ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر

سئو

..ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر..
ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر
سئو

ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر

به عنوان یک قابلیت، ردیابی کلیک در گوگل تگ منیجر یک تله عالی برای تازه کاران محسوب می شود.

شروع کردن در این زمینه بسیار ساده است؛ یک یا دو پست بلاگ بخوانید، یک ویدیو آموزشی نگاه کنید و تمام. شما می توانید دکمه ها، کلیک های لینک های اوتباند و … را ردیابی کنید. اگرچه، متوجه شدیم که تازه کاران گوگل تگ منیجر به صورت کامل جریان تنظیمات ردیابی را یاد نمی گیرند و به همین دلیل نیاز به کامل کردن تمامی جنبه ها دیده می شود. علاوه بر این کسانی که تجربه بیشتری از کار با این پلتفرم را دارند نیز با یک سری از تکنیک های جدی ردیابی کلیک آشنا نیستند که می توانند فرصت های بسیار بیشتری را به روی شان باز کنند.

به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم این راهنمای توسعه یافته و جامع را در مورد ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر منتشر کنیم که نه تنها مباحث پایه را در خود شامل می شود بلکه در مورد یک سری از موارد پیشرفته نیز صحبت می کند.

۱- چرا ردیابی کلیک اهمیت زیادی دارد؟

در این قسمت داده های آماری در اختیار شما قرار نمی دهیم اما به این که رایج ترین ارتباطاتی که برروی هر وبسایتی انجام می دهید چه هستند فکر کنید. بارگزاری صفحه، بالا و پایین رفتن و کلیک کردن. شما برروی لینک ها و دکمه ها برای رفتن از صفحه ای به صفحه دیگر استفاده می کنید تا به یک هدف مشخص برسید.

به همین دلیل است که ردیابی این چنین تعاملاتی بسیار مهم است، برای درک صحیح از رفتار کاربران. ثبت کلیک ها، فرستادن اطلاعات آن ها به ابزارهای دیگر، مانند گوگل آنالیتیکس و سپس تحلیل آن ها.

با گوگل تگ منیجر محبوبترین فعالیت ها، موارد زیر هستند:

  • ردیابی کلیک های دکمه ها: مانند دکمه ” اضافه کردن به سبد خرید “
  • کلیک های لینک های Outbound: می توانید زمانی که یک بازدیدکننده برروی یک لینکی که به یک منبع خارجی وصل می شود را ردیابی کنید.
  • ردیابی کلیک های لینک های ارتباطی: مانند کلیک برروی آدرس های ایمیل یا شماره تلفن

۲- ۲ مدل تریگرهای کلیک

دو مدل تریگرهای کلیک در گوگل تگ منیجر وجود دارد؛ تمامی المان ها و فقط لینک ها.

همانطور که از نام هایشان مشخص است؛ تریگر تمامی المان ها ( All Elements )، کلیک برروی هر المانی را ردیابی می کند. در حالی که تریگر Just Links فقط لینک ها را ردیابی می کند. اگر برروی یک المان HTML کلیک شود و این لینک هیچ هایپرلینکی نداشته باشد، Just Link این کلیک را ثبت نمی کند. به مثال زیر نگاهی بیاندازید، یک دکمه که لینکی دارد.

تصویر پایین کد HTML این دکمه است. این دکمه بلاکی است که در HTML، <div> نامیده می شود. درون این div، لینکی داریم و درون آن لینک، متنی داریم تحت عنوان ” Buy Now  ” که در مجموع تشکیل سه سطح می دهند.

تریگرهای کلیک گوگل تگ منیجر در این شرایط متفاوت عمل می کنند. اگر ما Just links را فعال کنیم و برروی Buy Now کلیک کنیم، گوگل تگ منیجر شروع به بررسی مستندهای سایت می کند تا به لینک برسد. در این صورت، از المان <span> بالا می رود و برروی تگ <a> در HTML متوقف می شود چرا که یک لینک است.

تریگر All Elements در اینجا دقیق تر عمل می کند. اگر برروی Buy Now کلیک کنید، این تریگر کلیک برروی متن Buy Now را ردیابی می کند، که در المان <span>  Html قرار دارد.

به زبان ساده؛ تریگر Just Links تنها لینک ها را ردیابی می کند، اما تریگر All Elements کلیک های روی المان هایی که روی آنها کلیک انجام شده است بدون توجه به این لینکی درون خود دارند یا نه ردیابی می کند.

۳- برنامه چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

در هر صورت، بهترین راه برای حرفه ای شدن در ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر تمرین و تمرین است.و این دقیقا کاری است که می خواهیم در این راهنما انجام دهیم. اما قبل از این کار، بیایید جریان کاری که باید برای هر زمان که می خواهید کلیکی را ردیابی کنید بدانید، را با هم بررسی کنیم.

  • قدم اول: مشخص کنید که می خواهید چه چیزی را ردیابی کنید، لینک یا المان های دیگر.
  • قدم دوم: حداقل یک تریگر کلیک فعال در صفحه داشته باشید.
  • قدم سوم: تمامی متغیرهای آماده مرتبط با کلیک را فعال کنید.
  • قدم چهارم: یک تگ ایجاد کنید.
  • قدم پنجم: تریگر کلیک را به منظور ردیابی لینک های مشخص آپدیت کنید و سپس برای تگ کردن مشخص کنید.
  • قدم ششم: تست کنید.

این جریان کاری برای هر دو مورد تریگر فقط لینک ها و تمامی المان ها برقرار است.

گوگل تگ منیجر (GTM) برای تازه کارها

گوگل تگ منیجر ابزاری شگفت‌انگیز است

۴-ردیابی کلیک در گوگل تگ منیجر

به صورت پیش فرض، گوگل تگ منیجر کلیک ها را ردیابی نمی کند. شما می توانید این مورد را فعال کردن Preview and Debug Mode و رفرش کردن صفحه ای که برروی آن کار می کنید چک کنید. در پنل دیباگ می توانید سه رویداد ببینید، بازدید صفحه، DOM Ready، و Window Loaded.

حال برروی هر المانی از صفحه که می خواهید کلیک کنید و ببینید که در سمت چپ پنل چه اتفاقی می افتد. هیچی. شما همچنان این ۳ رویداد را دارید. این اتفاق به این دلیل می افتد که به صورت پیشفرض، گوگل تگ منیجر کلیک ها را ردیابی نمی کند، بنابراین، شما باید این موضوع را خودتان تنظیم کنید. بیایید شروع کنیم.

جریان کاری که در بالاتر گفته شد را که به یاد دارید؟ در این راهنما، چندین بار به آن اشاره خواهیم داشت چرا که می خواهیم این ۶ قدم را به خاطر بسپارید. این جریان کاری برای استاد شدن در ردیابی کلیک ها بسیار حیاتی است، در واقع این موضوع برای تریگرهای بیشتری نیز صدق می کند، مانند یوتیوب. بیایید ببینیم که لینک کدام کلیک ها را باید اول ردیابی کنیم، نظرتان درباره لینک های Outbound چیست؟

۴-۱از مورد 1 برای ردیابی کلیک های برون مرزی استفاده کنید

اگر بیاد داشته باشید قدم اول جریان کاری ما مشخص کردن چیزی بود که می خواستیم ردیابی کنیم، این کار را انجام دادیم و لینک های برون مرزی را انتخاب کرده ایم پس بیایید به سراغ قدم بعدی برویم.

گام۱- یک تریگر لینک کلیک عمومی در گوگل تگ منیجر فعال کنید

به منظور فعالسازی ردیابی لینک های کلیک، باید چیزی به اسم گوش دهنده لینک کلیک شده را فعال کنیم. این یک قابلیت در گوگل تگ منیجر است که به کلیک برروی لینک ها روی یک صفحه گوش می دهد. اگر یک کلیک را پیدا کند ، این رویداد را در Preview and Debug Mode گوگل تگ منیجر نشان می دهد و ما قادر خواهیم بود از آن به عنوان یک شرط در Fire Tagها استفاده کنیم. اگر دقیق تر نگاه کنیم، گوش دهنده اطلاعات کلیک را به لایه های اطلاعاتی می برد.

در واقع، گوش دهنده های Auto Event زیادی در گوگل تگ منیجر قرار دارند. با توجه به گوش دهنده های Built-in، شما می توانید گوش دهنده های یوتوب، گوش دهنده های اسکرول صفحه، گوش دهنده های Element Visibility و … را ببینید. علاوه بر این، تعداد زیادی از گوش دهندگان  Auto Event شخصی سازی شده نیز وجود دارد مانند گوش دهنده ویمئو، میکس کلاود پلیر و … بعضی از این گوش دهندگان در کتابخانه گوگل تگ منیجر قرار دارند.

چطور می توانیم Auto Event Listener را فعال کنیم؟ پاسخ این سوال داشتن حداقل یک تریگر لینک کلیک فعال در صفحه است. و این دقیقا کاری است که در این قسمت انجام می دهیم. در گوگل تگ منیجر به بخش Triggers بروید و سپس Trigger Configuration را انتخاب کنید و سپس برروی New و Just Links کلیک کنید. تنظیمات را همانطور که هستند بگذارید و نام تریگر را به All Link Clicks یا هر چیزی که دوست دارید تغییر دهید.

در این بخش دو چک باکس وجود دارد؛ Wait For Tags زمانی مفید است که لینک در همان تب باز مرورگر باز شود. اگر تگی را به تریگر لینک کلیک متصل کرده اید و Wait For Tags فعال است، گوگل تگ منیجر مسیریابی دوباره را متوقف می کند تا به تگ ها شانس شلیک مناسب را بدهد. زمانی که تگ ها به صورت مناسب شلیک شدند و یا 2000 میلی ثانیه سپری شد، کاربر به صفحه ای دیگر هدایت می شود. شما می توانید مدت زمان توقف را تغییر دهید و به 2000 میلی ثانیه محدود نیستید.

Check Validation بررسی می کند تا ببیند که کلیک معتبر هست یا خیر. در بیشتر موارد بهتر است تیک این قسمت را نزنید. برگردیم به تریگر لینک کلیک Generic خودمان. این تریگر را ذخیره کنید و Preview and debug mode را رفرش کنید. به صفحه ای که می خواهید لینک ها را ردیابی کنید بروید و برروی هر لینکی درون صفحه کلیک کنید.

اگر لینک در همان تب باز شد، مطمئن شوید که برروی لینک با نگه داشتن کلید Cntrl در کیبورد کلیک می کنید تا یک تب جدید باز شود. چرا؟ چون اگر صفحه رفرش شود، preview and debug mode نیز ریست می شود، بنابراین، شما نمی توانید ببینید کدام داده های کلیک زمانی که کلیکی توسط گوگل تگ منیجر ثبت شود قابل دسترسی است. و این موضوع برای قدم سوم بسیار مهم است.

زمانی که برروی لینک کلیک کردید به پنل preview and debug mode  نگاه دقیقتری بیاندازید. شما یک رویداد جدید با نام gtm.LinkClick خواهید دید. این کاری است که گوش دهنده Auto Event لینک کلیک ما انجام داده است. وی در حال گوش دادن به کلیک های لینک های روی صفحه بوده و زمانی که یکی را ثبت کرده است، یک رویداد gtm.LinkClick را به لایه اطلاعات فرستاده و بنابراین، برای کنسول دیباگ قابل مشاهده شده است.

از سال 2019 به بعد، نام های تکنیکی رویدادها، به نام های غیر تخصصی تری تبدیل شده اند. این را زمانی که با راهنماهای قدیمی تر گوگل تگ منیجر مواجه شدید به یاد داشته باشید. جایی در پس زمینه، هنوز هم نام هایی مانند gtm.LinkClick یا gtm.click وجود دارند اما در بخش preview and debug mode ساده تر نوشته می شوند.

اگر این رویداد را نمی بینید، مطمئن شوید که preview and debug mode را رفرش کرده اید و سپس صفحه وب را نیز رفرش کنید.

به عنوان جمع بندی سریع، ما تریگر کلیک لینک جنریک را برای این که باید Auto Event Listener را برروی صفحه وب فعال می کردیم ایجاد کردیم. اگر حداقل یک تریگر لینک کلیک برروی صفحه فعال باشد، گوش دهنده لینک کلیک در پس زمینه فعال می شود. با توجه به این موضوع، ما می توانیم رویدادهای کلیک برروی لینک ها را در P&A Mode ببینیم و متوجه شویم که با هر کلیک چه داده هایی قابل دسترسی هستند.

گام ۲ -متغیرهای Built-in را فعال کنید

برای ایجاد تریگرهای دقیق تر، ما به یک فاکتور دیگر نیز نیاز داریم، متغیرها. آن ها چه هستند؟ آن ها اطلاعات کوچکی هستند که می توان از آن ها هم برای تگ ها و هم تریگرها استفاده کرد. به عنوان مثال، Click ID. شما می توانید از آن به عنوان شرط تریگر استفاده کنید.

با استفاده از P&A Mode در گوگل تگ منیجر ما می توانیم ببینیم که در هر رویداد کدام متغیرها در دسترس می باشند. برروی Link Click کلیک کنید تا به تب متغیرها بروید. به دنبال هر چیزی که با کلیک ها مرتبط باشد بگردید. اگر برروی کانتینرهای جدید کار می کنید، احتمالا چیزی پیدا نمی کنید. نگران نباشید، این موضوع قابل پیشبینی است. حال به تب Data Layer بروید. در این قسمت شما چند پارامتر مرتبط با Link Click مانند gtm.elementid یا gtm.elementClases را ببینید. به عنوان مثال:

اگرچه اطلاعات کلیک توسط گوگل تگ منیجر ردیابی می شوند، اما در تب متغیرهای P&A Console قابل دسترسی نیستند. چرا؟ اگر اطلاعات به عنوان متغیر در گوگل تگ منیجر قابل دسترسی نباشند، شما نمی توانید از تریگرهای تان استفاده کنید.

بیایید آن ها را فعال کنیم. در اکانت گوگل تگ منیجر خود به بخش متغیرها بروید، در بخش متغیرهای Built-in برروی Configure کلیک کنید. در سمت چپ شما یک پنل پدیدار می شود. پایین بروید تا بتوانید متغیرهای کلیک را پیدا و آن ها را یک به یک فعال کنید.

بعد از این کار preview and debug mode را رفرش کنید، صفحه ای که برروی آن کار می کنید را رفرش کنید و دوباره برروی لینکی کلیک کنید. یک رویداد لینک کلیک در لیست رویدادهای P&D Console نمایش داده می شود، برروی آن کلیک کنید. حال به تب متغیرها بروید و به دنبال متغیرهای مرتبط با کلیک بگردید.

گام ۳- یک تگ بسازید

فرض کنید که می خواهیم کلیک های لینک های برون مرزی را به عنوان رویدادها به گوگل آنالیتیکس بفرستیم. برای این کار، به Tags بروید و سپس Tag Configuration و Universal Analytics را انتخاب کنید. سپس تنظیمات زیر را وارد کنید:

در واقع شما می توانید هر چیزی که در Event Category، Event Action و Event Label برای شما معنی دار باشد را وارد کنید. اسکرین شات بالا فقط برای تصویرسازی است. اگر هیچ متغیر تنظیماتی گوگل آنالیتیکس را در کانتینر ندارید، می توانید از لیست پایین رونده و انتخاب New Variables یک متغیر ایجاد کنید.

فعلا می توانید ID شناسایی گوگل آنالیتیکس دارایی خود را وارد کنید و گزینه Save را انتخاب کنید. اگر می خواهید از قابلیت های دیگر گوگل آنالیتیکس، مانند ابعاد شخصی سازی شده، ردیابی بین دامینی و … استفاده کنید باید تنظیمات اضافی را در بخش تنظیمات متغیرهای گوگل آنالیتیکس اعمال کنید.

با تنظیمات متغیرهای گوگل آنالیتیکس شما می توانید دوباره از تنظیمات گوگل آنالیتیکس در تگ های مختلف گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. هر کدام از تگ های گوگل آنالیتیکس نیازمند یک ID ردیابی و دیگر تنظیمات برای اعمال کردن هستند. هنگامی که ۲۰ الی ۵۰ یا حتی بیشتر تگ گوگل آنالیتیکس داشتید، مدیریت دانه دانه آن ها غیرقابل تحمل می شود. اینجا جایی است که تنظیمات متغیرهای گوگل آنالیتیکس به نجات شما می آیند، هنگامی که یک تغییر در متغیر ایجاد می کنید، تمام تگ هایی که از این متغیر استفاده می کنند تغییر را انجام می دهند.

گام ۴- تریگر را آپدیت کنید

قدم بعدی در جریان کاری آپدیت کردن تریگر خود و سپس تنظیم کردن آن با تگ گوگل آنالیتیکس می باشد. ما نمی خواهیم که تگمان برروی هر کلیک شلیک کند، تنها آن هایی که برون مرزی هستند. لینک برون مرزی چیست؟ کدام متغیر را در گوگل تگ منیجر باید به عنوان بخشی از شرط های تریگر کردن استفاده کنیم؟ بیایید نگاهی به کنسول preview and debug بیاندازیم تا ببینیم چه کاری از دستمان بر می آید.

زمانی که این بخش را باز کردید، برروی هر لینک برون مرزی روی صفحه کلیک کنید و سپس برروی رویداد Click Link در بخش رویدادها کلیک کنید. به تب متغیرها بروید. کدام متغیر را باید به منظور تفکیک یک لینک خارجی از یک لینک داخلی استفاده کنیم؟

دامین پیج کنونی به عنوان مثال example.com است. لینک هایی داخلی محسوب می شوند که نام هاست صفحه متعلق باشند، بنابراین، تمام لینک های خارجی آن هایی هستند که به example.com متعلق نیستند. و این دقیقا کاری است که باید انجام دهیم، ایجاد یک تریگر لینک کلیک که تنها به کلیک هایی گوش می دهد که به نام هاست وب سایت ما متعلق نیستند. همچنین ما باید لینک های زیر را نیز Exclude کنیم:

  • لینک های ایمیل
  • شماره تلفن ها
  • لینک های اسکایپ
  • لینک هایی که به جایی هدایت نمی شوند. در گزارش های گوگل آنالیتیکس ممکن است به صورت javascript:void(0) دیده شوند.

از این موضوع می توان با دقیق تر کردن تریگرها برای ردیابی لینک هایی که با http شروع می شوند جلو گیری کرد. تمامی لینک های برون مرزی با https یا http شروع می شوند. در گوگل تگ منیجر به بخش تریگر ها بروید و بخش قبلا ایجاد شده All Link Clicks را باز کنید. می خواهیم ویرایشی انجام دهیم که فقط کلیک های لینک های برون مرزی را ردیابی کند. نام تریگر را تغییر داده و تنظیماتی که در اسکرین شات پایین وجود دارد را اعمال کنید.

یک توضیح دیگر در این باره بدهیم، لینک برون مرزی چیست؟ لینکی که به دامین کنونی وبسایت شما متعلق نباشد. به همین دلیل است که ما تریگر را به نوعی تنظیم کرده ایم که تنها لینک هایی که مطابق با example.com نیستند را ردیابی کند.

اگر دامین های مختلفی وجود دارند که نمی خواهید ردیابی شوند، شرایط تریگر را به Click URL does not match RegEx (ignore case ) domain1/.comdomain2/.com domain3/.com تغییر دهید. به جای دامین ها ادرس سایت را وارد کنید و قبل از هر نقطه یک بک اسلش وارد کنید.

بعد از این که تریگر را ذخیره کردید، تگ رویداد گوگل آنالیتیکس را باز کنید و آن را تنظیم کنید. مانند تصویر پایین.

اگر می خواهید تریگر دقیق تری داشته باشید، باید یک متغیر شخصی سازی شده ایجاد کنید. بجای استفاده از Click URL شما باید از متغیر Click Hostname استفاده کنید. برای ایجاد این متغیر، به تب متغیرها بروید و User Defined Variables را انتخاب و برروی New کلیک کنید و یک متغیر URL را انتخاب کنید و تنظیمات زیر را وارد کنید.

از این متغیر به جای Click URL در تریگر لینک کلیک برون مرزی خود استفاده کنید.

تنظیمات دیگر برای تریگر لینک کلیک برون مرزی Outbound link click trigger

راه های دیگری برای تنظیم کردن تریگر لینک کلیک های برون مرزی در گوگل تگ منیجر وجود دارد. اولین گزینه در بخش GTM recipe توسط Lunametrics قرار داده شده است. آنها یک متغیر شخصی سازی شده جاوا اسکریپت که بررسی می کند ببینید که لینک کلیک شده به وبسایت متعلق است یا یک منبع خارجی. سپس از این متغیر در تریگر کلیک استفاده می شود. مزیت این راه حل این است که به صورت خودکار با هر وبسایتی وفق پیدا می کند و به تنظیمات خاصی نیاز ندارد.

گام ۵- امتحان کنید

Preview and debug mode را فعال یا رفرش کنید، به وبسایت خود بروید و صفحه را رفرش کنید. این سناریوهایی هستند که باید تست کنید:

  • برروی یک لینک داخلی کلیک کنید. تگ گوگل آنالیتیکس لینک برون مرزی نباید شلیک شود.
  • برروی یک لینک خارجی و برون مرزی کلیک کنید. تگ گوگل آنالیتیکس باید شلیک شود. اگر تگ شلیک نکرد، در preview and debug mode برروی آن کلیک کنید و به بخش Firing Triggers بروید و ببینید که کدام شرط ها انجام نشده اند.
  • سپس رویداد لحظه ای گوگل آنالیتیکس را چک کنید و ببینید که اطلاعات به دست شما می رسد یا خیر. در گوگل آنالیتیکس به بخش Real Time رفته و رویداد ها را انتخاب کنید، شما باید در این بخش اطلاعات کلیکی که به تازگی با گوگل تگ منیجر ردیابی کرده اید را ببینید.
نکته مهم

یک مورد را در ذهن خود داشته باشید. اگر هر تریگر لینک کلیک در صفحه فعال شده باشد، شما رویدادهای Link Click را هر زمان که برروی لینک کلیک می شود می بینید. مهم نیست که شما تریگر را برای شلیک شدن تنها برای لینک کلیک های مشخص تنظیم کرده باشید. شما هر زمان که برروی لینکی کلیک شود Link Click را می بینید.

این موضوع مشکلی ندارد و این رفتار قابل انتظار است. هر زمان که یک رویداد Link Click شلیک می شود، گوگل تگ منیجر تمامی متغیرها و شرط های تریگرها را ارزیابی می کند و سپس تصمیم می گیرد که تگ های مشخصی را شلیک کند یا خیر. همین موضوع در مورد تریگرهای All Elements نیز صدق می کند. بنابراین اگرچه شما رویدادهای Click Link زیادی را می بینید، به این معنی نیست که تگ های شما برروی همه ی آنها شلیک می شوند. گوگل تگ منیجر زمانی که تگ ها باید فعال شوند را مدیریت می کند.

۴-۲ روش دوم ردیابی لینک های مخاطبان

این بار، بیایید یک نگاه کلی سریع داشته باشیم چرا که جریان کاری تقریباً بسیار مشابه قبل است. شاید سوال شما این باشد که لینک های کانتکت ها چه هستند؟ آن ها شماره تلفن و آدرس های ایمیل در یک وب سایت هستند که کاربران می توانند برروی آن ها کلیک کنند.

  • قدم اول: تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید ردیابی کنید، لینک یا دیگر المان ها. ما می خواهیم کلیک برروی لینک های کانتکت ها را ردیابی کنیم. بنابراین ما از تریگر Just Links استفاده می کنیم.
  • قدم دوم: حداقل یک تریگر کلیک داشته باشید. ( نوع آن بستگی به تصمیمی که در قدم اول گرفته اید دارد. ) ما از مورد قبل که در مورد کلیک های برون مرزی بود یک تریگر دارید. مهم نیست که تریگر لینک های برون مرزی برروی لینک های کانتکت کار نمی کند. چیزی که مهم است این است که گوش دهنده Auto-Event لینک کلیک برروی صفحه فعال باشد و بتوانیم تمامی کلیک های لینک ها را در preview and debug mode ببینیم. این کار بسیار به ما کمک می کند چرا که می توانیم برروی آن کلیک ها تحقیق کنیم و تمامی داده های مرتبط با کلیک ها را که قابل دسترسی هستند داشته باشیم.
  • قدم سوم: تمامی متغیرهای Built-in مرتبط با کلیک ها را فعال کنید. ما این کار را همچنین در مورد کلیک های برروی لینک های برون مرزی انجام داده بودیم.
  • قدم چهارم: یک تگ بسازید. باید تگی را ایجاد کنید که هر بار که یک بازدیدکننده یا کاربر برروی لینک کانتکت ها کلیک کرد اطلاعات رویداد را ارسال کند. شما می توانید لینک GA که در مورد کلیک های لینک های برون مرزی ساخته بودیم را کپی کنید و تنها دسته بندی رویداد و Label رویداد را تغییر دهید. در تصویر زیر، من تنها Event Action را تغییر داده ام.
  • قدم پنجم: تریگر کلیک را آپدیت کنید تا تنها لینک های مشخصی را ردیابی کند و سپس تگ را مسئول این کار قرار دهید. در این مورد، نیاز نیست که تریگر را آپدیت کنیم، باید یک تریگر جدید بسازیم. تریگری با این تنظیمات؛ Click URL matches Regex (ignore case) tel:\mailto:، این بدین معنیست که اگر یک لینک کلیک شده شامل tel: یا mailto: باشد، یک تگ شلیک خواهد شد.
  • قدم ششم: امتحان کنید. خیلی سریع تر بود درست است؟ زمانی که با این جریان کاری وفق پیدا کنید، کار با گوگل تگ منیجر برای شما بسیار آسان تر خواهد بود. همین موضوع برای یوتوب، ردیابی Scrollها و … نیز صدق می کند. بیایید یک یاداوری سریع داشته باشیم:
  • در مورد ردیابی لینک کلیک ها، ما باید حداقل یک تریگر لینک فعال در صفحه داشته باشیم. شرایط تریگر مهم نیست، می توانند All Click Links باشند یا Some Click Links. این کار باعث فعال شدن گوش دهنده لینک کلیک Auto event می شود و آن شروع به کار کردن در پس زمینه می کند. هر زمان که گوش دهنده یک کلیک را بگیرد، داده های کلیک را به لایه داده ها ارسال می کند. ما نمی توانیم از آن اطلاعات استفاده کنیم تا زمانی که گوگل تگ منیجر را طوری پیاده سازی کنیم که آنها را بخواند.
  • فعال کردن متغیرهای کلیک. آنها داده های مرتبط با کلیک ها را از لایه داده ها می خوانند و برای تگ ها، تریگرها و حتی دیگر متغیرهای شما قابل دسترسی می کنند.
  • تگی را ایجاد کنید که می خواهید هربار هنگام کلیک برروی لینک ها شلیک شود. در این مقاله ما تگ گوگل آنالیتیکس را ایجاد کردیم.
  • یک تریگر جدید بسازید به نحوی که تنها زمانی شلیک کند که شما می خواهید.

ساخت یک Goal در گوگل آنالیتیکس براساس رویداد کلیکی

بدیهی است که بعضی کلیک ها برروی پیج مهم تر از دیگر کلیک ها هستند. اگر می خواهید یک Goal در گوگل آنالیتیکس را بر اساس کلیک های رویداد تعریف کنید که به تازگی با استفاده از گوگل تگ منیجر به گوگل آنالیتیکس فرستاده اید، این کاری است که باید انجام دهید.

قدم اول: در گوگل آنالیتیکس، به بخشی ادمین بروید و در زیر GA View، Goals را انتخاب کنید.

قدم دوم:  برروی New Goal کلیک کنید و سپس تنظیمات زیر را اعمال کنید:

  • Goal Setup را برروی Custom قرار دهید و برروی Continue کلیک کنید.
  • نام Goal، Slot ID آن را انتخاب کنید و Type را برروی Event قرار دهید. معمولاً slot ID برای من زیاد مهم نیست بنابراین، خیلی زمان صرف آن نمی کنم. انتخاب کردن Slot که خود گوگل به شما پیشنهاد می دهد نیز به اندازه کافی خوب است.
  • ارزش های رویدادی که فکر می کنید به عنوان Goal کامل شده است را وارد کنید. در عکس پایین، من تنظیم کرده ام که اگر یک بازدیدکننده برروی هر لینک کانتکتی برروی وب سایت کلیک کند، به عنوان یک Goal کامل شده محسوب شود.

چند نکته مهم: حداقل یک فیلد رویداد در بخش تنظیمات Goal باید پر بشود. همچنین نیازی نیست که تمامی فیلدها را در بخش ارزش ها پر کنید.

فیلدهای عکس بالا حساس به حروف هستند. به این معنی که ” contact link click ” با ” Contact Link Click ” یکسان نیست. بنابراین اگر یک دسته بندی رویداد با تمامی حروف کوچک را ردیابی می کنید، مطمئن شوید که ارزش های ورودی تان در تنظیمات Goalهای گوگل آنالیتیکس نیز با حروف کوچک نوشته شود.

قدم سوم: Goal خود را تست کنید. زمانی که Goal را کامل می کنید، به گوگل آنالیتیکس و سپس Realtime و Conversions بروید و در نظر داشته باشید که بلافاصله باید در این بخش آشکار باشد. اگر این طور نباشد، تنظیمات اهداف شما اشتباه بوده است، دوباره یاداوری می کنم، آن فیلدها برروی حروف کوچک و بزرگ حساس هستند.

۵-ردیابی کلیک های دکمه ها در گوگل تگ منیجر

احتمالاً باید حدس زده باشید که در این مورد از تریگر All Elements استفاده می کنیم. درست حدس زده اید. اما این بدین معنی نیست که دکمه ها همیشه نیازمند این تریگر هستند. بسیاری از دکمه در واقع لینک هایی هستند که ظاهر دکمه ها را دارند. بنابراین شما باید همیشه سعی کنید که ابتدا از تریگر Just Link استفاده کنید و سپس به سراغ تریگر All Elements بروید.

در این قسمت می خواهم به شما نشان دهم که تریگر کلیک All Elements چیست و چه تفاوت هایی با Just Links دارد. از آنجایی که از روی اسم آن حدس زده اید، All Elements کلیک های انجام شده برروی تمامی المان های صفحه را ردیابی می کند. اگر شما برروی عنوان صفحه، عکس و پس زمینه کلیک کنید تمامی این کلیک ها توسط گوش دهنده ردیابی می شود و می توانید این رویدادها را در صفحه preview and debug mode در گوگل تگ منیجر ببینید.

قدم اول: یک تریگر کلیک All Elements در گوگل تگ منیجر بسازید

درست همانند تریگر کلیک Just Links، شما باید حداقل یک تریگر فعال All Elements برروی صفحه باشید تا بتوانید رویدادهای کلیکی را در Preview and dubug mode ببینید. می توانید خودتان امتحان کنید. اگر تنها تریگر Just Link را فعال کرده اید و سعی بر کلیک برروی عکس روی صفحه داشته باشید، چیزی در debug کنسول برای نمایش برای تان وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل است که باید همان جریان کاری قبلی را دنبال کنیم. به گوگل تگ منیجر می رویم و سپس به بخش تریگرها رفته و از بخش New گزینه All Elements را انتخاب می کنیم. تنظیمات موجود را دستکاری نکنید و فقط برروی گزینه Save کلیک کنید. Preview and debug mode را رفرش کنید، و سپس صفحه وبی که می خواهید برروی آن کار کنید را نیز رفرش کنید.

برروی هر چیزی که دوست دارید کلیک کنید و دست نگه دارید، می بینید که در preview console رویدادهای کلیکی گوگل تگ منیجر اتفاق می افتد. این بدین معنیست که گوش دهنده auto event لینک کلیک ها فعال شده و از این به بعد تمامی کلیک ها ردیابی می شوند.

قدم دوم: متغیرهای کلیک در گوگل تگ منیجر را فعال کنید

اگر برروی هر کدام از رویدادهای کلیکی در preview console کلیک کنید و به تب لایه داده ها بروید، می بینید که کدام داده های مرتبط با کلیک با یک کلیک مشخص در دسترس هستند. ما طبیعتاً می توانیم از چند پارامتر در این بخش استفاده کنیم، به عنوان مثال، gtm.elementId. اگر بخواهیم که از آن در تگ، تریگر یا یک متغیر دیگر در گوگل تگ منیجر استفاده کنیم، باید این نقطه داده را به یک متغیر تبدیل کنیم.

خوشبختانه، تمامی متغیرهای کلیک Built-in از قسمت های قبلی فعال شده اند. در نظر داشته باشید که تریگرهای Just Links و All Elements به نسبت مساوی دارای متغیرهای کلیک هستند.

قدم سوم: یک تگ ایجاد کنید

بیایید برای مثال یک المان را ردیابی کنیم. من یک دکمه مفید Add to Cart دارم. هر بار که بازدیدکننده ای محصولی را به سبد خرید اضافه می کند، ما می توانیم یک رویداد را به گوگل آنالیتیکس ارسال کنیم.

این دکمه لینکی ندارد، بنابراین تریگر Just Link کمکی به ما نمی کند. در نتیجه باید از المان All Elements استفاده کنیم.

اما قبل از این که بخواهیم یک تریگر کلیک را برای دکمه Add to Cart ایجاد و یا آپدیت کنیم، بیایید یک رویداد گوگل آنالیتیکس ایجاد کنیم که داده های کلیک را به گوگل آنالیتیکس ارسال می کند. در گوگل تگ منیجر به بخش تگ ها و سپس New و Tag Configuration بروید و گزینه Google Analytics – Universal Analytics را انتخاب کنید.

تنظیمات زیر را وارد کنید.

اگر دوست داشته باشید می توانید ارزش های دیگری را نیز به دسته بندی رویدادها و Label رویدادها اضافه کنید. این دفعه من حتی فیلد Event Label را نیز خالی گذاشته ام. فعلاً این تگ را بدون تریگر ذخیره کنید.

قدم چهارم: تریگر کلیک را ایجاد و یا آپدیت کنید

به منظور ایجاد تریگر دقیقی که تنها کلیک های برروی دکمه Add to Cart را ردیابی می کند، ابتدا باید برروی آن دکمه کلیک کنیم و بررسی کنیم و ببینیم که چه داده هایی در preview and debug mode در دسترس هستند. با توجه به این داده ها ( متغیرها )، ما تریگر را می سازیم و یا آپدیت می کنیم.

پس بیایید برروی دکمه کلیک کنیم و تب متغیرها را در P&D Console باز کنیم. به پایین بروید و به دنبال پیدا کردن تمامی متغیرهای مرتبط با کلیک بگردید.

بسیار خوب، این دکمه یک ID دارد. ما می توانیم از آن در تریگر خود استفاده کنیم. اما بهتر است عجله نکنید. یک چیز دیگر هست که باید بدانید. در عکس بالا، من برروی متن دکمه کلیک می کنم، بنابراین، ID کلیک AddToCartText است. اما اگر برروی جایی در پس زمینه دکمه کلیک می کردم، ID کلیک متفاوت می بود، AddToCart.

اما چرا؟ به این دلیل که دکمه به عنوان یک المان جداگانه برنامه نویسی نشده است. در واقع آن شامل دو المان است، متن و شکل دکمه.

این موضوع همچنین در تصویر زیر نیز مشخص است.

تریگر کلیک All Elements در این قسمت خیلی مشخص کار می کند. این تریگر کلیک های روی المان های واقعی ردیابی می کند، مهم نیست که المان خود بخشی از یک المان بزرگتر باشد. اگر برروی پس زمینه کلیک کنید، گوش دهنده کلیک پس زمینه را ردیابی خواهد کرد. اگر برروی متن کلیک کنید، کلیک برروی متن را ردیابی خواهد کرد.

در نتیجه در این مورد، در واقع دو المان کلیکی وجود دارد که برای این که بتوانیم به جمع بندی درستی از کلیک های دکمه Add to Cart برسیم، باید ردیابی شوند. اگر این دکمه یک لینک می داشت، برنامه نویس می توانست دو المان را در قالب یکی در یک لینک قرار دهد، بنابراین تریگر کلیک Just Links می توانست با دکمه به عنوان یک المان رفتار کند. در چنین موردی، هنگامی که برروی دکمه کلیک شود، گوش دهنده لینک کلیک مستند صفحه را دربر گرفته و به دنبال لینک می گردد. مهم نیست برروی کدام قسمت از دکمه کلیک شود، گوش دهنده بالا می آید و همان لینک را پیدا می کند. اما با تریگر کلیک All Elements اوضاع متفاوت است و ما باید دقیق تر باشیم.

پس حال باید چه کاری انجام دهیم؟ دکمه هیچ لینکی ندارد، در نتیجه، تریگر Just Links به ما کمکی نخواهد کرد. دکمه شامل دو المان است، بنابراین باید هر دو را ردیابی کنیم، و ترجیحاً این کار را با یک تریگر انجام دهیم. این دو المان چه نقطه مشترکی دارند؟ IDهای کلیک آن ها تقریباً با هم یکسان هستند. هر دو آن ها با AddToCart شروع می شوند. این می توانید شرط تریگر کلیک ما باشد. بیایید دقیقاً همین کار را انجام دهیم. در گوگل تگ منیجر، به بخش تریگرها و سپس New و All Elements بروید و تنظیمات زیر را وارد کنید.

در نظر داشته باشید که این قانون Universal نیست و احتمالاً برروی پروژه ها و وبسایت های شما اعمال نمی شود. در حقیقت شما باید سعی کنید که بتوانید یک تریگر متحدکننده برای خودتان ایجاد کنید. در واقع، یک راه دیگر نیز برای ردیابی کلیک های المان های چندگانه با استفاده از قانون تریگر یگانه وجود دارد اما کمی پیشرفته تر از مطالب این مقاله است. بعداً این مورد را هم توضیح خواهم داد.

بیایید به تریگر کلیک AddToCart  خود برگردیم. آن را ذخیره کنید. سپس تگ رویداد گوگل آنالیتیکس که قبلاً ایجاد کرده اید را باز کنید و تریگر را تنظیم کنید. Preview and debug mode را فعال کنید، به وب سایت خود بروید و صفحه را رفرش کنید. این سناریوهایی هستند که باید امتحان کنید:

  • برروی متن Add to Cart کلیک کنید. تگ گوگل آنالیتیکس باید شلیک شود.
  • برروی پس زمینه دکمه Add to Cart کلیک کنید. تگ گوگل آنالیتیکس باید شلیک شود.
  • برروی هر المانی از سایت که می خواهید کلیک کنید، تگ گوگل آنالیتیکس نباید شلیک شود.

۶-سریع تر کار کردن با رسپی های گوگل تگ منیجر

اگر با Recipe های گوگل تگ منیجر آشنا نیستید، آن ها Template های کانتینر گوگل تگ منیجری هستند که می توانند پیاده سازی شوند تا به صورت خودکار تگ، تریگر و متغیرهای مختلف را ایجاد کنند. بجای این که تمامی تگ ها، تریگرها و متغیرهای خود برای پروژه های مختلف را به صورت دستی ایجاد کنید، می توانید Container را پیاده سازی کرده و در زمان خود صرفه جویی کنید.

۷-موضوعات پیشرفته تر در مورد ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر

حال که موضوعات پایه در مورد ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر را می دانید و می دانید که چطور از آن ها در بخش تگ های خود استفاده کنید، باید بدانید که سفر شما تازه شروع شده است. هنوز هم تکنیک هایی وجود دارند که شما باید در آنها استاد شوید.

با استفاده از متغیر Auto Event داده های بیشتری دریافت کنید

متغیرهای Auto event برای دسترسی به المان هدف یک فعالیت auto event استفاده می شوند ( مانند یک کلیک ) به عنوان مثال، وقتی برروی یک لینک کلیک می کنید، می توانید به متن لینک دسترسی داشته باشید.

هدف ما چیست؟ موضوع این است که در گوگل تگ منیجر، شما می توانید متغیرهای شخصی سازی شده auto event را ایجاد کنید و از آنها در تگ ها، تریگرها و دیگر متغیرها استفاده کنید. فرض کنید که می خواهید کلیک های یک عکس مشخص را ردیابی کنید. این عکس شامل چند پارامتر اضافی است که می توانید با ابزار مرورگر خود Inspect کنید و ببینید.

حال اگر می خواستید که از ارزش پارامتر alt در تگ، تریگر و یا متغیرها استفاده کنید چه می شد؟ باید آن را به نحوی تنظیم کنید. اینجا جایی است که یک متغیر auto event به کمک شما می آید. با این متغیر شما می توانید ارزش پارامتر alt را زمانی که یک کاربر با یک المان HTML ارتباط برقرار می کند بخوانید.

چطور می توان این متغیر را ایجاد کرد؟ به گوگل تگ منیجر و سپس بخش متغیرها بروید و New و سپس User Defined Variables را انتخاب کنید و سپس برروی Auto-event Variable کلیک کنید. تنظیماتی که در عکس زیر هستند را وارد کنید.

همین، حال می توانید از این متغیر برای تگ ها، تریگرها و دیگر متغیرها استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که ارزش پارامتر زمانی قابل دسترسی است که یک کاربر با یک المان اینترنتی ارتباط برقرار کند. چطور بفهمیم که این متغیر به درستی ایجاد شده است؟ متغیر را ذخیره کنید، سپس preview and debug mode را رفرش کنید، سپس در نهایت برروی آن المانی از پارامتر alt که می خواهید دسترسی داشته باشید کلیک کنید. حالا به تب متغیرهای preview and debug mode بروید و ببینید که ارزش به درستی تنظیم شده است یا خیر.

استفاده از CSS Selectors در تریگرهای کلیک

اگر در ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر تازه کار هستید، بزودی با محدودیت های مهارت های تازه کاران مواجه خواهید شد. بزودی تریگرهای شما که در آنها Click Classes  شامل XXXXX می شوند کافی نخواهند بود. شما بیشتر از اینها می خواهید.

شما می خواهید دسته های مشخصی از المان ها را ردیابی کنید که هیچ کلاس یا پارامتر مشترکی ندارند. بیایید به مثال Add to Cart قبلی خود بازگردیم. مشخص شد که یک دکمه از دو المان تشکیل شده است، متن دکمه و پس زمینه دکمه.

ما خوش شانس بودیم که توانستیم تریگری را با یک شرط ایجاد کنیم. اما، بعضی وقت ها، اوضاع ممکن است بسیار پیچیده تر شود زمانی که ID یا کلاس های کلیک مفیدی وجود ندارد. چی می شود اگر المان یک صفحه شامل 5 المان یا بیشتر باشد؟ شما می توانید چندین متغیر برای هر المان ایجاد کنید و تمامی این تریگرها را به یک تگ متصل کنید اما این راهی نیست که باید در پیش بگیرید. Container شما باید در بهینه ترین حالت قرار داشته باشد، به همین دلیل است که باید این کار را با استفاده از یک تریگر کلیک و با استفاده از CSS Selectorها انجام دهیم.

CSS Selectors الگوهایی هستند که شما در هر المان HTML آنها را بررسی می کنید. در CSS، سلکتورها به برنامه نویسان اجازه می دهند که یک یا چند المان وبسایت را انتخاب کنند و آنها را در یک استایل یا طرح تنظیم کند. به عنوان مثال، یک برنامه نویس می تواند تنظیم کند که تمامی المان های HTML که به کلاس Red-button تعلق دارند باید رنگ قرمز داشته باشند. این یک توضیح بسیار ساده است اما ایده پشت این کار همین است.

CSS Selectors می توانند بسیار پیچیده باشند و می توانیم از آنها در تریگرهای گوگل تگ منیجر استفاده کنیم. برای انجام این کار، شما باید یک اپراتور مخصوص در شرایط تریگر خود انتخاب کنید. معمولاً، شما از اپراتورهای Contains، Equals، matches Regex (ignore case)  استفاده می کنید. اما این دفعه، ما از Matches CSS Selector استفاده می کنیم.

بیایید ببینیم در عمل چگونه این کار انجام می شود. ما CSS Selectorها را اعمال می کنیم تا بتوانیم کلیک های دکمه Add to Cart را ردیابی کنیم، نگاهی به کد دکمه بیاندازید.

این دکمه با یک المان HTML به نام button ساخته شده است، و فرزند مستقیم وی یک <span> است که شامل متن دکمه می شود. با یک CSS Selector، می توانیم گوگل تگ منیجر را به نحوی ساختاربندی کنیم که بگوییم می خواهیم کلیک های المان هایی را که دارای ID با نام AddToCart هستند و همچنین کلیک های تمامی فرزندانش را ردیابی کنیم.

در گوگل تگ منیجر، به بخش تریگرها بروید و All Elements را انتخاب کنید و تنظیمات زیر را وارد کنید.

در نظر داشته باشید که ما از المان کلیک به عنوان یک متغیر استفاده می کنیم چرا که در حال چک کردن تمامی المان HTML کلیک شده در برابر CSS Selector خود هستیم.

#AddToCart CSS Selector یعنی که ما به کلیک های تمامی المان هایی که ID  AddToCart دارند علاقه مند هستیم. هر کما به معنی خیر است.

#AddToCart * CSS Selector یعنی ما به کلیک های تمامی فرزندان المان ها که آیدی AddToCart دارند علاقه مند هستیم. در مثال ما، متن دکمه یک فرزند مستقیم از دکمه ای است که دارای آیدی AddToCart است.

استاد شدن در CSS Selectors همیشه یک چالش بسیار سخت بوده است مخصوصاً برای کسانی که برنامه نویس نیستند اما شروع کار با این ابزار ساده است و چند موضوع پایه ای دارد که به راحتی می توانید یاد بگیرید.

ردیابی کلیک ها در GTM : کلام آخر

در این راهنمای تقریباً طولانی، من اصول پایه ردیابی کلیک ها در گوگل تگ منیجر را توضیح دادم و جریان کاری که با استفاده از آن می توانید لینک ها را به درستی ردیابی کنید برایتان شرح دادم.

  • همیشه حداقل یک تریگر فعال در صفحه داشته باشید. اگر برنامه شما ردیابی کلیک های برروی لینک هاست، بنابراین حداقل یک تریگر Just Links فعال برروی صفحه داشته باشید. اگر هدف شما ردیابی المان هاست، پس All Elements پاسخ شماست.
  • متغیرهای Built-in را فعال کنید. بعد از این که تریگر و متغیر به یکدیگر متصل هستند، برروی المانی که می خواهید ردیابی کنید کلیک کنید و آن رویداد را در بخش preview and debug mode می توانید Inspect کنید. باید فکر کنید که کدام متغیرها و شرایطی هستند که در یک تریگر کلیک استفاده می کنید.
  • تگی را که می خواهید هنگامی که کاربری برروی یک لینک یا المان کلیک می کند شلیک شود، ایجاد کنید.
  • تریگر کلیک را آپدیت کنید، یا یک تریگر جدید با شرایط دقیق ایجاد کنید و سپس آن را برروی تریگرهایی که می خواهید تنظیم کنید.

به عنوان پیشنهاد نهایی اگر می خواهید سطح ردیابی کلیک های گوگل تگ منیجر خود را بالاتر ببرید، به دنبال یاد گرفتن متغیرهای Auto event و CSS Selectors در گوگل تگ منیجر باشید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم دو روش برای ردیابی کلیک ها در گوگل تگ منیجر را گام به گام آموزش دهیم.  امیدوارم این مقاله که تا جایی که توانستیم سعی کردیم جامع باشد به استفاده شما آمده باشد و اگر موضوعی وجود دارد که ما جا انداخته ایم، خوشحال می شویم که شما بگویید.

لطفا امتیاز دهید
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

34
27 فروردین 1399
    ..نظرات..
    ..مقالات پربازدید..
    آموزش قرعه کشی در اینستاگرام
    طراحی سایت

    آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

     آموزش قرعه کشی در اینستاگرام با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

    14070
    24 فروردین 1398
    دلایل موفقیت دیجی کالا
    طراحی سایت

    دلایل موفقیت دیجی کالا

    یکی از موفق ترین استارت اپ های ایران در دهه ی اخیر سایت دیجی کالا بوده است . به طوری که به جرئت می توان گفت این سایت بزرگ‌ ترین خرده‌ فروشی اینترنتی خاورمیانه است .اقایان محمدی در سال 1384 تصمیم راه اندازی این وب سایت گرفتند و در سال 85 این برند با نام فعلی ” دیجی کالا ” پایه گذاری گردید .مدیران این پروژه با این هدف او...

    2019
    22 اردیبهشت 1398
    bit.ly چیست ؟
    طراحی سایت

    bit.ly چیست ؟

    بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند.علت استفاده از...

    1958
    27 آذر 1398