سگمنتیشن در گوگل آنالیتیکس | نحوه استفاده از سگمنت‌ها

سئو

..سگمنتیشن در گوگل آنالیتیکس | نحوه استفاده از سگمنت‌ها..
سئو

سگمنتیشن در گوگل آنالیتیکس | نحوه استفاده از سگمنت‌ها

با ما همراه باشید تا با اهمیت سگمنتیشن در گوگل آنالیتیکس آشنا شوید.

سگمنتیشن در گوگل آنالیتیکسزمانی که بر روی پروژه های ای کامرس برای شناسایی شیوه های افزایش نرخ تبدیل کار می کنم، همیشه با تحلیلی ساختاریافته از میزان موثر بودن سفر مشتریان در سگمنت های مختلف کنونی شروع می کنم، استفاده از گوگل آنالیتیکس برای کمک به شناسایی قسمت هایی که پتانسیل بهبود بخشی را دارند تا قالب های صفحات سایت و تست کردن تمامی این موارد.

سگمنت ها بسیار قدرتمند هستند چرا که به شما اجازه ایزوله و مقایسه کردن منابع ترافیکی مختلف را می دهند. خوشبختانه گوگل آنالیتیکس این فرصت رو ‫برای ما فراهم کرده تا داده‌هامون رو تقسیم بندی کنیم. ‫سگمنت‌ها به شما اجازه می دهند تا زیرمجموعه‌های ‫داده‌های آنالیتیکیس خودتان رو جدا کرده و آنالیز کنید. ‫یک سگمنت در اصل یه سری فیلتر مجزاست که ‫یک بخش معین و واضح از داده‌ی شما ایجاد می کند. ‫می توانید سگمنت ها رو روی گزارشات تان ‫و داشبوردتان اعمال کنید، تا بتوانید داده‌هایی که ‫با تمام فیلترهای شما همخوانی دارن رو پیدا کنید.

در تصویر پایین سایت اسمارت اینسایت ترافیک ارگانیک را برای فهمیدن این که این کاربران چطور رفتار می کنند انتخاب کرده ، به عنوان مثال می خواهیم بدانیم که از کدام صفحه فرود وارد می شوند؟

یکی از بخش های کلیدی این راهکار رفتن فراتر از نرخ تبدیل تیتر و بررسی نرخ تبدیل بر اساس ارجاع دهنده (Referrer) است. برای شناسایی بخش های بهبود یافته من از راهبردی ساختار یافته برای سگمنت بازدید کنندگان با نیازها و ویژگی های شخصیتی متفاوت استفاده می کنم و آن ها را در گوگل آنالیتیکس اعمال می کنم، اگرچه که راهکاری مشابه این روی دیگر سرویس های ارزیابی مانند ادوبی آنالیتیکس یا Webtrends نیز اجرا می شود. شما می توانید نشانه های تفاوت در نرخ های تبدیل ای کامرس در کانال های مختلف را در این تصویر ایجاد شده توسط Monetate مشاهده کنید.

منابع ترافیکی مختلف تنها یکی از شیوه های سگمنت هستند که یک تحلیلگر می تواند از آن ها استفاده کند، بنابراین فکر کردم که شاید نشان دادن آن هایی که من معمولاً از آن ها در پروژه هایم استفاده می کنم مفید باشد. بسیاری از مواردی که می بینید سگمنت های استانداردی هستند که در گوگل آنالیتیکس وجود دارند، اما شما همیشه می توانید سگمنت های دلخواه خود را نیز ایجاد کنید.

سگمنت (Segments) گوگل آنالیتیکس چیست؟

درست همانند سگمنت سنتی مشتریان در بازاریابی، در گوگل آنالیتیکس، سگمنت ها مشتریانی که ویژگی های شخصیتی مشابهی دارند را گروه بندی می کند. ویژگی های شخصیتی بسیار زیاد و مختلفی از مشتریان وجود دارد که به صورت پیشفرض توسط گوگل آنالیتیکس جمع آوری می شوند، از جزئیات در مورد مرورگر آن ها گرفته تا سایز صفحه نمایشگر آن ها و سایت هایی که از آن جا می آیند و مدل صفحاتی که بازدید می کنند.

10 سگمنت پیشنهادی ما برای گوگل آنالیتیکس

10 سگمنت که من پیشنهاد می کنم در گوگل آنالیتیکس استفاده کنید، که بر اساس ارزش آن ها برای بازاریابان رتبه بندی شده است، به صورت زیر می باشد:

  • سگمنت بر اساس ارجاع دهنده/ منبع ترافیک
  • سگمنت بر اساس مدل بازدیدکننده
  • سگمنت بر اساس موقعیت مکانی و جغرافیایی
  • سگمنت بر اساس محتوای مشاهده شده
  • سگمنت بر اساس مدل صفحه فرود
  • سگمنت بر اساس عمل انجام شده
  • سگمنت بر اساس ارزش
  • سگمنت بر اساس دموگرافیک
  • سگمنت بر اساس تعامل
  • سگمنت بر اساس پلتفرم تکنولوژی

در ادامه مقاله درباره موارد بالا بیشتر توضیح خواهیم داد.

استفاده ازسگمنتیشن در گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس اطلاعات فوق العاده ای را در مورد سگمنت مخاطبان در اختیار ما قرار می دهد، اما این کار نیازمند داشتن دید متفاوتی نسبت به سگمنت هاست و همچنین باید بدانید که در کجا به دنبال چه چیزی باشید. جایی که باید نگاه کنید منوی Advanced Segments در قسمت بالا سمت راست بخش گزارشات است. مثال های بالا نشان می دهند سگمنت های استاندارد یا پیشفرض به چه صورت نمایش داده شوند تا ترافیک جستجوی پرداختی و غیرپرداختی را نشان دهند.

چرا معمولا از سگمنت های گوگل آنالیتیکس استفاده نمی شود؟

بهترین بازاریابان برای درک بهتر از رفتارها، نیازها و ویژگی های شخصیتی مشتریان خود تلاش می کنند. بنابراین در نگاه اول، استفاده از گوگل آنالیتیکس می تواند عذاب آور باشد چرا که هیچ گزارش آشکاری در مورد مشتریان وجود ندارد. نزدیک ترین بخشی که می توان به اطلاعات مشتریان نسبت داد گزارش بازدید کنندگان است، اما این گزارش ها نیز به نظر ناشناس و بدون تفکیک هستند. پس اطلاعات مربوط به سگمنت های مختلفی که درخواست کرده اید کجاست؟

ما می خواهیم این موضوع را که در دوره های آموزشی زیادی توضیح داده می شود به شما هم بگوییم چرا که به نظر بازاریابان زیادی هستند که از آن اطلاع ندارند یا از سگمنت ها برای تحلیل وب به صورت کاربردی استفاده نمی کنند. به نظر من اگر شما از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید و در عین حال از سگمنت ها استفاده نمی کنید، بهتر است به صورت کلی از گوگل آنالیتیکس استفاده نکنید مگر برای گزارش های ترندها؛ اما نمی توان در این مورد کاربران را سرزنش کرد، چرا که به صورت کلی تمامی سیستم های آنالیتیکس به کاربران به شیوه مناسب در موقعیت هایی که باید سگمنت ها را اعمال کنند کمک نمی کنند. در واقع هدف ما این است که این موضوع را برعکس کنیم.

من سگمنت ها را در 10 دسته بندی گروه بندی کردم و آن ها را به صورت سگمنت های استاندارد و دلخواه علامت گذاری کرده ام.

چک لیستی از 10 مدل سگمنت کلیدی برای استفاده از گزارش های گوگل آنالیتیکس

بهترین شیوه برای در نظر گرفتن این سگمنت ها داشتن دید رفتاری به آن ها نسبت به داشتن دید دموگرافیکی است، اگرچه همان طور که خواهیم دید، می توانیم به سگمنت های دموگرافیکی نیز دسترسی داشته باشیم. سختی کار شناختن مرتبط ترین سگمنت هاست. اگر با مقوله سگمنت ها تازه آشنا شده باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از این روش برای پیدا کردن شناخت بیشتر نسبت به سگمنت هاست.

1 – سگمنت بر اساس ارجاع دهنده / منبع ترافیک (رفتار مشتری خارج از سایت)

به عنوان مثال، اگر سیستم ردیابی کمپین داشته باشید، می توانید تفاوت میان سفر مشتری های مختلف درون سایت و ارزش هایی که ایجاد می کنند را ببینید.

  • کمپین های ایمیلی و خبرنامه ای
  • سایت های شبکه های اجتماعی
  • افیلیت مارکتینگ
  • تبلیغات نمایشی
  • ترافیک مستقیم
  • بازاریابی موتورهای جستجو

از آن جایی که موتورهای جستجو یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان بزرگ پتانسیل ارزش هستند، این بخش را باید بیشتر تفکیک کرد:

  • جستجو پرداختی
  • جستجوی طبیعی
  • جملات کلیدی پرداختی، مربوط به برند و نا مربوط به برند
  • جملات و موضوعات با ارزش قابل توجه که دارای یک کیوورد قابل توجه هستند

7 قدم برای طراحی کمپین تبلیغاتی چیست؟

و بررسی نمونه های موفق

اکنون بخوانید

2 – سگمنت بر اساس مدل بازدیدکننده

به عنوان مثال، مدل های رایج بازدیدکنندگان شامل موارد زیر می شوند:

  • بازدیدکنندگان جدید و بازدیدکنندگان بازگشتی
  • بازدید کنندگان ثبت نام کرده و ثبت نام نکرده
  • بازدیدکننده مشتری و غیرمشتری
  • بازدید کننده بر اساس پلتفرم تکنولوژی در حال استفاده؛ مانند آیفون، مرورگر سافاری

3 – سگمنت بر اساس موقعیت مکانی و جغرافیایی

سگمنت بر اساس موقعیت مکانی و جغرافیایی

یک کمپانی باید بداند که عملکردش در بازارهای جهانی مختلف چطور پیش می رود، بازارهایی مانند:

  • بریتانیا
  • امریکا
  • اروپا
  • آسیا

ایجاد یک گزارش دلخواه معمولاً برای پیدا کردن درک بیشتر از این مورد بیشتر پیشنهاد می شود.

4 – سگمنت بر اساس محتوای مشاهده شده

بازدید کنندگانی که یک صفحه بخصوص را مشاهده کرده اند ممکن است احتمال خرید بیشتری داشته باشند، یا ممکن است بتوانید صفحات مرتبط دیگری که مشاهده کرده اند را درک کنید.

  • صفحه فرود کلیدی
  • صفحه محصول
  • کامل کردن سبد خرید
  • پوشه هایی برای سازمان های بزرگ

5 – سگمنت بر اساس مدل صفحه فرود

در گوگل آنالیتیکس، صفحات کلیدی همچنین به عنوان صفحات ورودی نیز شناخته می شوند. اگر بازدیدکنندگان زیادی دارید که از طریق صفحات فرود وارد می شوند، می توانید ببینید که چطور رفتار می کنند.

6 – سگمنت بر اساس عمل انجام شده

این مورد افرادی را نشان می دهد که هدف تبدیل را کامل کرده اند و محصولات را همان طور که در ای کامرس نشان داده می شود خریداری کرده اند. این بخش شباهت زیادی به سگمنت بر اساس محتوای مشاهده شده دارد چرا که نشان دهنده رفتارهای بخصوصی است.

  • سگمنت بر اساس مدل تبدیل

7 – سگمنت بر اساس ارزش

این یک تکنیک سگمنت کلاسیک تر است که توسط بازاریابان مستقیم و ایمیلی استفاده می شود، اما همه می توانند مزایای شناسایی منبع و سفر خرید با ارزش ترین مشتریان بیزینس را ببینند.

شما تنها زمانی می توانید این کار را انجام دهید که تنظیمات گوگل آنالیتیکس را به منظور ردیابی ارزش تعیین برای اهداف تبدیل و ای کامرس تعیین کرده باشید. سپس باید یک سگمنت دلخواه که نشان دهنده بازدیدها از جایی که است که ارزش مورد نظر از یک ارزش مشخص بیشتر باشد، ایجاد کنید.

8 – سگمنت بر اساس دموگرافیک

یکی دیگر از راهبردهای سگمنت که بازاریابان با آن آشنا هستند این مورد است، اما من این مورد را در میان موردهای آخر قرار داده ام چرا که راه اندازی آن کمی سخت است. این روش نیازمند استفاده از متغیرهای دلخواه برای ردیابی مشتریانی است که اطلاعاتی در مورد ویژگی های شخصیتی خود مانند موارد زیر ارائه داده باشند:

  • سن، جنسیت برای B2C
  • اندازه بیزینس، بخش یا مدل نقش فرد برای بیزینس به کاربر

شما تنها زمانی می توانید این کار را انجام دهید که تنظیمات گوگل آنالیتیکس را به صورت متغیرهای دلخواه در گوگل کوکی تعیین کرده باشید به صورتی که کاربر عمل خاصی مانند پر کردن یک فرم با اطلاعات پروفایل یا عملی مشابه سگمنت مورد 6 انجام بدهد، مانند گشت و گذار در یک دسته بندی بخصوص، جستجو کردن یا خریدن یک محصول.

به خاطر داشته باشید که شما نمی توانید آدرس ایمیل یا هر شناسایی کننده منحصر به فرد مشتری که به صورت شخصی اطلاعاتش قابل شناسایی درون این کوکی است را اضافه کنید در غیر این صورت شما در حال شکستن قوانین استفاده از گوگل آنالیتیکس خواهید بود. اگر نمی خواهید این کار را انجام دهید، که نباید هم انجام دهید، تنها انتخاب شما استفاده از یک سیستم آنالیتیکس دیگر است.

9 – سگمنت بر اساس تعامل

به عنوان مثال، سطوح مختلف تعامل مشتری با سایت شامل موارد زیر می شود.

  • کمتر از 5 صفحه
  • بیشتر از 3 صفحه
  • بیشتر از 10 صفحه
  • کمتر از 10 صفحه

این به شما اجازه فیلتر کردن سگمنت های کمتر یا بیشتر را می دهد. این کار را می توانید به صورت یک سگمنت دلخواه یا استفاده از اهداف در سگمنت تعامل و سپس ساخت یک سگمنت دلخواه انجام دهید.

10 – سگمنت بر اساس پلتفرم تکنولوژی

  • مدل مرورگر و نسخه آن
  • رزولوشن صفحه نمایش
  • پلتفرم های موبایل

قطعاً هیچ کمبودی در زمینه انتخاب های مختلف برای سگمنت کردن وجود ندارد. مهم ترین سگمنت ها به بیزینس شما بستگی دارند، اما ما سعی کردیم که آن ها را در ترتیبی بر اساس میزان اهمیت و آسانی راه اندازی قرار دهیم.

تنظیم اهداف (Goals) در گوگل آنالیتیکس

برای ردیابی تبدیل ها

اکنون بخوانید

نحوه استفاده از Advanced Segments در گوگل آنالیتیکس

اولین شیوه استفاده از سگمنت ها در گوگل آنالیتیکس مقایسه کردن عملکرد سگمنت هاست. برای هر سگمنت که در گوگل آنالیتیکس اعمال می کنید، یک ردیف اضافی در گزارش شما ایجاد می شود که می توانید با عملکرد کل سایت یا سگمنت دیگر آن را مقایسه کنید. زمانی که سگمنت مورد نظر خود را اعمال کردید، می توانید ارزیابی های حجمی، تعاملی و ارزش ایجاد شده و مقایسه با دیگر سگمنت ها یا میانگین سایت را داشته باشید تا متوجه شوید که چرا بعضی از سگمنت از بقیه بهتر عمل می کنند.

شما همچنین می توانید اولویت هایی را برای مدل های مشخصی از محتوا یا محصولات برای بازدیدکنندگان با ویژگی های شخصیتی متفاوت ببینید که بسیار کاربردی هستند. به عنوان مثال، بازدیدکنندگان جدید به نظر بیشتر صفحه “درباره ما” را می بینند، بنابراین شاید ما نتوانسته به اندازه کافی در زمینه ارزش پیشنهادی خود در صفحه با شفافیت و وضوح عمل کنیم یا شاید باید بر روی صفحه “درباره ما” وب سایت خود بیشتر کار کنیم تا راضی کننده تر به نظر برسد.

یک شیوه دیگر استفاده از سگمنت ها انتخاب کردن یک سگمنت که بعد از آن تاثیر فیلتر کردن دیگر بازدیدها به شیوه مشابه برای ایجاد یک پروفایل جدید است. به عنوان مثال، شما می توانید یک سگمنت از بازدید کنندگان جدید یا بازگشتی را انتخاب کنید تا رفتار آن ها را درک کنید. برای بازدید کنندگان بازگشتی که مستقیماً برگشته اند می توانید ببینید که کدام صفحات احتمال بازگشت آن ها را دارند یا کدام صفحات را بوکمارک کرده اند که نشان دهنده محتوای محبوب تر برای کاربران بازگشتی است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد segmentation در گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم و اینکه این سگمنت ها را بر چه اساسی می شود انجام داد، اگر شما نیز در این رابطه تجربه ای دارد لطفا با ما در میان بگذارید.

121
2020-12-13 16:19:26
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

22771
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

8448
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

7212
27 آذر 1398