بازاریابی مستقیم چیست؟

سئو

..بازاریابی مستقیم چیست؟..
سئو

بازاریابی مستقیم چیست؟

تعریف بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) چیست ؟ بازاریابی مستقیم به معنای روش فروش مستقیم کالا و خدمات به مشتری به جای استفاده از خرده فروش و واسطه است. در ادامه این مقاله کاملا جامع با سئو روز همراه باشید .

شرکت هایی که از بازاریابی مستقیم استفاده می کنن، به کمک تکنیک های خاص، ارتباط مستقیمی با مشتریان هدف خود برقرار می کنن.

این روش به کسب و کار کمک می کنه تا ارتباط بهتری با مشتری داشته باشه، زیرا شرکت مستقیماً به مشتریان مورد نظر و احتمالی دسترسی داره.

با این روش اساساً در مشتریان حاضر وفاداری ایجاد میشه و همچنین مشتریان جدید پیدا میشن. مطلب تعریف انواع بازاریابی را در سئو روز بخونید.

بازاریابی مستقیم در بین تمام انواع روش های بازاریابی پیشرو است، زیرا به شرکت اجازه میده به بازارهای هدف خاصی دسترسی پیدا کنه.

تبلیغات در رسانه های جمعی ممکن است گروه مخاطب بزرگی داشته باشه، اما امکان داره بخش عمده ای از این مخاطبان علاقه ای به محصول یا خدمات معرفی شده نداشته باشن.

ویژگی های بازاریابی مستقیم

۱- تنها مخاطبانی که برای محصولات یا خدمات شرکت مناسب هستن، هدف بازاریابی قرار می گیرن.

۲- این روش بازدهی بالاتری داره زیرا تلاش های بازاریابی فقط به سمت کسانی است که احتمالاً از این محصولات استفاده می کنن.

۳- شرکت ها در انتخاب روش های بازاریابی انعطاف پذیری بالایی دارند.

۴- در مقایسه با سایر روشها، پاسخگویی برای شرکت آسان تر است.

کانال های بازاریابی مستقیم

۱- روش نامه رسانی مستقیم: اگه به درستی استفاده بشه، روش بسیار مؤثری در فروش است.

بازاریابان با استفاده از روش نامه رسانی مستقیم می تونن با مشتریان هدف خود بر اساس جمعیت شناسی، تحصیلات و حرفه یا الگوی خرید آنها ارتباط برقرار کنن.

ابزار مورد استفاده در این روش کاتالوگ ها، تبلیغات کاغذی و سایر مواردی است که به خانه ها و دفاتر کاری مشتریان مورد نظر ارسال میشه.

بسیاری از شرکت ها با ارسال عمده نامه به بخش انتخابی بازار هدف، محصولات و خدمات خود رو تبلیغ می کنن. بانک های اطلاعاتی گروه های مورد نظر حفظ شده و مشتریان براساس معیارهای خاصی به گروه های هدف تقسیم میشن.

به عنوان مثال، خانواده های دارای فرزند دانشگاهی برای برنامه های وام آموزشی هدف قرار می گیرن.

پست مستقیم بدون آدرس هم می تونه به کل محله ها ارسال بشه.

نامه رسانی مستقیم توسط انواع سازمان ها مورد استفاده قرار می گیره، هرچند بیشتر مورد استفاده احزاب سیاسی مایل به کسب حداکثر آرا است.

سازمان های غیرانتفاعی هم از این روش زیاد استفاده می کنن.

مفهوم نامه رسانی مستقیم به دلیل آسیب رسوندن به محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفته، زیرا اکثر نامه های ناخواسته هرگز حتی توسط گیرنده ها باز نمی شون و صرفاً یک زباله کاغذی هستن.

اگر شرکت ها به جای ارسال نامه به همه، نامه های مستقیم را فقط به مشتریانی که دقیقاً انتخاب شدن ارسال کنن، میزان تلفات کاغذ و ضایعات کمتر میشه.

۲- ایمیل مارکتینگ: این روش هم روشی از بازاریابی مستقیم است که از ایمیل به عنوان راه برقراری ارتباط با بازار هدف استفاده می کنه.

این روش ارتباط با خریدار بالقوه محبوبیت بسیاری داره، زیرا طراحی آن نسبتاً گرون نیست و در یک زمان میشه هزاران نامه ایجاد و پست بشه.

همچنین شرکت ها با استفاده از این روش می تونن تلاشهای بازاریابی خورشون رو به راحتی کنترل کنن.

ایمیل مارکتینگ شامل موارد زیر است:

الف) ارسال ایمیل به مشتریان قدیمی و مشتریان موجود برای بهبود رابطه با آنها و ایجاد وفاداری در آنها.

ب) ارسال ایمیل به مخاطبان هدف انتخاب شده به منظور ایجاد مشتری جدید.

ج) استفاده از تبلیغات شرکت های دیگه در ایمیل های ارسالی.

ابزارهای آنلاین مورد استفاده در ایمیل مارکتینگ:

الف) نمایش تبلیغات: تبلیغات تعاملی که مشتریان می تونن با کلیک کردن آن شرکت رو بشناسن. بنرهای ثابت ، پنجره های بازشو ، ویدئو و واحدهای شناور مثالهایی از این ابزارها هستن.( مطلب تبلیغات اینترنتی رو بخونید )

ب) وبسایت رسانه های اجتماعی: بازاریابان به طور فزاینده ای از سایت های شبکه های اجتماعی مثل توییتر و فیسبوک استفاده می کنن تا بتونن ارتباط دو طرفه ای با مشتری ها داشته باشن.

ج) بهینه سازی موتور جستجو (SEO): بازاریابان برای بالا بردن ترافیک وبسایت های خود از SEO استفاده می کنن.

هر زمان که مشتری بالقوه یک عبارت جستجوی مرتبط رو وارد می کنه، تبلیغ کننده هزینه های زیادی می کنه تا بتونه در فهرست های مختلف در موتورهای جستجو جای بگیره.

به این ترتیب، تبلیغات بر اساس معیارهای جستجوی مشخص شده به مشتریان نشان داده میشه.

۳- موبایل مارکتینگ: در این روش از تلفن همراه به عنوان ابزار بازاریابی استفاده میشه. موبایل مارکتینگ یک مفهوم جدید است که تنها یک دهه از معرفی آن می گذره.

بازاریابان از طریق دستگاه های تلفن همراه، آیفون ها، موبایل های هوشمند و غیره به صورت تعاملی با مشتریان بالقوه در ارتباط هستن.

انواع موبایل مارکتینگ:

الف) خدمات اس ام اس: شرکت ها برای مشتریان خود پیامک ارسال می کنن. این یک روش تبلیغاتی بسیار محبوب در برخی از نقاط جهان است.

استفاده از تلفن های همراه در کشورهای در حال توسعه در حال افزایشه و بازاریابی پیامکی به متداول ترین روش در صنعت بازاریابی تلفن همراه تبدیل شده است.

ب) سرویس پیام چندرسانه ای (MMS): پیام های چندرسانه ای عناصری مانند صوت و تصاویر دارن. تلفن های همراه جدید مجهز به صفحه نمایش رنگی و فناوری دریافت و اشتراک پیام های چندرسانه ای هستن.

ج) تبلیغات بنر موبایل: این ها تبلیغات وب هستن که به طور خاص برای قرار گرفتن در صفحه تلفن همراه و اجرا در شبکه محتوای تلفن همراه طراحی میشن.

د) برنامه های موبایل: برنامه های مختلفی وجود داره که در تلفن های همراه استفاده میشه. ممکنه تبلیغات تعاملی در داخل برنامه های تلفن همراه ظاهر بشه.

ه) خدمات مبتنی بر مکان (Lbs): برخی از شبکه های تلفن همراه LBS رو برای ارسال اطلاعات سفارشی به مشترکان تلفن همراه بر اساس مکان فعلی آنها ارائه میدن.

۴- بازاریابی تلفنی: بازاریابی تلفنی یکی از رایج ترین اشکال بازاریابی مستقیم است که در آن بازاریابان از طریق تلفن با مشتریان تماس می گیرن.

فروشندگان ممکن است شخصاً با مردم تماس بگیرن و از طریق تلفن با آنها ارتباط برقرار کنن تا بتونن فروش خود را انجام بدن.

همچنین بازاریابی تلفنی شامل صوت های فروش ضبط شده ای است که از طریق شماره گیری خودکار از طریق تلفن پخش میشن.

طبقه بندی بازاریابی تلفنی:

الف) فروش- ترغیب افراد به خرید محصول یا خدمات.

ب) پروسه جذب مشتری- تماس هایی که با هدف جمع آوری اطلاعات انجام میشه.

ج) خروجی- مستقیماً با مشتریان احتمالی و موجود تماس گرفته میشه.

د) ورودی- دریافت سفارشات ورودی و درخواست اطلاعات.

بازاریابی تلفنی به دلیل ایجاد مزاحمت برای مشتریان مورد انتقاد قرار گرفته است. این روش همچنین به دلیل اقدامات متقلبانه و غیراخلاقی مانند طرح های هرمی و تکنیک های فروش با انتقادهای زیادی روبروست.

۵- فروش مستقیم:

فروشندگان در فروش مستقیم، شخصاً با افراد تماس رو در رو دارن تا محصول یا خدمات خود رو بفروشن.

هنگامی که مشتری ها در خانه یا محل کار خود هستن، با آنها تماس گرفته میشه و نیاز به مراجعه مشتری به فروشگاه ها نیست.

همچنین فروشنده می تونه راجع به نحوه کار با محصول یا خدمات توضیحاتی به مشتری ارائه بده.

ممکنه فروش مستقیم از بازاریابی چند سطحی استفاده کنه، به عنوان مثال فروشنده نه تنها برای فروش، بلکه برای جذب فروشندگان دیگر حقوق بگیره.

۶- سفارش پستی و بازاریابی کاتالوگی:

در بازاریابی سفارش پستی ، کاتالوگ از طریق خدمات پستی یا اینترنت به مشتریان داده میشه.

اینگونه کاتالوگ ها شامل لیستی از کالاهای موجود شرکت،  قیمت ها، تخفیفات ویژه (در صورت وجود) و روش پرداخت هستن.

خریداران احتمالی کاتالوگ ها را مرور کرده و کالای لازم رو از طریق تماس تلفنی یا وب سایت سفارش میدن و سپس کالا با پست به مشتری تحویل داده میشه.

این روش خرید بسیار راحته و محصولات معمولاً به آدرس خانه مشتری تحویل داده میشن. همچنین مشتری می تونه کالاها را به عنوان هدیه بخره و شخص دیگری غیر از خریدار آن رو تحویل بگیره.

۷- پاسخ مستقیم تلویزیونی:

بازاریابی مستقیم در تلویزیون از طریق برنامه های تلویزیونی خاصی با نام infomercial انجام میشه، یعنی یک برنامه ۳۰-۴۵ دقیقه ای که ویژگی ها و کاربرد یک محصول را با جزئیات توضیح میده.

این برنامه های تلویزیونی از بینندگان می خواهند که بلافاصله با یک شماره معین تماس بگیرن یا برای ثبت سفارش به وب سایت آنها مراجعه کنن.

روشهای پرداخت ممکنه کارت اعتباری، همراه بانک و یا پرداخت در محل باشه.

بازاریابی پاسخ تلویزیونی یک قالب بازاریابی مستقیم است زیرا مشتری ها باید مستقیماً با شرکت و نه با خرده فروش در ارتباط باشن.

البته امروزه روش های دیگه ای هم برای بازاریابی مستقیم وجود داره که عبارتند از: تبلیغات آنلاین هدفمند، تبلیغات کوپنی، اعلامیه ها، کیوسک و استند.

منبع : seorooz  |  
32
16 اسفند 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

22279
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

7636
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

6531
27 آذر 1398