شاخص k-Factor در بازاریابی اپلیکیشن به چه معناست؟

سئو

..شاخص k-Factor در بازاریابی اپلیکیشن به چه معناست؟..
سئو

شاخص k-Factor در بازاریابی اپلیکیشن به چه معناست؟

آیا با شاخص k-Factor در اپلیکیشن مارکتینگ آشنایی دارید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با این مفهوم آشنا شوید.

شاخص k-Factor در اپلیکیشن مارکتینگ

شاخص k-Factor در اپلیکیشن مارکتینگروزانه میلیون‌ها اپلیکیشن در اپ استورهای مختلف منتشر می‌شود. همه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن دوست دارند که اپلیکیشنشان توسط مخاطبان هدف دیده شده و دانلود شود. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن همواره به دنبال راهی برای درک نحوه‌ی رشد کاربران و افزایش محبوبیت محصول خود هستند. یکی از شاخص‌های مهم برای اندازه‌گیری روند توسعه‌ی کاربران اپلیکیشن‌ها، شاخص کا یا K-Factor نامیده می‌شود. اما شاخص k-Factor K-Factor  چیست و چگونه می‌توان با استفاده از آن میزان رشد اپلیکیشن خود را اندازه‌گیری کنید؟ ارتباط بین نصب ارگانیک و پولی اپلیکیشن ها چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا جواب سوالات تان را به دست آورید.

K-Factor چیست؟

در دنیای اپلیکیشن‌های موبایل این اعتقاد وجود دارد که رابطه ‌ی مستقیمی بین کاربرانی که با تبلیغات پولی، اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند و کاربران اُرگانیک وجود دارد.  ارتباط بین نصب ارگانیک و غیر ارگانیک در دنیای بازاریابی، ضریب K یا K-factor نامیده می‌شود. شاخص k-Factor در ابتدا به صورت نسبت کاربران جدیدی که کاربران فعلی به مجموعه‌ی مشتریانتان افزوده‌اند تعریف می‌شد اما رفته رفته این مفهوم تغییر کرد و در حال حاضر به صورت نسبت کاربران اُرگانیک به کاربران پولی (کسانی که با تبلیغات پولی اپلیکیشن را نصب کرده اند) تعریف می‌شود. طبق این تعریف، فرض بر این است که هرچه تعداد کاربران پولی افزایش یابد، کاربران ارگانیک نیز افزایش خواهند یافت. شاید اگر بدانید که عبارت K-Factor  در حقیقت از علم پزشکی وارد بازاریابی دیجیتال شده‌است، مفهوم آن را بهتر درک کنید،  چرا که K-Factor  برای متخصصین علوم پزشکی مشخص کننده‌ی سرعت رشد یک ویروس در بدن انسان است.

بهینه سازی اپلیکیشن (ASO) برای اپ‌استور ها چیست؟

App Store Optimization

چگونه شاخص k-Factor را برای اپلیکیشن خود محاسبه کنیم؟

به دلیل اینکه به طور قطع نمی‌توان مشخص کرد که یک کاربر اُرگانیک به چه دلیل اپلیکیشن شما را نصب کرده است، به دست آوردن شاخص k-Factor به طور دقیق ممکن نیست. اما راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان دقت محاسبات را بالا برد:

می‌توانید کمپین های پولی را در یک منطقه‌ی جغرافیائی خاص که تقریبا هیچ نصب اُرگانیکی در آن منطقه ندارید شروع کنید و به طور مثال ده هزار کاربر خریداری کنید. بعد از مدتی خواهید دید که تعداد کاربران شما در آن منطقه به دوازده هزار نفر رسیده است. در نتیجه شما خواهید فهمید که آن دوهزار نفر به طور غیر مستقیم و تحت تاثیر 10 هزار کاربر فعلی شما به اپلیکیشن‌تان پیوسته‌اند.در این مثال K-Factor محاسبه شده 1.2 خواهد بود.

رابطه ‌ی بین کاربرانی که با تبلیغات پولی، اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند و کاربران اُرگانیک k-Factor استرابطه ‌ی بین کاربرانی که با تبلیغات پولی، اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند و کاربران اُرگانیک k-Factor است
رابطه ‌ی بین کاربرانی که با تبلیغات پولی، اپلیکیشن را نصب کرده‌اند و کاربران اُرگانیک k-Factor است

اگر شاخص K-Factor بالاتر از یک باشد نشان دهنده‌ی این است که اپلیکیشن در حال نتیجه گیری از کمپین‌های پولی خود است و هرچه این عدد بهبود یابد برای کسب‌وکار شما بهتر خواهد بود چرا که نشان دهنده‌ی این است که کاربرانی که با تبلیغات به اپلیکیشن شما پیوسته‌اند در حال معرفی شما به دوستان خود هستند و این یعنی افزایش کاربر فعال به صورت رایگان.

برای اینکه مطمئن شویم اپلیکیشن ما قابلیت دریافت کاربر اُرگانیک از طریق تبلیغات را دارد باید نصب های اُرگانیک و غیر اُرگانیک را مقایسه کرده و مطمئن شویم که نصب ناشی از تبلیغات حداقل به میزان 65 درصد از کاربران اُرگانیک رسیده است. این به این معنی است که در مقابل هر 100 کاربر اُرگانیک باید 65 کاربر از طریق تبلیغات بدست آورید تا به شاخص k-Factor مناسبی برسیم.

هرچقدر تعداد کاربر اُرگانیک یک اپلیکیشن بیشتر شود، جذب کاربر اُرگانیک سخت‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر، اپلیکیشن هایی که تعداد کاربر کمی دارند زیاد تحت تاثیر K-Factor  قرار نمی‌گیرند و کاربر ارگانیک چندانی با تبلیغات دریافت نمی‌کنند. اما اپلیکیشن‌هایی که کاربر ارگانیک زیادی دارند، با اعمال تبلیغات پولی دوباره شروع به جذب کاربر اُرگانیک خواهند کرد.

اپلیکیشن های موبایل چطور در حال تغییر صنعت ای کامرس هستند

امروزه ما به اپلیکیشن های موبایل خود برای تقریباً تمامی فعالیت های روزمره خود نیازمند و وابسته هستیم

نتایج تحقیقات در مورد شاخص k-Factor

از نوامبر 2016 تا نوامبر 2017 روی 1345 اپلیکیشن در پلتفرم‌های اندروید و IOS تحقیقات به عمل آمد و نتایج جالبی را در پی داشت. شرایط اپلیکیشن‌هایی که برای این تحقیق در نظر گرفته شدند به شرح زیر بود:

  • باید به طور پیوسته و حداقل 50 هفته از هر دو کانال پولی و اُرگانیک کاربر دریافت کرده باشند.
  • باید به طور متوسط بیشتر از 500 نصب در هفته داشته باشند.
  • میزان رشد کاربران پولی و اُرگانیک تابع شرایط فصلی و زمانهای مختلف نباشد.

نتایج به دست امده نشان داد که با وجود اینکه شاخص k-Factor حقیقتی انکار نشدنی است، اما در مورد اکثر اپلیکیشن‌های موجود در بازار صدق نمی‌کند، بدین معنی که فقط 30 درصد از اپلیکیشن‌ها دارای ‌k-Factor بودند و میزان آن به طور متوسط 1.45 بود. معنای این حقیقت این است که به طور متوسط از هر 100 نصب پولی ، 45 نصب اُرگانیک نصیب  این دسته از اپلیکیشن‌ها شده است. همانطور که گفته شد این عدد متوسط است و اپلیکیشن‌هایی هم وجود داشته‌اند که به ازای هر 100 نصب با استفاده از تبلیغات، صدها و گاهی هزاران نصب ارگانیک دریافت کرده‌اند.

در این تحقیقات مشخص شده است که 22.5 درصد اپ‌های بازی تحت تاثیر k-Factor هستند، در حالی که 33.6 درصد اپ‌های دیگر مثل فروشگاه‌ها تحت تاثیر آن هستند.همچنین طبق این تحقیقات تفاوت چندانی بین اپلیکیشن‌های IOS و اندروید وجود ندارد. درآخر مشخص شد که طول عمر اپلیکیشن هیچ ربطی به شاخص k-Factor ندارد.

چرا اندازه گیری شاخص k-Factor مهم است؟

می‌توان چنین ادعا کرد که k-factor به مثابه سود بانکی است که در قبال سرمایه‌گزاری خود دریافت می‌کنید. در این صورت تمام تلاش خود را خواهید کرد که با ارتقاء نرم افزار یا بازی خود نسبت تعداد کاربران اُرگانیک به غیر اُرگانیک را افزایش دهید. همچنین با اندازه‌گیری این شاخص در مناطق جغرافیایی مختلف می‌توانید کمپین‌های بازاریابی خود را هدفمند کرده و سرمایه‌گذاری خود را در مناطق با k-Factor بالا افزایش دهید.

هرچقدر کمپین‌های تبلیغاتی شما درست تر اجرا شود ، شانس ارتقاء رتبه‌ی شما در اپ استورها بیشتر خواهد بودهرچقدر کمپین‌های تبلیغاتی شما درست تر اجرا شود ، شانس ارتقاء رتبه‌ی شما در اپ استورها بیشتر خواهد بود
هرچقدر کمپین‌های تبلیغاتی درست تر اجرا شود، ارتقاء رتبه‌ی در اپ استورها بیشتر می شود

هرچقدر کمپین‌های تبلیغاتی شما درست تر اجرا شود ، شانس ارتقاء رتبه‌ی شما در اپ استورها بیشتر خواهد بود و این به خودی خود به معنای کسب کاربران بیشتر به صورت اُرگانیک است. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که هرچه رتبه‌ی شما در گوگل پلی یا اپ استور بالاتر باشد، اخبار اپلیکیشن شما بیشتر به صورت تبلیغات دهان به دهان منتشر خواهد شد و این به خودی خود عامل افزایش شاخص k-Factor و بهره‌ی بیشتر شما از سرمایه‌گزاریتان خواهد شد.

اگر در مورد K-Factor اپلیکیشن خود بیشتر بدانید، خواهید توانست قابلیت به اشتراک‌گذاری آن را اندازه‌گیری کرده و به دلایلی که باعث می‌شود کاربران اپ شما را راحت تر با دیگران به اشتراک بگذارند پی ببرید.

چطورشاخص k-Factor را برای اپلیکیشن خود ارتقاء دهیم ؟

  • به اشتراک گذاری اپلیکیشن خود را ساده کنید:

از جمله‌ی این اقدامات میتوان ساده‌سازی امکان ” دعوت دوستان به بازی ” یا ” به اشتراک‌گذاری امتیاز” با دیگران اشاره کرد. دعوت یک دوست به اپلیکیشن نباید سخت باشد.

  • به دعوت‌کنندگان به اپلیکیشن انگیزهِ این کار را بدهید.

با ارائه‌ی تخفیف به کاربران فعلی خود و یا دادن سکه‌ی بازی به بازی کنندگان آنها را دعوت به دعوت دوستانشان به اپلیکیشن خود کنید. اگر این کار با ارسال یک کد مخصوص صورت بگیرد متوجه خواهید شد که کدام کاربر بیشترین افراد را دعوت کرده است.

  • به دعوت شدگان به اپلیکیشن انگیزه‌ی ثبت نام در سرویس خود را بدهید.

در صورتی که برای دعوت شونده هم امتیازی قائل شوید احتمال زیادی وجود دارد که کاربران فعلی شما دیگر افراد را به اپلیکیشن شما دعوت کنند. زمانی که پاداش را تعیین می‌کنید به یاد داشته باشید که این پاداش هنگامی که در حال تصمیم برای دانلود اپ هستند قابل اعتناء باشد. به طور مثال اگر جایزه‌ی انها سه سکه از یک بازی باشد که هنوز تجربه‌ی بازی با ان را ندارند به احتمال زیاد جذب بازی شما نخواهند شد. هر کسی معنی 20 هزارتومان تخفیف برای اولین خرید را خواهد فهمید. همچنین به کاربران جدید اطلاع بدهید که با عضویت در اپلیکیشن به دوستشان نیز جایزه خواهند داد.

  • روی محصول خود کار کنید.

حالا که با مفهوم K-Factor  آشنا شدید، می‌توانید با اطلاعاتی که به دست می‌آورید آن را ارتقاء دهید. زمانی که متوجه بشوید چه دسته از کاربران باعث رشد شاخص k-Factor خواهند شد، کمپین تبلیغاتی خود را به نحوی تنظیم خواهید کرد که این نوع از افراد را هدف بگیرد. به طور مثال ممکن است متوجه شوید که کاربران خانم ساکن اصفهان دارای k-Factor 1.8 و کاربران خانم ساکن شیراز دارای K-Factor 1.2 هستند. در نتیجه بهتر است تبلیغات خود را در محدوده جغرافیایی اصفهان جدی‌تر بگیرید. به یاد داشته باشید که K-Factor  مثل همان سود بانکی شماست، پس باید همیشه ان را اندازه گرفته و ارتقاء دهید.

جمع بندی

در این مقاله به مفهوم شاخص k-Factor و روش های ارتقا آن پرداختیم، از نظر شما چه راهکارهای دیگری برای افزایش تعداد نصب‌های ارگانیک ناشی از نصب‌های غیرارگانیک وجود دارد؟ دیدگاه های خود را زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

190
2020-10-29 02:28:24
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

23210
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

9199
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

8243
27 آذر 1398