سئو یوتیوب

سئو

..سئو یوتیوب..
سئو

سئو یوتیوب

مهرماه ۱۳۹۹

زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه

سئو یوتیوب برای بهبود رتبه ویدئوها در نتایج جست‌وجوی خود یوتیوب و همچنین گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است.

یوتیوب بزرگترین سایت اشتراک‌گذاری ویدئو در جهان است. در سال ۲۰۱۹، یوتیوب به صورت میانگین ماهانه در حدود ۲ میلیارد کاربر فعال داشته است.

بنابراین یوتیوب یکی از مهم‌ترین منابع رایگان برای کسب درآمد از طریق اشتراک‌گذاری ویدئو و یا جذب کاربر (به عنوان یک بک لینک فوق‌العاده) برای سایت است.

یوتیوب نیز همچون گوگل یک موتور جست‌وجو است. در واقع یوتیوب یک موتور جست‌وجوگر ویدئو می‌باشد که عملکرد آن همچون نتایج سرچ ویدئویی در گوگل است.

اهمیت سئو یوتیوب چیست؟

به طور میانگین کاربران یوتیوب بیش از ۴ میلیارد ساعت را در طول ماه صرف تماشای ویدئوهای یوتیوب می‌کنند.

با توجه به این آمارها، یوتیوب یک منبع عالی جهت تبلیغات رایگان در مورد تجارت است. چرا که از طریق آن می‌توان روزانه به میلیون‌ها بیننده دسترسی داشت.

سئو و بهینه‌سازی یوتیوب برای افزایش میزان بازدید از ویدئوها، بیشتر شدن فالوورها و در نتیجه رشد چشمگیر تجارت ضروری است.

انواع سئو یوتیوب

برای افزایش شانس دیده شدن در یوتیوب باید تکنیک‌ها و نکات مختلفی را در بهینه‌سازی کانال یوتیوب خود در نظر گرفت.

تکنیک‌های سئو یوتیوب مربوط به ویدئوها

موضوع و محتوای ویدئوها

موضوع و محتوای انتخابی یکی از مهم‌ترین نکات برای جذب کاربران جدید و حفظ مخاطبین گذشته است. هرچه محتوای تولید شده با ارزش‌تر باشد، میزان بازدیدکنندگان بیشتر خواهد بود.

کیفیت ویدئوها

کیفیت تولید فیلم‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کاهش هزینه‌ها و در ابتدای کار می‌توان از موبایل‌های با قدرت فیلم‌برداری خوب استفاده کرد.

اما برای انجام کارهای حرفه‌ای با نتایج عالی معمولاً از  دوربین‌های فیلم‌برداری و تجهیزات حرفه‌ای استفاده می‌شود.

مدت زمان ویدئوها

بسته به نوع کسب‌وکار فرد و موضوع هر ویدئو، زمان ویدئوها متفاوت هستند.

با این حال برای پیدا کردن طول مناسب فیلم‌ها می‌توان به آنالیز سایت‌های موفق رقیب و همچنین آنالیز آماری کانال خود پرداخت.

پیدا کردن کلمات کلیدی

برای نوشتن عنوان (Title) ویدئوها باید از کلمات کلیدی پرکاربرد مرتبط با موضوع استفاده شود.

انتخاب کلمات کلیدی در یوتیوب کمی با گوگل تفاوت دارد. در یوتیوب معمولاً نام ویدئوها با عبارت چگونه (how to) شروع می‌شود.

البته بهتر است از کلمات کلیدی استفاده شود که هم موتور جست‌وجوی یوتیوب و هم موتور جست‌وجوی گوگل را هدف قرار دهد.

برای انتخاب مناسب کلمات کلیدی می‌توان از سایت Ubersuggest استفاده کرد.

از طرفی دیگر می‌توان از ایده‌های سایت‌های رقیب کمک گرفت. مثلاً از کلمات کلیدی مورد استفاده آنها استفاده شود.

سومین روش پیدا کردن کلمات کلیدی، استفاده از پیشنهادات خود یوتیوب است. برای این کار می‌توان از نوار جست‌وجو یا سرچ بار (search bar) یوتیوب استفاده کرد.

بهینه کردن عنوان (Title) ویدئوها

برای اینکار باید عنوان ویدئو را به گونه‌ای با استفاده از کلمات کلیدی نوشت که به وسیله آن به حل یک مشکل و یا رفع یک نیاز از کاربران پرداخته شود.

در واقع کاربر باید با خواندن آن عنوان جذب ویدئو شود.

استفاده از کلمات کلیدی در نوشتن توضیحات (دیسکریپشن) ویدئو

باید از کلمات کلیدی در توضیحات فیلم‌ها استفاده کرد. در واقع سعی شود کلمات کلیدی را بدون جلب توجه در ابتدای توضیحات نوشت.

چرا که قسمت توضیحات نیز توسط ربات‌های یوتیوب خزش (crawling) می‌شود. در نتیجه در صورت وجود کلمات کلیدی مناسب در توضیحات، رتبه بالاتری به ویدئو داداه می‌شود.

بهینه‌سازی تگ‌ها (Tags)

تگ‌ها یکی از بهترین ابزارها برای افزایش آمار بازدید ویدئوها در یوتیوب هستند.

باید از تگ‌ها به تعداد مناسب استفاده شود. در حد ۱۰ تا ۱۲ تگ برای هر ویدئو کافی است.

همچنین باید از تگ‌های مرتبط با عنوان استفاده کرد.

افزودن زیرنویس به ویدئوها

یوتیوب از قابلیت نمایش زیرنویس پشتیبانی می‌کند.  این قابلیت برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا در نظر گرفته شده است.

باید بدانید که زیرنویس‌ها توسط موتورهای جست‌وجو قابل خزیدن (crawlable) است. این موضوع به معنای این است که اگر این قابلیت در نظر گرفته شود و در ویدئوها از زیرنویس استفاده شود، تأثیر چشمگیری بر بهبود سئو یوتیوب می‌گذارد.

یوتیوب برای ویدئوهای بدون زیرنویس، به صورت اتوماتیک از زیرنویس استفاده می‌کند، اما معمولاً خوب نیست.

بهینه کردن نام فایل ویدئویی

بهینه‌سازی نام فایل ویدئویی نیز یکی از مواردی است که در سئو یوتیوب تأثیرگذار است. از این طریق می‌توان به موتور جست‌وجوی یوتیوب فهماند که موضوع ویدئو چیست.

مثلاً اگر نام فایل ویدئویی که در مورد نحوه پول‌دار شدن است، “gp607892.mp4” باشد، باید تبدیل شود به “how_to_make_money.mp4”.

ایجاد یک تصویر بندانگشتی (Thumbnail) زیبا

تصویر بندانگشتی (Thumbnail) تصویر کوچکی است که از روی یک تصویر اصلی یا فریمی از یک ویدئو ایجاد می‌شود.

تصویر بند انگشتی به کاربران در فهماندن محتوای فایل تصویری مورد نظر کمک می‌کند.

یک Thumbnail زیبا و جذاب به معنای جذب بازدیدکننده بیشتر و در نتیجه سئو بهتر است.

ایجاد لیست پخش (playlist)

ایجاد لیست پخش باعث با کیفیت شدن کانال می‌شود. به علاوه، ساختن یک لیست پخش غنی از کلمات کلیدی تأثیر زیادی بر بهبود سئو دارد.

ناگفته نماند که ایجاد لیست‌های پخش یکی از راهکارهای موثر برای افزایش ماندگاری کاربران و زمان بازدید است.

تکنیک‌های سئو یوتیوب مربوط به تعامل کاربران

افزایش مدت‌زمان تماشای ویدئوها توسط کاربران

یکی از نکات مهم برای رتبه‌بندی ویدئوها توسط موتور جست‌‌وجو یوتیوب، زمان بازدید کاربران است.

برای افزایش این زمان باید ویدئوهای بیشتر، با کیفیت‌تر و با زمان طولانی‌تر تهیه شود. همچنین باید موضوع انتخاب شده نیز مخاطب‌پسند باشد.

برای آنالیز معیارهای مختلف بازدید می‌توان از اطلاعات خود یوتیوب استفاده کرد. برای این کار باید وارد آیکون کانال یوتیوب شد و Creator Studio را انتخاب کرد. سپس از منو سمت چپ روی بخش Analytics کلیک کرد.

در آنجا آنالیزهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از نتایج آنها می‌توان برای بهبود مدت زمان بازدید از ویدئوها، برنامه‌ریزی کرد.

مثلاً برای آنالیز زمان بازدید از ویدئوها می‌توان گزینه Watch time را انتخاب کرد.

محل نمایش زمان بازدید از ویدئوها در کانال یوتیوب

محل نمایش زمان بازدید از ویدئوها در کانال یوتیوب

نکته دیگر برای افزایش میزان زمان بازید این است که در فیلم‌ها کمی زمان خریداری شود!!! می‌توان ویدئوهای خود را با کمی تأخیر شروع کرد.

مثلاً در ابتدای ویدئو به ارائه آمار در مورد موضوع پرداخته شود و یا ویدئو را با طرح سؤال‌های جذاب شروع کرد.

تشویق کاربران برای گذاشتن کامنت

یوتیوب همچون گوگل در تلاش برای نمایش نتایج بهتر به کاربران خود است.

گذاشته شدن کامنت برای یک ویدئو یکی از راه‌هایی است که یوتیوب متوجه می‌شود ویدئو مورد نظر مفید و محبوب است.

برای تشویق کاربران به کامنت‌گذاری می‌توان ویدئو خود را با یک سؤال به پایان رساند.

تشویق کاربران برای سابسکرایب (subscribe) کردن ویدئوها

سابسکرایب شدن ویدئو یک معیار بزرگ برای یوتیوب است که میزان ارزش کار فرد را نشان می‌دهد.

در واقع سابسکرایب یکی از فاکتورهایی است که الگوریتم‌های گوگل جهت رتبه‌بندی توجه ویژه‌ای به آن دارند.

اهمیت سابسکرایب از لایک شدن و کامنت‌گذاری بیشتر است. چرا که سابسکرایب به معنای این است که افراد به طور منظم ویدئوهای فرد را تماشا می‌کنند.

در نتیجه باید تمرکز بیشتری روی سابسکرایب شدن توسط مخاطبان گذاشت.

لینک‌سازی برای کانال یوتیوب

برای سئو بهتر یوتیوب، علاوه‌بر ویدئوها باید برای کانال یوتیوب نیز لینک‌سازی شود.

این کار به یوتیوب می‌فهماند که فرد در زمینه خود حرفه‌ای است. لینک‌سازی یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی توسط یوتیوب است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

یوتیوب یک کانال اجتماعی است. برای سئو بهتر و بازدید بیشتر از کانال و ویدئوها، ویدئوها باید در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شوند.

ارسال ایمیل به کاربران

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های موثر در دیجیتال مارکتینگ است. در واقع با این کار می‌توان در لحظه به تعداد زیادی از کاربران ایمیل زد و آنها را جذب کانال و ویدئو کرد.

Embed کردن ویدئو

Embed کردن با upload کردن تفاوت دارد. آپلود کردن به معنای بارگذاری فایل در یک مکان است. ولی Embed کردن به معنای این است که ویدئو خود را در یک سایت سوم مثلاً یوتیوب بارگذاری کرده و سپس با استفاده از کدی که یوتیوب برای Embed کردن فایل به می‌دهد می‌توان آن فیلم را مثلاً در وب‌سایت نمایش داد. 

به وسیله Embed کردن می‌توان ویدئوها را در معرض دید افراد بیشتری قرار داد. همچنین از این طریق می‌توان تعامل کاربران را بیشتر کرد.

می‌توان فیلم‌های خود را در جاهای مختلفی Embed کرد. یکی از بهترین مکان‌ها برای استفاده از این قابلیت، وب‌سایت است.

دریافت بک لینک از کانال‌های دیگر یوتیوب

ممکن است تبلیغ شدن توسط کانال‌های دیگر دشوار باشد، اما تأثیر چشمگیری بر سئو کانال یوتیوب و افزایش میزان بازدید دارد.

البته این ریپورتاژ بهتر است از طریق سایت‌های مرتبط با تجارت فرد صورت بگیرد.

انجام مصاحبه در کانال‌های دیگر

این روش نیز برای گرفتن بک لینک و جذب مخاطب از کانال‌های تبلیغاتی دارای بازدیدکنندگان زیاد، مفید است.

ابزارهای سئو یوتیوب

در راه موفقیت همیشه باید اطلاعات گذشته را تجزیه و تحلیل کرد. آنالیز کردن داده‌ها یکی از نکات حائز اهمیت جهت برنامه‌ریزی برای آینده است.

در اینجا نیز به چند نمونه از بهترین ابزارهای مناسب برای سئو یوتیوب اشاره می‌کنیم:

Ahrefs Keyword Explorer
Canva
HubSpot Content Strategy
VidIQ Vision
TubeBuddy
Cyfe

نکات طلائی
نحوه سئو اینستاگرام

سخن پایانی

یوتیوب بزرگترین کانال اجتماعی اشتراک‌گذار فیلم در دنیا و دومین وب‌سایت پر بازدید جهان است.

البته در حال حاضر یوتیوب در ایران به دلیل قوانین داخلی فیلتر است. در عوض می‌توانید از شبکه‌های اشتراک‌گذاری ویدئو داخلی همچون آپارات استفاده کنید.

در هر صورت همچون گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو و حتی آپارات، کانال یوتیوب نیز در بخش‌های مختلف خود به سئو نیاز دارد.

کانال یوتیوب سئو روز را برای آموزش های بیشتر دنبال کنید.

با سئو روز همیشه به روز باشید…

12
22 مهر 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

19476
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

5078
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

4836
27 آذر 1398