مراحل انجام برندسازی چیست؟

سئو

..مراحل انجام برندسازی چیست؟..
سئو

مراحل انجام برندسازی چیست؟

مراحل انجام برندسازی چیست؟ چگونه به یک برند معتبر تبدیل شویم؟ در این مقاله از سئو روز به شما آموزش میدم که چگونه و چطور در ۷ مرحله برند سازی کنیم✌

ساخت برند از پایه به طور برجسته، کار آسانی نیست.

اما یک برند چگونه باید باشد؟

چه احساسی باید در مردم به وجود بیاورد؟

آیا برندتان با مخاطبین هدفمند ارتباط برقرار می کند؟

این ها پرسش هایی است که به ناچار باید زمانی که به نحوه اتصال محصولات تان به مشتری فکر می کنید، در نظر داشته باشید.

تعریف دقیق “برند” چیست؟

برند فقط یک نام مشخص که شما را در بازار شلوغ محصولات متمایز می کند، نیست.

” نام تجاری شما، نحوه ارتباط برقرار کردن مردم با کسب و کار تان و برداشت هایی که آنها از آن نام دارند، است”

اگر دقیق تر نگاه کنید می بینید که هر یک از ما نیز یک برند شخصی داریم؛ یک نام، چهره، سبک حرف زدن و…که این ویژگی ها برداشت های متفاوتی از افراد مختلف بوجود می آورد.

کسب و کارها نیز به همین شیوه، نام، محصول، رنگ ، فونت یا اعتبار معینی دارند که بر درک افراد از آنها تاثیرگذار اند.

برندسازی بدون ثبات کسب و کارتان و حفظ آن امکان پذیر نیست. با این حال برای شروع باید از شکل ظاهری و احساسی که می خواهید در بین مخاطبانتان ایجاد کنید، شروع می شود.

تعریف دقیق “برند” را در مطلب برندینگ چیست؟ در سئو روز به طور مفصل توضیح دادم که میتوانید با خواندن آن به درک و مفهوم دقیق تری از برند داشته باشید .

چگونه برندسازی کنیم؟

به طور کلی، برندسازی را می توان در هفت مرحله خلاصه کرد

۱- درمورد مخاطبان و رقبایتان تحقیق کنید

۲- هدف و ویزگی های خاص کسب و کارتان را مشخص کنید

۳- نام تجاری خود را انتخاب کنید

۴- یک شعار تجاری برای خودتان داشته باشید

۵- ظاهر برندتان را طراحی کنید.

۶- لوگوی شرکت تان را طراحی کنید

۷- برند خود را در تمام کسب و کارتان اعمال کنید

این موارد را می توانید در زمان تثبیت نام تجاری تان پیاده سازی کنید اما بهتر است از همان ابتدا یعنی زمانی که قصد شکل دادن به هویت تجاری تان را دارید، به کار ببرید.

بسیار خب بیاید هر یک از این مراحل را با هم بررسی کنیم

مرحله اول: درمورد مخاطبان و رقبایتان تحقیق کنید

اولین قدم برای برندسازی شناخت بازار، مشتریان بالقوه و رقبایتان است. برای شناخت این موارد راه های زیادی وجود دارد:

۱-می توانید محصول یا خدمات خود را در اینترنت سرچ کنید و رقبای مستقیم یا غیرمستقیم تان را شناسایی کنید.

۲-زیرمجموعه هایی که مربوط به مشتریان تان است را بررسی کنید و بفهمید چه توصیه هایی برای محصولشان دارند.

۳-با افرادی که بخشی از بازار هدفتان را تشکیل می دهند، صحبت کنید و از انها بپرسید بیشتر از چه برندهایی خریداری می کنند.

۴- سوشال مدیاها یا صفحات مجازی که مشتریان هدف تان آنها را فالو کرده اند، بررسی کنید.

۵-یک خرید اینترنتی یا حضوری انجام دهید. نحوه جستجوی محصول و خرید کردن مشتریان را بررسی کنید

همانطور که در حال تحقیق و بررسی هستید، موارد زیر را یادداشت برداری کنید:

  • مشتریانی که به راحتی می توانید محصول تان را به آنها بفروشید، چه کسانی اند؟
  • رقبای معتبر و شناخته شده شما چه کسانی هستند؟
  • مشتریان شما به چه سبکی صحبت می کنند؟
  • درباره چه چیزهایی صحبت می کنند؟
  • علایق شان چیست؟

چک کردن این موارد به شما کمک می کند تا بفهمید باید بر روی چه چیزهایی تمرکز کنید و چگونه از رقبای تان جلو بزنید.

مرحله دوم: هدف و ویزگی های خاص کسب و کارتان را مشخص کنید

اگر در ابتدای کار هستید، نام تجاری تان نمی تواند برای همه یک معنی را داشته باشد.

بهتر است مشخص کنید که می خواهید روی چه چیزی تمرکز کنید و سایر بخش های برند تان را بر اساس این هدف پایه ریزی کنید.

برای پیدا کردن هدف و ویژگی خاص کسب و کارتان می توانید این سوالات را از خودتان بپرسید:

بیانیه شما چیست؟

بیانیه شما همان ادعایی است که شما در بازار دارید. این بیانیه لزوما همان چیزی که داخل وب سایت یا کارت ویزیت تان درج شده است، نیست.

بلکه این بیانیه فقط به شما کمک می کند تا به سوالات درباره برندتان پاسخ درست بدهید و برچسب تجاری تان را بسازید.

بیانیه منحصر به فرد شما همان ارزشی است که می خواهید در بازار به وجود بیاورید و با آن رقابت کنید. پس آن را پیدا کنید و بخشی از پیام تجاری تان قرار دهید.

 چه کلماتی را با نام تجاری تان باید مرتبط کنید؟

یکی از روشهای بررسی در فرایند برندسازی این است که برندتان را مانند یک شخص تصور کنید.

این شخص چطور آدمی خواهد بود؟

مشتریان شما جذب چه تیپ شخصیتی می شوند؟

پاسخ به این سوالات می تواند صدا یا لحن تان را در شبکه های اجتماعی، چه به صورت بصری و چه نوشتاری، مشخص کند.

برند شما با چه استعاره هایی توصیف می شود؟

شخصیت پردازی درباره نام تجاری تان یا همان به کار بردن استعاره می تواند کمک کند تا ویژگی های فردی که به دنبالش هستید را پیدا کنید.

این استعاره می تواند یک حیوان، یک فرد مشهور، یک تیم ورزشی، یک وسیله نقلیه یا هرچیزی باشد، به شرطی که که آن شور و نشاطی که می خواهید برندتان ایجاد کند را داشته باشد و در ذهن شما معروفیت برجسته ای را به وجود بیاورد.

اگر قرار باشه برندتان را به یک حیوان تشبیه کنید، چه حیوانی را انتخاب می کردید و چرا؟

مرحله سوم: نام تجاری خود را انتخاب کنید

چه چیزهایی در یک نام تجاری هست؟ بسته به نوع کسب و کارتان، می توانید نام تجاری تان را مهم یا کم اهمیت جلوه دهید.

همانطور که قبلا گفتیم، برند چیزی بیشتر از یک اسم است. شخصیت، عملکرد و اعتبار برندتان، در حقیقت، همان چیزی است که به این نام در بازار معنا می دهد.

اگر کسب و کار کوچکی دارید، نام شرکت تان احتمالا یکی از اولین تعهدات بزرگی است که باید داشته باشید.

اگر قبول کنید که در مسیر این تعهد قدم بردارید، مسلما این تعهد برلوگو، دامنه، بازاریابی تان تاثیر می گذارد.

همه ما به دنبال نام تجاری هستیم که به راحتی کپی برداری نشود یا در بازار با نام های مشابه اشتباه گرفته نشود.

در ادامه چند روش برای ایده گرفتن در انتخاب نام تجاری به شما پیشنهاد می کنیم:

  • مثل برند”پپسی” یک کلمه بسازید
  • از یک کلمه نامربوط استفاده کنید. مثل کلمه “apple” برای شرکت کامپیوتری
  • از استعاره استفاده کنید. مانند Buffer
  • شغل تان را همانطور که هست، توصیف کنید مانند برند”the shoe company” . البته امکان تقلید در این روش زیاد است.
  • با اضافه کردن یا کم کردن یک حرف از یک کلمه، واژه جدیدی خلق کنید. مانند برند Activia
  • از تکنیک مختصر نویسی استفاده کنید. به عنوان مثال ناجا( نیروی انتظامی جمهوری اسلامی )
  • دو کلمه را با هم ترکیب کنید. مانند برند”Pinterest” که از ترکیب دو کلمه pin به معنی سنجاق کردن و interest به معنی علاقه ساخته شده است.

 

از آنجایی که نام تجاری روی انتخاب دامنه وب سایت تان تاثیر می گذارد، حتما قبل از تصمیم گیری درباره نام دامنه، مطمئن شوید که این دامنه وجود دارد و کسی قبلا آن را خریداری نکرده باشد.

مطلب نداشتن طرح تجاری، علت شکست سایت های ایرانی را بخوانید.

مرحله چهارم: یک شعار تجاری برای خودتان داشته باشید

یک شعار جذاب، یک دارایی ارزشمند است. یک عبارت مختصر که می توانید از آن به عنوان برچسب در بیوگرافی وب سایت، کارت ویزیت، صفحات اجتماعی و یا هر جای دیگری استفاده کنید.

به یاد داشته باشید زمانی که زوایای جدید از بازاریابی رو پیدا می کنید، می توانید شعارتان را تغییر بدید. شرکت پپسی در چند دهه گذشته بیشتر از ۳۰ شعار تبلیغاتی داشته.

یک شعار خوب باید کوتاه،جذاب و تاثیرگذار باشد. در ادامه چند نمونه از معروف ترین شعارهای تبلیغاتی جهان را با هم بررسی می کنیم:

نایک: فقط انجامش بده (Just Do it)

اپل: متفاوت فکر کن (Think Different)

بی ام و: طراحی‌شده برای لذت رانندگی (Designed for Driving Pleasure)

مک‌دونالد: من عاشقشم (I’m Lovin’ It)

آئودی: پیشرفت از طریق تکنولوژی (Advancement Through Technology)

سئو روز: سئو را با سئو روز آغاز کنید 😊❤

مرحله پنجم: ظاهر برندتان را طراحی کنید( رنگ و فونت)

بعد از انتخاب نام، باید درمورد ظاهر برندتان یعنی انتخاب رنگ و فونت تصمیم گیری کنید. این موضوع در زمان طراحی سایت تان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای برندتان یک رنگ انتخاب کنید

رنگها فقط ظاهر برندتان را تعریف نمی کنند؛ آنها احساسی را که می خواهید به وجود بیاورید را نیز منتقل می کنند و کمک می کنند تا بین تمام کارهایی که می خواهید انجام شود، نوعی هماهنگی و سازگاری بوجود بیاید.

بدون شک شما دوست دارید رنگ هایی انتخاب کنید که برندتان را از رقبا متمایز کند و مانع از سردرگمی مشتری شود.

روانشناسی رنگ ها به شما کمک می کند تا رنگ برند خود را آگاهانه تر انتخاب کنید.

به طور مثال رنگ قرمز نشاند دهنده ی قدرت و انرژی بالا است انتخاب این رنگ کمی جسورانه است و مناسب برندهای ورزشی، مواد غذایی و مد و لباس است.

و یا رنگ زرد نشان دهنده ی طراوت زیبایی و نشاط است از این رنگ در کسب و کارهایی استفاده می شود که نیاز به تحریک فرایندهای ذهنی باشد رنگ مناسبی برای امور آموزشی است.

فونت مخصوص برای برند خودتان را داشته باشید

در انتخاب فونت بهتر است ابتدا فونت های مختلف را بررسی کنید و ببینید چه فونت هایی را می خواهید برای وب سایت تان استفاده کنید.

برای اینکه بازدیدکنندگان سایت سردرگرم نشوند، بهتر است حداکثر دو فونت انتخاب کنید: یکی برای عنوان و دیگری برای متن اصلی

نرم افزارهای مختلفی برای انتخاب فونت مناسب وب سایت وجود دارند که می توانید از آنها کمک بگیرید.

مرحله شش: لوگوی شرکت تان را طراحی کنید

طراحی لوگوی شرکت، احتمالا یکی از اولین چیزهایی است که در زمان برند سازی ذهن شما را به خود درگیر می کند.

البته دلیل خوبی برای این امر وجود دارد. به هرحال لوگو چهره ی شرکت شما است و بطور بالقوه ای می تواند در هرجایی که نام شرکت تان هست، وجود داشته باشد.

به طور ایده آل، لوگوی شرکت باید خاص و منحصربفرد، قابل شناسایی و مقیاس پذیر باشد تا بتوان از آن در ابعاد مختلف استفاده کرد.(چیزی که غالبا کمتر به ان توجه می شود😩)

تمام جاهایی که می خواهید از آرم برندتان استفاده کنید، درنظر بگیرید؛ از وب سایت تان گرفته تا عکس پروفایل صفحات فیس بوک.

به عنوان مثال اگر یک لوگو متنی داشته باشید و بخواهید از آن به عنوان آواتار اینستاگرام تان استفاده کنید، خواندن آن تقریبا غیرممکن است.

بنابراین برای سهولت کار بهتر است یک نسخه مربع شکل از لوگو تان را به همراه یک نماد طراحی کنید تا حتی در ابعاد کوچک نیز قابل شناسایی باشد.

در مثال زیر لوگوی برند Walmart به همراه نماد خورشید است که می تواند در برخی جاها به طور جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد.

به طور کلی لوگو ها به هفت دسته تقسیم می شوند که هر نوع مزایای منحصر به فرد خود را داشته و حسی خاص را به مخاطب منتقل می کنند.

البته در حالت کلی، همه لوگو ها از تصاویر و حروف تشکیل می شوند.

۱-لوگو انتزاعی مانند لوگوی گوگل کروم

لوگوی انتزاعی یا ذهنی حاوی یک پیام است.اما درحقیقت، یک شکل هندسی انتزاعی است که به راحتی نمی توانید آن را در دنیای واقعی ببینید.

مزیت این آرم این است که هیچ معنای ذاتی ندارد و شما می توانید خودتان آن را خلق کنید و در ذهن مشتری زنده کنید.

۲-لوگو اقتباسی مانند لوگوی Wendy’s

لوگوهای اقتباسی شامل یک شخصیت مصور هستند که اغلب رنگارنگ، گاهی کارتونی و همیشه سرگرم کننده هستند.

اما در حال حاضر، این سبک آرم قدیمی شده و فقط در زمینه های خاصی (به طور مثال در یک رویداد ورزشی گسترده) به کار می روند.

۳-لوگو داستانی مانند لوگو استارباکس

لوگوهای داستانی اغلب دایره ای شکل هستند که در ان متن با یک نماد ترکب شده است تا ظاهری جسورانه و سلطنتی داشته باشد.

اگر در طراحی لوگوهای داستانی، از یک طرح بسیار پیچیده استفاده کنید، ممکن است در ابعاد کوچک تاثیر خود را از دست بدهد.

۴-لوگو شکل حروف مانند لوگو IBM

 

این نوع لوگوها حروف اول نام کامل تجاری شرکت هستند که به یک آرم تبدیل شده اند. اگر نام تجاری تان از ۳ یا چند کلمه تشکیل شده است، لوگو شکل حرف می تواند یکی از گزینه های روی میزتان باشد.

مخصوصا اگر در طراحی آن ، ابتکار به خرج دهید.

۵-لوگو تصویری مانند لوگو توییتر

لوگو تصویری نوعی استعاره بصیری است که برخلاف آرم انتزاعی، مطلبی راجع به محصول نشان می دهد. به عنون مثال “پرنده” شرکت توییتر نشان از ” توییت” های مکرر کوتاه در سیستم عامل است.

در صورتی که قصد دارید از این نوع لوگو برای نشان تجاری کسب و کار خود استفاده کنید ، پیشنهاد می کنیم برای مدتی از نام شرکت خود در کنار لوگو تصویری خود استفاده کنید تا به راحتی قابل شناسایی باشید

۶لوگو تایپوگرافی(کلمه) مانند لوگو فیس بوک

لوگوهای تایپوگرافی نام  تجاری، رنگ و فونت برندتان را به یک هویت بصری تبدیل می کنند. مشکلی که این نوع ارم ها دارند این است که امکان طراحی انها به شکل مربع غالبا دشوار است و با کوچک شدن ابعاد لوگو، خوانایی شان را از دست می دهند.

با این وجود؛ این مشکل را می توانید با قرار دادن یک نماد در کنار لوگو کلمه ای  یا تبدیل حرف اول لوگو به نماد به راحتی حل کنید. مانند کاری که فیس بوک با حرف F انجام داده است.

۷-لوگو ترکیبی مانند لوگو مک دونالد

از آنجایی که هر نوع از ارم ها محدودیت هایی دارند، بسیاری از لوگوها ترکیبی از دو سبک می باشند. لوگو های ترکیبی متشکل از یک علامت کلمه و یک علامت تصویری است.

تصویر و متن را می توان کنار هم قرار داد ، روی هم چیده شده یا با هم ادغام شده و تصویری ایجاد کرد.

از آنجا که یک نام با تصویر مرتبط است، یک لوگو ترکیبی یک انتخاب همه کاره استبا علامت ترکیبی، افراد بلافاصله نام شما را با تصویر برند شما مرتبط می کنند.

همچنین ، از آنجا که ترکیبی از یک نماد و متن یک تصویر متمایز را با هم ایجاد می کند ، علامت تجاری این آرم ها معمولاً ساده تر از یک علامت تصویری است.

۸- لوگو سئو روز 😍

اگر گفتید لوگوی سئو روز به صورت ترکیبی، تایپوگرافی، تصویری و یا اقتباسی است ؟

مرحله هفتم: برند تان را در تمام جنبه های کسب و کارتان اعمال کنید

زمانی که برندتان را در تمام جنبه های کسب و کارتان تطبیق می دهید، یک داستان تجاری منسجم به آن می بخشید. داستان تجاری ای که کسب و کارتان را تعریف می کند و به ان معنا می بخشد.

این امر زمینه را برای تعامل مشتریان با نام برند و فروشگاه اینترنتی تان فراهم می اورد.

بررسی های تیم تحقیقاتی سئوروز نشان می دهد که خریدارانی که برای اولین بار از فروشگاه اینترنتی خرید می کنند، اغلب دنبال هدف کسب و کار شما هستند تا ببینند که آیا کسب و کار شما ارزش خاصی ایجاد می کند یا خیر.

آنها به صفحه “درباره ما ” مراجعه می کنند تا ببینند از چه کسانی خرید می کنند. بنابراین اگر کسب و کارتان داستان تجاری دارد، آن را با مشتریان تان به اشتراک بگذارید.

زیرا این موضوع می تواند باعث شود که مشتریان راحت تر به شما اطمینان کنند.

بیانیه تجاری شما می تواند شروع خوبی برای این کار باشد.

اما برای ساختن یک داستان تجاری بهتر است این سوالات را از خود بپرسید:

  1. انگیزه من برای شروع کسب و کارم چه بود؟
  2. چرا این شرکت تاسیس شد؟
  3. شرکت ما چگونه به مردم کمک می کند؟
  4. داستانی که در پشت کسب و کار من هست و مشتری باید از آن خبر داشته باشد، چیست؟

البته همه مشاغل ماموریت محور نیستند. اما اگر کسب و کارتان هدف یا ارزش های خاصی دارد، آن را با مشتریان تان به اشتراک بگذارید و به آنها بگویید که چرا این کسب و کار شکل گرفته است.

هم زمان با رشد کسب و کارتان، برندتان را توسعه دهید

برند سازی یک فرایند پویا است که هیچ گاه متوقف نمی شود. برندتان باید در هر بخشی که با مشتریان تان در ارتباط است؛ از موضوع وب سایت گرفته تا نحوه بسته بندی و ارسال محصول، وجود داشته باشد.

با زیاد شدن مشتری هایتان، اطلاعات زیادی درمورد پرسونای آنها و نحوه صحبت با مشتریان به دست می آورید که باید برندتان را بر اساس این اطلاعات طراحی و گسترش دهید.

با برند سازی می توانید مشتریان را در مسیر درست قرار دهید، اولین گام بزرگ را بردارید و اعتبارتان را مدیریت کنید.

البته به یاد داشته باشید که نمی توانید صد در صد بر نحوه درک افراد از برندتان کنترل داشته باشید.

تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که درهر لحظه بهترین قدم را بردارید و تلاش کنید بهترین تاثیر را بر روی مخاطبانتان داشته باشید.

اگر در انجام مراحل برای برندسازی آموزشهای بیشتری نیاز دارید، صفحه آموزش برندینگ را در سئو روز دنبال کنید .

منبع : seorooz  |  
39
2021-03-08 00:09:42
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

22771
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

8448
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

7212
27 آذر 1398