بازاریابی چابک چیست؟

سئو

..بازاریابی چابک چیست؟..
سئو

بازاریابی چابک چیست؟

آیا میدانید بازاریابی چابک چیست؟ خصوصیات و چارچوب agile marketing چیست؟

در رویکرد چابک در بازاریابی از روند توسعه نرم افزار الهام گرفته شده است.

در این نوع بازاریابی تأمین کنندگان سعی می کنن محصولات خود رو با بیشترین سرعت به بازار عرضه کنن.

اغلب یک تیم بازاریاب در مدت زمان معینی، مثلاً ۱ یا ۲ هفته بر روی توسعه اهداف کار می کنه.

هر عضو از تیم بر روی چند آیتم کار می کنه.

در پایان زمان تعیین شده یا وقتی که کل پروژه به اتمام می رسه، بررسی کلی برای اندازه گیری برخی معیار های خاص انجام میشه. 

به عبارت ساده، این یک روش تاکتیکی است که در آن تیم ها تلاش های جمعی خود رو بر روی پروژه های با ارزش شناسایی و متمرکز می کنن.

این تیم ها یک گام فراتر میرن تا آن پروژه ها رو به طور مشترک به اتمام برسونن، تأثیر آنها را بسنجن و سپس به طور مداوم و به مرور نتایج را بهبود بدن.

تیم ها برای به پایان رسوندن پروژه ها به طور مشترک از عامل سرعت استفاده می کنن.

و بعد از هر بار استفاده از سرعت، تأثیر پروژه ها رو می سنجن و سپس به طور مداوم و به تدریج نتایج رو با گذشت زمان بهبود میدن.

به عنوان مثال، یک پروژه بازاریابی رو می توان به یک صفحه اینترنتی، کمپین تبلیغاتی، ایجاد محتوا و غیره تقسیم کرد.

در مرحله بعدی، این وظایف انجام میشن و در نهایت تیم نتایج رو بررسی می کنه و براساس درسهای آموخته شده، تنظیمات رو انجام میده.

برای درک بهتر این مطلب در سئوروز درباره بازاریابی چابک، بهتر است اول بدانید دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ 

خصوصیات بازاریابی چابک

در اینجا خصوصیات کلیدی رو مطرح می کنیم که تیم ها باید آنها رو در پیاده سازی بازاریابی چابک در نظر بگیرن:

بازه زمانی- زمانی که به یک تیم داده میشه تا پروژه های خود رو تکمیل کنه، بازه زمانی نام داره و اغلب بین ۲ تا ۶ هفته است.

جلسات پایدار- یک تیم باید هر روز جلسات مختصری برگزار کنه و هر عضو تیم کارهایی که روز قبل انجام داده، برنامه های همان روز و چالش هایی که پیش روی انجام پروژه است رو گزارش بده.

پیگیری پیشرفت پروژه- باید یک روش متمرکز برای پیگیری بازه زمانی وجود داشته باشه که همه به آن دسترسی دارن.

این روش می تونه یک نرم افزار، تخته وایت برد و یا هر چیز دیگه ای باشه که به شما کمک کنه تا پیشرفت کار رو پیگیری کنین.

چرا بازاریابی چابک کار دشواری است؟

تیم های بازاریابی چابک نسبت به تیم های سنتی در محیط های بسیار متفاوت کار می کنن. مقاله چگونه یک تیم دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم رو بخونید.

اگرچه هر دو با چالش هایی روبرو هستن، تیم های بازاریابی چابک اغلب چالش های بیشتری رو بر سر راه خود می بینن:

فشار زیاد: اولین و مهم ترین چالش فشار زیاد بر تیم های بازاریابی چابک است.

آنها باید به طور مداوم کد کاری رو ارائه بدن که برای صاحب محصول ارزش تولید می کنه.

ضرب الاجل ها کوتاه است و تحلیل گران و مدیران حسابداری از این تیم در برابر مشتری محافظت نمی کنن.

کدگذاری دائمی: به دلیل فشار بالا، بسیاری از تیم های بازاریابی چابک تمایل به کدگذاری دارن و از برنامه ریزی و طراحی صرف نظر می کنن.

اگرچه ممکن است تیم سریع به نظر برسه، اما سرعت بالا باعث میشه کد به تدریج شفافیت خود رو از دست بده و نگهداری آن به تدریج سخت تر میشه.

تیم هایی که این نوع روش فنی رو استفاده می کنن، با کاهش سرعت و افزایش مشکلات فنی و اشکالات در کار خود روبرو میشن.

اشتباهات پر هزینه: از آنجا که سرعت و کارایی مهم است، خطر اشتباهات نیز بیشتر است.

یک تیم نمی تونه نیمی از بازه زمانی رو با استفاده از یک فناوری جدید تجربه کنه و اگر به نتیجه نرسید، نیمه دیگه رو با فناوری دیگه طی کنه.

تیم ها باید استراتژی ها رو برای آزمایش عملکرد درست به گونه ای تدوین کنن که موفقیت بازه زمانی به آن وابسته نباشه.

چارچوب بازاریابی چابک

۱-استراتژی: کار با مشخص کردن اهداف پروژه شروع میشه.تاکتیک ها باید بررسی بشن.به عنوان مثال، با تمرکز بر محتوا میشه دریافت چه ارزشی از محتوا به دست می آید.با تحلیل تاکتیک های در حال اجراء، میشه از مفید بودن آنها مطمئن شد.

۲-راه اندازی: شرکت ها با راه اندازی یک وبسایت مناسب می تونن اطلاعاتی در رابطه با عملکرد به دست آورند و از آنها برای طراحی مجدد استراتژی استفاده کنن.

راه اندازی وبسایت کار سختی نیست و به سرعت انجام میشه.

۳-پیشرفت مداوم: تیم بازاریابی چابک بر اساس داده های جمع آوری شده از طریق وبسایت در رابطه با عملکرد می تونه پیشرفت های ضروری رو شناسایی کنه.

البته لازم است نتایج با اهداف اولیه در مرحله ساخت استراتژی مقایسه بشن.

۴-برنامه ریزی، ساخت، آموزش، انتقال: به منظور داشتن توسعه مکرر و پیشرفت مداوم باید چرخه برنامه ریزی، ساخت، آموزش و انتقال رو به دفعات تکرار کنین.

۵-برنامه ریزی: در این مرحله کاری که باید در دوره زمانی خاص انجام بشه رو تعیین کنین. در این اینجا باید سری به فهرست خواسته هاتون بزنین.

۶-ساخت: با انجام وظایف خود استراتژی مشخص شده رو پیاده سازی می کنین.

شاخص های اندازه گیری عملکرد و جمع آوری داده های آن رو فراموش نکین.

۷-آموزش: اکنون زمان آن رسیده که با جمع آوری و بررسی داده ها از آزمایشات، بدونین چه استراتژی برای شما کارآمد بوده.

۸-انتقال: در نهایت باید نتایج رو با کل تیم در میان بگذارین تا آنها هم تنظیمات جدیدی برای سیکل بعدی انجام بدن.

تیم های بازاریابی برای دستیابی به پیشرفت مداوم باید با تنظیم مداوم اهداف و انجام وظایف هدفمند از فرایند بازاریابی چابک پیروی کنن.

اهداف: فرآیند چابک به تعیین اهداف هوشمند (SMART) بستگی داره:

مرتبط، خاص، قابل اندازه گیری، به موقع و قابل دستیابی.

اهداف باید در تکرارهای بعدی مجدداً اولویت بندی و مرور بشن.

شخصیت ها: اعلام توضیحات کافی درباره اعضاء هدف ایده آل شما منجر به توسعه محتوا و بهبود خصوصیات پیاده سازی استراتژی چابک میشه.

شاخص های کلیدی عملکرد: ارائه شاخص های عملکردی کلیدی که هنگام آزمایش استراتژی پیاده سازی شده خود با آنها سر و کار دارین، بسیار مهم است.

این شاخص به شما میگه در سیکل بعدی چه کارهایی انجام بدین.

کارهایی که باید انجام بشن: فهرستی از وظایف که باید کامل بشن.

این فهرست در طی جلسات تیم کامل میشه.

نقشه راه: شما باید اهداف طولانی مدت داشته باشین.

ترسیم یک استراتژی بازاریابی طولانی مدت با اهداف و وظایف آینده، تیم شما رو در مسیر درست قرار میده.

بازه زمانی: استراتژی چابک مانند دو سرعت است، نه یک ماراتن.

بازه زمانی یک فعالیت سریع و کوتاه است که تیم شما رو قادر می سازه ظرف چند هفته وب سایتی رو به صورت زنده در اختیار داشته باشین.

مزیت های بازاریابی چابک

بازاریابی چابک بر خلاف بازاریابی سنتی مزیت های چشمگیری داره:

رشد پایدار: بازاریابی چابک توسط داده ها و تجزیه و تحلیل ها هدایت میشه.

این امر امکان ایجاد استراتژی های بازاریابی مطمئن رو فراهم می کنه.

به عبارت دیگه، استراتژی های پشتیبانی شده توسط داده ها.

اگر به دنبال بهبود و تغییر محتوا از طریق سئو هستین، با وجود داده های جمع آوری شده می تونین حوزه هایی رو برای بهبود محتوای خود مشاهده کنین.

تمرکز شفاف: هنگامی که تصمیم گرفتین کاری را به پایان برسونین، تمام تلاش شما معطوف به چیزی است که می خواهید به آن برسین.

استراتژی های مختلف در طول زمان آزمایش میشن تا ببینین کدام یک بهتر عمل می کنه.

در بازاریابی چابک بر خلاف بازاریابی سنتی، فرصتی برای پرداختن به حواشی و مسائل فرعی نیست.

دریافت بیشترین بهره از تیم: بازاریابی چابک به تیم ها اجازه میده به موقع به تغییرات پاسخ بدن.

قابلیت تیم در اعمال تغییرات جدید پس از آزمایش های مکرر به کمپین ها کمک می کنه که بیشترین بهره رو از تیم دریافت کنن.

به عبارت دیگه، اگه همه چیز به درستی انجام بشه، می تونین تأثیر واقعی بازاریابی چابک رو حس کنین.

مشاهده نتایج: آیا به دنبال افزایش درآمد هستین؟

بر طبق تحقیقات، شرکت هایی که بازاریابی چابک رو انتخاب کرده اند، شاهد رشد درآمدی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بودن.

دلیل این افزایش درآمد بازه های زمانی کوتاه و ماهیت تعاملات مکرر بازاریابی چابک است که به تیم ها اجازه میده عملکرد خود رو اندازه بگیرن.

تیم های بازاریابی چابک با استفاده از شاخص های عملکرد در استراتژی، می تونن پیشرفت خود رو اندازه بگیرن.

قوانین بازاریابی چابک

شکل زیر قوانینی که بازاریابی چابک بر مبنای آن کار می کنه رو نمایش میده:

تفاوت بازاریابی چابک با بازاریابی سنتی

دلایل زیادی وجود داره که ثابت می کنه بازاریابی چابک ارزش بسیاری داره.

در رویکرد سنتی پروژه ها از یک جدول زمانی سفت و سخت و خطی پیروی می کنن که اغلب منجر به ادامه پروژه ها تا ابد میشه و شاید هیچ گاه یک پروژه به انتها نرسه.

رویکرد چابک انجام پروژه های مشابه رو در بازه زمانی کوتاه برای تیم ها ساده می کنه، از این رو نتایج بهتری به دست می آید.

سرعت عمل: بازاریابی چابک می تونه به راحتی پروژه های بزرگ رو به قسمت های کوچکی تقسیم کنه که بین ۲ تا ۶ هفته طول می کشن.

در طول این بازه های زمانی، تیم جلسات خود رو برگزار می کنه و هر عضو تیم آنچه انجام داده و برنامه های آینده خود رو اعلام می کنه.

چالش ها در این جلسات مطرح، اهداف جدید معرفی و پیشرف اندازه گیری میشه.

تکرار سریع: این ویژگی به تیم ها امکان میده در محتوای تولید شده قبلی تغییراتی ایجاد کنن.

ویژگی مذکور زمانی به کار می آید که از روش چابک در بازاریابی محتوا استفاده بشه.

نسخه های جدیدی از محتوا تولید میشن که عملکرد را تقویت و نیازهای مشتری را برطرف می کنن.

قابلیت همکاری: رویکرد چابک به تیم ها اجازه میده برای دستیابی به هدف مشترک، با یکدیگر همکاری کنن.

هر عضو تیم مشارکت فعالی در موفقیت پروژه داره.

اساساً بازاریابی چابک سلسله مراتب سنتی که منجر به طولانی تر شدن پروژه میشه رو حذف می کنه.

استفاده از تحلیل و آنالیز: بازاریابی چابک بوسیله تجزیه و تحلیل داده ها هدایت میشه تا به طور مداوم فرصت های امیدوار کننده یا راه حل هایی برای مشکلات ایجاد کنه.

این روش آزمایشات رو به سرعت پیاده سازی، نتایج را ارزیابی و آنها رو به سرعت تکرار می کنه.

 به عنوان مثال، در بازاریابی محتوا می تونین با تکیه بر داده های واقعی، عملکرد محتوای خود رو ببینین و با تجزیه و تحلیل این داده ها به سادگی تنظیمات ضروری رو انجام بدین.

این بود بیش از ۱۷۰۰ کلمه، مقاله و آموزش در مورد بازاریابی چابک در سئو روز و هر آنچه نیاز بود که باید بدانید! اطلاعات بیشتری درباره بازاریابی چابک دارید؟ به اشتراک بزارید ❤ 

و در آخر اگر نیاز به خدمات دیجیتال مارکتینگ دارید، آژانس تبلیغاتی سئو روز کمک شایانی به شما خواهد کرد.

منبع : seorooz  |  
41
2021-03-10 16:01:01
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

22841
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

8525
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

7283
27 آذر 1398