در حال حاضر سایت های زیادی فقط از راه تولید و سئو محتوا کسب درآمد می کنند. درواقع امروزه تولید محتوا از پر درآمد ترین شغل های دنیا محسوب میشود و هر فردی کوچکترین فعالیتی در دنیای وب داشته باشد احتمالا این جمله معروف بیل گیتس را شنیده است که میگوید: محتوا پادشاه است !! البته نه هر محتوایی ! در واقع محتوای شما حتی اگر در یونیک و کاربردی ترین شکل ممکن هم نوشته شده و حرفی برای گفتن داشته باشد، اگر یک سری اصول و قوانین را در آن رعایت نکرده باشد در اعماق گوگل فرو رفته و به دست فرآموشی سپرده خواهد شد!!
در نظر داشته باشید که کاربران روزانه با مطالب و اطلاعات زیادی بمباران میشوند و گزینه های زیادی برای انتخاب دارند، از بین این گزینه ها با یک نگاه اجمالی و کلی به صفحات مختلف، محتوایی که به اصطلاح چشم آن ها را بگیرد، انتخاب میشود! اینجاست که محتوای خوب و سئو محتوا معنی پیدا میکند، این که چگونه میتوان یک محتوای کاربر پسند تولید کرد!؟ در این مقاله قصد داریم بعد از تعریف و لزوم تولید محتوا، 7 مورد از مهمترین نکاتی که برای نوشتن محتوای با کیفیت و بهینه باید رعایت شود را بررسی میکنیم.

فهرست عناوین:
اهمیت سئو محتوا
1-انتخاب هوشمندانه کلمه کلیدی
2-خوانایی محتوای خود را بهبود دهید
3- داستان سرایی و استفاده از کلمات کلیدی دنباله دار
4- استفاده ازGoogle Answer Box (جعبه پاسخ گوگل)
5- کاربر را در محتوای خود به دام بیندازید
6- هدف ازمحتوایی که ارائه میدهید را بدانید
7- آمار و نقل قول از منابع معتبر
اهمیت سئو محتوا
به تولید و انتشار هر نوع محتوا از جمله متن، عکس، فیلم، صوت، پادکست و … تولید محتوا میگویند و به کسی که این کار را انجام میدهد نویسنده، تولید کننده محتوا و یا محتوانویس گفته میشود. حتی افرادی که در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام برای عکس ها کپشن مینویسند یا ویدیوی آموزشی و طنز تولید میکنند؛ به نوعی تولید کننده محتوا هستند.
باید اشاره کنیم که تولید محتوا متنی فارسی 1.8 درصد از کل محتوای موجود در اینترنت را شامل میشود و امروز هر سایتی برای بهبود عملکرد و افزایش رتبه در گوگل به تولید محتوا متنی استاندارد نیاز دارد. تولید محتوای استاندارد و اصولی فارسی اگر طبق برنامه و تقویم محتوای مناسب پیش برود ، به قطع یکی از اصلیترین قطبهای کسب و کار شما خواهد شد. این گنج ارزشمند و پادشاه قدرتمند را دست کم نگیرید! همکاران ما در بخش سفارش تولید محتوا آماده ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه به شما عزیزان هستند و شما را تا رسیدن به قله های گوگل راهنمایی خواهند کرد؛ کافی است با ما تماس بگیرید.
در ادامه مقاله 7 نکته ی اساسی که باید در نوشتن محتوای متنی به آن ها توجه داشته باشید را بررسی کرده ایم، با ما همراه باشید…
1-انتخاب هوشمندانه کلمه کلیدی
روی انتخاب موضوعاتی که میتواند چندین کلمه کلیدی را هدف قرار بدهد تمرکز کنید. این نکته تضمین میکند که محتوای شما به طور مداوم برای سایت شما ترافیک به وجود خواهد آورد.
معمولا مرسوم است که محتوا باید یک کلید واژه اصلی را هدف بگیرد. خیلی از افرادی که در تولید محتوا به اصطلاح دستی بر آتش دارند، فراموش کرده اند که از راه هدف قرار دادن ( کلمات کلیدی دنباله دار )، از پتانسیل محتوای خود حداکثر استفاده را ببرند. در صورتی که این تکنیک برای جذب ترافیک ارگانیک سایت بالاترین بازدهی را دارد و بر سئو محتوا تاثیرگذار است! شما باید عبارات کلیدی که انتخاب میکنید را به طور استراتژیک در قسمت های اصلی محتوا به کار ببرید :
- عنوان
- توضیحات متا
- برچسب های عنوان (H1 ، H2 ، و ….)

به عنوان مثال فرض کنید قصد داریم برای سایتی تولید محتوا کنیم و کلمه کلیدی اصلی “طراحی سایت” باشد. این موضوع خیلی گسترده ست ( و مطمئناً خسته کننده ) ، بنابراین چیزی که واقعاً میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطب مورد نظر قرار بدهد، شکستن موضوع به بخش های مختلف و به کار بردن کلمه کلیدی اصلی در همه این بخش هاست.
مثلا استفاده از کلمه کلیدی های مختلف زیر برای بحث کردن راجع موضوع “طراحی سایت” پیشنهاد میشود :
- مشاوران طراحی سایت
- کارشناسان طراحی سایت
- آموزش طراحی سایت
- طراحی سایت حرفه ای
- طراحی سایت ارزان
این باعث میشود که محتوا از نظرعمق اطلاعات قوی تر شود و در نتیجه موتورهای جستجو صدای یک صفحه برای شنیده شدن کلمه کلیدی اصلی آن را بهتر بشنوند و رتبه بهتری به آن صفحه بدهند.
در حال حاضر گوگل از طریق الگوی RankBrain در تشخیص و درک صفحاتی که چندین کلمه کلیدی مرتبط را هدف قرار میدهند، مهارت بیشتری پیدا کرده است.

2-خوانایی محتوای خود را بهبود دهید
طی چند سال گذشته خیلی از فاکتورها در الگوریتم اصلی گوگل تغییر کرده، و چیزی که امروز بزرگترین نقش را در رتبه بندی سایت و بهبود سئو محتوا بازی میکند تجربه کاربری است !
قابلیت خوانایی تأثیر مستقیمی روی جذب کاربر دارد و یکی از مهمترین فاکتورهایی هست که امروزه گوگل در رتبه بندی صفحات وب به آن توجه دارد. یک سری نکاتی که روی بهبود خوانایی صفحه شما تاثیرگذار است عبارتند از :
- محتوا را برای کاربرعام ایجاد کنید.
- از جملات کوتاه تر استفاده کنید.
- پاراگراف های طولانی را بشکنید.
- جالب ترین قسمت های متن را برجسته کنید ( بولد کردن، رنگ کردن و …. )
- در مورد غلط های املایی و دستوری حتماً مطمئن بشوید
- از لینک های داخلی استفاده کنید تا به ادامه مسیر کاربر جهت بدهید
- اگر سایت شما وردپرسی است، Yoast SEO را نصب کنید. این افزونه شما را در مورد چگونگی بهبود خوانش محتوا راهنمایی میکند.
3- داستان سرایی و استفاده از کلمات کلیدی دنباله دار
همونطور که قبلا اشاره کردیم Google در پردازش و تطبیق جستجوی کاربر با صفحات وب مربوطه از قبل باهوش تر شده است. این برای یک بازاریاب محتوا چه معنی دارد؟
این که باید اصطلاحات مرتبط با موضوعی که در مورد آن مینویسد را بداند و از این اصلاحات در متن استفاده کند. از اسامی و اشخاص مرتبط بیشتر استفاده کند ( مثلا ذکر کردن مارک های معروف یا شخصیت های مرتبط ) و به جای استفاده مکرر از کلید واژه اصلی در متن از مترادف های آن کلمه استفاده کند.
4- استفاده از Google Answer Box ( جعبه پاسخ گوگل )
در این قسمت بخش هایی از محتوا را قرار دهید که احتمال دارد جواب سوال های اصلی باشند ( “چگونه ” ،”چه چیزی” و از این دست… ) چیزی که اهمیت دارد، اطمینان از کیفیت محتوا و آمادگی آن برای تطبیق با این مجموعه سؤالات است.
برخی نظرات کارشناسان در ارتباط با جعبه پاسخ گوگل :
- منطقی ترین و دقیق ترین پاسخ ها را برای این نوع سؤال ها ارائه کنید.
- تعداد و کیفیت پیوندها به سایت اهمیت دارد.
- معیارهای درگیری اهمیت دارد ( مثلا مدت زمانی که کاربر در صفحه شما می ماند و یا نرخ کلیک )

5- کاربر را در محتوای خود به دام بیندازید
براساس گزارش آمار سال گذشته اینترنت، روزانه 2.7 میلیون پست وبلاگ منتشر میشود و با وجود این که تقریبا در هر زمینه ای اطلاعات اشباع شده است، برای خواننده اهمیت دارد که محتوای منحصر به فرد و ارزشمند را پیدا کرده و وقت ارزشمندش را صرف مطالعه آن کند.
به همین خاطر ارائه ایده یا اطلاعاتی که کاربر کمتر بتواند جای دیگری پیدا کند، در این عصر از محتوا به شدت اهمیت دارد ! هدف همیشه باید این باشد که خواننده را به چیزی که از محتوای شما میخواهد، برساند. در نظر داشتن این موضوع می تواند به طرز شگفت آوری محتوای شما را عملی، مفید و قابل اعتماد کرده و سئو محتوای شما را تا حد قابل توجهی بهبود دهد.
مثلا میتوانید جنبه های :
- تجربیات شخصی
- مطالعات موردی
- ترکیب و اتصال ایده های خود و نویسنده های دیگر
- و بررسی های خودتان را
ترکیب کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما یک ارزش منحصر به فرد ( یا یک چشم انداز خاص ) ارائه میدهد.
6- هدف ازمحتوایی که ارائه میدهید را بدانید
هرخط محتوایی که ایجاد میکنید باید هدف خاص خود را داشته باشد.
ما برای بالابردن رتبه سایت، براساس کلمات کلیدی هدفی که داریم، محتوا ایجاد می کنیم. ولی فراموش می کنیم با ترافیکی که از این تلاش ها به دست آوردیم چه باید کرد! از جمله روش های اعتبار بخشی به مقاله های سایت و سئو محتوای پر بازده، عبارتند از:
- ارتباط برقرار کردن با بقیه سایت های تاثیر گذار، از طریق استناد به مقاله ها یا محتوای آن ها.
- تلاش مستمر برای آموزش بازار هدفمان که باعث تقویت مخاطبان و ایجاد پایگاه های اجتماعی میشود.
- آموزش، بهترین روش برای نفوذ در مردم است، و مطمئنا بهترین راه برای فروش
- و اینکه به خواننده کمک کنید مشکلاتش را حل کند.
روزانه 2.7 میلیون پست بلاگ منتشر می شود.
7- آمار و نقل قول از منابع معتبر
لینک دادن، به ویژه به منابع و وب سایت های معتبر، نکته ی دیگری است که هم کاربر و هم گوگل از آن استفاده می کنند تا ارزیابی کنند که اطلاعات ارائه شده در محتوا درست است یا خیر.
همچنین برای الگوریتم های گوگل اهمیت دارد، چرا که این امکان را برای آن ها فراهم میکند که ارتباط بین موضوعات و کلمات کلیدی متن را بهتر درک کنند.
در نهایت، استناد به کارهای بقیه، فرصت هایی را برای شبکه سازی ( و همکاری ) ایجاد می کند، به ویژه وقتی که کیفیت محتوای شما بالا باشد. و مهمتر از همه یکی از بهترین روش هایی است که میتوانید به کمک آن تعامل به وجود بیاورید و با کسانی که در صنعت شما دستی بر آتش دارند ارتباط برقرار کنید.
جمع بندی
تولید محتوا پر درآمد، بی دردسر و کم هزینه ترین شغل در فضای وب محسوب می شود. کاری که هر کسی می تواند از پس انجامش بربیاید و از طریق آن کسب درآمد کند. البته دیدیم که محتوای اصولی و استاندارد روش ها و قوانینی دارد تحت عنوان سئو محتوا ! در واقع اگر اصول و قوانین سئو در محتوایی که نوشته اید رعایت نشده باشد، نتیجه بخش نخواهد بود و بازده مورد نظر را برای شما به همراه نخواهد داشت. حتی اگر کسب و کار اینترنتی ای ندارید، همین حالا دست به کار شوید! اطلاعاتتان را در زمینه ای که به آن علاقه دارید افزایش داده و شروع به تولید محتوا کنید. برای شروع این مسیر میتوانید روی کمک تیم ما در مجموعه آی وحید حساب کنید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.