شاخص کلیدی عملکرد یا KPI

طراحی سایت

..شاخص کلیدی عملکرد یا KPI..
طراحی سایت

شاخص کلیدی عملکرد یا KPI

وقتی شما یک شرکت فعال در زمینه ای خاص داشته باشید همواره به دنبال بهبود عملکرد کارکنان و کل شرکت خود هستید تا با هزینه های مالی و انسانی کمتر بهترین نتیجه را دریافت کنید. شاخص عملکرد یا KPI برای ارزیابی عملکرد کارکنان در قسمت های مختلف و ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد کل شرکت است.

شاخص کلیدی عملکرد یا KPI

تعریف شاخص کلیدی عملکرد 

Key Performance Indicator یا شاخص کلیدی عملکرد به روش هایی برای کمی سازی میزان حرکت یک شرکت به سمت اهداف از پیش تعیین شده گفته می شود که به طور اختصاری KPI گفته می شود.
اصولا بررسی عملکرد شرکت ها یک مفهوم کیفی است و کمی سازی آن ممکن است با چالش هایی همراه باشد. به همین دلیل شاخص های KPI نیز تنوع مختلفی پیدا کرده اند که در صنایع مختلف استفاده می شود. به طور کلی بخش های مختلف شاهص های KPI بر اساس اهدافی خاص در هر کسب و کار به بررسی کیفیت عملکرد شما می پردازند تا از طریق راهکارهای آن بهترین تصمیم را برای موفقیت خود اتخاذ کنید.

بگذارید با یک مثال موضوع را برایتان شفاف تر بیان کنم. فرض کنید شما مدیر ارشد یک سازمان با ۱۰۰ پرسنل هستید که در برنامه های میان مدت و بلند مدت سازمان اهدافی برای بخش های مختلف تعیین شده است. برای مثال تولید ۲ محصول جدید و افزایش میزان سود دهی، به همراه تبدیل شدن به یک برند مشهور در صنعت خود. این اهداف بلند مدت و میان مدت نیاز به برنامه ریزی دقیق هر بخش سازمان مذکور دارد. حال تصور کنید که در سندهای سازمان شما باید این تیم صد نفره را در مدت ۲ سال به این اهداف برسانید. بعد از گذشت ۶ ماه شما نیاز به شاخص هایی دارید که میزان عملکرد هر بخش را در راستای حرکت به سمت آن اهداف بسنجد. این شاخص ها همان شاخص های KPI برای سنجش عملکرد سازمان شماست.

شاخص کلیدی عملکرد یا KPI

انواع شاخص های کلیدی عملکرد

شاخص های کلیدی عملکرد دو نوع است:

شاخص های کلیدی عملکرد سازمان

این شاخص به صورت کلی به بررسی KPI های کلی سازمان می پردازد. این شاخص ها اهدافی است که کل سازمان به سمت آن حرکت می کند، این اهداف برای کلیه افرادی که در آن سازمان کار می کنند قابل درک بوده و کسب و کار باید به سمت دستیابی به آن حرکت کند.

شاخص های کلیدی عملکرد تیم ها

شرکت های موفق و بزرگ جهانی از مجموعه ای تیم موفق تشکیل شده که هر یک در راستای تحقق هدف خاصی فعالیت می کنند. این اهداف در نهایت به دستیابی شاخص های کلیدی عملکرد سازمان و موفقیت آن کمک می کند.
به عنوان مثال هرتیم می تواند مجموعه ای از اهداف داشته باشد که در نهایت به درآمدزایی و فروش بیشتر سازمان کمک می کند.

اگر یک KPI بتواند هر مقدار ممکنی را بگیرد، باید راهی برای سنجش دقیق آن وجود داشته باشد. مثلاً اگر روشی برای مشخص کردن مشتریان جدید و مشتریان تکراری وجود نداشته باشد، « تعداد مخاطبینی که به دفعات خرید کرده‌اند » یک KPI بدون استفاده خواهد بود. « تبدیل شدن به بهترین شرکت » هم یک KPI مناسب نیست چرا که روشی برای سنجش شهرت شرکت و مقایسه آن با سایر شرکت ها وجود ندارد.

عوامل تاثیرگذار بر شاخص های کلیدی عملکرد

بررسی شاخص های کلیدی عملکرد باید به صورت مستمر و در بازه زمانی مشخص سنجیده شود سپس تحلیل مدیران، سرپرستان، مشاوران و حتی تحلیلگران برداده ها ثبت شده و در صورت نیاز به ترمیم و تغییر راهبردها تصمیم لازم اتخاذ شود.
بنابر این زمان، نظارت مستمر و نظرات کارشناسان از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر شاخص های کلیدی عملکرد هستند.

تعریف شاخص های کل 

شاخص های کلیدی عملکرد به دو بخش کمی و کیفی تقسیم می شوند، برای سنجش هر دو این شاخص ها از عدد و رقم کمک گرفته می شود این شاخص ها به هوش، تخصص و آگاهی نیاز دارد و تعیین آن ها می تواند یک کار بسیار سخت و زمان بر باشد. در شاخص های کیفی اعداد و ارقام حاصل نظرات، برداشت ها و عقاید شخصی است و در شاخص های کمی تلاش می شود اعداد و ارقام خالی از احساسات و نظرات افراد تعیین شود.

شاخص کلیدی عملکرد یا KPI

شاخص کلیدی عملکرد یا KPI

مراحل تعریف شاخص های کلیدی عملکرد و محاسبه KPI

  1.  برای تعریف شاخص های کلیدی عملکرد نخستین کاری که لازم است انجام دهید این است که هدف خود از کسب و کارتان را مشخص کنید. درآمد، سود، سهم بازار، جذب سرمایه گذار و… چه چیز برای شما در اولویت قرار دارد؟
    ۲٫    بعد از آن که هدف خود را مشخص کردید باید تعیین کنید که چطور قصد دارید فرآیند تحقق هدف خود را بسنجید؟
    ۳٫    کسانی که مسئولیت بررسی وضعیت دستیابی به هدف را بر عهده دارند شناسایی کنید همچنین باید مشخص کنید چه بخش هایی از سازمان در تحقق هدف سازمان تاثیر گذار هستند و مسئول هر بخش چه شخصی است؟
    ۴٫    شاخص های تحقق هدف خود را براساس معیارهای KPI  تعیین کنید به این ترتیب به وضوح متوجه می شوید که در چه صورت به هدف خود دست یافته اید.
    ۵٫    بازه زمانی بررسی فرآیند تحقق اهدافتان را تعیین کنید.

6
21 بهمن 1398
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

9674
24 فروردین 1398
برنامه نویسی

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی) افزونه دکان در طراحی سایت فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی سایت در این مورد به گونه ای است که در یک وب سایت، چندین فروشنده امکان قرار دادن و فروش محصولات خود را، در پنل های جداگانه دارند. برای عضویت و قرار دادن محصولات در آن ابتدا وارد وب سایت مورد نظر که با افزونه دکان ایجاد شده است، شوید....

802
04 دی 1397
برنامه نویسی

ویژگی های جدید لاراول 5.8

تغییرات لاراول 5.8 LARAVEL ورژن بعدی فریم ورک لاراول با نسخه ۵.۸ در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ منتشر میشه. در حال حاظر تنها مواردی که قطعی شده پشتیبانی لاراول ۵.۸ از کتابخانه carbon نسخه ۲ می باشد. و قابلیت امکان سوییچ بین هر دو نسخه یک و دو carbon مورد دیگر استفاده laravel 5.8 از vlucas/phpdotenv ورژن 3 برای فایل .env میباشد که اجازه استف...

740
08 اسفند 1397