بازاریابی شایعه چیست؟

سئو

..بازاریابی شایعه چیست؟..
سئو

بازاریابی شایعه چیست؟

بازاریابی شایعه چیست؟ بازاریابی شایعه یا (Rumor marketing) به معنای تلاش برای استفاده از بازاریابی دهان به دهان است که به نفع شما کار می کنه؛ یعنی چیزی جالب یا مفید ایجاد کنین که باعث بشه مردم در مورد آن صحبت کنن و آن رو به اشتراک بگذارن.

بسیاری از کمپین های موفق معمولاً با یک متن و محتوای معین به وجود می آیند، بنابراین برای زنده نگه داشتن آنها لزوماً نیازی به بازاریابی مداوم نخواهید داشت.

بازاریابی شایعه چیزی نیست که بتونین آن رو به اجبار ایجاد کنین.

بنابراین ادامه کار کمپین به مقداری زمان و شانس احتیاج داره.

اما اگه این کمپین ایجاد بشه، اغلب فوق العاده مؤثر است.

بازاریابی دهان به دهان یکی از بهترین روش ها برای جذب مشتری جدید است، زیرا بسیار طبیعی، معتبر و بسیار کارآمد است.

ما به همتایان خود- حتی اگر آنها رو نشناسیم (به عنوان مثال اثبات اجتماعی)- بسیار بیشتر از تبلیغ کنندگان برند و توضیحات آنها در مورد محصولات یا خدمات اعتماد داریم.

این موضوع در قدرت بررسی های آنلاین مشهود است.

یک بررسی نشان داد که ۸۸٪ از شرکت کنندگان به همان اندازه که از طرف دوست یا یکی از اعضای خانواده توصیه شده اند، به بررسی آنلاین و ۹۲٪ بیشتر از تبلیغات اعتماد دارن.

اگر ما به یک دوست یا شخص به اندازه کافی اعتماد داشته باشیم و آنها رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنیم؛ و اگه او بگه “این کالا یا برند عالی است، باید این رو ببینین” ، احتمالاً به آن برند یا کالا بیشتر توجه خواهیم کرد.

همچنین آن رو بسیار جدی می گیریم و واقعاً می خواهیم عالی باشه؛ ممکنه این موضوع بتونه موارد زیر رو توضیح بده:

  • مشتریانی که توسط مشتریان دیگر به شما ارجاع میشن، ۴ برابر بیشتر از شخصی که با روش های دیگر با برند شما روبرو میشه، خرید می کنن.
  • ارزش ماندگاری مشتری ارجاع شده ۲۴٪ بیشتر از سایر مشتریان است.
  • ۸۵٪ طرفداران برندها در فیس بوک، برند رو به دیگران توصیه می کنن.
  • ۸۱٪ از تصمیمات خرید مصرف کنندگان تحت تأثیر پست های دوستانشان در شبکه های اجتماعی است.

عوامل مؤثر بر موفقیت کمپین بازاریابی شایعه

تبلیغات Super Bowl آخرین نمونه از کمپین های بازاریابی شایعه موثر است.

آنها بازدید زیادی گرفتن، که مطمئناً مهمه، اما از خلاقیت، شوخ طبعی و جذابیت عاطفی برای جلب علاقه مخاطبان خود استفاده می کنن و امیدوار هستن مانند شایعه همه جا پخش بشن.

به عنوان مثال تبلیغ “It’s a Tide Ad”  سال گذشته آنقدر محبوب بود که پچ پچ ها همچنان در فضای مجازی می گردن و نام برند رو در مکالمه ها حفظ می کنن:مفهوم اصلی بزرگترین فاکتور در موفقیت کمپین شایعه است.

مردم روی مسائل سطحی سرمایه گذاری نمی کنن.

آنها چیز جدیدی می خواهند که به روش مناسب و جالبی با آن آشنا بشن.

این موضوع می تونه یک مسابقه یا یک محصول جدید یا حتی فقط یک پست وبلاگی عالی باشه که ارزش اطلاع دادن و ارائه نظر رو داره.

قبل از شروع ایجاد کمپین خود، به این فکر کنین که چه چیزی باعث میشه شما درباره موضوعی صحبت کنین و احساس کنین باید آن رو برای دوستان، همکاران یا خانواده خود بفرستین.

اصول اساسی بازاریابی شایعه

اولین چیزی که باید بیاموزین، اصول اساسی بازاریابی شایعه است. مخلص کلام: اگه می خواهید شایعه درست کنین، باید موضوع جالبی برای صحبت کردن به مردم بدین.

شاید واضح و ساده به نظر برسه، اما باید یاد بگیرین چه موضوعی ایجاد کنین تا مردم به طور پیوسته راجع به آن حرف بزنن.

برای این کار باید انواع موضوعات مورد علاقه مردم رو بشناسین. بله، مردم راجع به خیلی چیزها صحبت می کنن، اما آغاز کننده های گفتگوی خاصی وجود دارن که فکر مردم رو بیشتر درگیر می کنن.

شش دکمه اصلی شایعه

مارک هاگز این ۶ آغاز کننده مکالمه رو دکمه های شایعه نامیده. بر اساس تحقیقات او، این شش موضوع برای ایجاد گفتگو بسیار مؤثر هستن:

  1. تابو (بحث برانگیز)
  2. غیر معمول (منحصر به فرد)
  3. برجسته
  4. عصبانی کننده
  5. خنده دار
  6. اسرار (نگهداری و آشکار شده)

همانطور که در این فهرست میبینین، یک دلیل مؤثر بودن بازاریابی شایعه، استفاده از موضوعات داغ و شناخته شده است که مردم راجع به آن صحبت کنن.

با پیروی از این اصول، نه تنها تجارت شما با انجام کارهایی منحصر به فرد و قابل توجه برجسته خواهد شد، بلکه باعث میشه افراد درباره کارهایی که انجام میدین صحبت کنن.

این روش باعث ایجاد آگاهی، ایجاد بازدید و افزایش فروش و سود میشه.

بنابراین چگونه از این اصول استفاده کنیم؟

دکمه ۱# تابو

تابو اولین دکمه شایعه است. ایده اصلی در اینجا اینه که، متاسفانه یا خوشبختانه، مردم تمایل دارن در مورد چیزهایی صحبت کنن که نباید راجع به آنها صحبت بشه.

چیزی در طبیعت ما وجود داره که باعث میشه بخواهیم مباحثی رو مطرح کنیم که تابو هستن.

مثل مطرح کردن موضوعاتی مانند پوشک و “تصادف” در یک شام از طرف یک خانواده با والدین دیگر؛ این تابو است، اما والدین نمی تونن در برابر صحبت کردن در مورد آن مقاومت کنن.

برای ادامه این کار، دوست دارم تابو رو به معنای بحث برانگیز بدانم. این نوع مباحث، موضوعاتی هستن که افراد رو به بحث و جدال، یا گفتگو وا می دارن.

نمونه بارز آن شخصیت های رادیویی هستن که از موضوعات بحث برانگیز برای جلب توجه مردم درباره برنامه هایشان استفاده می کنن.

به منظور استفاده از این اصل برای بازاریابی اینترنتی، باید کارهایی رو انجام بدین که پرتحرک و بحث برانگیز است.

البته نباید از مرز عبور کنین، اما پست های وبلاگ و سایر مطالب بحث برانگیز باعث میشه مردم- نسبت به محتوای ایمن و خسته کننده- بیشتر راجع به آنها صحبت کنن.

دکمه ۲# غیر معمول

دکمه بعدی دکمه غیرمعمول است. من دوست دارم این رو دکمه “منحصر به فرد” بنامم.

هنگامی که صحبت از دکمه غیرمعمول (یا منحصر به فرد) میشه، هدف شما ایجاد موقعیت یا محتوایی برای محصول است که در میان مردم متمایز باشه.

اگه همان کاری رو انجام بدین که هر کس دیگه ای در صنعت خود انجام میده، برجسته نخواهید شد و توجه افرادی رو که در مورد محصول یا خدمات شما صحبت کنن، جلب نخواهید کرد.

انجام کاری منحصر به فرد توجه ها رو جلب کرده و مردم راجع به آن صحبت خواهند کرد.

دکمه ۳# برجسته

روش دیگه برای برجسته سازی و جلب توجه مردم، انجام کار قابل توجه است. موضوع متوسط و عادی مردم رو به صحبت وا نمی داره.

هدف در اینجا انجام کاری بسیار خوب با کیفیت بسیار بالا است.

اگر بقیه در حال ایجاد محتوای متوسط هستن، شما باید چیزی بالاتر از حد متوسط ایجاد کنین.

مردم در مورد محصولات و خدماتی صحبت می کنن که به طور قابل توجهی بهتر از محصولات و خدمات متوسط هستن.

اگه هتلی خدمات شایسته ای ارائه بده، هیچ کس در مورد آن به دوستان خود نمیگه؛ اما اگه هتلی فراتر از آنچه انتظار میره ظاهر بشه، مردم راجع به آن صحبت خواهند کرد.

دکمه ۴# عصبانی کننده

این دکمه و دکمه بعدی دو مورد از سخت ترین موارد در زمینه کسب و کار هستن. در خارج از دنیای تجارت، استفاده از آنها برای ایجاد جنجال آسان است، اما برای مشاغل بسیار ساده نیست.

نکته اینه که عصبانی کننده بودن اگه ارتباطی با برند شما نداشته باشه، برای کسب و کار شما فایده ای نخواهد داشت.

همه ما آگهی های بازرگانی رو تماشا کرده ایم که باعث خندیدن ما شده، و بعد از اینکه این موضوع رو به دوستان خود گفتیم، دیگه نمی تونستیم به یاد بیاوریم که این تبلیغ تجاری برای کدام شرکت است.

ممکنه بتونین افراد رو با بازاریابی عصبانی کننده وادار کنین در مورد شما صحبت کنن، اما اگه ارتباط مفیدی وجود نداشته باشه، چه فایده ای برای برند شما خواهد داشت؟

نکته: محتوای بازاریابی عصبانی کننده باید با نام تجاری شما مرتبط باشه و کاری رو که انجام میدین ارتقا بده.

دکمه ۵# خنده دار

یک بار دیگه، این یکی از دشوارترین موارد است که در زمینه کسب و کار اعمال میشه.

فیلم ها و مقالات خنده دار به اشتراک گذاشته میشن، زیرا مردم دوست دارن بخندن و درباره چیزهایی صحبت کنن که باعث خنده آنها میشه.

اما وقتی صحبت از تجارت است، خنده دار بودن کار ساده ای نیست.

دکمه ۶# اسرار (حفظ شده یا آشکار شده)

مردم دوست دارن در مورد دو نوع راز صحبت کنن- رازهایی که حفظ و راز هایی که فاش میشن.

اشتیاق به دانستن چیزهای پنهان و مخفی، جایی در ذات انسانی ما شکل گرفته.

اگر چیزی اسرارآمیز باشه، می خواهیم درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم و در مورد آن با دیگران صحبت کنیم.

یکی از راه های استفاده از این دکمه، ارائه محتوای مرموز است. مشاغل می تونن به مردم نشان بدن که زندگی در پشت صحنه شرکتشان چگونه است.

سرگرمی ها همیشه این کار رو انجام میدن و این یک روش عالی برای کسب و کارهاست تا “اسرار” رو فاش و یک شخصیت برای ارتباط مشتری با آن خلق کنن.

کاربرد دیگه اینه که به برخی از مشتریان به صورت پنهانی محصول یا خدمات جدید رو معرفی کنین.

اگه می خواهید محصولی رو عرضه کنین، می تونین آن رو برای تعداد قابل توجهی از مشتریان تأثیرگذار نمایش بدین تا آنها احساس کنن که در داخل خانواده کسب و کار شما هستن.

وقتی کسی یک راز رو بدونه، می خواهد این موضوع رو به دیگران بگه تا نشان بده که آنها از این موضوع آگاه هستن.

شرکت ها می تونن از این مزیت استفاده کنن و کالایی رو قبل از عرضه عمومی، فقط برای تعداد مشخصی از مشتریان نشان بدن و پس از اعلام محصول، آنها رو به عنوان سفیران برند آزاد بگذارن.

۴ راه برای شروع یک کمپین بازاریابی شایعه موفق

چهار روش مختلف رو معرفی می کنم که شما می تونین با استفاده از آنها یک کمپین بازاریابی شایعه رو شروع کرده و به آن کمک کنین تا جذابیت لازم رو کسب کنه.

استفاده از ترکیبی از این استراتژی ها رو در نظر بگیرین تا حداکثر بازدید کمپین خود رو در بین مخاطبان داشته باشین.

  • با اینفلوئنسرها و سفیران برند تماس بگیرین

اینفلوئنسرها به کمپین شما کمک می کنن تا به سرعت دیده بشه.

ممکنه میکرو اینفلوئنسرها در اینجا بهتر باشن، زیرا آنها اغلب بیشتر از اینفلوئنسرهای بزرگتر مورد اعتماد هستن.

به عنوان مثال Evergreen Profits، به طور مرتب پست های وبلاگ رو درباره ابزارهایی می نویسه که به افراد کمک می کنه محتوای عالی ایجاد کنن و اغلب منجر به خوانندگان وفادار برای خرید ابزارها میشه:

شما همچنین باید با سفیران برند خود تماس بگیرین. حتی اگه برنامه رسمی ندارین، با مشتاق ترین و پر سر و صدا ترین مشتریان خود تماس بگیرین؛ به ویژه آنهایی که نظرات درخشانی راجع به برند شما ارائه میدن.

به آنها تخفیف، محصول رایگان یا دسترسی انحصاری بدین و از آنها بخواهید اطلاعات برند شما رو با افرادی به اشتراک بگذارن که مطمئن هستن از آن استقبال می کنن.

حتی می تونین به آنها پول پرداخت کنین، اما مجبور نیستین.

  • کمپین رو در اجتماع به اشتراک بگذارین

کمپین خود رو در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنین.

این محتوا باید ایده آل باشه و از یک سری کمپین های ویدیویی برای جلب توجه و جذب کاربران استفاده کنه.

آن رو در هر پلتفرمی به اشتراک بگذارین، متن و/یا تصاویر رو به روز کنین تا در صورت لزوم با هر سایت مطابقت داشته باشه.

در صورت امکان، باید آن رو در سایت خود و در یک کمپین ایمیل به اشتراک بگذارین.

  • از کمپین های پرداخت در هر کلیک استفاده کنین تا دسترسی به افراد رو توسعه بدین

کمپین های پرداخت در هر کلیک به شما کمک می کنن تا دسترسی خود رو خیلی خیلی سریع مقیاس بندی کنین و به شما این امکان رو میده که تبلیغات خود رو به همان میزان مخاطب که بودجه شما اجازه میده، نشان بدین.

کمپین های آگاهی از برند رو انتخاب کنین و استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی، مانند Facebook Ads و Google’s Display Network رو در نظر بگیرین تا به شما کمک کنن مخاطبان سرد رو جذب کنین، حتی اگه آنها هرگز نام برند شما رو نشنیده باشن.

  • یک برنامه ارجاع راه اندازی کنین

اگر ایده اینه که به جای یک کمپین بازاریابی خاص، به برند یا خدمات خود توجه کنین، شروع یک برنامه معرفی رو در نظر بگیرین. مشوق هایی مانند تخفیف، تعویض رایگان، دسترسی به فروش انحصاری یا حتی شناخت اجتماعی می تونه مشتریان شما رو ترغیب کنه تا در مورد برند شما به دوستان خود بگن و به این ترتیب آنها به سفیران کوچک برند تبدیل میشن.

امتیازدهی کاربران
۰ (۰ رای)

منبع : seorooz  |  
304
2021-04-05 19:13:54
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

23210
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

9199
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

8243
27 آذر 1398