مدل بازاریابی SOSTAC چیست؟ معرفی 6 مرحله مدل ساستک

سئو

..مدل بازاریابی SOSTAC چیست؟ معرفی 6 مرحله مدل ساستک..
سئو

مدل بازاریابی SOSTAC چیست؟ معرفی 6 مرحله مدل ساستک

مدل برنامه ریزی بازاریابی SOSTAC چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

اگر مدل SOSTAC مربوط به PR Smith را نمی شناسید، شناخت آن در صورتی که با فعالیت های برنامه ریزی استراتژی ها یا کمپین های بازاریابی درگیر هستید بسیار مهم است. SOSTAC در نظرسنجی CIM در مورد محبوب ترین مدل های بازاریابی رتبه سوم را کسب کرد چرا که به خاطر سپردن آن آسان بوده و ساختارسازی برنامه ها برای فعالیت های برنامه ریزی مختلف راحت است. فرقی نمی کند که در حال ایجاد یک استراتژی کلی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی هستید یا می خواهید تاکتیک های جداگانه مانند سئو یا ایمیل مارکتینگ را بهبود بخشید، SOSTAC همیشه می تواند بهترین دوست شما باشد.

همان طور که گفته شد SOSTAC یکی از محبوب ترین مدل های بازاریابی با توجه به سادگی ساختارسازی کمپین ها در آن است. در واقع، شما حتی متوجه نخواهید شد که چقدر درگیر برنامه ریزی بازاریابی کمپین های خود هستید تا زمانی که با این شیوه کار کنید.

در سطح بوم دیجیتال مارکتینگ، برندهای خیلی زیادی بوده اند که می خواستند بدون این که بدانند چرا، در همه کانال ها حضور داشته باشند. این موضوع نه تنها منجر به نتایج بد می شود بلکه باعث ایجاد موقعیت های مرگبار و حتی بحران در شرکت می شوند. هر فعالیت بازاریابی به برنامه ریزی قبلی نیاز دارد چرا که همان برنامه است که به فعالیت های آینده کمک می کند تا به اهداف خود برسند و منجر به رشد دیجیتال بیزینس شوند.

مدل SOSTAC چیست؟

متد SOSTAC یک مدل برنامه ریزی است که در دهه 90 میلادی توسط سازمان بازاریابی PR Smith توسعه یافت. نام این شیوه مخففی از موارد زیر است:

  • موقعیت (Situation): بیزینس شما در حال حاضر در چه مکانی قرار دارد؟
  • اهداف (Objectives): بیزینس شما به کجا می خواهد برود؟ دوست دارید به چه اهدافی دست پیدا کنید؟
  • استراتژی (Strategy): چطور می خواهید به جایگاه مورد نظر خود برسید؟
  • تاکتیک ها (Tactics): با استفاده با چه ابزاری می خواهید به دقیقا به هدف برسید؟
  • عمل (Action): چه فعالیت هایی انجام خواهید داد تا به اهداف برسید؟
  • کنترل (Control): ارزیابی نتایج
مدل بازاریابی Sostac
مدل بازاریابی Sostac

1 – مدل بازاریابی Sostac: تحلیل موقعیت

اولین مرحله از پیاده سازی شیوه SOSTAC تحلیل موقعیت است. بدین صورت که موقعیت باید بتواند توصیفی کلی از سازمان شما داشته باشد؛ در چه جایگاهی هستید، چه کاری انجام می دهید و چطور به صورت آنلاین با تمامی بازیگرانی که با بیزینس شما در ارتباط هستند تعامل برقرار می کنید. برای زنده کردن این بخش سعی کنید از متدهای پایین استفاده نمایید:

  • مشتریان دیجیتال خود را شناسایی و تعریف کنید: این که چطور با برند شما تعامل برقرار می کنند و ….
  • تحلیل SWOT: نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی بیزینس شما
  • انجام تحلیل رقابتی: رقبای خود را شناسایی کنید، نحوه کار کردن آن ها را مشاهده کنید، استراتژی هایی که در طول کانال های دیجیتال خود پیاده سازی می کنند را ببینید و …. مهم تر از همه اما، به نقاط تمایز اصلی آن ها دقت کنید.
  • چشم انداز کانال های دیجیتال: تمامی کانال های دیجیتالی که تا به امروز از آن ها استفاده کرده اید را لیست کرده و میزان موفقیت هر کدام برای برند خود را ارزیابی کنید. آیا کانالی که به طور خاص فوق العاده عمل کرده باشد وجود دارد؟

سپس می توانید به صورت عمیق تر موارد زیر بپردازید:

تحلیل مشتریان دیجیتال کنونی

تحلیلی برای تعیین این که چه کسانی بخشی از مخاطبان دیجیتال شما هستند و باید به عنوان بخشی جداگانه تعریف شوند. در واقع، این اطلاعات برای اطمینان حاصل کردن از این که شما تصویر واضحی از مشتریان کنونی و احتمالی که می خواهید به دست آورید دارید حیاتی می باشند.

  • پرسونای خریدار خود را تعریف کنید

ایجاد پرسونای خریدار به شما کمک می کند که متوجه شوید چه مدل مشتریانی دارید، می خواهید چه چیزی را کسب کنید و انگیزه های آن ها چیست. بدین صورت شما به پروفایل موکلان خود روح می بخشید. برای ایجاد یک سری شخصیت، بیشتر این کار را می توان با استخراج داده های کنونی از سیستم CRM شما تکمیل کرد.

با این کار شما مزایای زیر را به دست می آورید:

  1. شما درک بهتری از این که مشتریانتان چه کسانی هستند و نیازهای واقعی آن ها چیست پیدا می کنید. از همه مهم تر، نیازهایی را شناسایی می کنید که می توانید با محصولات و خدمات خود آن ها را رفع کنید.
  2. این شیوه برای متمرکز کردن یک استراتژی روی مشتریان بخصوص بسیار عالیست.
  3. این شیوه به شما اجازه ایجاد استراتژی ها و پیام های شخصی سازی شده را می دهد.
  4. کمپین های شما تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. هر چقدر بیشتر کاربران خود را بشناسید و استراتژی شما متمرکز تر باشد، منطق می گوید که نتایج شما بهبود خواهند یافت.
  • تحلیل SWOT

یک مرحله بنیادی دیگر در شیوه SOSTAC ایجاد یک تحلیل SWOT از سازمان شماست که در آن به جای تمرکز تنها بر روی دپارتمان بازاریابی، تمامی دپارتمان های داخلی سازمان در نظر گرفته می شود.

در واقعیت، هر استراتژی بازاریابی می تواند با توجه به برنامه ریزی قبلی خود مقداری موفقیت کسب کند. هر چقدر بیشتر در مورد محیط بیزینس خود بدانید، بهتر می توانید بر روی رسیدن به اهداف خود متمرکز شوید. به عنوان مثال، آیا می دانید چه کاری را بهتر از رقبای خود انجام می دهید؟ یا می دانید که در کدام بخش ها می توانید بهتر شوید؟ رقبای شما چه چیزی دارند که برند شما ندارد؟ بازار چه فرصت های رشدی را در اختیار شما قرار می دهد؟ در نتیجه این سوالات، می توانیم به اهمیت این 4 بخش مهم پی ببریم:

  • نقاط قوت
  • نقاط ضعف
  • فرصت ها
  • تهدیدها

با توجه به بازاری که در آن فعالیت می کنید، باید منعکس کننده نیازهای کنونی باشید و ببینید که چطور بیزینس شما در این Niche به خصوص توسعه پیدا می کند.

2 – مدل بازاریابی Sostac: اهداف

مرحله دوم متد SOSTAC باید روی هدف اصلی استراتژی شما تمرکز کند، اما شاید تعیین اهداف همچنان سوژه ای باشد که برای شما مشکل آفرین است. پیشنهاد ما این است که شما باید روی اهداف SMART تمرکز کنید. آن ها به شما در تعریف هدفی که می خواهید بدست آورید کمک می کنند تا متوجه شوید آیا تلاش های شما نتیجه داده اند یا خیر. آیا می دانید هر کدام از حروف SMART مخفف چه چیزی هستند؟

  1. مشخص (Specific): هدف باید کاملاً تعیین شده باشد. به عنوان مثال، “من می خواهم غذای سالم بخورم” یک هدف مشخص نیست، اما “من می خواهم به مدت یک هفته هر روز 60 کالری مصرف کنم” هدف مشخصی است. همین موضوع برای بازاریابی نیز صدق می کند. “من می خواهم نرخ تبدیل را افزایش دهم یا بازدیدها را دو برابر کنم” مشخص نیست. شما باید به صورت دقیق پاسخ سوالات چه چیزی، کجا، چه زمانی، چطور و چرا را بدهید.
  2. قابل ارزیابی (Measurable): آیا می توانید مزایا را مشخص کنید؟ اهداف شما باید قابل ارزیابی باشند.
  3. قابل دستیابی (Attainable): سعی کنید مطمئن شوید هدفی که مشخص می کنید در دسترس شما باشد و هدف رویاهای شما نباشد.
  4. واقع گرایانه (Realistic): از محدودیت های خود چشم پوشی نکنید. ممکن است که بعضی از اهداف نیازمند سرمایه گذاری باشند که نمی توانید آن را سرهم کنید. بنابراین، مشخص کنید که می خواهید با چه چیزی به اهداف مورد نظر خود برسید.
  5. زمان دار (Time Bound): به نظر شما رسیدن به هدف مورد نظر چقدر طول می کشد؟ ایجاد بازه زمانی معین برای هدف بسیار مهم است.

اهداف SMARTـی وجود دارند که می توانید آن ها را ایجاد کنید، به عنوان مثال:

  • هدف 1. تعهد: 50 درصد از مشتریان کنونی شما تا پایان ماه بعد به اکانت آنلاین شما خدمات رسانی کنند.
  • هدف 2. فراگیری: افزایش دیده شدن برند از امسال تا سال آینده که توسط گوگل آنالیتیکس مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • هدف 3. تعهد: افزایش تعداد ارسال ایمیل. افزایش از یک ایمیل در هر فصل به یک ایمیل در هفته از امسال تا سال آینده.

3 – مدل بازاریابی Sostac: استراتژی

استراتژی درباره مسیری که برای دنبال کردن تا رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی می کنید است. به زبان دیگر، زمانی که هدف خود را مشخص کرده و متوجه شدید که چطور می توانید به آن برسید، ایجاد استراتژی شامل کشیدن یک نقشه مسیر که راهی که دنبال می کنید را نشان می دهد می باشد.

به عنوان مثال، استراتژی که نتایج قدرتمندی را در پی دارد می تواند Inbound Marketing باشد، که سعی می کند مشتریان احتمالی را از طریق محتوای با کیفیت برای یادگیری و وفاداری جذب کند.

4 – مدل بازاریابی Sostac: تاکتیک ها

تاکتیک ها ابزار بخصوص میکس دیجیتالی که شما از آن ها برای رسیدن به اهداف برنامه بازاریابی خود استفاده می کنید را پوشش می دهند. بخش استراتژی نیز باید مشخص کند که شما می خواهید با برنامه خود به کدام طبقه بندی های بازار دسترسی پیدا کنید.

چه تاکتیک هایی را باید دنبال کنیم؟

  • سئو: سئو به بیزینس توانایی رقابت با رقبا را می دهد.
  • کمپین های کلیکی: مانند سئو، تحقیق و انتخاب کیووردها، در کنار دیگران، به شما ایده های مشخصی درباره تنظیم بودجه می دهد.
  • بازاریابی افیلیت: در Affiliate Marketing، در طرف مقابل، یکی از پارتنرهای بیزینس برای پروموت کردن آن برند با آن ها همکاری می کند. (بلاگرها، ناشران، کمپانی ها، سازمان ها و …)
  • بازاریابی ایمیل: شما باید استراتژی ایمیلی را پیاده سازی کنید تا مطمئن شوید که مشتریان کنونی شما به صورت مستمر خبرنامه های ایمیلی را دریافت می کنند. تاکتیک ها می توانند شامل انواع کمپین ها برای نگه داشتن نرخ خوب کلیک، باز شدن ایمیل و تبدیل شوند.

5 – مدل بازاریابی Sostac: عمل

پنجمین قدم روح بخشیدن به برنامه خود عمل کردن است. در این قسمت، شما کمپین و تمام کارهای سخت کوشانه خود را آغاز می کنید و پاسخ دادن به 5W در این قسمت بسیار اهمیت دارد.

از شیوه 5W در حرفه هایی استفاده می شود که تایید این که یک مستند کامل شده و برای گروه مناسبی از مخاطبان نوشته شده است، ضروری است. در واقع، 5W متشکل از 5 سوال زیر است:

  • چه کسی؟ (Who?)
  • چه چیزی؟ (What?)
  • کجا؟ (Where?)
  • چه زمانی؟ (When)
  • چطور؟ (How)

پاسخ دادن به صورت مناسب به 5W بسیار حیاتی است. این کار موفقیت کمپین را تضمین می کند، بدون توجه به کانالی که در آن راه اندازی شده است و به همین دلیل، به عنوان نتیجه برنامه ریزی آگاهانه و هوشمندانه و اجرای دقیق به نمایش در می آید. در نظر داشته باشید که موفقیت شما به این موضوع بستگی دارد.

6 – مدل Sostac: کنترل

این فاز روی تحلیل و شاخص های کلیدی عملکرد KPI متمرکز است. نشانگرها معمولاً بر اساس مدل کمپینی که می خواهید راه اندازی کنید انتخاب می شوند. مخصوصاً این که هر دو آن ها برای این که به نتایج منطقی برسند، باید SMART باشند.

یک رابطه خوب میان یک هدف و نشانگر عملکرد (یا همان شاخص کلیدی عملکرد) تمام چیزی است که برای نتیجه گرفتن نیاز دارید. اگرچه که اگر می خواهید موفقیت آمیز باشند، به استراتژی بازاریابی که در لحظه در حال راه اندازی و کار کردن روی آن هستید بستگی دارد. این رابطه مسئول نشان دادن این که چطور به اهداف خود رسیده اید، چه مواردی شکست خورده اند، چه چیزهایی باید تغییر کنند و … می باشد.

نحوه استفاده از مدل ساستک SOSTAC

همان طور که گفته شد ساستک محبوبیت خود را به دلیل سادگی، به خاطر سپاری راحت و توانایی پوشش تمام مشکلات مهمی که در زمینه برنامه بازاریابی یا برنامه بیزینسی نیاز دارید، به دست آورده است. در این بخش چند نکته در مورد نحوه استفاده از سوستاک بر اساس تجربه ما در پیاده سازی آن بر روی بیزینس های مختلف به شما ارائه می کنیم.

1 – از روش ساستک SOSTAC برای بررسی پروسه خود استفاده کنید

قبل از این که ببینید چطور می خواهید SOSTAC را بر روی هر مرحله ایجاد برنامه بازاریابی اعمال کنید، اولین نکته پیشنهادی ما این است که از آن برای بررسی پروسه برنامه ریزی و مدیریت بازاریابی خود استفاده کنید.

از خود در مورد فعالیت هایی که خودتان شخصاً و همچنین سازمانتان در آن ها خوب هستید بپرسید. شاید زمان بسیار زیاد یا بسیار کمی را برای بررسی موقعیت صرف می کنید. شاید در زمینه تعیین اهداف SMART یا توسعه استراتژی هایی برای حمایت از آن ها یا مرحله کنترل ارزیابی میزان تاثیر استراتژی های خود و تاکتیک هایی که از آن ها برای تنظیم آن استفاده می کنید خوب نیستید.

2 – تعادل را در طول ساستک ایجاد کنید

معمولاً زمان بیش از حد زیادی بر روی تحلیل درون یک برنامه صرف می شود و در نتیجه زمان مناسبی به تنظیم استراتژی ها اختصاص نمی یابد. بنابراین به عنوان یک قانون کلی، به این صورت می توانید تعادل را در محتوا ایجاد کنید:

S (20%) O (5%) S (45%) T (30%) = 100%

3 – موقعیت خود را در یک فرم SWOT ماتریس TOW جمع بندی کنید

برای تمرکز روی تحلیل موقعیت خود پیشنهاد می کنیم که از فرم TOW تحلیل SWOT استفاده کنید. این موضوع در یکپارچه سازی SWOT با استراتژی به شما کمک می کند.

4 – اهداف خود را SMART کرده و آن ها را به آنالیتیکس یا کنترل کننده پروسه خود لینک کنید

از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ بسیار قابل اندازه گیری است، دقیق بودن اهداف شما در حد ممکن با پیاده سازی یک مدل قیف تبدیل منطقی است. شما همچنین باید اهداف دقیقی را در گوگل آنالیتیکس تعیین کنید اما فکر کردن به محدوده کاملی از اهداف مشخص شده توسط 5S ها نیز ارزش دارد.

5 – المان های مختلف SWOT خود را تلفیق کنید

معمولاً جریان خوبی در زمینه ارتباط بخش های مختلف یک برنامه وجود ندارد. برای کمک به این اتفاق پیشنهاد می کنیم که کل برنامه SOSTAC خود را درون یک جدول که استراتژی ها، موقعیت، اهداف و تاکتیک ها را تلفیق می کند، جمع بندی کنید.

لینک ها: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/sostac-model/

What is the SOSTAC methodology?

جمع بندی

در میان مدل‌های بیشماری که برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، مدل بازاریابی sostac از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله سعی کردیم چکیده ای از این مدل را بیان کنیم. لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.

23
2021-05-06 08:55:23
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

22556
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

8150
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

6931
27 آذر 1398