سئو منفی چیست؟ روش های مقابله با سئو منفی چیست؟

سئو

..سئو منفی چیست؟ روش های مقابله با سئو منفی چیست؟..
سئو

سئو منفی چیست؟ روش های مقابله با سئو منفی چیست؟

در این مقاله در مورد سئو منفی و روش های مقابله با آن آشنا خواهید شد.

سئو منفیسئو منفی به وب سایت شما و سرچ (جست و جوی) آن آسیب می‌رساند، حتی اگر تاثیری در رتبه بندی وب سایت شما نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که سئو منفی چیست؟ به غیر از رتبه بندی چه تاثیرات دیگری دارد و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد. سئو منفی حتی اگر در هدف اصلی خود که تاثیر منفی بر رتبه بندی وب سایت است ناموفق باشد، باز هم تاثیرات نامطلوبی ایجاد خواهد کرد و بر تصمیمات شما و مشتری هایتان نیز تاثیرگذار خواهد بود. حتی بهبود رتبه بندی در آینده نیز از این موضوع تاثیر می‌پذیرد. در ادامه قصد داریم پس از معرفی و تشریح سئو منفی، درباره چند تکنیک برای مثابله با آن صحبت کنیم که هرشخصی که به شما حمله کند خود نیز احتمالا صدمه خواهد دید.

سئو منفی چیست؟

رایجترین شکل سئو منفی به این صورت است. شخصی با استفاده از انواع مختلف نرم افزار و لینک های اسپم بسیار زیاد، سعی در تخریب رتبه بندی وب سایت شما می‌کند و شما را به نوعی از رقابت در جست و جوها کنار می‌زند. این موضوع با اصطلاح Google bowling یا بولینگ گوگل شناخته می‌شود. ممکن است ورزش بولینگ را تجربه کرده باشید و یا با آن آشنایی داشته باشید. در سئو منفی شخص تلاش می‌کند با توپ بولینگ(نرم افزارها و اسپم ها) به میله های شما(رتبه بندی شما) ضربه بزند.

نتیجه این کار چیست؟ گوگل تصور خواهد کرد که شما از این انواع لینک ها و اسپم ها برای بهبود رتبه بندی خود استفاده کرده اید و بنابراین شما را به نوعی مجازات خواهد کرد و شما از نتایج جست و جو خارج خواهید شد اما در واقعیت شخص دیگری این کار را انجام داده است اما به لطف این اشخاص، گوگل این لینک ها را نادیده می‌گیرد. در اکثر موارد این لینک ها توسط گوگل نادیده گرفته خواهد شد و تجربه نشان داده است و بیشتر کمپین های سئو منفی تاثیری بر رتبه بندی وب سایت نخواهند داشت اما باید بدانید که این همه‌ی ماجرا نیست.

مشکل شماره 1: داده های فاسد یا corrupt data

اولین مشکلی که به وجود می‌آید این است که اگر برای مثال 100هزار لینک به وب سایتی ارجاع دهند، چیزی که در پس زمینه رخ می‌دهد این است که در داده های نوعی فساد ایجاد می‌شود بنابراین تصمیم گیری برای نتایج جست و جو مهم است.

وب سایت را به سمتی فراتر از محدودیت داده در GSC سوق می‌دهد.

به همان مثال قبل رجوع کنید. تصور کنید 100 هزار لینک وجود دارد که همگی به وب سایت شما اشاره می‌کنند. نتیجه این است که ظرفیت این لینک های در الگوریتم های جست و جو گوگل پر می‌شود و در گزارش هایی که گوگل درباره تعداد لینک ها به شما می‌دهد می‌توان این موضوع را مشاهده کرد.

لینک های خوب را از بین می‌برد

ممکن است لینک هایی وجود داشته باشد که در واقع خوب هستند اما تنها به این دلیل که به محدودیت لینک رسیده اید در گزارش های گوگل امکان مشاهده آن ها وجود ندارد.

لینک های اسپم به سئو سایت شما آسیب خواهد زد
لینک های اسپم به سئو سایت شما آسیب خواهد زد

این مسئله مهم است زیرا ممکن است لینک های مناسب بسیاری وجود داشته باشد که نتوانید به آن دسترسی داشته باشید زیرا به جای آن ها صدها هزار لینک نامناسب و اسپم وجود داشته باشد بنابراین نخواهید توانست تصمیم مناسبی بگیرید.

افزایش هزینه برای دیدن همه‌ی داده ها

به مثالی که زدیم برمی‌گیردیم. امکان مشاهده لینک هایی علاوه بر صدهزار لینک موجود وجود دارد. ممکن است بسیاری از این لینک ها مفید باشند و بهبود رتبه بندی شما کمک کنند اما اگر بخواهید همه‌ی این اطلاعات را در دسترس داشته باشید باید برای آن هزینه پرداخت کنید. وب سایت های زیادی وجود دارد که خدماتی این چنینی ارائه می‌دهند اما همانطور که گفته شد، باید هزینه پرداخت کنید.

مشکل بزرگی که در پشت تمام این ماجراها وجود دارد این است که امکان تشخیص مشکل است. اگرچه گوگل بیشتر این لینک ها را نادیده می‌گیرد اما باز هم در صورت دسترسی به همه‌ی آن ها مسئله ای که وجود دارد تشخیص لینک خوب از بد است. هنوز هم نمی‌توان با اطمینان گفت که کدام لینک مناسب است و کدام نیست.

سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه چیست؟

تکنیک های سئو اغلب تحت عنوان دو دسته، سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه تقسیم بندی می شوند

اکنون بخوانید

مشکل شماره 2: محتوای کپی شده

مشکل دیگری که رایج ترین مشکل است محتوای کپی شده است. اگر در سئو تازه کار هستید، یکی از راه های بهبود رتبه بندی وب سایت شما این است که مقاله‌ی مناسبی بنویسید. سپس این مقاله در چند وب سایت دیگر نمایش داده شوند و به شما لینک داده شود یا به نوعی شما به عنوان منبع آن ارجاع داده شوید. این راه یکی از راه های قدیمی در سئو می‌باشد.

دلیلی که برخی از وب سایت ها به این کار رو می‌آورند این است که در برخی موارد بتوانند از شما پیشی بگیرند و بتوانند ترافی خود را افزایش داده و یا شاید از طریق AdSense کمی درآمد کسب کنند. اما این روش دیگر موثر نیست زیرا تنها زمانی موثر بوده است و بار دیگر باید گفت، این تمام تصویر نیست بلکه مواردی وجود دارد که از دید پنهان است.

بدون انتساب (No attribution)

اگر محتوا و مطالب شما در وب سایت های مختلفی توزیع شود، حتی اگر در رتبه بندی شما تاثیری نداشته باشد شانس افزایش بازدید شما بدون هیچ نوع انتسابی وجود دارد زیرا ممکن است افراد زیادی به محتوای با کیفیت شما با استفاده از لینک هایی که وجود دارد دسترسی یابند. اگر همه این لینک ها را از بین ببرید برای شما مزیت خواهد بود حتی اگر گوگل تصمیم بگیرد که آیا ترافیک به وب سایت شما برسد یا خیر.

وجود محتواهای بدون انتساب
وجود محتواهای بدون انتساب

لینک های داخلی به لینک های هم نشرشده (Syndicated) تبدیل می‌شوند

اکنون اگر وب سایت های مذکور این انتساب یا attribution را حذف نکنند، تمام لینک های داخلی مختلفی که در آن مقاله داشتید  و در همان وهله اول به صفحات دیگر در سایت شما اشاره می‌کنند به لینک های هم نشر شده تبدیل می‌شوند و این لینک ها دیگر در برنامه های گوگل جایی ندارند.

در همان نوع شرایط، ممکن است همه چیز به سئو منفی مربوط نشود. چیزی که اهمیت دارد تاثیر بر داده های شما است زیرا اگر کسی مقاله ای را از شما هم نشر کند که برای مثال 8 لینک داخلی به دیگر صفحات وب سایت شما دارد و آن ها نیز به 10 هزار وب سایت هم نشر شوند، در نتیجه شما 80 هزار لینک خارجی دارید که در واقع باید لینک داخلی باشند.

در چند سال پیش برندها و وب سایت هایی معروفی به دلیل هم نشر کردن اخبارشان در وب سایت های دیگر با مشکل روبرو شدند اما نمی‌گوییم که سئو منفی حتما چنین مشکلی برای شما به وجود می‌آورد اما احتمال آن وجود دارد. حتی اگر این چنین نیز نباشد داده ها و لینک های شما را به اصطلاح آلوده خواهد کرد.

مشکل شماره 3: لینک های نوفالو بدافزار و محتوای هک شده

نوع دیگری از سئو منفی وجود دارد که معمولا درباره آن زیاد صحبت نمی‌شود.

لینک های بدافزار نوفالو در UGC

به عنوان مثال ، اگر شما هر نوع محتوای ایجاد شده توسط کاربر در سایت خود (برای مثال کامنت) حتی اگر آن کامنت ها را nofollow کنید ممکن است شامل مواردی مانند بدافزار باشند. اگر گوگل چنین مواردی یا شناسایی کند وب سایت شما را امن نمی‌داند.

محتوای هک شده

در بعضی موارد روش هایی وجود دارد که در وب سایت شما لینک هایی به وجود می‌آید که ممکن است تصور کنید تحت کنترل شما نیستند که با نام HTML injection شناخته می‌شوند آن را نوعی حمله به وب سایت تلقی می‌کنند. این کار می‌تواید هم اکنون در گوگل نیز انجام دهید.

حمله HTML injection
حمله HTML injection

در این روش کد HTML به بخشی از وب سایت تزریق می‌شود و به نظر می‌رسد به شخص یا وب سایت دیگری لینک داده شده است. اگر گوگل به اصطلاح crawl(به معنی خزیدن. توسط ربات عنکبوتی گوگل انجام می‌شود اما در اصطلاح سئو به معنی دنبال کردن لینک ها می‌باشد و گوگل تنها همان صفحه را در نظر نمی‌گیرد بلکه تمام لینک هایی که به آن صفحه می‌رسند را در نظر می‌گیرد) کند(پیگیری کند) متوجه این بدافزار خواهد شد اما خوشبختانه در این حالت این کار را نمی‌کند و اگر متوجه بد افزار شود وب سایت در نتایج گوگل بی خطر خواهد شد.

این موضوع در محتوای هک شده وجود دارد و روز به روز میزان استفاده از آن بیشتر می‌شود.

۳۰ روش ساخت بک‌لینک با سئوی کلاه‌سفید

بک‌لینک‌ها بدنه‌ی یک سئوی خوب به شمار می‌روند

اکنون بخوانید

سئو منفی: ترس، عدم قطعیت و تردید

همه توضیحات و مواردی که بیان شد به سه چیز منجر می‌شود: ترس، عدم قطعیت و تردید.

1- از دست دادن دسترسی به داده های مهم

اکنون یک دهه است که بسیاری از استراتژی سئوی مبتنی بر داده استفاده می‌کنند اما سوال این است: اگر داده های شما فاسد یا corrupt شوند چه؟ اگر دسترسی خود به داده های حیاتی را از دست دهید چه؟ آن وقت چگونه می‌توانید بگویید آیا جابجایی رتبه سئوی شما مربوط به 100 هزار لینکی است که اشغال شده اند زیرا دسترسی به داده ای ندارید.

2- ناممکن بودن تشخیص علت از دست دادن رتبه

اکنون به شماره دو می‌رسیم یعنی عدم قطعیت. اکنون تشخیص دلیل از دست دادن رتبه ناممکن است. ممکن است محتوای تکراری دلی آن باشد و یا چندین هزار لینک و یا ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد. تصمیم گیری در چنین شرایطی مانند دیدن درون آبی است که گل و لای در آن وجود دارد. در این شرایط عدم قطعیت وجود دارد و تصمیم گیری بیش از پیش دشوار است.

3- عدم قطعیت در سئو

هرچه میزان اطمینان کمتر شود کانال های تبلیغاتی دیگر ارزش بیشتری پیدا می‌کنند. جست و جوی پولی و شبکه های اجتماعی ارزشمندتر می‌شود. اگر یک آژانس هستید که مشاوره سئو می‌دهید برای شما نیز مشکل ساز است زیرا ممکن است مشتریان خود ار از دست بدهید زیرا نمی‌توانید با اطمینان کامل و بدون شک به آن ها مشاوره دهید زیرا داده های شما آسیب دیده است.

در سئو منفی داده ها آسیب خواهند دید
در سئو منفی داده ها آسیب خواهند دید

اگر گوگل به ما نشان می‌داد که کدام لینک را نادیده گرفته و کدام لینک را نادیده نگرفته است بسیار بهتر می‌شد اما به نظر می‌رسد گوگل تمایلی برای اشتراک گذاری این اطلاعات ندارد اما چند راه برای مثابله با سئو منفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

چگونه با سئو منفی مبارزه کنیم؟

1- صفحات سوختگی متعارف (Canonical burn pages)

وقتی صفحه مهمی در سایت خود دارید که قصد رتبه بندی آن را دارید، باید نسخه دیگری از آن را تهیه کنید که با آن یکسان باشد و دارای یک لینک متعارف (canonical link) است که به صفحه اصلی ارجاع می‌دهد. هر نوع لینکی که می‌سازید باید به آن صفحه متعارف اشاره کنید.

دلیل این امر ساده است. اگر شخصی قصد سئو منفی داشته باشد دو گزینه دارد. یا در صفحه ای که به آن لینک شده اشاره می‌کنند و یا به صفحه ای که رتبه بندی می‌شود. به طور معمول این کار را در صفحه ای که رتبه دار است انجام می‌دهند و اگر این کار را انجام دهند، می‌توانید بر روی صفحه دیگر حساب باز کنید زیرا هیچ کدام از این موارد منفی را ندارد و یا اگر به صفحه دوم حمله شود، صفحه اول را دارید. با این کار شما حملات را خنثی می‌کنید و برگ برنده خود را رو می‌کنید.

2- انتساب جاسازی شده (Embedded styled attribution)

فرصت و برگ برنده‌ی دیگری نیز دارید. فرض کنید محتوایی در وب سایت وجود دارد که در آن گفته شده:”راس جونز می‌گوید سئو یکی از اصلی ترین دلایل رشد شرکت ها است.” تصور کنید اطراف راس جونز تگ H1 و سپس اطراف آن یک تگ اسپن یا span tag به همراه یک کلاس وجود دارد که باعث می‌شود تگ H1 به اندازه نرمال باشد.

اگر کسی محتوای شما را کپی کند CSS موجود در صفحه وب سایت شما را نمی‌تواند کپی کند و اگر منتشر شود با نام و هر عبارتی که شما بخواهید منتشر می‌شود. این موضوع مشکل شم را حل نمی‌کند اما هر کسی که قصد تخریب وب سایت شما را داشته باشد ناامید می‌شود. اما گاهی اوقات همين برای متوقف کردن آن ها کافی است.

3- لیست لينك ها

سومين مورد كه استفاده از آن بسيار توصيه مي‌شود ليست لينك ها است (Link Lists). برخي مرورگرهاي لينك (link explorer) اين امكان را به شما مي‌دهند كه لينك هايي را که به سایت شما اشاره می‌کنند ردیابی کنید. وقتی لينك هاي خوب را شناسايي كرديد،‌ آنها را به لیست لينك اضافه كنيد. اين كار را براي لينك هاي منفي حاصل از سئوي منفي انجام دهيد و به اين ترتيب ليستي از لينك هاي خوب در برابر لينك هاي بد داريد. با استفاده از اين ليست ها مي‌توانيد چيزي كه براي گوگل اهميت دارد و چيزي كه اهميت ندارد را با اطمينان قابل قبولي شناسايي كنيد. همه اين كار هاي مفيد مي‌باشند.

جمع بندی

صادقانه بايد گفت يك كمپين سئو منفي كه به خوبي طراحي شده باشند حتي اگر سئوي خوبي داشته باشيد مي‌توانيد بر وب سايت شما و رتبه بندي آن تاثير نامطلوبي داشته باشد. ممكن است شما به طور كامل ناك اوت نشويد و همچنان در نتايج جست و جوي گوگل باقي بمانيد اما مواردي از اين قبيل بازاريابان را به سمتي سوق داده كه به فكر گزينه هاي ديگر بازاريابي مثل شبكه هاي اجتماعي باشند.

172
2020-12-02 12:15:30
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

23129
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

9020
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

7717
27 آذر 1398