بهینه سازی Core Web Vitals برای وردپرس

سئو

..بهینه سازی Core Web Vitals برای وردپرس..
سئو

بهینه سازی Core Web Vitals برای وردپرس

Core Web Vital ابتکاری از طرف Google است که به دارندگان وب سایت کمک می کنه تا تجربه کاربر و کیفیت وب سایت های خود رو بهبود بخشند.

این سیگنال ها برای موفقیت هر وب سایت بسیار مهم هستن.

در این مقاله از سئو روز، به شما نشان خواهم داد که چگونه به راحتی و بدون مهارت های فنی خاص هسته حیاتی گوگل یا همان Google Core Web Vital رو برای وردپرس بهینه کنین.

قبلا در مقاله ای درباره اینکه core web vitals چیست؟ صحبت کرده بودم.

Core Web Vital های گوگل چه هستند؟

Core Web Vital های گوگل مجموعه ای از معیارهای عملکرد وب سایت هستن که Google آن ها رو در تجربه کاربر کلی وب سایت مهم می دونه.

این امتیازات حیاتی وب بخشی از نمره کلی صفحه Google است که بر رتبه بندی SEO شما تأثیر میذاره.

واقعیت اینه که هیچ کس از یک وب سایت با بارگیری آهسته از جمله Google خوشش نمی آید.

حتی اگه وب سایت شما سریع بارگیری بشه، انجام کارهایی که کاربر مد نظر داره یا دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای آن ها کاملاً کاربردی نیست.

این همان چیزی است که Web Vital به شما کمک می کنه تا اندازه گیری کنین.

وب سایت شما با چه سرعت بارگیری میشه و قابل مشاهده است و چگونه برای کاربران شما آماده میشه؟

برای انجام این کار، Google از سه تست کیفیت (Web Vital) استفاده می کنه.

  • Largest contentful paint (LCP) که زمان بارگزاری بزرگترین عناصر رو اندازه میگیره
  • تأخیر ورودی اول First Input Delay (FID)))
  • تغییر چیدمان تجمعی (Cumulative Layout Shift (CLS))

ممکنه نام این تست ها خیلی فنی به نظر برسه، اما درک کار آن ها بسیار آسان است.

بیایید ببینیم که هر آزمون Web Vital چگونه کار می کنه، چه چیز رو اندازه گیری می کنه و چگونه می تونین نمره خود رو ارتقاء بدین.

(LCP)

Largest contentful paint یا LCP به دنبال اندازه گیری سرعت مشاهده محتوای اصلی (اعم از تصویر، مقاله یا توضیحات) برای کاربران است.

به عنوان مثال، ممکنه وب سایت شما سریع بارگیری بشه، اما ممکنه بزرگترین محتوا به سرعت بقیه صفحه بر روی صفحه ظاهر نشه.

سایر ابزارهای تست سرعت به شما امتیاز بالایی میدن، اما از نظر کاربر، صفحه هنوز آهسته است.

به همین دلیل است که گوگل LCP رو به عنوان بخشی از امتیاز حیاتی وب خود اندازه گیری می کنه، بنابراین دارندگان وب سایت می تونن درک واضح تری از این فاکتور داشته باشن.

(FID)

(تأخیر ورودی اول FID) زمانی رو اندازه میگیره که مرورگر کاربر در واقع قادر به پردازش کنترل کننده های رویداد در پاسخ به تعامل کاربر است.

به زبان ساده، فرض کنین یک کاربر در صفحه فرم تماس شما باشه. او فرم رو پر کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک می کنه.

FID، سرعت عمل وب سایت شما در تعامل رو اندازه گیری می کنه.

حتی یک مثال ساده تر، مدت زمانی است که کاربر بر روی یک لینک کلیک می کنه، تا هنگامی که مرورگر وی شروع به پردازش توالی بعدی رویدادها کنه.

(CLS)

(CLS) مدت زمانی رو که برای پایداری بصری وب سایت لازمه، اندازه گیری می کنه.

با بارگیری وب سایت، بارگیری برخی از عناصر بیشتر از بقیه زمان می بره.

در این مدت، ممکنه محتوای وب سایت شما همچنان بر روی صفحه حرکت کنه.

به عنوان مثال، اگه یک کاربر در حال خواندن یک پاراگراف بر روی یک دستگاه تلفن همراه است و یک ویدئو در بالای آن بارگذاری بشه، این باعث میشه که کل محتوا پایین بیاید.

اگه کاربری بخواهد عملیاتی مانند افزودن محصولی به سبد خرید رو انجام بده و در آن دکمه به دلیل پایین رفتن سایر موارد در صفحه به سمت پایین تغییر مکان میده، برای وبسایت واقعاً ناامیدکننده است.

چگونه نمره Core Web Vital های گوگل رو آزمایش کنیم؟

آسانترین راه استفاده از ابزار Page Speed Insights است. به راحتی آدرس وبسایت مورد نظر خود رو وارد کرده و روی دکمه Analyze کلیک کنین.

نتایج Core Vital در زیر قسمتی با عنوان Field Data قابل مشاهده است.

برای ساده تر کردن آن، پیغامی رو در بالا مشاهده می کنین که میگه «[…] داده های زمینه نشان میده که این صفحه ارزیابی Core Web Vital رو پاس کرده»

(field data shows that this page passes the Core Web Vitals assessment).

در نمودار زیر، می تونین امتیاز واقعی هر سه ماده اصلی رو مشاهده کنین.

مقدار نمره برای گذراندن آزمایشات اصلی وب ویتال برای هر مورد آورده شده:

  • – LCP: 2.5 ثانیه
  • – FID: کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه
  • – CLS: کمتر از ۰.۱

چگونه می توان Google Core Web Vital رو برای سایت کامل مشاهده کرد؟

اکنون ابزار Page Speed Insights به شما امکان میده یک صفحه جداگانه رو بررسی کنین.

اگه صفحه ای که در حال بررسی هستین، ریشه نام دامنه شما باشه، می تونین بر روی کادر “Show Origin Summary” کلیک کنین.

این قسمت به شما نمره تمام صفحات ارائه شده از این منبع رو نشان میده.

با این حال، برای عمیق تر کردن آزمایش، می تونین به گزارش Core Web Vital در داشبورد کنسول جستجوی Google خود نیز دسترسی پیدا کنین.

با این کار می تونین ببینین که چند URL در وب سایت شما آزمون ها رو پاس کرده اند، کدام URL ها نیاز به بهبود دارن و کدام صفحات نمره ضعیفی دارن.

حتی برای دریافت گزارشات دقیق تر برای Web Vital ها، می تونین با رفتن به ابزار Web.dev Measure یا با استفاده از تست داخلی در مرورگر Google Chrome، از تست سرعت فانوس دریایی استفاده کنین.

به سادگی، یک وب سایت در Chrome باز کنین، روی هر کجای صفحه کلیک راست کنین و سپس گزینه Inspect رو انتخاب کنین.

در تب ها، گزینه ای به نام Lighthouse رو مشاهده خواهید کرد.

سپس روی دکمه Generate Report کلیک کنین.

نکته: برای دقیق ترین نتیجه باید آزمایش Chrome رو در حالت ناشناس (Incognito mode) انجام بدین.

در غیر این صورت پلاگین های مرورگر شما ممکنه بر امتیاز Core Vital که به شما نشان میدن، تأثیر منفی بذارن.

چرا Core Web Vital ها مهم هستن؟

Core Web Vital از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا منعکس کننده عملکرد وب سایت شما برای کاربران است.

این امر نه تنها بر روی بارگیری سریع تر یک وب سایت بلکه بر سرعت استفاده واقعی کاربران از آن متمرکز است.

طبق یک مطالعه تازه، تأخیر ۱ ثانیه ای در زمان بارگیری صفحه می تونه منجر به کاهش ۷٪ مشتری های بالقوه، ۱۱٪ کاهش بازدید صفحه و ۱۶٪ کاهش رضایت مشتری بشه.

به همین دلیل بهینه سازی وب سایت برای سرعت و عملکرد بسیار مهم است.

با این حال، بیشتر ابزارهای اندازه گیری عملکرد، کیفیت تجربه کاربر رو در نظر نگرفتن.

یک وب سایت سریع تر با تجربه کاربری ضعیف هنوز هم می تونه برای شما در مشتری سازی مشکل ایجاد کنه و بازدید صفحه و رضایت مشتری کمتری رو به همراه داشته باشه.

بهبود Web Vital به شما کمک می کنه تا این مشکل رو برطرف کنین.

همچنین تجربه کاربری عامل مهمی در رتبه بندی سئو است.

گوگل قبلاً اعلام کرده که با شروع بروزرسانی الگوریتم جستجو در ماه مه ۲۰۲۱، تجربه صفحه به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی وجود خواهد داشت.

با این اوصاف، بیایید ببینیم که چگونه می تونین Core Web Vital خود رو برای ارائه تجربه کاربری بهتر در وب سایت بهبود بخشید.

چگونه Core Web Vital رو در وردپرس بهینه کنیم؟ 

بهبود نمره اصلی Web Vital در وردپرس کار چندان دشواری نیست. با استفاده از برخی نکات اساسی در زمینه بهینه سازی عملکرد، می تونین به راحتی نمره Web Vital رو افزایش بدین.

  1. بهینه سازی هاست وردپرس

شرکت هاست وردپرس شما مهم ترین نقش رو در عملکرد وب سایت شما داره. آن ها می تونن سرورهای خود رو برای وردپرس بهینه کنن که به وب سایت شما بستر بسیار خوبی  میده.

توصیه می کنم از netafraz برای یک سایت با عملکرد بالا استفاده کنین. آن ها یکی از شرکت های هاست هستن که به طور رسمی توصیه میشن.

netafraz برای ارتقاء عملکرد مورد نیاز وب سایت شما، از Google Cloud Platform به همراه PHP فوق سریع برای سرورهای خود استفاده می کنه.

پلاگین SG Optimizer آن ها توسط بیش از ۱۰۰ سایت مورد استفاده قرار می گیره.

این ویژگی به طور خودکار باعث افزایش کارایی و حافظه پنهان داخلی بیشتر میشه که هر کاری که WP Rocket انجام میده رو می تونه انجام بده.

لازم به ذکره که پلاگین SG Optimizer فقط در حساب های هاست netafraz کار می کنه و این بهینه سازی عملکرد برای همه برنامه ای از جمله کم ترین گزینه در دسترس است.

اگه از ارائه دهنده هاست وردپرس دیگه ای استفاده می کنین، توصیه می کنم از WP Rocket همراه با چند ابزار دیگه برای دستیابی به امتیاز بهتر Core Web Vitals سایت استفاده کنین.

WP Rocket بهترین پلاگین ذخیره وردپرس در بازار است. این امکان رو به شما میده بدون اینکه به جزئیات فنی مدیریت سرور بپردازین، به راحتی وب سایت وردپرس خود رو تنظیم کنین.

  1. بهبود نمره LCP

همانطور که قبلاً ذکر شد، LCP به معنای واقعی کلمه، بزرگترین قسمت محتوای نمای صفحه است.

به عنوان مثال، در یک پست وبلاگ، این فاکتور می تونه تصویر برجسته یا متن مقاله باشه.

هرچه این محتوا سریع تر بارگیری بشه، نمره LCP شما بالاتر میره.

از کجا بدونیم کدام محتوا از نظر آزمون بزرگ تر است؟

خوب، باید به پایین بیایید و به نتایج آزمون برین و تب “Largest Contentful Paint element” رو باز کنین.

عناصر در نظر گرفته شده برای نمره LCP رو مشاهده می کنین.

اگه یک تصویر بزرگ تر است، سعی کنین آن رو با یک تصویر کوچک تر یا یک تصویر با اندازه و کیفیت فایل کمتر جایگزین کنین.

به راهنمای ما در مورد چگونگی بهینه سازی تصاویر برای عملکرد وب مراجعه کنین. اگه متن است، می تونین آن رو به صورت پاراگراف و عنوان در بیارین.

  1. بهبود نمره FID

نمره FID زمان بین کلیک کاربر بر روی چیزی رو در وب سایت شما و عناصر شروع پردازش مرورگرها رو اندازه گیری می کنه.

مهم ترین نکته برای بهبود آن، استفاده از هاست وب بهتر یا حتی بستر هاست وردپرس مدیریت شده است.

روش آسان دیگه برای بهبود نمره FID استفاده از یک پلاگین caching مانند WP Rocket است.

این پلاگین یک ویژگی داخلی داره که به شما امکان میده زمان تحویل فایل رو بهینه کنین.

ابتدا باید پلاگین WP Rocket رو نصب و فعال کنین.

پس از آن، به صفحه Setting> WP Rocket> رفته و به تب File Optimization برین.

به پایین صفحه برین و بخش روبروی گزینه Load JavaScript deferred رو بررسی کنین.

فراموش نکنین که برای ذخیره تغییرات خود بر روی دکمه Save Changes کلیک کنین.

به تعویق انداختن JavaScript به وب سایت شما اجازه میده منتظر بارگیری JavaScript نباشه و سریع تر بارگیری بشه.

با این کار نمره FID برای صفحاتی که جاوااسکریپت دلیل تأخیر آن است، بهبود پیدا می کنه.

  1. بهبود نمره CLS

هنگامی که عناصر مختلف در یک صفحه وب به آرامی بارگیری میشن و سایر عناصر موجود روی صفحه رو به حرکت در میارن، نمره CLS تحت تأثیر قرار می گیره.

با باز کردن تب “Avoid Large Layout Shifts” در نتایج صفحه Speed Insights می تونین مشاهده کنین که کدام عناصر بر نمره CLS تأثیر میذاره.

با این کار عناصری که بیشترین تأثیر رو در تغییر صفحه در هنگام بارگذاری صفحه دارن، به شما نشان داده میشن.

برای اطمینان از اینکه طرح بصری صفحه شما با بارگیری موارد دیگه تغییر مکان نمیده، باید به مرورگرها، ابعاد (عرض و ارتفاع) عناصر مانند تصاویر، جاسازی های ویدئو، تبلیغات مانند Google AdSense و موارد دیگه رو اعلام کنین.

وردپرس به طور خودکار ویژگی های ارتفاع و عرض رو به تصاویر اضافه می کنه.

با این وجود، هنوز می تونین سایر رسانه ها به ویژه آن هایی که تعبیه شدن رو بررسی کنین تا مطمئن بشین که همه آن ها دارای ویژگی های ارتفاع و عرض هستن. یکی از راه های انجام این کار، استفاده از ابزار Inspect است.

کافیست در مرورگر خود راست کلیک کرده و گزینه Inspect رو انتخاب کنین تا کنسول برنامه نویس باز بشه.

سپس می تونین عناصر مختلف صفحه رو نشان داده و کلیک کنین تا کد منبع آن ها برجسته بشه.

در آنجا می تونین ببینین که آیا عناصر دارای ویژگی های عرض و ارتفاع هستن یا خیر.

  1. حذف عناصر مسدود کننده رندر

عناصر مسدود کننده رندر عناصری هستن که بارگیری آن ها کندتر است، اما در ابتدا بارگیری سایر عناصر رو مسدود می کنن.

این روی امتیاز کلی Web Vitals و تجربه کاربر در وب سایت شما تأثیر میذاره.

نتایج Page Speed Insights عناصر مسدود کننده رندر رو به شما نشان میده.

اینها معمولاً فایل های JavaScript یا CSS هستن که توسط پلاگین های وردپرس، ابزارهای شخص ثالث مانند Google Analytics ، Facebook Pixel ، Google Ads و غیره اضافه میشن.

با این حال، بیشتر این عناصر از طریق برنامه نویسی توسط پلاگین ها یا موضوع های مختلف به سایت شما اضافه میشن.

این کار باعث میشه کاربر مبتدی نتونه آن ها رو حذف یا بارگیری صحیح کنه.

تصاویر با اندازه مناسب در وردپرس

یکی دیگه از دلایل اصلی نمره پایین Core Web Vitals، تصاویر بسیار بزرگ است.

بسیاری از کاربران وردپرس تصاویر با وضوح بالا رو در وب سایت های خود بارگذاری می کنن که بارگیری آن ها بیشتر طول می کش و در بیشتر موارد لازم نیست.

این مسئله حتی برای کاربران دستگاه های تلفن همراه مشکل سازتر میشه.

تم وردپرس پاسخگو و وردپرس شما به طور خودکار متناسب با صفحه تلفن همراه کاربر است، اما آن ها همچنان فایل بزرگتری رو بارگیری می کنن.

استفاده از CDN به سرور برای بهبود نمره Web Vitals

CDN یا شبکه تحویل محتوا، خدمات شخص ثالثی هستن که به شما امکان میدن محتوای ثابت وب سایت خود رو از چندین سرور در سراسر جهان ارائه بدین.

با این کار کاربران می تونن آن فایل های ثابت مانند تصاویر و CSS رو از نزدیک ترین سرورها به خود بارگیری کنن.

همچنین بارگذاری در وب سایت شما رو کاهش میده که می تونه بارگیری عناصر دیگه رو ادامه بده.

می تونین از یک برنامه فایروال ابری مانند Sucuri که همراه با سرویس CDN است، استفاده کنین.

Sucuri به شما کمک می کنه تا درخواست های مخرب و هرزنامه رو که باعث آزاد شدن بیشتر منابع وب سایت شما میشن، مسدود کنین.

همچنین می تونین از CDN رایگان Cloudflare به عنوان گزینه جایگزین استفاده کنین. این سرویس با یک محافظ فایروال اساسی و سرویس CDN ارائه میشه که نمره Web Vitals سایت شما رو بهبود می بخشه.

امیدوارم این راهنما به شما کمک کنه یاد بگیرین چگونه Core Web Vitals رو برای وردپرس بهینه کنین.

یکی دیگه از جنبه های مهم تجربه خوب کاربر، امنیت است که در آینده حتماً راجع به آن صحبت می کنم.

منبع : seorooz  |  
99
2021-04-23 00:51:39
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

23234
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

9269
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

8320
27 آذر 1398