تست A/B چیست؟

سئو

..تست A/B چیست؟..
سئو

تست A/B چیست؟

تست A/B چیست؟ زمانی که محققان می خواهند کارایی یک داروی جدید را بیازمایند، از «آزمون تقسیم» استفاده می کنند.

در واقع می توان گفت هر آزمایش تحقیقاتی می تواند یک «آزمون تقسیم» باشد که شامل یک فرضیه، یک متغیر و یک شاهد است که نتایج را با استفاده از آمار محاسبه می کنند.

در آزمون A/B نیز شما ترافیک سایت را به طور مساوی بین صفحه اصلی و یک متغیر تقسیم می کنید.

هم چنین شما می توانید بیش از ۲ متغیر داشته باشید که در این صورت به آن تست A/B/n می گویند.

واضح است که برای این نوع تست سایت شما باید از ترافیک بیشتری برخوردار باشد.

اگر ترافیک سایت شما به اندازه کافی زیاد باشد می توانید هر چند متغیر که می خواهید داشته باشید.

تست A/B یکی از انواع تست های آنلاین به شمار می رود.

تست های دیگری از جمله multivariate و bandit tests نیز می توان نام برد.

این تست در واقع یک پروسه است که شامل نمایش دو نوع متفاوت از یک صفحه وب است که به صورت هم زمان به دو دسته از بازدیدکنندگان سایت شما نشان داده می شود.

در نهایت می توانید با استفاده از نتایج این تست مقایسه که کدام یک نرخ تبدیل بیشتری حاصل می کند.

در دنیای آنلاین، تعداد بازدیدکنندگان سایت برابر با تعداد فرصت هایی است که شما می توانید کسب و کارتان را با به دست آوردن مشتریان جدید و گسترش دادن ارتباط با مشتریان قدیمی رونق دهید.

ابتدا بهتر است ۲ اصطلاح را برای شما توضیح دهیم، « conversion» یا تغییر به معنای عکس العمل هایی است که بازدیدکنندگان در سایت شما انجام می دهند.

این عکس العمل می تواند دانلود کردن یک فایل یا خرید از سایت شما باشد.

اصطلاح دوم « conversion rate» به معنای نرخ تبدیل حاصل برای سایت شما با این عکس العمل هاست.

هر چه نرخ تبدیل بیشتر باشد، سایت شما بهینه تر می شود.

بنابراین این تست یکی از راهکارهای بهینه سازی سایت شما در بازاریابی دیجیتال است.

در این تست گزینه ای که باعث تبدیلات بیشتری می شود برنده است و به بهینه سازی سایت شما بیشتر کمک می کند.

معیارهای این تبدیل چیست؟ این معیارها برای هر وب سایت می تواند متفاوت باشد.

مثلاً در تجارت الکترونیک می تواند فروش محصولات یا تولید آگهی باشد.

در این تست شما دیدگاه های بازدیدکنندگان را جمع آوری می کنید و از داده های آن ها برای جذب مشتریان بالقوه خود استفاده می کنید.

اهمیت تست A/B چیست؟

امروزه نارضایتی فروشگاه های اینترنتی و خالی تر شدن سبدهای خرید در حال افزایش است.

هم چنین رسانه ها و انتشارات نیز در حال از دست دادن مخاطبین خود هستند.

بنابراین برای موفقیت وب سایت خود باید نگاهی دوباره به معیارهای تبدیل خود داشته باشید.

در تصویر زیر می توانید دلایل اهمیت این تست را برای مقابله با این مشکلات ببینید:

۱-مشکلات بازدیدکنندگان را پیدا می کنید.

هر بازدیدکننده هدف خاصی از باز کردن وب شما دارد. این هدف می تواند دانستن بیشتر در مورد وب شما، خرید محصول، خواندن یا یادگیری در مورد یک موضوع خاص و غیره باشد.

ممکن است آن ها در رسیدن به اهداف خود با مشکلاتی مانند پیدا نکردن دکمه خرید یا دکمه دانلود نسخه دمو و … مواجه شوند.

این مشکلات می تواند یک تجربه بد برای کاربر به وجود آورد و بر نرخ تبدیل شما اثرگذار باشد.

شما می توانید برای پیدا کردن این مشکلات و حل آن ها از داده های حاصل از این تست استفاده کنید.

این داده ها را می توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان مانند Google Analytics و نظرسنجی های وب سایت جمع آوری کنید.

۲- ROI بیشتری از ترافیک کنونی می گیرید.

همان طور که می دانید هزینه به دست آوردن ترافیک باکیفیت هر روزه در حال افزایش است.

این تست به شما کمک می کند بدون هزینه کردن برای ترافیک جدید از ترافیک موجود خود بیشترین سود را به دست بیاورید.

این تست به شما امکان می دهد تا با کوچک ترین تغییرات به نرخ تبدیل بالایی برسید.

۳- نرخ پرش را کاهش می دهید.

نرخ پرش یکی از مهم ترین عوامل ارزیابی عملکرد وب شماست.

عوامل زیادی مانند شلوغی زیاد، استاندارد نبودن و غیره می توانند باعث نرخ پرش زیاد در وب شما شود.

اما از آن جا که وب های مختلف با اهداف متفاوتی وجود دارند، هیچ روش مطمئنی برای رفع این پرش وجود ندارد.

یکی از راهکارها می تواند استفاده از تست A/B باشد.

با استفاده از این تست می توانید بهترین حالتی که بازدیدکنندگان در وب شما زمان بیشتری می گذرانند را پیدا کنید و نرخ پرش خود را کاهش دهید.

نحوه افزایش بازدید از صفحه و کاهش نرخ پرش را در سئوروز بخونید.

۴- اصلاحات کم خطری انجام می دهید.

در این روش به جای طراحی دوباره صفحه، تغییراتی جزئی ایجاد می کنید و به این صورت نرخ تبدیل فعلی خود را به خطر نمی اندازید.

این تست می تواند به شما کمک کند تا منابع خود را برای حداکثر خروجی با حداقل تغییرات استفاده کنید و در نتیجه ROI خود را افزایش دهید.

به عنوان مثال می توانید توصیفی که از محصول خود به نمایش می گذارید را تغییر دهید و ببینید واکنش بازدیدکنندگانتان چگونه تغییر می کند.

یکی از مثال های دیگر اصلاحات کم خطر می تواند معرفی تغییر ویژگی جدید باشد.

شما می توانید پیش از معرفی یک ویژگی جدید، آن ویژگی را به عنوان یک تست A/B در نسخه صفحه وب خود نتیجه را پیش بینی کنید.

۵- با استفاده از آمارهای واقعی پیشرفت می کنید.

این تست کاملاً بر اساس داده ها و دقیق عمل می کند، نه بر اساس حدس و گمان!

در این تست به راحتی می توانید بر اساس داده های آماری و با استفاده از معیارهایی مانند مدت زمانی که کاربر در صفحه شما صرف می کند، تعداد درخواست ها برای نسخه آزمایشی، نرخ خرید و نرخ کلیک برنده و بازنده را مشخص کنید.

۶- سایت خود را با اطمینان از سودآوری دوباره طراحی کنید.

شما ممکن است تصمیم بگیرید وب خود را مجدداً طراحی کنید. این طراحی مجدد می تواند تغییر یک متن، تغییر رنگ یک دکمه یا تغییر کامل صفحه وب باشد.

آن چه مهم است این است که شما این تغییر را به کمک تست A/B داده محور انجام می دهید.

توصیه می کنیم با یک بار انجام این تست کار را متوقف نکنید و سایر عناصر را نیز در نسخه جدید آزمایش کنید تا به جذاب ترین نسخه سایت خود برسید.

تست A/B چگونه انجام می شود؟

این تست یک روش سیستماتیک برای پیدا کردن عوامل مؤثر در بازاریابی ارائه می کند.

همان طور که می دانید بیشترین تلاش بازاریابان در جذب ترافیک بیشتر است. در حالی که این تست به شما کمک می کند از ترافیک موجود خود بیشترین بهره را ببرید.

اگر این تست را به درستی انجام دهید می تواند به شما کمک کند تا مهم ترین مناطقی که به بهینه سازی نیاز دارند را شناسایی و آن ها را بهینه سازی کنید.

برای کارایی بیشتر بهتر است این تست را در چند گام انجام دهید که در ادامه تمام آن ها را شرح می دهیم:

گام اول: جمع آوری اطلاعات

شما قبل از انجام هر کاری نیاز دارید در مورد نحوه عملکرد وب سایت خود تحقیقاتی انجام دهید.

این اطلاعات شامل تعداد کاربران وارد شده به سایت، صفحات دارای بیشترین تعداد بازدید، اهداف مختلفی که برای تبدیل صفحات دارید می باشد.

ابزارهایی که در این تست استفاده می شود وب سایت را به صورت کمی تجزیه و تحلیل می کند.

بعضی از این ابزارها عبارتند از: Google Analytics ،Omnitur ،Mixpanel

این ابزارها به شما کمک می کنند صفحات پربازدید، صفحات با بیشترین زمان بازدید و صفحات با بیشترین نرخ پرش را پیدا کنید.

هم چنین می توانید به جنبه های کیفی ترافیک خود بیشتر بپردازید.

علاوه بر آن ها ابزارهایی مانند VWO’s AI-powered free heatmap generator با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته ترین روش برای تعیین محل هایی در وب سایت شما که کاربران بیشترین زمان را در آن می گذرانند است.

نظر سنجی کاربران می تواند یک ابزار کیفی برای این مرحله باشد.

نظرسنجی ها یک پل مستقیم میان شما و کاربران هستند و داده های بسیار مهمی می توانند باشند.

بنابراین شما می توانید با روش های کیفی و کمی کار جمع آوری اطلاعات را انجام دهید و برای گام بعدی آماده شوید

این کار به شما کمک می کند نواحی با ترافیک بالا را در سایت خود پیدا کنید.

گام دوم: هدف خود را از انجام تست مشخص کنید.

اهداف تبدیل در این تست می توانند کلیک کردن روی یک دکمه یا لینک به یک محول برای خرید یا ثبت نام از طریق ایمیل باشند.

شما باید کار انتخاب این پارامترها را که به موفقیت تغییرات نسخه اصلی منجر می شود را به دقت انجام دهید.

گام سوم: فرضیات خود را بسازید و بر آن ها نظارت کنید.

در این مرحله شما باید فرضیات خود را از این که چرا فکر می کنید تغییراتی که می خواهید انجام دهید از حالت قبلی بهتر است و چگونه می تواند به افزایش تبدیل منجر شود را مشخص کنید.

برای شروع پیشنهاد می کنیم مشاهدات خود را ثبت کرده و آن ها را لیست کنید. بدون انجام این کار تست شما مانند یک قطب نمای بدون جهت است.

ابزارهایی که در مرحله قبل معرفی شد می تواند به شما در جمع آوری داده های رفتار بازدیدکنندگان کمک کند.

اما شما باید این داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و با استفاده از این داده ها یک فرضیه فرمول بندی شده آماده کنید.

سپس این فرضیه را باید در برابر پارامترهای مختلف مثل آزمایش کنید.

پس از آماده کردن لیست فرضیات بهتر است آن ها را بر اساس اهمیت تأثیراتی که ممکن است بگذارند و هم چنین سختی یا آسانی اجرای آن ها اولویت بندی کنید.

گام چهارم: تغییرات را اجرا کنید.

اکنون زمان آن رسیده که تغییرات مورد نظر خود را برای پارامتری که در مراحل قبل انتخاب کرده اید اعمال کنید.

این کار را می توانید با استفاده از یکی از نرم افزارهای اجرای تست A/B می توانید انجام دهید.

این تغییر می تواند تعویض رنگ یک دکمه، تغییر ترتیب و چیدمان المان های صفحه، پنهان کردن المان ها یا هر کار سفارشی سازی دیگر باشد.

بسیاری از این نرم افزارها ویرایش گرهای بصری دارند که به راحتی می توانند این تغییرات را برای شما ایجاد کنند.

گام پنجم: آزمایش را اجرا کنید.

تست را اجرا کنید و منتظر بمانید تا ادامه کار را بازدیدکنندگان انجام دهند.

بازدیدکنندگان سایت به طور تصادفی وارد یکی از نسخه های اصلی یا آزمایشی وب سایت شما می شوند.

مشارکت آن ها توسط ابزارها و نرم افزارها اندازه گیری، مقایسه و شمرده می شود.

گام ششم: نتایج را تحلیل کنید.

آزمایش شما در این مرحله به پایان رسیده است و اکنون زمان تحلیل نتایج است.

بنابراین مرحله بسیار مهمی در انجام فرآیند این تست می باشد.

پس از اتمام آزمون، نتایج آزمون را با در نظر گرفتن معیارهایی مانند افزایش درصد، سطح اطمینان، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر سایر معیارها و غیره تجزیه و تحلیل کنید.

نرم افزار تست A/B شما داده ها را نمایش خواهد داد و شما می توانید تفاوت میان عملکرد حاصل از تغییر پارامترها را به صورت آمار و اعداد و ارقام مشاهد کنید.

اگر تست شما با موفقیت همراه بود می توانید از این تجربه در صفحات دیگر وب سایت خود استفاده کنید و پیشرفت قابل توجهی در وب سایت خود ایجاد کنید.

اما اگر نتایج تست خلاف تصور شما یا تست بی نتیجه بود، نا امید نشوید و از این شکست به عنوان تجربه استفاده کنید. متوقف نشوید! فرضیه های جدید بسازید و آن ها را بیازمایید.

این تست مستلزم جمع آوری و تجزیه و تحلیل مداوم داده هاست.

چه متغیرهایی را می توانید تحت آزمون A/B آزمایش کنید؟

همان طور که می دانید پارامترهایی که برای این آزمون انتخاب می کنید می تواند سرنوشت وب سایت شما را تعیین کند.

بنابراین باید محتویات سایت خود را تا حداکثر پتانسل آن بهینه سازی کنید. ما در ادامه برای انتخاب این عناصر کمک می کنیم:

۱- عنوان ها و زیر عنوان ها

عنوان شما اولین چیزی است که بازدیدکنندگان در صفحه شما مشاهده می کنند.

عنوان همان چیزی است که اولین برداشت را در نظر بازدید کننده ایجاد می کند.

هم چنین اولین برداشت چیزی است که تعیین می کند بازدید کننده در صفحه شما بیشتر بماند.

به همین دلیل باید دقت بیشتری در سبک نوشتن و قالب بندی وب سایت داشته باشید.

به عنوان مثال، مطمئن شوید که عنوان وب سایت شما به محض ورود بازدیدکننده به آن، توجه آن ها را به اندازه کافی جلب کرده است.

دقت کنید که باید عنوان بسیار کوتاه باشد. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که توضیحات در مورد محصولات یا خدماتتان و یا مزایای آن وضوح کافی را دارا می باشند.

تست A/B می تواند به شما کمک تا فونت ها، اندازه ها و پیام های مختلف را آزمایش کنید.

۲- متن ها

متن های شما باید آن چه بازدیدکننده انتظار دریافت آن را دارد به وضوح دارا باشد.

هم چنین باید هماهنگی کافی را با عنوان شما داشته باشد.

یک متن قوی به همراه عنوان مناسب می تواند مانند یک آهنربا بازیدکنندگان و نرخ تبدیل را افزایش دهد.

بهتر است هنگام محتواسازی برای وب سایت خود دو نکته زیر را به خاطر داشته باشید.:

الف) سبک نوشتاری

است لحن خود را بر اساس نوع مخاطب و سلیقه وی انتخاب کنید.

متن خود را طوری بنویسید که بازدیدکننده را مخاطب قرار دهد و به تمام سؤالات وی پاسخ دهد.

سعی کنید با استفاده از کلمات کلیدی تمام نکات مهم محتوای خود را برجسته کنید.

ب) قالب بندی

در قالب بندی به این نکات توجه داشته باشید:

از عناوین و زیر عنوان های مرتبط استفاده کنید.

متن را در پاراگراف های کوتاه و ساده تقسیم کنید.

از bulletها و اعداد برای لیست کردن موضوعات خود استفاده کنید.

۳- طراحی و چیدمان

ممکن است شما نیز از جمله کسانی باشید که بیشتر اوقات برای یافتن مهم ترین عناصر برای نمایش در وب سایت خود به منظور بهینه سازی و پرهیز از شلوغی صفحه مشکل داشته باشید.

تست A/B این مشکل را برای همیشه برطرف می کند، مثلاً در یک وب سایت مربوط به تجارت الکترونیکی مشتریان می خواهند همه چیز را با کیفیت بالا ببینند تا بتوانند برای خرید تصمیم بگیرند.

بنابراین صفحه شما باید از نظر طراحی و چیدمان در بهینه ترین شکل ممکن باشد.

پس توصیه می شود با کمک تست A/B طراحی، چیدمان، تصاویر، فیلم های آموزشی و تبلیغات خود را بدون هیچی بهم ریختگی تنظیم کنید.

در طراحی و چیدمان بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

-بر اساس محصولتان و با استفاده از روش های خلاقانه اطلاعاتی واضح ارائه دهید. از نمودارها، رنگ های مختلف برای وضوح بیشتر استفاده کنید.

-نظرات مشتریان را به وب سایت خود اضافه کنید. هم چنین توجه کنید نظرات منفی را حذف نکنید. زیرا نظرات منفی می توانند استناد تمام نظرات را اثبات کنند.

-به زبان ساده سخن بگویید و مشتریان و بازدیدکنندگان را با زبان پیچیده سردرگم نکنید.

-از جملاتی با مفاهیم فوریت استفاده کنید. جملاتی مانند «موجودی تنها ۲ عدد» یا شمارش معکوس یا تخفیفات ویژه جشنواره می تواند احتمال خرید را افزایش دهد.

۴- صفحه اصلی

ایده هایی مانند افزودن فضاهای خالی برای افزایش وضوح و مرتب دیده شدن صفحه، آزمایش مکان های مختلف برای تصاویر، استفاده از فیلم به جای تصاویر امتحان کنید.

با این کار می توانید کلیک های مرده و عوامل حواس پرتی را شناسایی کنید.

هرچه بهم ریختگی صفحه کم تر باشد، بازدیدکنندگان می توانند راحت تر آن چه را می خواهند پیدا کنند.

۵- پیمایش در صفحات و لینک سازی داخلی

یکی از عناصر دیگر که می توانید با استفاده از تست A/B آن را بهینه سازی کنید پیمایش در وب سایت است.

این عنصر می تواند در تجربه کاربران از استفاده از صفحه شما بسیار تأثیرگذار باشد.

با استفاده از این تست یک ساختار منسجم برای پیمایش کاربران در وب ساییتان و هم چنین نحوه پیوند صفحات به یکدیگر بسازید.

پیمایش وب سایت شما از صفحه اصلی آغاز می شود، این صفحه تمام صفحات دیگر را به یکدیگر پیوند می دهد، ساختار این پیوندها باید به گونه ای باشد که کاربران به سرعت به آن چه می خواهند با یک کلیک دسترسی پیدا کنند.

در ادامه چند ایده برای شما داریم:

-بر اساس انتظارات بازدیدکنندگان، مکان های مختلف برای نوار پیمایش را مقایسه کرده و در نهایت مکان استانداردی برای آن با استفاده از تستA/B بیابید.

-مسیرهای مسقیم و قابل پیش بینی در میان بخش های مختلف وب سایت خود ایجاد کرده و از پیچ و خم دادن بیخود کاربر به صفحات و مطالب اضافه خودداری کنید.

-با استفاده از تست A/B اطمینان حاصل کنید که کاربران از ماندن در صفحه شما تجربه خوبی داشته و حتماً به صفحه شما مجدداً باز می گردند.

۶- عناصر CTA (Call To Action)

CTA ها مکان هایی هستند که در واقع تمام اقدامات واقعی در آن اتفاق می افتند.

به عنوان مثال در این مکان ها خریداران خرید خود را نهایی میکنند یا در سایت شما ثبت نام می کنند. این اقدامات ارتباط مستقیم با نرخ تبدیل شما دارند.

با کمک تست A/B می توانید نسخه های مختلف این مکان ها، رنگ و اندازه آن ها و غیره را آزمایش کنید و بهترین حالت که اصطلاحاً به آن برنده تست می گویند را پیدا کنید.

پس از آن حتی می توانید نسخه برنده را نیز بیشتر بیازمایید تا بهینه سازی بیشتری انجام دهید.

۷- بخش توصیه متخصصان و کاربران خاص

این تأیید می تواند به صورت توصیه کردن سایت شما توسط افراد متخصص، مشهور و مشتریان شما باشد.

علاوه بر این، دریافت برخی گواهینامه ها، جوایز، نشان ها و … نیز می تواند ادعاهای مطرح شده در سایتتان را به اثبات برساند.

تست A/B به شما کمک می کند کارآیی افزودن این بخش را آزمایش کنید.

یا بررسی کنید که چه نوع از این اثبات ها را اضافه کنید و طرح و جایگاه آن را آزمایش کرده و ببینید چگونه باید از آن ها استفاده کنید.

نقش تست A/B در سئو چیست؟

گوگل نه تنها استفاده از این تست را مجاز اعلام کرده است بلکه به انجام آن تشویق می کند.

این تست هیچ خطری برای رتبه بندی وب سایت شما در برندارد.

اما توجه داشته باشید که ممکن است با سوء استفاده از ابزارهای این تست سئوی خود را به خطر بیندازید.

به این منظور گوگل روش های زیر را برای اطمینان از عدم سوء استفاده معرفی کرده است:

از Cloaking پرهیز کنید.

گوگل نتایج متفاوتی با آن چه بازدیدکنندگان معمولی می توانند مشاهده کنند به موتورهای جستجوی نمایش می دهد.

(کلاکینگ به عنوان یک روش کلاه سیاه سئو (SEO) گفته می شود.)

Cloaking می تواند منجر به تنزل رتبه سایت شما و یا حتی حذف آن از نتایج جستجو شود.

برای جلوگیری از Cloaking از تست A/B برای نمایش نتایج متفاوت به Googlebot بر اساس user-agent یا IP address استفاده نکنید.

از rel=”canonical” استفاده کنید.

اگر تست A/B را با چند URL متفاوت انجام می دهید، باید از ویژگی rel = “canonical برای اعمال تغییرات ایجاد شده در صفحه اصلی استفاده کنید.

این کار باعث می شود Googlebot بتواند نسخه های مختلف یک صفحه را از هم تشخیص دهد.

از ۳۰۲ Redirects به جای ۳۰۱ استفاده کنید.

اگر شما تستی را اجرا می کنید که URL اصلی شما را تغییر می دهد، از redirect موقتی به جای دائمی استفاده کنید.

این کار به موتورهای جستجو نشان می دهد که تغییر موقتی است و باید URL اصلی را حفظ کنند.

فقط تا زمانی که ضروری است تست را اجرا کنید.

اگر شما به اجرای این تست برای مدت طولانی ادامه دهید، گوگل این گونه می پندارد که شما سعی دارید تقلب کنید.

به خصوص زمانی که تست شما تنها یک تغییر را شامل می شود، گوگل پیشنهاد می کند که پس از انجام تست و به روز کردن سایتتان تمام تبدیل ها را حذف کرده و از اجرای غیرضروری مکرر تست خودداری کنید.

در ادامه این مقاله بر اساس نوع کسب و کارتان شما را در انتخاب متغیرهای این تست بیشتر راهنمایی می کنیم.

۱- شرکت های رسانه ای

اگر کسب و کار شما یک شرکت رسانه ای است، ممکن است هدف شما از این تست افزایش میزان بازدیدکنندگان، افزایش مدت زمانی که در سایت شما می گذرانند و یا اشتراک گذاری مقالات شما توسط آن ها باشد.

در این صورت با انتخاب متغیرهای زیر برای انجام این تست می توانید به هدفتان نزدیک تر شوید:

تغییر دادن شکل دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مطالب پیشنهادی متفاوت

حالت های متفاوت برای ثبت ایمیل کاربران

شرکت های حمل و نقل

هدف این شرکت ها می تواند افزایش تعداد خرید و رزرو بلیط باشد. یا می توانند به دنبال افزایش درآمد از طریق فروش محصولات جانبی و مسافرتی باشد.

گزینه های مناسب برای این شرکت ها در این تست عبارتند از:

حالت های متفاوت صفحه اصلی

حالت های متفاوت نتایج جستجو

حالت های متفاوت نمایش محصولات

۲- شرکت های تجارت الکترونیک

این شرکت های ممکن است به دنبال افزایش تعداد صندوق ها، افزایش میانگین ارزش سفارشات یا افزایش میزان فروش در روزهای خاصی باشد.

پارامترهایی که می توانند در این تست تغییر دهند می تواند شامل موارد زیر باشد:

تبلیغات در صفحه اصلی

عناصر هدایت کننده در صفحه

مراحل مختلف پرداخت

۳- شرکت های فناوری

اگر شما دارای یک شرکت فناوری هستید و به دنبال افزایش تعداد مدیران فروش برای تیم خود هستید، یا می خواهید تعداد کاربران را افزایش داده یا نوع خاصی از کاربران را جذب کنید، بهتر است ابتدا متغیرهای زیر را تغییر دهید:

قسمت های مختلف فرم جذب مدیر فروش

مراحل مختلف ثبت نام آزمایشی

نحوه نمایش پیغام ها در صفحه اصلی

چه روش هایی مشابه تست A/B وجود دارند و چه زمانی باید از آن ها استفاده کنید؟

علاوه بر تست A/B تست های دیگری وجود دارند که به این منظور استفاده می شوند.

در ادامه هر کدام از آن ها را معرفی می کنیم:

تست Split URL

بیشتر اوقات این تست را با تست A/B اشتباه می گیرند.

اما باید بدانید اساساً این تست ها با یکدیگر متفاوتند. تست Split URL در واقع نسخه های متفاوت وب سایت شما را که توسط URLهای متفاوت میزبانی شده اند را آزمایش می کند.

در این تست ترافیک سایت شما بین نسخه کنترل و نسخه های تبدیل تقسیم می شود و نرخ های تبدیل مربوطه اندازه گیری می شود و در نهایت نسخه برنده تعیین می شود.

تفاوت اصلی میان تست Split URL و تست A/B این است که در تست Split URL تبدیل ها توسط URLهای متفاوتی میزبانی می شوند اما در تست A/B این طور نیست.

تست A/B در مواقعی که تغییرات جزئی می خواهید انجام بدهید گزینه مناسبی است.

اما تست Split URL برای زمانی است که می خواهید تغییرات قابل توجهی در طراحی وب سایت می خواهید انجام دهید اما در هنگام تست نمی خواهید این تغییرات در نسخه اصلی وب سایت تأثیر بگذارند.

برای انجام یک تست Split URL باید مراحل زیر را طی کنید:

تنظیمات لازم را در صفحات مربوطه انجام دهید.

اهداف تبدیل را اعمال کرده و مدت زمان اجرای تست را تخمین بزنید.

تنظیمات و تغییرات نهایی را انجام دهید.

پیش نمایش را مشاهده کرده و تست را اجرا کنید.

تست Multivariate (MVT)

این تست یک روش برای تغییرات در قسمت های مختلف وب سایت است.

در این تست باید تا حد ممکن ترکیبات مختلف از تبدیل های مورد نظر خود بسازید.

توجه داشته باشید که تمامی این ترکیبات را می توانید در یک تست اجرا کنید.

این تست به شما کمک می کند المانی که بیشترین تأثیر در نرخ تبدیل می گذارد را شناسایی کنید.

این تست از تست A/B بسیار پیچیده تر است و برای بازاریابان حرفه ای پیشنهاد می شود.

به عنوان مثال فرض کنید می خواهید ۲ نسخه از یک تصویر به همراه رنگ یک دکمه را در وب سایت خود تحت آزمون قرار دهید.

با استفاده از این تست می توانید یک تبدیل برای تصویر و یک تبدیل برای رنگ دکمه بسازید.

برای آزمایش کردن تمام نسخه ها، باید ترکیبی از تمامی تبدیل ها بسازید. به تصویر زیر توجه کنید.

پس از اجرای یک آزمون چند متغیره روی همه ترکیبات، می توانید از داده های تهیه شده برای تعیین اینکه کدام ترکیب بیشتر روی نرخ تبدیل صفحه شما تأثیر دارد استفاده کنید و از آن ترکیب برای وب سایت خود استفاده کنید.

تست Multipage

آزمایش چند صفحه ای نوعی آزمایش است که در آن می توانید تغییرات عناصر خاص را در چندین صفحه آزمایش کنید.

برای انجام آزمایش چند صفحه ای دو روش وجود دارد. یک، شما می توانید تمام صفحات فروش خود را تست کرده و نسخه های جدیدی از هر کدام را ایجاد کنید.

سپس آن را در برابر کنترل آزمایش کنید. به این آزمایش Funnel Multipage test می گویند.

دو، شما می توانید آزمایش کنید که چگونه افزودن یا حذف عناصر تکرار شونده، مانند نشان های امنیتی، توصیفات و موارد دیگر می تواند بر تبدیل ها در کل قیف تأثیر بگذارد.

این آزمایش، تست Multipage کلاسیک یا معمولی نامیده می شود.

نرم افزارهایی با کاربرد مشابه تست A/B

تست A/B می تواند در کنار طیف گسترده ای از نرم افزارهایی که در زیر به آن ها اشاره می شود از طریق نرخ تبدیل به بهبود سایت و اهداف شما کمک کند.

نرم افزارهای زیر دارای کاربردهایی مشابه تست A/B می باشند.

Email Marketing

Web Content Management

Digital Analytics

Heat Maps

بهترین نرم افزارهای رایگان تست A/B

۱- VWO Testing

این نرم افزار بهترین پلت فرم آزمایش های وب و بهینه سازی شناخته شده در جهان است.

این نرم فزار به شما امکان می دهد آمار بازدید سایت را به طور کمی و کیفی آزمایش کرده و دارای نسخه های موبایل و وب سایت است.

هم چنین به شما کمک می کند تصمیمات خود را بر اساس آمارهای داده محور و عملکرد خود را رشد دهید.

امروزه ۴۵۰۰ برند معتبر در سراسر جهان از این نرم افزار استفاده می کنند.

۲- Unbounce

این نرم افزار به شما کمک می کند بدون کمک یک برنامه نویس با استفاده از ساختار ساده خود و تنها با چند کلیک و درگ صفحات خود را بسازید، ویرایش کنید و منتشر کنید.

به این ترتیب تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.

این نرم افزار با بیش از ۱۰۰ قالب آماده برای تبدیل به شما کمک می کند در کسری از ثانیه کار مورد نظرتان را به مرحله اجرا برسانید.

۳- Instapage

این نرم افزار در تشخیص نرخ کلیک پیشرو محسوب می شود و بهترین گزینه برای انجام تست های نرخ تبدیل برای صفحات و المان های تبلیغاتی است.

علاوه بر این به بازاریابان کمک می کند با ایجاد، شخصی سازی و بهینه سازی صفحات خود با استفاده از آمارهای کلیک تبدیل ها را به حداکثر برسانند.

این نرم افزار به ۲ میلیون کاربر و ۱۰۰ برند برجسته کمک کرده تا نرخ تبدیل خود را بیش از ۱۶ درصد افزایش دهند.

۴- ClickFunnels

این نرم افزار از محبوب ترین سیستم های قیف فروش آنلاین در جهان است که به کاربران امکان می دهد به راحتی و به سرعت صفحات فروش زیبا ایجاد کرده و به سرعت بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می کند.

شما برای استفاده از این نرم افزار به هیچ تجربه حرفه ای، مهارت در طراحی یا کدنویسی احتیاج ندارید.

۵- AB Tasty

این نرم افزار یک پیشروی بزرگ در زمینه مدیریت ویژگی های مورد آزمایش در وب سایت محسوب می شود.

به این ترتیب به کاربران کمک می کند تا محصولات را بهتر و سریع تر معرفی کرده و تعامل بیشتری با مشتریان شروع کنند.

هم چنین به تیم های بازاریابی کمک می کند محصولات خود را به خوبی بهینه سازی کنند.

این پلت فرم تجربیات برجسته مشتریان را مطابق با معیارهای استاندارد تجاری ارائه می کند.

۶- Landingi

این نرم افزار یک پلت فرم بازاریابی برای رقابت منحصراً در زمینه صفحه اصلی سایت است و این کار را با پشتیبانی از مشتریان انجام می دهد.

ویرایشگر بصری این پلتفرم تنها با کلیک و درگ طراحی صفحات دسکتاپ، تلفن همراه و کانال های فروش را به زیبایی انجام می دهد.

هم چنین بیش از ۳۰۰ قالب آماده برای صنایع مختلف دارد و باعث صرفه جویی در زمان و رسیدن سریع به اهدافتان شما می شود.

منبع : seorooz  |  
25
11 اردیبهشت 1400
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

22432
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

7875
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

6738
27 آذر 1398