بازاریابی سبز چیست؟

سئو

..بازاریابی سبز چیست؟..
سئو

بازاریابی سبز چیست؟

بازاریابی سبز چیست؟ بازاریابی سبز به معنای بازاریابی محصولات به روشی است که در آن آسیبی به محیط زیست نرسد. در این روش بازاریابی هم نیازهای مشتری برآورده می­شود و هم از محیط زیست و طبیعت محافظت می­شود.

در واقع بازاریابی سبز یا (green marketing) از نوع سوم بازاریابی میباشد . در مقاله تعریف انواع بازاریابی در سئو روز به طور کامل آن را شرح دادم .

ممکن است شرکت­ های سبز کالایی تولید کنن که دوست­دار محیط زیست باشه و یا روش تولیدی معرفی کنن که کمترین آسیب رو به منابع طبیعی وارد کنه.

بازاریابی سبز به نام بازاریابی پایدار هم شناخته می­شه.

عناصر چهارگانه بازاریابی- محصول، قیمت، مکان و تخفیفات- با محصولاتی در بازار ادغام می­شن که به لحاظ سازگاری با محیط زیست به نسبت جایگزین­ های در دسترس ارجحیت دارن.

مزیت­ های زیست محیطی بازاریابی سبز عبارتند از: کاهش ضایعات، کاهش انتشار سموم، بازده بهتر انرژی و… .

تعریف بازاریابی سبز از دیدگاه اتحادیه بازاریابی آمریکا

تعریف مرتبط= «بازاریابی محصولاتی که از نظر زیست محیطی قابل اعتماد هستند، بازاریابی سبز نام دارد.»

تعریف بازاریابی اجتماعی= توسعه و بازاریابی محصولاتی که برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط زیست یا بهبود کیفیت آن طراحی شده­اند.

تعریف زیست محیطی= تلاش سازمان ها در جهت تولید، ارتقاء، بسته ­بندی، و ارائه محصولات به روشی که نسبت به نگرانی­ های زیست محیطی پاسخگو و حساس است.

بازاریابی سبز، نگرانی مشتریان نسبت به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی رو مد نظر داره. برخی کسب و کارها فرصت­ ها و مزیت­ های رقابتی پایداری زیست محیطی بسیاری رو شناسایی می­کنن.

مصرف­ کنندگان در تمام دنیا در حال آگاه شدن نسبت به موضوعات زیست محیطی هستن و سعی دارن از تلاش های سازمان ها در جهت پایداری محیط زیست قدردانی کنن.

از این رو بازار محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست رو به رشد است.

شرکت ها از بسیاری از جهات از محبوبیت سازگاری با محیط زیست استفاده می­کنن:

۱- ارتقاء جنبه ­های زیست محیطی محصول؛ مانند کتابهایی که از کاغذهای قابل بازیافت درست می­شن.

۲- معرفی محصولات جدید، به ویژه آنهایی که دوستدار محیط زیست هستن. به عنوان مثال، حباب­ ها و رشته­ های نوری با مصرف انرژی بهینه که باعث ذخیره انرژی الکتریکی می­شن.

۳- طراحی سازگار با محیط زیست محصولات موجود. در گذشته اسپری­های دئودورانت از گاز CFC استفاده می­کردن که برای محیط زیست مناسب نبودن؛ اما در حال حاضر شرکت­های تولید لوازم آرایشی دیگه از این گاز استفاده نمی­کنن.

چهار جزء بازاریابی سبز

محصولات و خدمات بازاریابی سبز بر اساس ۴ عنصر بازاریابی سنتی اما در شرایط سازگار با محیط زیست ارائه می­شن تا رضایت مشتریان دوستدار محیط زیست رو برآورده کنن.

۱- محصول: در بازاریابی سبز محصول باید به گونه­ ای باشه که هم نیاز مشتری برآورده بشه و هم کمترین تأثیر مخرب رو برای محیط زیست داشته باشه.

باید به خاطر داشته باشین اگرچه برخی مشتریان علاقه زیادی به محیط زیست دارن، اما حاضر نیستن محصولی بخرن که نتونه نیازشون رو برآورده کنه. تولید کنندگان باید محصولی رو ارائه بدن که اول نیاز مشتری رو تأمین کنه.

انواع محصول برای بازاریابی سبز

الف- محصولاتی که از موتد بازیافتی تولید بشن.

ب- محصولاتی که بتونن بازیافت بشن؛ مثل بطری­ های نوشیدنی

ج- محصولات با بازدهی بالا که در مصرف برق، آب و سوخت بهینه باشن. مثل لامپ­ های کم مصرف و ماشین­ های هیبریدی

د- بسته بندی سازگار با محیط زیست که در آن به­ جای پلاستیک از کاغذ استفاده می­شه.

ه- محصولات ارگانیک مثل میوه­ ها و سبزیجات ارگانیک

۲- قیمت: یکی از مهمترین فاکتورهای بازاریابی قیمت است. مشتری در صورتی برای یک محصول سبز پول خوبی پرداخت می­کنه که احساس کنه محصول ارزشش رو داره.

اگر بازاریابی سبز ارزش های بیشتری نسبت به پول به مشتریان معرفی کنه، آنها از پرداخت این پول خوشحال خواهند بود.

این ارزش می­تونه عملکرد بهتر، طراحی بهتر، مصرف بهینه سوخت و غیره باشه. بزرگترین وجه مثبت بازاریابی سبز اینه که محصولات سازگار با محیط زیست در دراز مدت باعث صرفه جویی و هزینه کمتر در مصرف انرژی می­شن.

۳- مکان: کانال های توزیع و محلی که محصولات و خدمات در آن عرضه می­شن، تأثیر به ­سزایی در تصمیم گیری خرید مشتری دارن.

مشتریان حتی برای خرید محصولات سازگار با محیط زیست هم حاضر نیستن مسیر خودشون رو طولانی کنن یا تغییر مسیر بدن. شرکت باید مطمئن باشه که محصولاتش به راحتی در دسترس گروه وسیعی از مشتریان است.

مکان باید تفاوت چشمگیری با مکان فروش رقبا داشته باشه. شرکت برای تثبیت اعتبار خود باید سیستم لجیستیکی اتخاذ کنه که سازگار با محیط زیست باشه، در غیر این صورت نمی­تونه اعتماد مشتری­ها رو طولانی مدت حفظ کنه.

۴- ارتقاء و فروش ویژه: ترکیب فروش ویژه شامل تبلیغات، تخفیفات، عمومیت و بازاریابی مستقیم است. بازاریابان سبز موفق از ابزارها و روش های تبلیغاتی پایدار برای تقویت اعتبار محیطی استفاده خواهند می­کنن.

تبلیغات یکی از حیاتی ­ترین جنبه­ های تبلیغات سبز است. اگه تولید کننده ­ای قادر باشه سازگاری با محیط زیست رو در تبلیغات خود حفظ کنه، می تونه حسن نیت و اعتماد مشتریان رو داشته باشه.

بسیاری از شرکت ها در حال جایگزینی تبلیغات چاپی و کاتالوگ ها با تبلیغات آنلاین و بازاریابی الکترونیکی هستن. دولت استفاده از کیسه­ های پلی اتیلن رو برای برخی از بنگاه های اقتصادی در برخی مناطق ممنوع کرده؛ آنها از کیسه ­هایی با مواد زیست تخریب پذیر استفاده می­کنن.

همچنین شرکت ها می­تونن همکاری معنا­داری با سایر شرکتهای بازاریابی سبز و انجمن­های دولتی داشته باشن تا حفاظت و پایداری زیست محیطی رو ارتقاء بدن. رمز موفقیت بازاریابی سبز تعادل بین جنبه ­های اقتصادی و سودآوری شرکت و مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست است.

بازاریابان باهوش روش هایی را برای ادغام مزایای زیست محیطی با بهبود عملکرد محصول ابداع می کنن. بازاریابی سبز هنوز یک مفهوم جدید است و برای درک کامل پتانسیل آن به زمان و تحقیقات بیشتر نیاز است.

در بازاریابی سبز هم مانند تمام شکلهای بازاریابی، نتیجه مثبت وقتی به دست می­آید که رضایت مشتری جلب بشه. در اینجا اعتبار فاکتور بسیار حیاتی است.

تولیدکننده باید این اطمینان رو به مشتری بده که تلاش خالصانه ­ای در زمینه حفظ محیط زیست داره.

بازاریابی پایدار یک مد زودگذر و یک هوس نیست؛ بلکه راهی برای رسیدن به موفقیت های طولانی مدت است.

فرایند بازاریابی سبز به کاهش ضایعات، بهبود مصرف انرژی و استفاده بهتر از منابع کمک می­کنه. راندمان بالا در عملکرد همراه با رضایت مشتری نه تنها به نفع محیط زیست؛ بلکه درآمد شرکت برای سالیان دراز رو تضمین می­کنه.

چرا بازاریابی سبز انتخاب بیشتر بازاریابان است؟

بیشتر شرکتها به دلایل زیر بازاریابی سبز رو انتخاب کردن:

۱- فرصت: امروزه در کل دنیا درصد قابل توجهی از مشتریان شهری محصولات سازگار با محیط زیست رو ترجیح می­دن. بنابراین بازاریابان با بخش های بزرگ و متعددی برای تأمین نیاز افراد روبرو هستن.

۲- مسئولیت اجتماعی: بسیاری از شرکت ها به این باور رسیده­ اند که باید روش کسب و کار خود را با محیط زیست و حفظ آن سازگار کنن. آنها بر این باورند که دستیابی به اهداف زیست محیطی به اندازه کسب درآمد مهم است.

۳- فشار حکومتی: قوانین بسیاری از طرف دولت برای حمایت و حفاظت از مصرف­ کنندگان و کل جامعه وضع شده. شرکت ها هم موظف به رعایت این قوانین جدید هستن.

۴- فشار رقابتی: بسیاری از شرکتها از بازاریابی سبز استفاده می­کنن تا مرزهای رقابتی خود رو حفظ کنن.

۵- کاهش هزینه­ ها: کاهش ضایعات مضر در دراز مدت منجر به صرفه ­جویی در هزینه ­ها می­شه. امروزه شرکت ها رابطه هم زیستی ایجاد کردن که به موجب آن زباله های تولید شده توسط یک شرکت، به وسیله شرکت دیگه به عنوان ماده اولیه مقرون به صرفه استفاده می­شه.

مزیت های بازاریابی سبز

الف) رشد طولانی مدت همراه با سودآوری رو تضمین می­کنه.

ب) با اینکه در ابتدا فکر می­کنیم هزینه­ ها بیشتر شده، اما در دراز مدت قطعاً سبب کاهش هزینه­ ها می­شه.

ج) این روش به شرکتها کمک می­کنه محصولات و خدمات خود رو با توجه به جنبه ­های زیست محیطی به بازار معرفی کنن. این روش بازاریابی به دسترسی به بازارهای جدید و بهره مندی از مزیت های رقابتی کمک می کنه.

د) همچنین کارمندان از کار کردن برای شرکت های مسئول در زمینه حفاظت از محیط زیست احساس غرور و افتخار می­کنن.

مثالی از بازاریابی سبز

استارباکس (SBUX) اغلب به عنوان شرکت پیشرو در زمینه بازاریابی سبز شناخته می­شه. این شرکت در سالهای اخیر سرمایه­ گذاری بزرگی در زمینه ابتکارات اجتماعی و زیست محیطی داشته.

به عنوان مثال در گزارش تأثیرات اجتماعی جهانی در سال ۲۰۱۸ اعلام شده این شرکت بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مبلغی معادل ۱۴۰ میلیون دلار در پروژه توسعه منابع انرژی­ های تجدید­پذیر سرمایه­ گذاری کرده.

هدف این پروژه تأمین برق ۹۰۰۰ شعبه این شرکت در سراسر آمریکا بوده است. 

منبع : seorooz  |  
65
2021-03-04 09:39:30
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

23210
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

9199
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

8243
27 آذر 1398