با توجه به بحران کرونا رفتار کاربران و همچنین کسب و کارها تغییر پیدا کرده است، در این مقاله به این تغییرات به خصوص در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

همانطور که بسیاری از مردم انتظارش را داشته اند، این اپیدمی جهانی باعث ایجاد تغییراتی در استراتژی های شبکه های اجتماعی برندها و عملکرد آن ها داشته است. این موضوع را می توان در بخش های مختلفی مشاهده کرد، مانند کاهش تقاضا برای تبلیغات پرداختی در فیس بوک، افزایش عملکرد محتواهای ارگانیک و شاید فرصت پنهان برای برندهایی که مقداری بودجه برای خرج کردن و افزایش میزان دسترسی خود به دلیل کاهش هزینه های تبلیغات در فیس بوک نیز بوجود آمده باشد.
از آن جایی که مردم مجبور به فاصله گیری اجتماعی در خانه شده اند، آن ها زمان بیشتری برای مصرف محتوای دیجیتال داشته و در نتیجه تقاضا برای این امر افزایش پیدا کرده است. این امر همچنین فرصت های عالی برای بازاریابان باهوش برای ایجاد محتوای تعامل برانگیز ایجاد کرده است.
SocialBakers داده های گرفته شده از ۱۸ صنعت مختلف و ۵ ناحیه مختلف را تحلیل کرده است و مواردی مانند ترندهای اخیر در هزینه به ازای کلیک، هزینه های تبلیغاتی، نرخ کلیک و موارد دیگر را مورد بررسی قرار داده است. به صورت خلاصه، کاهش تبلیغات پرداختی را می توان در تمامی متریک ها مشاهده کرد، در حالی که ترندها مشارکتی را با موارد مرتبط با پخش یا بهبود ویروس در نواحی مختلف نشان می دهند. به عنوان مثال، تا انتهای ماه مارچ متریک ها در آسیای شرقی شروع به افزایش کردند چرا که کشورهای این ناحیه وارد فاز بهبودی شده بودند. با بروز رسانی داده ها تا ۲۰ آپریل، ما همچنین شاهد این روند مشابه در دیگر نواحی دنیا نیز بوده ایم.
چه محتواهایی در دوران کرونا سرچ بیشتری دارند؟
با توجه به شیوع ویروس کرونا، درخواست ها و سرچ ها تغییر و تحولاتی داشته است
ترندهای تبلیغات کلیکی در سال ۲۰۲۰
اگر با توجه به ترندهای روز کمپین های تبلیغات کلیکی را پیش ببرید نتایج بی نظیری را خواهید داشت
تبلیغات ارزان تر شده اند، CPM کاهش پیدا کرده است
CPM – در برندهای صنعت
مشابه با هزینه به ازای کلیک، کاهش قابل توجهی در CPM در تمامی صنایع مختلفی که SocialBakers مورد بررسی قرار داده است مشاهده می شود. برای برندها به صورت کلی، آخرین قیمت (۰.۸۱۰ دلار) کمتر از نصف هفت ماه گذشته تا نوامبر ۲۰۱۹ یعنی ۱.۸۸۳ دلار بوده است.


به صورت ناحیه ای، CPM در آسیای شرقی تقریباً به حالتی که ۷ ماه پیش داشته بازگشته است. اما، دیگر نواحی، که هنوز در میانه اپیدمی هستند، به صورت آرامی در سال جدید کاهش داشته اند. در حالی که امریکای شمالی به تازگی در حال تجربه کردن تاثیر کووید ۱۹ است، طی میانه های مارچ، CPM شروع به کاهش کرده است، چیزی که در فبریه ۲۰۲۰ در آسیای شرقی شاهد آن بوده ایم.

دوره طراحی کمپینهای دیجیتال
چگونه از تمامی ظرفیتهای تبلیغات در فضای دیجیتال استفاده کنیم؟
هزینه به ازای کلیک هم کاهش پیدا کرده است
CPC – دیدگاه صنعت
همانطور که انتظار می رفت، هزینه به ازای کلیک فیس بوک کاهش یافته است، که باعث شده هزینه تبلیغات تقریباً برای تمامی صنایع همانطور که SocialBakers آنالیز کرده است کاهش پیدا کند.
برای برندها به صورت کلی، پایین ترین قیمت قبلی درست بعد از سال جدید ۰.۱۱۰ دلار بود. اخیراً این عدد ۱۹ درصد کاهش یافته و به ۰.۰۸۹ دلار تبدیل شده است. با نگاه کردن به یک سری صنایع بخصوص، طی دو ماه گذشته ای کامرس شاهد افت ۲۲ درصدی بوده است در حالی که فروشگاه های مواد غذایی نیز از شروع سال جدید کاهش ۳۳ درصدی داشته اند.

CPC – دیدگاه ناحیه ای
به صورت ناحیه ای، کاهش و بهبود هزینه به ازای کلیک ویروس کرونا و تاثیرات آن بر نواحی مختلف را دنبال کرده است. به صورت کلی، هزینه به ازای کلیک از زمان شروع سال جدید میلادی تقریباً در تمام نواحی شاهد کاهش با سرعت کم بوده است. اما در آسیای شرقی هزینه به ازای کلیک شروع به بازگشت کرده چرا که بسیاری از بیزینس ها دوباره سر کار خود برگشته اند، این نشانه خوبی است که دیگر بیزینس ها در مناطق دیگر نیز کم کم به ریکاوری بعد از ویروس کرونا بپردازند.
وبینار کمپینهای مسئولیت اجتماعی در بحران کرونا
وبینارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ
جمع بندی
با توجه به بحران ناشی از کرونا نیاز به تعامل از طریق دنیای دیجیتال و شبکه های اجتماعی بیش ار پیش افزایش یافته است و باید با ترندهای جدید پیش رفت و کمپین های خود را برنامه ریزی نمود.