بازاریابی تجربی چیست؟

سئو

..بازاریابی تجربی چیست؟..
سئو

بازاریابی تجربی چیست؟

مشتریان اغلب از من می پرسن “معنی بازاریابی تجربی چیست؟”، بازاریابی تجربی یا ( gnitekraM laitneirepxE  ) که به آن بازاریابی تعاملی هم میگن، یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر ارائه یک تجربه استثنایی برای مشتری است.

بازاریابان تجربی معتقدن به جای نگاه کردن به مصرف کنندگان به عنوان گیرنده غیرفعال پیام، آنها باید به طور فعال در تولید و ایجاد برنامه های بازاریابی و ایجاد رابطه با برند شرکت کنن.

رابطه تعاملی با مصرف کننده زمانی ایجاد میشه که یک برند و یک مشتری با هم ارتباط برقرار می کنن.

بازاریابی تجربی تعاملات مستقیم و رو در رو است که به مصرف کنندگان امکان ایجاد ارتباط با برند ها رو میده.

به طور خلاصه، بازاریابی تجربی هر نوع استراتژی بازاریابی است که در یک محیط فیزیکی اتفاق می افته:

۱- بازاریابی رویداد

۲- تاکتیک های بازاریابی تجربی

۳- نمایش خودکار

۴- نمایشگاه های تجاری

۵- حمایت مالی

۶- محرک های آزمون

۷- نمونه برداری

۸- کیوسک ها

۹- مسابقه دادن

۱۰- نظرسنجی های فردی

۱۱- تجارب فروشگاهی

۱۲- بازاریابی حضوری

چرا بازاریابی تجربی مهم است؟

بازاریابی تجربی امروزه بیشتر از هر زمان دیگه ای مهمه. چرا؟

از آنجا که سازمان ها بیشتر و بیشتر بر روی بازاریابی دیجیتال تمرکز کردن و قابلیت مشاهده برند خود رو به صورت آنلاین افزایش میدن، عملکرد بازاریابی تجربی با ارائه یک تجربه به یاد ماندنی، باعث میشه برند بیشتر شناخته بشه.

هرچه تجربه جذاب تر و تعاملی تری باشه، به یادماندنی تر میشه.

بازاریابی تجربی همراه با بازاریابی دیجیتالی، مشارکتی ایجاد می کنه که نتیجه آن حضور بهتر برند و شناخت بهتر برند است.

بازاریابی تجربی از بهترین روش های افزایش وفاداری به برند و رضایتمندی مصرف کننده است.

بازاریابی تجربی یک تغییر الگوی در دنیای بازاریابی و مدیریت رویدادهاست.

به جرأت می تونم بگم با روندهای به سرعت در حال ظهور در بازاریابی و فن آوری های جدید، ایجاد یک کمپین بازاریابی تجربی موفق هرگز آسان نبوده.

استراتژی های بازاریابی تجربی:

شناخت مخاطب:

ممکنه این استراتژی واضح به نظر برسه، اما بسیاری از برند ها درگیر تلاش برای ایجاد یک نمایش “جالب” هستند و مخاطبان خود را فراموش می کنن.

در مرحله برنامه ریزی، وقت خود رو با کارمندان فروش و مدیران اصلی صرف کنین تا بفهمین مخاطبان شما چه کسانی هستن.

وقت خود رو صرف ایجاد یک شخصیت کاربری کنین که هدف کمپین شما رو لذت بردن و کشف مکان مناسب برای تبلیغ کمپین شما بکنه.

یک کمپین بازاریابی تجربی، هرچند زیبا طراحی شده باشه، اگر محیطی رو که مخاطبان با آن تعامل می کنن در نظر نگیره، شکست می خوره.

یک پیام واضح و منطبق با نام تجاری خود داشته باشین:

برای یک بازاریابی تجربی موفق، ضروری است که شما یک پیام روشن برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود داشته باشین.

به عنوان مثال، ردبول نوشیدنی انرژی زا در سال ۲۰۱۲، با کمک یک چترباز حرفه ای به نام فلیکس باومگارتنر یک رویداد چتربازی رو ترتیب داد.

هدف از این رویداد این بود که نشان بده چگونه یک برند می تونه محدودیت های خود رو کنار بزنه.

درباره پیامی که کمپین شما باید ارائه بده تصمیم گیری دقیقی داشته باشین و مطمئن بشین که پیام آن به وضوح به مخاطبان شما منتقل شده است.

در حالی که شفافیت پیام مهمه، این هم مهمه که پیام با تصویر و نام برند مورد نظر شما هماهنگ باشه.

هرگونه دوگانگی بین آنچه برند شما نشان میده و آنچه کمپین شما منتشر می کنه، می تونه این حس رو به مخاطب بده که فریب خورده. مقاله بازاریابی دیجیتال یا برندینگ؟ رو در سئو روز بخونید.

موضوع مفیدی ارائه بدین:

موفق ترین کمپین ها آنهایی هستن که به مخاطبان آموزش، چیزهای مفیدی آموزش میدن.

به عنوان مثال، Lean Cuisine ترازوهایی در ایستگاه Grand Central نصب کرد که وزن بدن کاربران رو اندازه گیری نمی کرد.

در عوض، به آنها تابلو هایی داد تا شایستگی هایی رو بنویسن که واقعاً می خواستن نسبت به آنها سنجیده بشن.

از واقعیت افزوده استفاده کنین:

از واقعیت افزوده استفاده کنین تا مزایای یک کمپین آنلاین رو به دنیای آفلاین برسونین.

واقعیت افزوده نه تنها توجه مخاطبان شما رو به برند جلب می کنه، بلکه احتمال اینکه برند شما رو به خاطر بیارن بیشتره.

حتی مهم تر از آن، واقعیت افزوده با طراحی در تعامل است.

مخاطبان شما فقط چند ثانیه به آن نگاه نمی کنن- آنها در واقع با آن درگیر می شن و تجربه ای شاد رو تجربه می کنن.

در واقع، مخاطبان شما به طور خودکار این تجربه شاد رو با برند شما مرتبط می کنن.

شاخص های عملکرد خود رو معرفی کنین:

اندازه گیری موفقیت کمپین مهمه تا بتونین تشخیص بدین چه عواملی مؤثر بوده و چه مواردی نیاز به بهبود دارن.

اما نحوه سنجش این موفقیت براساس اهداف کمپین متفاوته.

انبوهی از داده ها از کمپین بازاریابی تجربی شما تولید میشه، اما شما باید معیارهایی رو که بهترین عملکرد رو برای سنجش پیشرفت شما در رسیدن به اهداف تعیین شده دارن، شناسایی کنین.

سرگرمی ایجاد کنین:

سرگرمی عفونی است.گسترش می یابه و تمام تلاش های بازاریابی شما باید قابل انتشار باشه.

این سرگرمی لزوماً به فروش شما منجر نمیشه، اما توجه مخاطبان شما رو جلب می کنه.

هنگامی که توجه آنها را جلب کردین، به شما بستگی داره که تصمیم دارین فروش داشته باشین یا نه.

به عنوان مثال ، T-mobile یک نسخه واقعی از بازی پرندگان خشمگین رو برای عموم ایجاد کرد.

مردم می تونستن این بازی رو از طریق تلفن انجام بدن و با خوک های منفجر شده و یک گروه موسیقی زنده که همراه آن بود، می تونستن از اثرات واقعی زندگی در خیابان لذت ببرن.

برنامه ریزی اولیه داشته باشین:

چیزی که واقعاً می تونه شما رو در یک شرایط دشوار قرار بده، یک کارزار تبلیغاتی غیر برنامه ریزی شده است.

اگر هنوز به تغییرات لحظه آخری اعتماد دارین، ممکنه هزینه شما بیش از بودجه بشه.

اگر به زودی شروع به برنامه ریزی کنین، ممکنه خوش شانس باشین و تخفیف بگیرین.

تحقیق کاملی انجام بدین:

قبل از اینکه پول خود رو در کارزار بازاریابی تجربی سرمایه گذاری کنین، درباره نیازهای خود تحقیق کنین.

همچنین، فراموش نکنین که در مورد روندهای نوظهور در بازاریابی و مثال های بازاریابی تجربی تحقیق کرده باشین.

رویدادهای بازاریابی خود رو ارتقاء بدین:

امروزه رسانه های اجتماعی غول بزرگی در زمینه تبلیغات هستن.

از آن برای تبلیغ برند خود استفاده کنین، حتی بهتره از تبلیغات تجربی در رسانه اجتماعی استفاده کنین.

به اشتراک گذاشتن پیام خود برای تعداد زیادی از کسانی که در یک بازاریابی تجربی مؤثر شرکت کرده بودن، بسیار سودمنده.

محتوای ایجاد شده بوسیله کاربر رو فعال کنین:

محتوای ایجاد شده توسط کاربر نوعی محتوا در وبلاگ ها، فیلم ها یا هر پست بحثی است که در آن مصرف کنندگان می تونن آن رو به صورت آنلاین ایجاد و به اشتراک بگذارن، مثلاً ویدئوی مشارکت مشتری در رویدادهای بازاریابی تجربی به اشتراک گذاشته میشه.

این محتوا در دسترس عموم و سایر مشتریان و کاربران نهایی است.

محتوای تولید شده توسط کاربر، مصرف کننده رو در کنار برند قرار میده.

این استراتژی استفاده فعال از رسانه های اجتماعی در بستر دیجیتال است.

انواع متفاوت بازاریابی تجربی:

نمایش محصول

در حال حاضر به نظر می رسه این محبوب ترین نوع بازاریابی تجربی باشه که یک ایده بسیار ساده است.

نمایش محصولات به جای فهرست کردن آنها و گفتن مزایای محصولات از طریق روش های سنتی، به کاربر این امکان رو میده تا در واقع آنچه رو که می تونن با محصول انجام بدن، تجربه کنن.

اگر می دونین که یک محصول عالی دارین، هیچ نوع بازاریابی تجربی برای شما بهتر از نمایش محصول نیست.

در بیشتر موارد با استفاده از نمایش محصول می تونین توجه مخاطب رو به خود جلب کنین.

حتی نیازی نیست که کالای واقعی رو در آنجا داشته باشین تا به کاربران خود اجازه بدین آن رو تجربه کنن.

بسیاری از فناوری های واقعیت مجازی وجود داره که می تونه خریداران بالقوه شما رو به طور کامل در یک تجربه غرق کنه.این روش در صنعت خودرو 🚙 بسیار رایجه.

تجربه های غوطه وری

با استفاده از فناوری واقعیت مجازی شگفت انگیز که امروزه در دسترس ماست، می تونیم کاربران نهایی خود رو در دنیای برند و محصول غرق کنیم.

آنها در واقع می تونن با یک تجربه همه جانبه، تمام مزایای ارائه شده از محصول شما رو ببینن.

بدلکاری

با استفاده از محتوا میشه گروه عظیمی از مخاطب رو ایجاد کرد.

اما این محتوا باید مرتبط و قابل انتشار باشه.

باید لایه هایی داشته باشه تا مردم بتونن به اعماق اون برن و چیزهای بیشتری پیدا کنن.

نوآوری و خدمات کسب و کار شما

اگر می تونین یک کمپین بازاریابی تجربی ایجاد کنین که یک مشکل واقعی در دنیا حل کنه، یک برنده هستین!

با این حال، استفاده از این نوع بازاریابی یک راه حل سریع نیست و منجر به فروش فوری نمیشه.

این یک استراتژی بلند مدت است که بر اساس برند شما ساخته میشه و مشتریان رو با روشی بسیار آرام تر هدف قرار میده.

در حقیقت، از نظر یک ناظر معمولی، حتی به نظر نمی رسه یک استراتژی بازاریابی باشه.

بازاریابی رویدادی

رویدادها و بازاریابی تجربی اکنون دست به دست هم دادن و با یکدیگه ارتباط بسیاری دارن.

همه بازاریابی های تجربی نباید رویداد محور باشه، اما همه رویدادها معمولاً فقط شامل بازاریابی تجربی میشن.

رویدادها راهی عالی برای ارائه بستری به مشتریان است که بتونن در یک بازه زمانی مشخص چهره به چهره با برند و محصول شما ارتباط برقرار کننن.

این یک روش ملموس برای تبلیغ محصولات شماست.

فعال سازی برند

این امر زمانی اتفاق می افته که یک محصول یا خدمات جدید توسط یک شرکت راه اندازی میشه.

این استرتژی کاملاً برای حوزه بازاریابی تجربی متناسبه.

استفاده از نمایش برای تبلیغ هر نوع محصول یا خدمات جدید از یک برند بهترین کارایی رو خواهد داشت.

همچنین می تونین نمونه گیری ساده از محصول رو به نوعی رویداد کوچک تبدیل کنین و به مشتری اجازه بدین مزایای محصول و بهترین وجه برند شما رو ببینه.

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی مکالمه ای را درباره کمپین بازاریابی شما آغاز می کنه و معمولاً شامل عنصری از تعجبه.

شما باید بسیار مراقب این بازاریابی باشین- مطمئن بشین که این کار به خوبی انجام میشه تا مورد استقبال مثبت مخاطبان قرار بگیره. در رابطه با بازاریابی چریکی در سئو روز به زودی مقاله کاملی مینویسم.

پس متوجه شدید که بازاریابی تجربی چیست؟ و چقدر مهم است. امیدوارم این مقاله در سئو روز کمک شایانی به شما درباره بازاریابی تجربی کرده باشه ❤

منبع : seorooz  |  
52
2021-03-14 14:57:02
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

22841
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

8525
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

7283
27 آذر 1398