الگوریتم هسته گوگل چیه و چطور باهاش برخورد کنیم؟

سئو

..الگوریتم هسته گوگل چیه و چطور باهاش برخورد کنیم؟..
سئو

الگوریتم هسته گوگل چیه و چطور باهاش برخورد کنیم؟

این محتوا ترجمه آزاد و خلاصه‌ایه از مقاله گوگل درباره آپدیت هسته. این مقاله صرفا برای آشنایی شما با نظرات گوگله. ازش فقط به عنوان یه راهنما استفاده کنید نه بیشتر!

همچنین برای روشن شدن مطلب چند جا توضیحات و توصیه‎هایی اضافه کردم. لینک منبع آخر مقاله وجود داره.

گوگل دو جور الگوریتم داره:

۱- الگوریتم های معمولی! همون الگورتیم‌هایی هستن که مدام اسمشون رو میشنوید: مثل الگورتیم پاندا، مرغ مگس خوار، پنگوئن و…

این الگوریتم ها معمولا یه هدف مشخص دارن. مثل الگورتیم پاندا که ضد محتوای بی کیفیته، الگورتیم پنگوئن که ضد لینک های اسپمه و …

۲- الگوریتم هسته گوگل یا core algorithm. ربات‌های گوگل اطلاعات مربوط به هر سایت رو جمع آوری میکنن و میارن میریزن تو یه ماشین حساب گنده به اسم الگوریتم هسته گوگل.

این الگوریتم میاد و بر اساس فاکتورهایی صفحات رو رتبه بندی میکنه. این فاکتورها، همون ۲۰۰ یا ۵۰۰ فاکتوری هستن که ملت همه جا میگن. مثل تایتل، تگ آلت، بک لینک و…

گوگل هر دو مدل الگوریتم رو آپدیت می‌کنه (سالی صدها بار) و قبل از هر آپدیت اونا رو تست می کنه. بعضی از این آپدیت‌ها کوچک هستن بعضی بزرگ. گوگل بعضی از این آپدیت‌ها رو اعلام میکنه و بعضی رو نه. چرا؟

به گفته خودش، گوگل بعضی از این تغییرات رو اعلام میکنه چون فکر میکنه اثر خیلی بزرگی رو کل وب میذاره. برای همین میخواد وبمسترا آماده باشن. مثل آپدیت‌های بزرگ هسته گوگل یا Broad core update.

گوگل میگه به این دلیل که این آپدیت ها تغییرات کلی قابل لمسی دارن، ما اعلامشون میکنیم. بعضی سایتا ممکنه افت کنن و بعضی سایتا ممکنه رشد کنن.

اونایی که افت میکنن دنبال مشکل میگردن. گوگل میگه وقتی الگوریتم هسته گوگل تغییر میکنه مشکلی تو سایت وجود نداره. فقط نحوه نگاه ما به محتواهای وب تغییر میکنه. برای همین دنبال مشکل نگردید.

وقتی گوگل میگه مشکل، یعنی اون دسته از مشکلاتی که مربوط میشه به تخطی از خط مشی‌های گوگل. وگرنه مشکلی وجود داره اگر نداشت که افت نمیکرد.

در واقع تک الگوریتم ها ممکنه یه سایت یا گروهی سایت خاص رو تنبیه یا تشویق کنن. اما هسته گوگل مربوط میشه به کل شبکه وب.

گوگل برای اینکه الگورتیم هسته و آپدیتش رو درک کنید یه مثال میزنه:

شما تو سال ۲۰۱۵ یه سری فیلم رو به عنوان بهترین فیلم ها انتخاب کردید. بعد از چند سال باز میاید و بهترین فیلم ها رو انتخاب میکنید. مطمئنا یه سری از این فیلم ها حذف میشن یا جاشون تو لیست تغییر میکنه.

این به این معنی نیست که اونا فیلم های بدی هستن. این به این معنیه که اولا شما نحوه نگاهتون رو به فیلم خوب تغییر دادید. و در ثانی تو این چند سال موارد جدیدی به فیلم ها اضافه شدن که ممکنه بین اونا فیلم های خوبی وجود داشته باشه.

گوگل میگه بعد از اپدیت نیازی نیست چیزی رو درست کنید. فقط تمرکزتون رو بذارید رو محتوایی که ارائه میکنید. سعی کنید بهترین محتوایی که میتونید رو ارائه کنید. (شما رو اجیر کرده که کاربراش رو خوشحال کنید!!)

گوگل میگه اگه سایت شما افت داشت یه سری سوالات درباره محتواهای سایتتون از خودتون بپرسید:

سوالات مربوط به کیفیت محتوا

– آیا این محتوا دست اوله؟ از نظر اطلاعات، تحقیقات یا تحلیل.

– آیا این محتوا اطلاعات جامع و کاملی از موضوع مورد بحثش ارائه میده؟ (یاد محتوای آسمان خراش برایان دین نمیفتید؟)

– آیا این محتوا تحلیلی عمیق و جالبی ارائه میده. اطلاعاتی که جز واضحات نباشه (یاد نوشتن محتوای یونیک نمیفتید؟)

– اگر این محتوا بر اساس منابع دیگری نوشته شده، آیا فقط مطالب رو کپی یا بازنویسی کرده یا اومده اطلاعاتی از خودش هم به محتوا اضافه کرده؟

– آیا هدینگ ها یا تایتل صفحه بیانگر اون چیزیه که تو صفحه گفته شده؟

– آیا هدینگ ها یا تایتل صفحه اغراق آمیز یا غیر واقعیه؟ (یعنی گنده گویی کرده، مثلا بهترین، ارزان کامل ترین، جامعترین و…)

– آیا این محتوا از اوناس که دوست داری بوکمارکش کنی یا با دوستات به اشتراک بذاری؟ (سوشیال سیگنال یا کپی شدن در دیگر سایت ها)

– آیا این محتوا از اوناس که ممکنه بعدا تو یه مجله، روزنامه، کتاب یا یه فرهنگ‌نامه، به عنوان منبع و رفرنس بهش ارجاع داده بشه؟ (لینک! گوگل اینجا مستقیما نمیگه لینک. اما منظورش همون لینکه. ببینید آیا نیازه که لینک بگیرید واسه محتواتون)

سوالات مربوط به تخصص یا همون Expertise

– آیا این محتوا اطلاعاتی داره که کمک کنه بهش اعتماد کنی؟ اطلاعاتی مثل اینکه نویسندش کیه، سایتی که توش منتشر شده چه بک گراندی داره. آیا این اطلاعات رو از طریق لینک دادن به صفحه درباره مای سایت انجام داده؟

– اگر درباره سایت تحقیق کنی، آیا به این نتیجه میرسی که این سایت تو حوزش تخصص داره، دیگران بهش اعتماد میکنن و همه میشناسنش؟

(میزان فالور و سوشیال سیگنال‌های شبکه های اجتماعی، برند منشن، لینک و … وقتی یه سایت یا برند این سه ویژگی رو داره یعنی تو شبکه های اجتماعی مردم دربارش حرف میزنن و تو سایتای مختلف دربارش حرف میزنن با لینک و بدون لینک)

– آیا این محتوا توسط کسی نوشته شده که متخصص یا یه گیک اون موضوعه؟

– آیا محتوا خالی از خطاهای ساده هست؟ خطاهایی که با یه نگاه میشه متوجهشون شد. مثلا تو یه سایت سئو نیومده بنویسه تایتل صفحه اصلا مهم نیست. یا تو یه سایت تکنولوژی نگه هواوی ساخت کره جنوبیه و…

– آیا در مواردی که مربوط میشه به زندگی و پول میتونی به راحتی بهش اعتماد کنی؟ (Your Money Your Life = YMYL)

سوالات مربوط به نحوه ارائه و تولید محتوا

– آیا محتوا خالی از غلطهای املاییه؟

– آیا این محتوا با دقت تولید شده یا اینکه شلخته و سرسری نوشته شده؟

– آیا محتواهای این سایت به افراد زیادی برون سپاری شده؟ یا از این سایتایی هستن که وقتی یه محتوا رو منتشر میکنن تو صدها سایت باز نشر میکنن طوری که خود این سایت‌های باز نشر کننده کیفیتی ندارن؟

(از این سایت های کپی کار!! ببینید معنیش این نیست که شما نباید به نویسنده بدید که محتواتون رو بنویسه. چرا که ممکنه یه سایت ده ها نویسنده داشته باشه. منظور گوگل اینه که محتوای تولیدی بدون کنترل کیفیت بیرون داده میشه. اینجوری که مثلا چندین چند نویسنده که سر از کارشون در نمیارن رو استخدام کردید و محتوای به درد نخور تولید میکنید که حتی از نظر نگارشی مشکل دارن چه برسه به داشتن اطلاعات به درد بخور)

– آیا این ور و اونور محتوا اونقدر تبلیغات هست که حواس آدم رو از محتوای اصلی پرت میکنن؟

– آیا محتوا تو موبایل رسپانسیو هست یا نه؟

سوالات مقایسه ای

– آیا این محتوا نسبت به دیگر محتواها تو صفحه جستجو ارزش اضافه‌ای ایجاد کرده یا نه همونا رو اومده بازنویسی کرده؟

(همون محتوای sky scraper برایان دین. توضیحات اضافه نمیدم اما وقتی دیدید بعد از آپدیت هسته افت داشتید، یه نگاه به محتوایی که افت داشته بندازید و سعی کنید چه از نظر فرمت چه از نظر اطلاعات داخل محتوا بهتر از محتواهای صفحه اول باشه)

– آیا این محتواها صرفا برای این تولید شده که تست بشه آیا تو گوگل رتبه می گیرن یا خیر. آیا با هدف ارضای نیاز کاربران سایت تولید شده.

(اشاره به سایت‌هایی که برای هر کوئری در سرچ تایتلی ایجاد و محتوا تولید میکنن. البته اینجا منظور گوگل چیز دیگه‌ایه اما میشه سایتایی که تعداد زیادی تگ میذارن رو مثال زد. تگ‌هایی که بی خود صفحات زیادی ایجاد میکنن که هیچ کوئری خاصی رو تارگت نکرده.)

گوگل میگه جز اینکه خودتون این سوالا رو از خودتون می‌پرسید از یه آدم بی طرف که بهش اعتماد دارید هم کمک بگیرید تا همین سوالا رو بپرسه.

این آدم دوست و شریک تجاریتون نباشه طوری که دوستیش با شما رو قضاوتش اثر بذاره. یعنی یه آدم بیطرف رو انتخاب کنید.

به غیر از این، گوگل میگه اختصاصی به اون صفحاتی که افت داشتن نگاه کنید. دقت کنید و ببینید دقیقا کدوم صفحات و برای کدوم کوئری ها افت داشتید. برای این موارد سوالات بالا رو از خودتون بپرسید و ببینید که کجاها رو میتونید بهتر کنید.

گوگل پیشنهاد میکنه که به کتاب راهنمای امتیازدهندگان کیفیت جستجو (همون search quality rater guidlines) مراجعه کنید و یه نگاه بندازید تا دستتون بیان که اونا انتظار دارن محتوای خوب چه شکلی باشه.

این کتاب دستور العملیه برای ۱۰ هزار کارمندی که گوگل استخدام کرده. اونا یه سری جستجو انجام میدن و صفحات رو بر اساس دستورالعمل خاصی امتیازدهی میکنن. اونا میگردن تا ببین آیا اون چیزی که گوگل بهش می‌گه E-A-T تو محتوا وجود داره یا نه.

E-A-T مخفف Expertise ،Authoritativeness و Trustworthiness یعنی تخصص، اعتبار و اعتماد.

گوگل از داده‌های این آدما استفاده میکنه تا ببینه چقدر نتایجی که نشون میده به سلیقه انسانی نزدیکه. تا از این طریق الگوریتم‌هاش رو بهینه کنه.

البته گوگل میگه امتیاز این افراد تاثیری رو رنکینگ نداره و فقط به عنوان راهنما ازش استفاده میکنه.

برای اینکه با مفهوم E-A-T آشنا بشید، گوگل یه سری مقاله رو هم پیشنهاد میده. البته گوگل درستیِ نظر این آدما رو تایید نمیکنه. فقط میگه که برای شروع، مقالات خوبین.

E-A-T و سئو

راهنمای امتیازدهندگان کیفیت جستجو E-A-T را هدف می گیرد، کیفیت صفحه و پاپ آپ های مزاحم

به کارگیری E-A-T برای موفقیت در سئو

آپدیت الگوریتم هسته گوگل و قدرت تحقیقات کاربران: چگونه بازخورد واقعی از آدم‌های واقعی می‌تواند به وبمسترها در حل مشکلات مربوط به کیفیت کمک کند

چرا E-A-T و آپدیت هسته گوگل استراتژی محتوای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

بازیابی رتبه

سوالی که خیلیا از گوگل میپرسن اینه که اگه ما محتوا رو بهینه تر کنیم، آیا رتبه هامون بر میگرده و چقدر طول میکشه این اتفاق بیفته؟

گوگل هیچ زمان مشخصی تعیین نمیکنه. اون میگه اگه شما محتوا رو بهینه تر کنید، ممکنه حتی تا آپدیت بعدی رتبتون بر نگرده (بر اساس کیس اِستادی‌ها، ممکنه در عرض یه ماه یا بیشتر برگرده)

گفتم که گوگل هر از چند وقتی یه آپدیت کوچک بیرون میده. این اپدیت کوچک ممکنه مربوط به اون تک الگوریتم های معروف باشن ممکنه مربوط به هسته اصلی باشن.

گوگل اپدیت های کوچک رو اعلام نمیکنه. آپدیت هایی اعلام میکنه که بزرگ و سراسری باشن اصطلاحا.

اگه محتواها بهینه تر بشن، ممکنه تو این آپدیت های کوچک سایت شما رشد رو تجربه کنه.

گوگل تذکر میده که این رتبه ها اصلا ثابت نیستن و هیچ تضمینی نیست که بهتر کردن محتواها باعث افزایش رتبه بشه. مثل همیشه وقتی یه محتوای جدید و خوبی تولید بشه، ممکنه رتبه بهتر و بهتری بگیره.

این بود خلاصه ای از محتوایی که دنی سالیوان تو بلاگ گوگل نوشته.

اکثر سوالایی که گوگل گفته از خودتون بپرسید مربوط هستن به محتوا (طبیعیه! گوگل میخواد من و شما سرگرم راضی کردن کاربرش بشیم.) یکی دو مورد مربوطه به سوشیال سیگنال و لینک سازی و سئو خارجی. البته این یکی دو مورد رو در لفافه گفته.

من اون مواردی که کنترل بیشتری روش دارید و به نظر میرسه تاثیر بیشتری دارن رو با توضیحات مشخص کردم.

کاری که شما باید بکنید اینه که بعد از هر آپدیت منتظر باشید و ببینید که متخصصین این حوزه در سطح جهان چی میگن. از این حرفها به عنوان یه راهنما (فقط یه راهنما) استفاده کنید و بعد برید ببینید مربوط میشن به کدوم مورد.

سعی کنید بعد از هر آپدیت اونا رو چک کنید. همچنین این مقاله رو درباره محتوای خوب بخونید تا بهتر بتونید مواردی که مربوط به محتوا هستن رو درک کنید.

منبع عکس و مطالعه بیشتر searchenginejournal 

86
19 اردیبهشت 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

18779
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

3902
27 آذر 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

3676
08 اردیبهشت 1399