بازاریابی مجدد،ریمارکتینگ (Remarketing) چیست؟

سئو

..بازاریابی مجدد،ریمارکتینگ (Remarketing) چیست؟..
سئو

بازاریابی مجدد،ریمارکتینگ (Remarketing) چیست؟

ریمارکتینگ یا همان بازاریابی مجدد بخشی از استراتژی های بازاریابی است که مشتریان بالقوه را هدف قرار می دهد و آن ها را به خرید ترغیب می کند.

احتمالا شما هم این ضرب المثل فارسی را شنیده اید؛ از دل برود هر آنکه از دیده رود. این ضرب المثل به خوبی اهمیت بازاریابی مجدد را برای برند ها بیان می کند به این معنا که برای ماندن در ذهن مشتری باید همواره خودتان را به او نمایش دهید. اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن بگوییم هدف هایی که هر کسب و کاری دنبال می کند دستیابی به فروش بیشتر است و همین مسئله دلیلی بر آن است که شما با انواع استراتژی های بازاریابی آشنا باشید. البته که روش های سنتی تبلیغات مثل در معرض قرار دادن محصول در برابر چشم مشتری همیشه باب بوده است اما فقط به روش های سنتی نمی توان بسنده کرد و در دنیای پیچیده ی کسب و کار امروز باید متد های جدیدتری هم به کار گرفت.

بازاریابی مجدد یکی از موثرترین روش های برای بیزینس های آنلاین است. واضح است که بازدید کنندگانی که وارد وب سایت شما می شوند در همان ورود اول اقدام به خرید نمی کنند و یا ممکن است با شک و تردید تا مراحلی از خرید محصول پیش بروند ولی پروسه خرید را تکمیل نکنند. اگر هدف کسب و کار شما هم تبدیل کردن این نوع بازدید کننده ها به مشتری است استفاده از استراتژی بازاریابی مجدد به طرز حیاتی باید در اولویت شما باشد.

بازاریابی مجدد،ریمارکتینگ (Remarketing) چیست؟

برای شروع اول باید معنای دقیق بازاریابی مجدد را درک کرد. در اصل بازاریابی مجدد ( که به آن ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ هم گفته می شود ) به تبلیغاتی گفته می شود که به طور مستقیم افرادی را که قبلا از وب سایت شما حداقل یک بار بازدید کرده اند هدف قرار می دهد. وقتی این بازدید کننده ها وب سایت را ترک می کنند حتی اگر محصولی هم از شما نخریده باشند تبلیغ های شما را در وب سایت های مرتبط در سطح اینترنت می بینند و این تبلیغات دقیقا نقطه شروع ماجرا هستند. این تبلیغات می توانند تبلیغات PPC (تبلیغات کلیکی) باشند، ممکن است تبلیغات بنری روی وب سایت های همکارتان یا … باشند.

دوره استراتژی دیجیتال مارکتینگ

چطور برای رشد یک کسب و کار از تمامی ظرفیت‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم!

پس در کل بازاریابی مجدد یا همان ریمارکتینگ استراتژی است که امکان ارتباط دوباره ی شما با مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی را وقتی که در صفحات مرتبط در سطح اینترنت در حال جستجو هستند را فراهم می کند. این مشتریان بالقوه ممکن است قبلا فقط از روی کنجکاوی وب سایت شما را باز کرده باشند اما در ادامه وقتی در گوشه و کنار اینترنت دوباره برند شما را می بینند نام شما در ذهن شان می ماند و به وقت احتیاج به خرید محصول احتمال اینکه اولین کسی را که برای خرید انتخاب می کنند شما باشید بسیار بالاست.

بازاریابی مجدد،ریمارکتینگ (Remarketing)
بازاریابی مجدد یکی از مهم ترین روش ها برای افزایش نرخ تبدیل مشتری است

به همین دلیل هم بازاریابی مجدد یکی از مهم ترین روش ها برای افزایش نرخ تبدیل مشتری به خصوص در بلند مدت است. البته که انجام بیشتر استراتژی های بازاریابی نیازمند تحمل بالا است و نباید انتظار نتیجه در کوتاه مدت را داشته باشید اما نتیجه اش قطعا ارزشمند خواهد بود.

چرا بازاریابی مجدد (Remarketing) مهم است؟

  • از هر 5 کسب و کار یکی از آن ها بودجه ای مخصوص بازاریابی مجدد کنار گذاشته است.
  • 30 درصد از مشتریان به طور میانگین به بازاریابی مجدد واکنش مثبت نشان می دهند در حالی که فقط 11 درصد از مشتریان آن را نادیده می گیرند.
  • میانگین نرخ کلیک برای تبلیغ های نمایشی حدود 07 درصد و میانگین نرخ کلیک برای تبلیغات بازاریابی مجدد حدود 0.7 درصد است.
  • شرکت Kimberly-Clark از طریق بازاریابی مجدد توانسته 50 تا 60 درصد نرخ تبدیل مشتری بیشتری داشته باشد.

انواع بازاریابی مجدد

  • بازاریابی مجدد استاندارد

در این نوع از بازاریابی که معمول ترین نوع بازاریابی مجدد است تبلیغات از طریق شبکه نمایشی گوگل و شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر به بازدید کننده های قبلی نمایش داده می شود. در این نوع بازاریابی مجدد بازدید کنندگانی که از طریق گوگل کلید واژه های مورد نظرشان را سرچ می کنند هدف تبلیغات مرتبط با کلید واژه قرار می گیرند. به عنوان مثال اگر در گوگل Heat map tool را سرچ کنید یک تبلیغ بازاریابی مجدد از ابزار تحلیل داده Hotjar می بینید که بازدید کننده را ترغیب می کند که در یک نسخه آزمایشی رایگان از برنامه ثبت نام کند.

دوره طراحی کمپین های دیجیتال

چگونه از تمامی ظرفیت‌های تبلیغات در فضای دیجیتال استفاده کنیم؟

  • بازاریابی مجدد پویا

بازاریابی مجدد پویا که بازاریابی مجدد دینامیک هم نامیده می شود امکان هدف گیری مشتریانی که به محصول یا خدمت خاصی از شما توجه داشته اند را آسان تر می کند. طبیعتا نمی توانید برای تمام محصولات وب سایت تان تگ بازاریابی مجدد استفاده کنید و به جای این می توانید یک فید به گوگل ارسال کنید و درخواست کنید که ابتدای جستجوی تبلیغاتی، شما را به بازدید کننده هایی که اخیرا همان محصول یا خدمات خاص را دیده اند نشان بدهد.

بازاریابی مجدد پویا
این روش به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی بسیار مناسب می باشد

این روش به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی که طیف گسترده ای از محصولات دارند و مشتریان تکراری زیاد دارند بسیار مناسب می باشد.

  • بازاریابی مجدد ویدیویی

این نوع از بازاریابی مجدد بیشتر در یوتیوب مورد استفاده قرار می گیرد و تبلیغ را به بازدید کننده هایی که اخیرا یک ویدیو را روی وب سایت یا یوتیوب تماشا کرده اند نشان می دهد. این ویدیو ها می تواند ابتدای فیلم تان در یوتیوب و یا در میانه فیلم تان قرار بگیرد ( اگر در میانه فیلم قرار بگیرد کاربر سریعا می تواند تبلیغ را رد کند اما ابتدای فیلم بعد از گذشت چند ثانیه می تواند این کار را انجام دهد ). این ویدیو ها در قسمت راست بالای صفحه هم می توانند قرار بگیرند.

  • بازاریابی مجدد ایمیلی

بازاریابی مجدد ایمیلی به دو صورت انجام می گیرد:

  • نمایش تبلیغات در وب سایت های مختلف به کاربرانی که حداقل یک ایمیل را از طرف شما باز کرده اند

به عنوان مثال سرویس AdRoll یک سرویس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی مجدد است که از فید فیسبوک برای نمایش تبلیغات بازاریابی مجدد استفاده می کند تا کاربرانی را هدف قرار بدهد که حداقل یک ایمیل را از طرف یک برند باز کرده اند و روی لینک فراخوان عمل آن کلیک کرده اند اما پروسه ی خرید را به انجام نرسانده اند.

بازاریابی مجدد ایمیلی
یک نوع از بازاریابی مجدد ایمیلی، نمایش تبلیغات در سایت های مختلف به کاربرانی است که حداقل یک ایمیل را از طرف شما باز کردند

تبلیغ فیسبوکی AdRoll هم به کاربر یادآوری می کند که وب سایت AdRoll سر بزند و هم یک چشم اندازی به آن ها نشان می دهد که چطور می توانند از طریق این سرویس برای برندشان بازاریابی مجدد انجام دهند.

  • فرستادن ایمیل تشویق به خرید به کاربرانی که حداقل یک بار به وب سایت شما سر زده اند اما پروسه ی خرید را کامل نکرده اند

در این روش برند با فرستادن ایمیلی به کاربری که وب سایت را ترک کرده و محصول خاصی را دیده اما آن را نخریده سعی می کند او را تشویق به خرید کند. این تشویق می تواند به صورت یک پیشنهاد تخفیف باشد و یا با فرستادن هدیه همراه باشد. در این ایمیل یک لینک فراخوان عمل هم قرار داده می شود تا مشتری مستقیما وارد پروسه ی خرید شود.

مهم نیست که از کدام نوع بازاریابی مجدد استفاده می کند چیزی که مهم است این است که توسط لیست های هدفمند و دسته بندی شده از کاربران تبلیغات هوشمندانه و یا ایمیل های شخصی سازی شده به آنها بفرستید تا به بهترین حالت ممکن به مشتری بفهمانید که رفتار او را درک کرده اید.

نحوه انجام ریمارکتینگ بازاریابی مجدد

در مرحله بعد این سوال پیش می آید که اصلا بازاریابی مجدد چطور انجام می شود؟ خوشبختانه اجرای بازاریابی مجدد بسیار ساده است و به راحتی می توانید آن را روی وب سایتتان پیاده سازی کنید. این کار توسط گوگل ادز انجام می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک Remarketing tag را روی وب سایت تان اجرا کنید. می توانید این تگ ریمارکتینگ را در هر صفحه ای از وب سایت که مورد نظرتان است قرار دهید اما طبیعتا وقتی این تگ روی صفحاتی که کمتر دیده می شوند و یا محصولات خاصی که می خواهید فروش شان را بالا ببرید گذاشته شود موثر تر خواهد بود.

نحوه انجام ریمارکتینگ بازاریابی مجددبه طور مثال فرض کنید محصولی روی وب سایت تان دارید که بازدید کننده فوری و بار اول آن را نمی خرد یا در سطح بزرگتر محصول لوکسی دارید که مشتری قبل از خرید می خواهد حتما راجع به آن تحقیق کند تا مطمئن شود و بعد خرید را انجام دهد. این مسئله حتی می تواند در مورد یک محصول رقابتی هم صدق کند، مشابه محصول تان را برند های دیگر هم دارند و می خواهید محصول خودتان را پروموت کنید فقط کافیست تگ بازاریابی مجدد را روی صفحه محصول مورد نظر قرار دهید تا مشتری بالقوه بعدا تبلیغ آن محصول خاص را ببیند.

وقتی که بازدید کننده ای از یک صفحه خاص بازدید می کند یک کوکی در مرورگر بازدید کننده باقی می ماند و حتی اگر بدون اینکه محصولی از وب سایت شما بخرد صفحه شما را ترک کند در زمان های دیگر اگر سرچ مرتبط انجام بدهد، روی وب سایت های مرتبط از طریق شبکه نمایشی گوگل تبلیغ شما به او نمایش داده می شود. این تبلیغ ها را هم چنین می توان بر اساس مشتری شخصی سازی کرد و همین باعث می شود کنترل بیشتری بر روی استراتژی تان داشته باشید.

بازاریابی مجدد و تبلیغات کلیکی دست در دست هم حرکت می کنند و تکنیک های مشابه برای هر دو آن ها استفاده می شود. به این معنا که باید در انتخاب بهترین کلید واژه ها دقت به عمل بیاورید و مشتری هایتان را دسته بندی کنید تا بهترین پیام را به مشتری رسانده باشید.

مزایای بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ)

بازاریابی مجدد مزایای بسیاری را برای کسب و کارها به دنبال دارد. اولین و مهم ترین آن پتانسیل بسیار زیاد این استراتژی برای تبدیل بازدید کننده های عادی به مشتریان وفادار است.

مزایای بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ)
بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ) مزایای بسیاری را برای کسب و کارها به دنبال دارد

استراتژی بازاریابی مجدد اگر به صورت درست و هدفمند به اجرا در بیاید به طور مداوم و موثر می تواند بهینه سازی نرخ تبدیل مشتری را برای کسب و کار بالا ببرد. این استراتژی برای زمانی که مشتری تحقیقاتش را انجام داده و قصد خرید گرفته است مطمئن ترین راه است و می توانید خودتان را به او نمایش بدهید.

یکی دیگر از مزایای بازاریابی مجدد کم هزینه بودن آن است به طوری که حتی کسب و کارهای کوچک هم می توانند از آن استفاده کنند. هزینه این استراتژی کمتر است چرا که عملا شما برای جایگاه کلید واژه در سرچ گوگل رقابت نمی کنید به جای آن روی بازدید کنندگانی که با وب سایت شما قبلا یک بار آشنا شده اند سرمایه گذاری می کنید.

در استراتژی بازاریابی مجدد می توانید تبلیغات تان را به دلخواه خودتان بر اساس محصولی که می خواهید تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید تنظیم کنید.

4 نکته برای نهادینه شدن برند در ذهن مشتری

همانطور که گفتیم هدف اصلی بازاریابی مجدد آن است که نام و برند شما را در زمان های مختلف به مشتری یادآوری کند تا در زمان تصمیم به خرید اولین انتخابش باشید. در ادامه 4 نکته آورده ایم که به هدفمند تر شدن استراتژی بازاریابی مجدد شما کمک می کند.

  1. مشتریان را دسته بندی کنید

هر کسب و کاری این واقعیت را می داند که قطعا همه ی بازدید کنندگان وب سایت مثل هم نیستند پس عملا نشان دادن یک تبلیغ مشابه به همه ی آنها کار موثری نیست. در بازاریابی مجدد باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مشتریان را دسته بندی کنید تا نیات و رفتارهای مختلف بازدید کننده های وب سایت برای شما بهتر آشکار شود.

نهادینه شدن برند در ذهن مشتری
مشتریان را دسته بندی کنید تا نیات مختلف آن ها برای شما بهتر آشکار شود

بهتر است بر اساس اهداف بازاریابی و بیزینس تان مشتری ها را به دسته های مختلف تقسیم کنید و مشخص کنید که مشتری دقیقا در کدام قسمت قیف فروش گیر می افتد و پروسه ی خرید را ترک می کند.

  • قسمت هایی از وب سایت را که ترافیک بیشتری دارند بخش بندی کنید ( حداقل با 5000 بازدید کننده ) تا از اینکه روی بخش مهمی از وب سایتتان سرمایه گذاری کرده اید مطمئن باشید .
  • برای اینکه مطمئن باشید از افراد تکراری در دسته بندی هایتان استفاده نمی کنید بازدید کننده هایی که دسته بندی شده اند را فاکتور بگیرید.
  • تازگی بازدیدها در دسته بندی، فاکتوری است که از بیشترین اهمیت برخودار است. به عنوان مثال کاربرانی که همین چند ساعت پیش از وب سایت یا محصولی خاص دیدن کرده اند با احتمال بیشتری ممکن است مشتری شما شوند تا کسی که دو هفته پیش از وب سایت بازدید کرده است.
  • به تناسب علاقه و محصول مرتبط توجه کنید. به عنوان مثال اگر بازدید کننده از قسمت وبلاگ شما دیدن کرده و علاقه اش به محتواهای آموزشی بوده را می توانید در بخش وبینار هایتان قرار بدهید.
  1. فراخوان به عمل ترغیب کننده بسازید

چه در فیسبوک یا توئیتر بازاریابی مجدد انجام می دهید چه در شبکه نمایشی گوگل، برای ارائه دادن خودتان و تاثیر گذاری چند ثانیه ای فقط یک فضای کم در اختیار دارید پس برای اینکه بتوانید در عرض چند ثانیه دیده شوید باید بنرتان را خیلی هوشمندانه طراحی کنید. بسیاری از کسب و کارهاطراحی بنر کمپین شان را به یک مینیمالیست می سپارند تا در آن فضای کم و فقط با یک تصویر تاثیر گذار و پیام واضح بتوانند دیده شوند. پس خیلی مهم است که فراخوان عمل شما ترغیب کننده و واضح و خلاصه باشد.

راهنمای گام به گام فراخوان عمل یا CTA

18 نمونه عملی

تصویری هم که در بنر شما به کار می رود بسیار مهم است. از تصاویر زیبا و قدرتمند با رنگ های غالب استفاده کنید که بتواند در کمترین زمان توجه بصری کاربر را به خود جذب کند. سادگی و سایز مناسب هم دو فاکتور کلیدی هستند. حالا برگردید و به دسته بندی های کاربرهایتان نگاهی بیندازید و سعی کنید بر اساس آن یک پیام ترغیب کنده و موثر برای فراخوان عمل آماده کنید.

  1. مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کنید

فرض کنید عملیات بازاریابی مجدد را پیاده سازی کرده اید و نتیجه ی خوبی هم از آن گرفته اید و به نرخ تبدیل مشتری بالایی رسیده اید. اما فراموش نکنید که این آخر راه نیست و نباید دست از تلاش بردارید. شانس تان را برای خرید دوباره مشتری جدیدتان که به تازگی از شما خرید کرده هم امتحان کنید.

مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کنید
شانس تان را برای خرید دوباره مشتری جدیدتان که به تازگی از شما خرید کرده هم امتحان کنید

نباید از یاد ببرید که اگر استراتژی بازاریابی مجدد را استفاده می کنید به این معناست که قبل از این مشتری با برند شما ارتباط گرفته بوده و حالا اعتماد بیشتری برای خرید از شما دارد و احتمال اینکه دوباره هم از شما خرید کند زیاد خواهد بود. مثلا فرض کنید مشتری از شما یک ماشین خریده، همین مشتری را به یک لیست دیگر اضافه کنید و به او لوازم جانبی ماشین را برای خرید نمایش بدهید.

  1. استراتژی تان را بازبینی کنید

یکی از دلایلی که بازاریابی مجدد را جذاب تر می کند قابلیت تست کردن آن است که ببینید مطابق با معیارهایتان عمل می کند یا نه. در این صورت می توانید تاثیر کمپین ها را مشاهده کنید و در صورت لزوم برای بهبود استراتژی متغیر ها را تغییر بدهید. در بازاریابی مجدد باید برای هر نوع کاربر تست A/B انجام داد. بهر حال قبل از اینکه بازبینی را شروع کنید باید معیار های سنجش را به خوبی مشخص کرده باشید به این معنا که معیار موفقیت کمپین شما چه چیزی باید باشد. مثلا آیا می خواهید به نرخ تبدیل 15% دست پیدا کنید؟

آزمودن نتایج نه تنها باعث می شود متوجه شوید چه چیزی دقیقا درست کار می کند و چه چیزی نه، بلکه باعث می شود مخاطبتان را بهتر بشناسید و متوجه شوید نیاز ها و خواست های او چیست و رفتار و ترجیحش چگونه است.

بازبینی استراتژی بازاریابی مجدد
یکی از دلایلی که بازاریابی مجدد را جذاب تر می کند قابلیت تست کردن آن است

خوبی این آزمون این است که نه تنها در بازاریابی مجدد بلکه در کمپین های دیجیتال مارکتینگ دیگرتان هم می توانید از این اطلاعات استفاده کنید.

  • ابتدا باید معیار هایی را برای سنجیدن استراتژی انتخاب کنید که بتوان آن ها را اندازه گیری کرد. و این معیار ها را باید بر اساس اهداف بازاریابی تان انتخاب کنید. مثلا هدف شما رسیدن به عدد سود بیشتر است یا رسیدن به بازدید کننده بیشتر؟
  • بعد از آن تصمیم بگیرید که چطور می خواهید این معیار ها را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال می توانید تغییرات نرخ تبدیل را از گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید؟
  • در هر آزمایشی که انجام می دهید هر بار فقط یکی از متغیر ها را تغییر بدهید و بقیه را ثابت نگه دارید. به عنوان مثال فراخوان عمل تان را برای یک هفته تغییر بدهید و نتایج را با فراخوان عمل اصلی مقایسه کنید ببینید کدام بهتر بوده. علت ثابت نگه داشتن متغیر ها این است که تاثیر هر متغیر به طور خاص و جداگانه با اطمینان بررسی شود.
  • تست کردن استراتژی به شما این امکان را می دهد که بهترین پلتفرم ها و کانال ها را برای انجام بازاریابی مجدد انتخاب کنید و هدفتان را بر روی آن پلتفرم خاص متمرکز کنید.
  • خلاقیت تان را برای این نوع تبلیغات متفاوت کنید و نترسید. آفر ها و پیشنهادات متفاوت و جدید ارائه بدهید و سعی کنید نوع تبلیغاتتان را خلاقانه تر کنید.

جمع بندی

بازاریابی مجدد یکی از روش های بازاریابی دیجیتال است که در عین کم هزینه بودن مزایای بسیاری برای کسب و کار ها ایجاد می کند و مشتریان بالقوه را تشویق می کند دوباره به وب سایت برگردند و خرید انجام بدهند. خوبی این روش این است که احتمال خرید در این مشتریان چندین برابر مشتریان دیگر است چرا که آن ها قبلا هم به وب سایت شما سر زده اند و همین نشان می دهد حداقل به موضوع کسب و کار شما علاقمند هستند. بازاریابی مجدد یکی از روش های نوین بازاریابی است که برای اهداف افزایش نرخ تبدیل حیاتی به شمار می رود و باید در کنار تبلیغات کلیکی مورد توجه قرار بگیرد.

لطفا امتیاز دهید
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

33
04 آذر 1398
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

7083
24 فروردین 1398
برنامه نویسی

ویژگی های جدید لاراول 5.8

تغییرات لاراول 5.8 LARAVEL ورژن بعدی فریم ورک لاراول با نسخه ۵.۸ در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ منتشر میشه. در حال حاظر تنها مواردی که قطعی شده پشتیبانی لاراول ۵.۸ از کتابخانه carbon نسخه ۲ می باشد. و قابلیت امکان سوییچ بین هر دو نسخه یک و دو carbon مورد دیگر استفاده laravel 5.8 از vlucas/phpdotenv ورژن 3 برای فایل .env میباشد که اجازه استف...

652
08 اسفند 1397
برنامه نویسی

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی) افزونه دکان در طراحی سایت فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی سایت در این مورد به گونه ای است که در یک وب سایت، چندین فروشنده امکان قرار دادن و فروش محصولات خود را، در پنل های جداگانه دارند. برای عضویت و قرار دادن محصولات در آن ابتدا وارد وب سایت مورد نظر که با افزونه دکان ایجاد شده است، شوید....

611
04 دی 1397