تگ Canonical چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

طراحی سایت

..تگ Canonical چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟..
طراحی سایت

تگ Canonical چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

 

زمانی که محتوای تکراری یا صفحه مشابه در سایت ایجاد میشود ، باید از تگ Canonical استفاده کنیم تا با زبان HTML به گوگل بگوییم کدام صفحه را اول مرور کند. از طرفی دیگر تگ کنونیکال در سئو خیلی مهم و پرکاربرد است و به عنوان یک سیگنال در رتبه بندی نتایج صفحات ما در گوگل تاثیر گذارد است.  یک تگ کنونیکال اشتباه ربات های گوگل را گمراه می کند و صفحه ی تکراری یا مشابه صفحه اصلی را برای کاربران نمایش می دهد. بنابراین می خواهیم ضمن آموزش ، موارد استفاده درست آن را برای شما در این مقاله بیان کنیم.

تگ کنونیکال چیست

تگ کنونیکال (rel = canonical) یک قطعه کد  htmlاست که وقتی با محتوای تکراری در سایت مواجه شدید بتوانید صفحه اصلی و تکراری خود را اولویت بندی کنید تا گوگل بتواند نسخه اصلی را از بقیه نسخه ها جدا کند. زمانی از تگ کنونیکال استفاده می کنیم که همه صفحات بر روی سایت قابل مشاهده یا در دسترس باشند و بخواهیم یکی از این صفحات زودتر توسط ربات های گوگل ایندکس شوند. پس گوگل همه ی صفحات شما را مرور می کند اما با تگ Canonical به یکی از آنها اولویت اول را می دهد. البته تگ کنونیکال استفاده های دیگری هم دارد که بعدا راجع آن صحبت می کنیم.

نمونه کد تگ کنونیکال

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/sample-page/” />

اهمیت تگ کنونیکال

با اینکه بسیاری از افراد مطمئن هستند در صفحات خود محتوای تکراری ندارند ولی صفحات هر سایتی ممکن است به دلیل آدرس های پارامتری و نحوه نوشتاری  Urlها، صفحات تکراری برای شما ایجاد شوند که باید اشتباهات آنها را رفع کنید.

آدرس های پارامتری

وقتی موتورهای جستجو صفحات را مرور می کنند به صفحاتی برمی خورند که آدرس یکسانی با پارامترهای متفاوتی دارند. (به آدرس این صفحات ، آدرس های پارامتری می گویند) مثل سایت های فروشگاهی که بر اساس پارامترهای رنگ و سایز و نوع محصولات را  فیلتر می کنند.

آدرس اصلی

https://www. store.com /clothing/shirts.html

اگر پیراهن های سایز XL را فیلتر کنیم

https://www. store.com /clothing/shirts.html/ ?Size=XL

رنگ آبی را به عنوان پارامتر دیگری به فیلتر خود اضافه کردیم. این آدرس ها صفحات جداگانه ای برای گوگل به حساب می آیند و به همین دلیل ممکن است ، محتوای تکراری حساب شوند.

https://www. store.com /clothing/shirts.html/? color=Blue&Size=XL

موارد که باعث محتوای تکراری می شوند :

  • داشتن صفحات پرینت ( چاپی ) جداگانه (example.com/print/page)
  • نسخه های موبایل سایت (m.example/page)
  • آدرس های پارامتری برای ID های متفاوت (https://example.com?sessionid=3)
  • محتوای مشابه با آدرس های متفاوت ( example.com/services/SEO  , example.com/specials/SEO )
  • صفحات با حروف کوچک و بزرگ (https://example.com/page  , www.example.com/Page)

چرا تگ کنونیکال در سئو مهم است

 با معرفی الگوریتم پاندا گوگل اعلام کرد  به محتوای تکراری حساس است اگر تعدادی محتوای مشابه داشته باشیم ، انتخاب برای گوگل سخت می شود ویا :
۱- نمی تواند محتوای دقیق تر را پیدا و ایندکس کند.
۲- به کدام صفحه رتبه بالاتری بدهد.

تگ کنونیکال برای موبایل

کافیست کد rel=”alternate”  زیر را در ورژن موبایل خود قرار دهید.

<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)"  href="http://m.example.com/dresses/green-dresses">

استفاده از تگ کنونیکال درPDF

برای نشان دادن فایل های غیر HTML مثل PDF نیاز داریم به جای استفاده از کد HTML تگ کنونیکال را در هدر خود قرار دهیم.

<http://www.example.com/downloads/white-paper.pdf>; rel=”canonical”

زمانی که از تگ کنونیکال در هدر خود استفاده می کنید:

  • گوگل از این تگ فقط در نتایج جستجو استفاده می کند.
  • اندازه صفحه شما تغییر نمی کند. ( استفاده از تگ کنونیکال در به صورت معمولی امکان تغییر اندازه صفحه شما را دارد)

صفحات دارای تگ کنونیکال را درنقشه سایت پیاده سازی کنید

فایل sitemap شامل آدرس هایی از صفحات مهم سایت شماست که به صورت فهرست شده ، در قالب کد html به کنسول گوگل ارسال می شوند. آدرس صفحاتی که برای معرفی به نقشه سایت خود انتخاب می کنید ، اگر در آنها از تک کنونیکال استفاده کرده بودید حتما در نقشه سایت پیاده سازی کنید.

در صفحات تکراری از ریدارکت ۳۰۱ استفاده کنید

صفحات مشابه یا تکراری خود را با یک ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه ی اصلی که تگ Canonical دارد ، لینک کنید. تغییر مسیر ۳۰۱ بهترین راه است تا مطمئن شویم کاربران و موتورهای جستجو به صفحه درستی هدایت شده اند. یادمان باشد وقتی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می کنیم یعنی یک صفحه برای همیشه به صفحه دیگری منتقل شده است.

فقط زمانی که محتوای تکراری دارید از تگ کنونیکال استفاده کنید چون تگ کنونیکال نمی تواند جایگزین ریدایرکت ۳۰۱ باشد.

سخن آخر

تگ کنونیکال می تواند مشکل صفحات تکراری و مشابه مارا برطرف کند. صفحه بهتری را برای ایندکس به گوگل معرفی کند و به بهینه سازی سایت کمک کند تا رتبه صفحات ثابت بمانند. همچنین فهمیدیم صفحاتی که تگ کنونیکال دارند صفحات مهم سایت هستند و برای تهیه نقشه سایت از آنها استفاده می کنیم. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا از تگ کنونیکال در صفحات سایتتان درست و منطقی استفاده کنید و از صفحات  تکراری خود خلاص شوید.

285
23 اردیبهشت 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

18811
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

3927
27 آذر 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

3765
08 اردیبهشت 1399