نقشه سایت تصویری چقدر برای گوگل مهمه؟

سئو

..نقشه سایت تصویری چقدر برای گوگل مهمه؟..
سئو

نقشه سایت تصویری چقدر برای گوگل مهمه؟

آیا نمی دونین نقشه های سایت تصویری یا XML چقدر برای گوگل اهمیت دارن و آیا به آن ها احتیاج دارین؟

در این مقاله از سئو روز درک بهتری نسبت به موضوعات مطرح شده پیدا خواهید کرد.

از آنجا که نتایج جستجوی گوگل بصری تر میشن، اهمیت بهینه سازی تصویر افزایش پیدا کرده؛ به ویژه در تجارت الکترونیک، مسافرت و سایر موارد که کاربران انتظار مشاهده چندین محصول یا خدمات مورد نظر خود رو دارن.

جدیدترین ارقام مربوط به تاریخچه Moz SERP نشان میده که طی ۳۰ روز گذشته، از تاریخ انتشار مقاله، ۴۰.۸٪ از سؤالات جستجوی Google به صورت تصویری در نتایج ظاهر شدن.

بنابراین قصد دارم به دو سؤال زیر پاسخ بدم:

“ارسال نقشه سایت تصویری به Google چقدر مهم است؟”

ابتدا، لازمه به این سؤال پاسخ بدیم، “نقشه سایت XML چقدر مهم است؟”

آیا به یک نقشه سایت تصویری احتیاج دارید؟

موتورهای جستجو برای اولین بار پروتکل نقشه سایت XML رو در سال ۲۰۰۵ راه اندازی کردن و نقشه های سایت تصویری XML به سرعت به دنبال آن معرفی شدن.

در آن زمان، نقشه های سایت XML یک روش عالی برای سایت های کاملاً جدید، سایت های بزرگ با تعداد زیادی صفحه، لینک دادن یا خزیدن موضوعات، بود که به موتورها کمک می کرد تا آن ها رو با کارآیی بیشتری کشف و کرال (crawl) کنن.

آن ها حتی انواع دیگه ای داده مانند آخرین تاریخ اصلاح شده، تغییر فرکانس، اولویت و غیره به ما می دادن.

با این حال، بیشتر متخصصان سئو سایت اولویت رتبه هر صفحه رو “یک” و فرکانس تغییر رو روزانه میذارن.

مزیت سئو در تغییر آخرین تاریخ به روزرسانی بسیار بد بود. در واقع بسیار بد بود، زیرا گوگل شروع به نادیده گرفتن بیشتر این زمینه ها کرده است.

نقشه های سایت XML تقریباً بلافاصله، به بالای هر چک لیست SEO و الگوی حسابرسی منتقل شدن و ابزارهایی برای کمک ایجاد شد.

بنابراین، با وجود اینکه نقشه های سایت XML یک کار آسان در حسابرسی ها و چک لیست ها هستن، امروزه چقدر اهمیت دارن؟

پاسخ، مانند بسیاری از جنبه های دیگه SEO، اینه: بستگی داره.

برخلاف تصور عمومی، نقشه های سایت XML عامل رتبه بندی SEO نیستن.

در دنیای کامل، هیچ کس به نقشه سایت XML برای صفحات یا تصاویر نیاز نداره. نقشه های سایت XML به عنوان نوعی کمک برای رفع تعداد بی شماری از مسائل مربوط به سئو در سایت های بزرگ ایجاد شده اند.

اگه SEO رو به درستی انجام میدین و:

  • سایت شما به راحتی قابل خزش و کدگذاری است، به گونه ای که Google می تونه تمام لینک های داخلی شما رو کشف کنه.
  • و لینک های خارجی کافی به سایت خود دارین که باعث میشه خزنده اغلب برگرده.

در این صورت، شما واقعاً نیازی به نقشه سایت XML ندارین.

آیا لازم است نقشه سایت تصویری به Google ارسال کنیم؟

همین امر در مورد تصاویر صدق می کنه. اگه تصاویر شما به روشی که برای خزیدن مناسب است، کدگذاری شده اند و صفحاتی که در آن هستن نیز به راحتی قابل کشف و خزش است، شما واقعاً به نقشه سایت تصویر نیازی ندارین.

اما، اما، اما …

ما می دونیم که در بیشتر سایت ها اینگونه نیست. بسیاری از تصاویر به طرز بدی بارگذاری میشن، به طوری که موتورهای جستجو نمی تونن آن ها رو ببینن.

با وجود CLS یا (Cumulative Layout Shift) و سایر معیارهای سرعت، یکی از ساده ترین راه حل ها بارگیری تصاویر است.

در این موارد، نقشه سایت های تصویر برای ایندکس شدن تصاویر شما و گنجاندن آن ها در نتایج جستجو می تونن بسیار ارزشمند باشن.

این موضوع رو من در سایت شخصی خودم دارم تست و امتحان میکنم. همانند سایت مپ پست ها : https://hamedmahdizadeh.ir/sitemap-posts.xml

بخاطر داشته باشین که حتی اگه تصاویر شما از طریق DAM یا CDN هاست (میزبانی) میشن، باز هم می تونین از نقشه سایت تصویر استفاده کنین.

دلیل دیگه اهمیت نقشه سایت، hreflang است.

به دلایل مختلف فنی، پیاده سازی hreflang در سطح هدر کد یا HTTP برای برخی از سایت ها واقعاً دشوار است.

خوشبختانه موتورهای جستجو به ما امکان پیاده سازی hreflang رو در سطح نقشه سایت XML میدن.

این گزینه یک نجات دهنده برای شرکت های مختلف بوده و باعث میشه نقشه های سایت XML برای آن ها بسیار مهم باشه.

فقط فراموش نکنین که آن ها رو به روز کنین. 

مشکلات سایت و مشکلات احتمالی نقشه سایت XML

مشکلی که با نقشه های سایت XML وجود داره اینه که آن ها فقط ابزار هستن. و مانند هر ابزاری، کاربرد آن به نحوه استفاده ما بستگی داره.

به عنوان مثال یک چاقو بردارین. می تونین از آن برای کره مالیدن روی نان یا بریدن پوسته های پنیر کبابی استفاده کنین.

یا، می تونین خود رو با آن زخمی کنین. متأسفانه، بسیاری از طرفداران SEO در نهایت خود رو با نقشه سایت XML خنجر می زنن و زخمی می کنن.

بسیاری از سایت های مشتری که من حسابرسی می کنم، دارای اطلاعات متناقضی در نقشه سایت XML با سایت واقعی خود هستن.

یک مثال متداول، داشتن تگ های مختلف hreflang در کد و نقشه سایت است.

مشکل دیگه زمانی رخ میده که لینک ها در نقشه سایت نسخه کنونیکال متفاوتی نسبت به لینک های موجود در مسیر یابی و Navigation اصلی هستن.

این امر ممکنه برای جستجوی خزنده ها گیج کننده باشه.

نقشه سایت مثل یک حیوان خانگی مزاحم است😊

با توجه به تمام موارد بالا، نقشه های سایت XML هنوز هم یکی از بزرگترین برنامه های SEO هستن.

به نظر می رسه هر وقت حسابرسی می بینم، همیشه کارش رو با نقشه سایت XML شروع می کنه.

موردی دیدم که توسط شخص ثالث برای یک نفر دیگه انجام شد و با عنوان ” نقشه سایت XML از دست رفته” به عنوان اولین اسلاید آغاز شد.

این سایت دقیقاً از ۱۲ صفحه تشکیل شده بود که همه آن ها در گوگل و بینگ ایندکس شده و رتبه بندی خوبی داشتن.

اگه نقشه سایت اضافه کنن، آیا رتبه بالاتری به دست میارن؟ خیر، زیرا همانطور که می دونیم نقشه سایت XML یک سیگنال رتبه بندی نیست.

آیا آن ها ترافیک اضافی به دست میارن؟

نه، همه صفحات آن ها از قبل ایندکس شده است. پس چرا آن رو در حسابرسی در اولویت قرار میدن؟

به معنای واقعی کلمه هیچ مزیتی در ایجاد یک نقشه سایت XML وجود نداره، زیرا هیچ ایندکس شدن یا سایر مسائل رو حل نمی کنه.

به عنوان متخصص سئو، گاهی اوقات لازمه که فراتر از چک لیست بیندیشیم و از خود بپرسیم که آیا واقعاً در کاری که ما انجام می دهیم یا توصیه می کنیم مورد منفی وجود داره؟

نقشه های سایت XML مثال خوبی برای این سؤال هستن. برای سایت های دارای مشکل و سایت های بزرگ با نگرانی خزیدن، نقشه سایت XML می تونه مفید باشه.

برای اکثر سایت ها، توصیه می کنم در صورت امکان، مشکلات خزیدن رو برطرف کنین و فقط به یک نقشه سایت XML اعتماد نکنین.

منبع : seorooz  |  
11
2021-05-26 13:40:34
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

22556
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

8150
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

6931
27 آذر 1398