتوای خود عناوینی انتخاب کنید که کنجکاوی مخاطب را برانگیخته و بهسادگی از کنارش رد نشود.
مخاطب شما در پی اطلاعاتی است که راه حلی برای مشکلاتش ارائه دهد.
علاوه بر رفع مشکلات مخاطب، باید سعی کنید جذابیت محتوا را حفظ کنید.
پاسخ به پرسشی که درباره ی آن اطلاعات دارید آسان است؛ اما برای تاثیرگذاری بیشتر باید این اطلاعات را به شکلی جذاب و خلاقانه به مخاطب ارائه دهید.
مردم گوششان از سخنان تکراری و کلیشه ای پر است؛ بنابراین سعی کنید با درنظر گرفتن حقیقت، به مخاطبان خود محتوایی ارائه دهید که کنجکاوی آنها را برانگیزد.
احساسات مخاطبان را برانگیزید
اطلاعاتی که احساسات را بر میانگیزند، میتوانند بسیار مؤثر باشند.
البته باید این را در نظر بگیرید که از احساسات مخاطبان خود جوری بهره بگیرید که آنها حس نکنند از عواطف شان سوءاستفاده شده است.
بنابراین باید محتوایی تولید کنید که علاوه بر این که عواطف را بر می انگیزد، با رویکردی منطقی و واقع گرایانه برای شما اعتبار و اعتماد به ارمغان آورد.
احتمال اشتراکگذاری محتواهای جذاب وتاثیرگذار از سوی مخاطبان بسیار زیاد است؛ زیرا مخاطبان مشتاقند تا محتواهایی که برای خودشان جذاب و مفید است را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند.
2- سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید
سئو یا بهینهسازی موتورهای جستوجو یکی از ضروریات بازاریابی دیجیتال برای رتبه گرفتن است.
در دنیای به شدت رقابتی امروز سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
سئو پروسه ای دیربازده است و نتیجه آن پس از 6 تا 12 ماه فعالیت مداوم آشکار میشود.
اما مزیت این پروسه طولانی این است که شما بدون پرداخت هزینه به گوگل در بالاترین رتبههای نتایج موتورهای جستوجو قرار میگیرید.
از آنجایی که گوگل پراستفادهترین موتور جستوجو در ایران است، وب سایت شما با قرار گرفتن در رتبههای بالای نتایج جستوجو، کلیک هاو ورودی های زیادی دریافت می کند.
بهینهسازی موتورهای جستجو سبب بهتر دیدهشدن یک سایت یا یکی از صفحات آن سایت در نتایج جستجو می شود.
وبسایتهایی که در رتبه های بالای گوگل قرار دارند، معمولا بازدیدکنندگان بیشتری داشته و از میان این بازدیدکنندگان عده ای از آنها به مشتری تبدیل می شوند.
سئو، وب سایت شما را به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو هستند، معرفی می کند.
بنابراین قرار گرفتن وب سایت شما در رتبههای بالای نتایج موتورهای جستجو بسیار ارزشمند است، در واقع این یک تبلیغ جهانی رایگان برای کسب و کار شما است.
سئو به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود
سئو داخلی یا بهینه سازی درونی سایت
سئو داخلی شامل محتویات وب سایت اعم از متن، تصویر، پیوند و … است.
به طور کلی هر چیزی که در وب سایت بارگذاری شود به سئو داخلی مربوط می شود.
هر تغییری که در محتویات یک وب سایت ایجاد شود در نتایج جستجو تاثیر گذار است، بنابراین سئو داخلی باید قبل از سئو خارجی انجام شود.
نکاتی که باید در سئو داخلی سایت موردتوجه قرار داد عبارتند از:
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی هدف محتوای شما را مشخص میکند.
در بهینهسازی موتور جستجو، کلمه کلیدی همان عبارتی است که کاربران در موتور جستجو تایپ میکنند تا اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند.
بنابراین اگر شما از کلمات کلیدی مناسب و قدرتمند استفاده کنید، احتمال اینکه کاربران در نتایج جستجوی خود به کلمات کلیدی وب سایت شما برخورد کنند، بیشتر خواهد شد.
موتورهای جستجو از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه بندی صفحات سایت استفاده میکنند.
وجود کلمات کلیدی کاربرپسند در مقاله میتواند کاربر را به سوی محتوای شما جذب کند.
تگ عنوان
تگ عنوان یا تگ تایتل اهمیت بسیار زیادی در سئو دارد.
تگ عنوان به طور برجسته و به رنگ آبی در صفحات نتایج موتورهای جستجو نشان داده می شود.
معمولا از تگهای عنوان به عنوان لینک های قابل کلیک یاد می شود.
تگ عنوان در رتبه بندی صفحه ی سایت شما به تنهایی تاثیری ندارد، اما در کنار یک محتوای با کیفیت و یک سئو عالی می تواند منجر به بدست آوردن رتبه سایت در گوگل شود.
سعی کنید از تگ عنوان های تکراری استفاده نکنید زیرا برای کاربران و موتورهای جستجو جذاب نیست.
اگر از تگهای تکراری برای صفحات سایت خود استفاده کنید، موتورهای جستجو آنها را نادیده می گیرند .
بهینه سازی محتوا
محتوای صفحه وب سایت شما باید علاوه بر کلمه کلیدی ، حداقل ۳۰۰ کلمه داشته باشد.
اگر همواره محتوای بی کیفیت و کوتاه منتشر کنید، ممکن است سایت شما به دلیل ارائه محتوای ضعیف دچار خطای الگوریتم گوگل پاندا شود.
لینک های داخلی
لینک های داخلی مهمترین بخشهای وب سایت را به کاربران معرفی می کنند، بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینکها مطمئن شوید.
همچنین هنگامی که مقاله ای با مقالات دیگر مرتبط است حتما باید لینک های داخلی را در نظر بگیرید.
آدرس ها
ادرس ها یا URL اهمیت زیادی دارند، زیرا به موتورهای جستجو و حتی کاربران کمک می کنند تا درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند.
سئو خارجی سایت
سئو خارجی مربوط به خارج از محیط سایت است.
این سئو از دید موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد.
میزان محبوبیت و نفوذ یک سایت با سئو خارجی مشخص می شود.
اگر همه این عوامل با روند طبیعی انجام شود نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.
مهمترین اصل سئو خارجی، ارگانیک بودن یا طبیعی نمایش دادن آن است.
سئو خارجی باید به گونه ای باشد که موتورهای جستجو آن را غیر طبیعی تشخیص ندهند.
سئو خارجی همان قدر که می تواند برای یک سایت مفید باشد، به همان اندازه نیز می تواند مضر باشد و رتبه یک سایت را به شدت کاهش دهد.
نکاتی که باید در سئو خارجی سایت مورد توجه قرار داد عبارتند از:
لینک سازی
لینک سازی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که سبب دریافت بک لینک های معتبر از دیگر سایت ها می شود.
لینک سازی تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در سئو خارجی به شمار میرود.
لینک سازی معمولا با تمرکز روی عبارات یا کلیدواژه های خاصی انجام می گیرد.
یکی از بهترین روش های دریافت بک لینک، تولید محتوای خاص و خلاقانه می باشد.
از دیگر روش های دریافت بک لینک، خرید بک لینک، رپورتاژ آگهی، وبلاگ نویسی، کامنت گذاری در سایتها، ارسال پست در انجمنها، ثبت سایت در دایرکتوری، شرکت در سایتهای پرسش و پاسخ، و… است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی نیز در کنار روش های دیگر در سئو خارجی می توانند موثر باشند.
با اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی می توان ترافیک سایت را افزایش داد.
ثبت در گوگل مپ
یکی از موارد تاثیرگذار در سئو محلی، ثبت لوکیشن یا موقعیت مکانی در گوگل است.
با این کار احتمال ترافیک سایت شما از طریق نتایج جستجو توسط کسانی که در محدوده جغرافیایی شما جستجو می کنند، افزایش می یابد.
3– به کمک ایمیل و پیامک بازاریابی کنید
از سالها قبل بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از اصلیترین روشهای تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد.
البته در سالهای اخیر تغییرات کوچکی در نحوه اجرای آن ایجاد شده تا بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
بازاریابی ایمیلی سعی دارد تا از طریق ایمیل سبب جذب ترافیک و افزایش بازدید کنندگان سایت شود و در نهایت آنها را تبدیل به مشتریان بالقوه نماید.
ایمیل مارکتینگ نوعی روش بازاریابی مستقیم است که شما از طریق آن می توانید به طور مستقیم از مخاطب خود درخواست کنید تا از محصولات و کسبوکار شما بازدید کند.
در ایمیل مارکتینگ هیچ واسطهای وجود ندارد و شما می توانید به طور مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط باشید.
ارسال ایمیل می تواند به صورت ارسال فردی یا به صورت ارسال انبوه باشد.
البته لازم است که شما با ارسال ایمیل از طریق پنلهای مختلف آشنایی داشته باشید.
معروفترین پنلهای ارسال ایمیل در دنیا، پنلهای یاهو با عنوان ایمیل و پنل گوگل با عنوان جیمیل است.
استفاده از هر دو ابزار شبیه به هم است.
فقط کافی است شما ابتدا آدرس ایمیل مربوط به یک حرفه یا یک کسبوکار خاص را پیدا کرده و سپس آن آدرس را وارد نموده ، متن تبلیغات را بنویسید و در قالب یک ایمیل رایگان برای مخاطبان خود ارسال کنید.
باید خاطر نشان کنم که این روش در مورد ارسال ایمیلهای انفرادی به کار گرفته میشود.
اما روشهای مختلفی در زمینه ارسال ایمیل انبوه نیز وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند.
معمولاً ارسال ایمیل به صورت تصادفی است و نباید انتظار داشته باشیم که نرخ باز شدن ایمیلها بالا باشد.
همچنین شما می توانید با استفاده از پیامک بازاریابی کنید.
بازاریابی پیامکی نیز یکی از روشهای عمده تبلیغاتی است.
امروزه تلفن همراه جز جداییناپذیر زندگی ماست، بنابراین ارسال پیامک انبوه نقش موثری در معرفی یک برند تجاری دارد.
در سراسر دنیا از سامانه پیامکی برای تبلیغ کسب و کارها و برندهای تجاری استفاده میشود.
بازاریابی پیامکی می تواند یک محتوای متنی کوتاه باشد که از طریق ارسال پیامک به افراد محصول یا برندی را معرفی یا به آنها زمان حراج را اطلاع می دهد.
4-تبلیغات در گوگل را نادیده نگیرید
یکی از موثرترین روشهای تبلیغات ، تبلیغ در موتور جستجوگر گوگل است.
گوگل روزانه میلیون ها نفر بازدیدکننده دارد.
شما می توانید در گوگل بدون پرداخت هزینه، تبلیغات خود را نمایش دهید و فقط زمانی باید هزینه پرداخت کنید که کاربران روی سایت شما کلیک کرده و وارد سایت شوند.
شما میتوانید ساعاتی که میخواهید تبلیغات شما نمایش داده شود را تعیین کنید؛ همچنین صفحه ای که میخواهید بازدیدکنندگان سایت شما آن را رویت کنند را مشخص کنید.
نوع دیگر تبلیغات در گوگل، نمایش تبلیغات بنری گوگل است.
گوگل می تواند کسب وکار شما را در سایتهای پربازدید و معتبر به صورت تصویری و در قالب عکس یا گیف تبلیغ کند.
با این روش بازدید کنندگانی که نیازمند محصولات و خدمات شما هستند روی تصویر یا گیف تبلیغاتی شما کلیک کرده و وارد سایت شما می شوند.
هزینه این مدل تبلیغات نیز به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی تبلیغات شما می کنند برآورد می شود.
5- کسب وکار خود را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید
یکی از روشهای مفید در معرفی کسب وکارهای مختلف تبلیغ در شبکه های پربازدید اجتماعی است.
این تبلیغات با استفاده از تکنیکهای مختلفی مانند برگزاری کمپینها یا استفاده از اینفلوئنسرها و غیره در صدد جذب مشتری هستند.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی مزایای بسیاری دارد که به طور خلاصه عبارتند از:
- تبلیغات شما بازدیدکنندگان بسیاری دارد و می تواند به خوبی دیده شود.
- شما می توانید با در نظر گرفتن سلیقه و سبک زندگی مخاطبان تبلیغات خود را هدفمند کنید.
- شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین روشهای تبلیغاتی برای فروش محصولات شما محسوب می شوند.
- مخاطبان با استفاده از موبایل که همیشه همراه آنها است، می توانند به راحتی تبلیغات شما را در شبکه های اجتماعی ببینند.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی در ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ زیرا کاربران ایرانی روزانه وقت زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند.
شما می توانید کسب وکار خود را در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام تبلیغ کنید.
امروزه بسیاری از کسب وکارها بخش عظیمی از درآمد خود را مدیون تبلیغ در شبکههای اجتماعی هستند.
زیرا شبکههای اجتماعی به بخش مهمی از زندگی روزانهی مردم تبدیل شده و بر نحوه دریافت و انتشار اطلاعات تاثیر زیادی داشته است.
ارتباط دو طرفه با مخاطبان از طریق سایت و تبلیغ در شبکههای اجتماعی دو استراتژی تاثیرگزار در دیجیتال مارکتینگ هستند.
6- به استراتزی های دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید
قبل از به کارگیری هر نوع استراتژی در کسب وکار، ابتدا باید محصول یا خدمات خود را شناسایی کرده و ببینید به درد چه نوع مخاطبی میخورد.
بدون درک عمیق از کسب و کارخود ، هر گونه تلاشی در اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ بی تاثیرخواهد بود.
استراتژی دیجیتال مارکتیگ به طور خاص برای تحقق اهداف کسب و کار از طریق بازاریابی آنلاین طراحی شده است.
همه کسب و کارهای موفق از استراتژی های مناسب برای شناسایی و دسترسی به مخاطبان هدف استفاده می کنند تا بتوانند آنها را تبدیل به مشتری کنند.
بنابراین، ابتدا شما باید اهداف کسب و کار خود را شناسایی کرده و سپس ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را برای دستیابی به آنها بیابید.
مهم ترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
درک مخاطبان
هیچ کسب و کاری بدون مشتری موفق نیست.
اگر کسی نباشد که محصول یا خدمات شما را خریداری کند، کسب و کارشما شکست خواهد خورد.
توجه به رفتار مشتریان، در هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ ضروری است.
جذب مخاطبان
هدف اصلی هر کسب وکاری جلب نظر مخاطبان و تبدیل آنها به مشتریان بالقوه است.
درک نیازهای مشتری یکی از موارد مهمی است که باید به آن اهمیت دهیم.
6- استفاده از ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکترها برای تحلیل داده ها و اطلاعات آنلاین از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا بتوانید از اطلاعات کسب شده ، حداکثر استفاده را برده و استراتژیهای خود را تعیین کنید.
این ابزارها به شکلهای مختلفی از جمله وب سایت، اپلیکیشن و اکستنشهای مرورگر موجود هستند.
ازمهمترین انواع ابزارهای بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
گوگل آنالیتیکس – Google Analytics
گوگل آنالیتیکس یکی از کاربردیترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است.
تقریبا تمام دیجیتال مارکترها حداقل یک بار از این ابزار برای بازاریابی و کسب و کار خود استفاده کردهاند.
این ابزار وب سایت ها را بررسی و آنالیز کرده و با در نظر گرفتن ترافیک وب سایتها، گزارشاتی را در غالب نمودار و آمار و ارقام در اختیار مخاطب خود قرار میدهد.
سیمیلار وب – similarweb
این ابزار میتواند وب سایت رقبا را تحلیل و آنالیز کند.
برخی از اصلیترین مزایای سرویس سیمیلار وب عبارتند از:
- آمار و میزان بازدید از سایت را تعیین می کند.
- میانگین زمان ماندن کاربران را در صفحات وب مشخص می کند.
- وب سایت شما را با وب سایت رقبا مقایسه می کند.
- تعداد یوزرهای فعال را نمایش میدهد.
- کلمات کلیدی یک سایت را استخراج می کند.
- به افزایش ترافیک سایت کمک می کند.
ابزار سمراش – SEMrush
این ابزار نیز یکی از بهترین ابزارهای سئو برای آنالیز و تحلیل سایت است.
شما میتوانید از نسخه رایگان این ابزار استفاده کنید یا اگر میخواهید از امکانات و قابلیتهای بیشتری استفاده کنید نسخه غیر رایگان آن را تهیه کنید.
امکانات و قابلیتهای مهم سمراش عبارتند از :
1- می توانید از تبلیغات کلیکی که رقبای شما انجام می دهند مطلع شوید.
2- ابزاری مفید برای تحلیل و آنالیز کلمات کلیدی به حساب میآید.
3- با بکارگیری این ابزار دامنه را انالیز کنید.
4- بک لینکهای سایت را مشاهده کنید.
5- به میزان دشواری کلمات کلیدی پی ببرید.
6-آمار ترافیک ارگانیک و پولی را مشاهده کنید.
ابزار سنجش سرعت سایت
سرعت پایین سایت یک مشکل بزرگ است که برای رفع آن باید هر چه سریعتر اقدام کنید.
سایتی که از سرعت استاندارد و مناسبی برخوردار باشد باید در عرض 2 تا 5 ثانیه باز شود.
در غیر این صورت به مرور زمان بازدیدکنندگان از سایت شما دچار نارضایتی میشوند.
یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای اندازه گیری سرعت سایت، google pagespeed insights است.
این ابزار نه تنها سرعت سایت شما را می سنجد، بلکه به شما دلایل افت سرعت سایت را نیز گوشزد می کند.
بدین صورت شما با رفع دلایل افت سرعت، میتوانید سرعت سایت خود را به حد استاندارد برسانید.
سرویس google pagespeed insights به سرعت سایت شما از 100 نمره میدهد.
سعی کنید تا حدامکان سرعت سایت خود را به عدد 100 نزدیک کنید.
ابزار بازسومو BuzzSumo
این ابزار یکی از پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی محتوایی است.
به کمک این ابزار شما می توانید محتوایی که بیشترین بازخورد مانند لایک و کامنت را از طرف کاربران در شبکههای مجازی داشته، شناسایی کنید.
همچنین این ابزار محتواهای تولید شده را بر اساس میزان بازدید و علاقه مندی کاربران رتبهبندی میکند.
اگر به دنبال اینفلوئنسر در زمینه ی کسب و کار خود هستید با استفاده از این ابزار می توانید آنها را پیدا کنید.
در این مقاله سعی کردم در مورد مهارت هایی که لازمه ی هر کسب وکاری است با شما صحبت کنم .
آموزش و مهارت های دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و من نیز با وجود اینکه سالها در این زمینه فعالیت میکنم هنوز در تلاشم تا دانش و اطلاعات خود را در این زمینه بالا برده و بروز کنم .
چون دیجیتال مارکتینگ یک ارتباط دوسویه است بسیار خوشحال میشم اگر نظرات، پیشنهادات و همچنین انتقادات خود را با من در میان بگذارید.
در صورت وجود هر نوع ابهامی در این مقاله من پاسخ گوی سوالات شما خواهم بود.