پیج آتوریتی و دامین آتوریتی چیست؟ Page Authority و Domain Authority

سئو

..پیج آتوریتی و دامین آتوریتی چیست؟ Page Authority و Domain Authority..
سئو

پیج آتوریتی و دامین آتوریتی چیست؟ Page Authority و Domain Authority

Domain Authority (اعتبار دامین) و Page Authority (اعتبار صفحه) چیست و چه اثری در سئو دارد؟ 

پیج آتوریتی (Page Authority) و دامین آتوریتی (Damin Authority) اعدادی در بازه ی 0 تا 100 هستند که توسط  moz که یکی از معروف ترین سایت ها در ارائه ابزارهای سئو و آنالیز وب سایت می باشد، ارائه شده است. این دو شاخص بیانگر شهرت و اعتبار سایت شما است که با توجه به معیارهایی که در ادامه خواهیم گفت به سایت شما داده می شود. با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روز کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این دو فاکتور نقش مهمی دارند. امتیازی که توسط MOZ به سایت‌ها داده می‌شود به‌عنوان ابزاری برای پیش‌بینی رتبه هر سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود.

پیج آتوریتی (page authority) چیست؟

پیج آتوریتی شاخصی است توسعه یافته توسط ماز که نقش آن پیش بینی رتبه یک صفحه خاص در صفحه نتایج موتور های جستجو است. این شاخص از 0 تا 100 امتیاز دهی شده و بالا بودن آن به معنی توانایی صفحه مذکور در رتبه گرفتن است. این شاخص بر مبنای دیتا های سایت بوده و از ده ها فاکتور بدست می آید.یکی از این فاکتور ها دامین آتوریتی است که از یک نوع یادگیری ماشین استفاده می کند که هدف آن یافتن الگوریتم مرتبط با سیستم رتبه بندی موتور های جستجو است. خروجی این فرآیند، بوجود آمدن شاخص پیج آتوریتی است.

امتیاز پیج آتوریتی چگونه محاسبه می شود؟

پیج آتوریتی را در یک بازه لگاریمی 100 امتیازی می سنجند. بنابراین افزایش پیج آتوریتی از 20 به 30 راحتتر از افزایش 70 به 80 است. الگوریتم های سنجش پیج آتوریتی همواره در حال به روز رسانی هستند. هستیم. بنابراین، ممکن است شما تغییرات و نوسانات متعددی را در پیج آتوریتی خود در بازه زمانی مشخص مشاهده کنید.

 پیج آتوریتی مناسب چقدر است؟

هنگام سرچ در صفحات جستجو و به منظور پیدا کردن قوی ترین پیج، به جای انتخاب بر اساس یک شاخص ثابت، بهتر است از شاخص های نسبی استفاده کنیم. دلیل این امر نحوه امتیاز دهی پیج آتوریتی است. (رجوع شود به تعریف فنی پیج آتوریتی) پس با توجه به نسبی بودن این ابزار، نمی توان یک پیج آتوریتی را صرفا “خوب” یا “بد” توصیف کرد.

چگونه می توانید پیج آتوریتی خود را ببینید؟

شاخص پیج آتوریتی در اغلب پلتفرم های سئو و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. در پلتفرم ماز، شما این شاخص را با کمک بررسی لینک ، موزبار، تولبار رایگان ماز یا در نتایج موتور های جستجو موجود در کیورد اکسپلورر بدست می آورید.

تعریفی فنی از پیج آتوریتی

پیج آتوریتی و دامین آتوریتی با شاخص های یکسانی سنجیده می شوند ولی تمرکز پیج آتوریتی روی یک صفحه واحد است. پیج آتوریتی از اطلاعات Mozscape web index ناشی می شود و به تعداد لینک ها و  فاکتور دیگر وابسته است ( در مجموع به بیش از 40 فاکتور مرتبط است). نکته مهم دراین بحث، عدم وابستگی آن به موارد مربوط به سئو داخلی مانند کلمات کلیدی یا بهبود سئو محتوا است.

همانند دامین آتوریتی، پیج آتوریتی نیز از ایگوریتم های یک نوع یادگیری ماشین استفاده می کند و بنابراین این شاخص نیز با به روز رسانی های مختلف دچار تغییر و نوسان می شود. با توجه به این نکته، برای مقایسه صفحات مختلف، بهتر است پیج آتوریتی را در کنار شاخص های دیگر بکار ببرید تا اینکه بخواهید از آن بعنوان تنها معیار خود برای ارزیابی استفاده کنید.

چگونه می توان پیج آتوریتی را افزایش داد؟

پیج آتوریتی نیز همانند دامین آتوریتی یک شاخص کلی بوده و تغییر دادن آن بطور مستقیم کار سختی است. این شاخص از تعداد زیادی اجزا تشکیل شده که هرکدام تاثیر خود را بر شاخص نهایی دارند. این وابستگی به چند فاکتور ، کاملا هدفمند و عمدی است.با توجه به اینکه  گوگل برای رتبه دادن به یک صفحه خاص به عوامل متعددی توجه می کند، پس ابزاری که بخواهد پیج آتوریتی را بررسی کند هم نیاز دارد معیار های متفاوتی را در نظر بگیرد. بهترین راه برای افزایش پیج آتوریتی، بهبود لینک های آن صفحه است.این کار را می توان با گرفتن بک لینک از سایت های معتبر با پیج آتوریتی بالا انجام داد.این عمل به مانند رای اعتمادی برای صفحه شماست.

چرا پیج آتوریتی من تغییر می کند؟

پیج آتوریتی به عوامل متعددی وابسته است، پس تغییر آن می تواند ناشی از دلایل متفاوتی باشد.برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره  علل  تغییرات پیج آتوریتی و نکاتی برای ثابت کردن این نوسانات را می توانید در مقاله چرا آتوریتی من تغییر کرد پیدا کنید

دامین آتوریتی Domain Authority چیست؟

دامین آتوریتی شاخصی است توسعه یافته توسط ماز که نقش آن پیش بینی رتبه دامنه سایت  در صفحه نتایج موتور های جستجو است.این شاخص از 0 تا 100 امتیاز دهی شده و افزایش امتیاز به معنی قدرت  سایت در گرفتن رتبه های بالاست. دامین آتوریتی از سنجش چندین فاکتور بدست می آید. از جمله این فاکتور ها می توان به  تعداد لینک ها  اشاره کرد. این شاخص هنگامی کاربرد دارد که هدف شما تعیین میزان رقابت بین چند سایت یا قدرت یک دامنه برای گرفتن رتبه باشد. ابزار دامین آتوریتی بطور مستقیم توسط گوگل برای رتبه بندی صفحات نتایج استفاده نمی شود.

چگونه دامین آتوریتی را بدست آوریم؟

برای سنجش این شاخص می توانید از ابزار لینک اکسپلورر ماز، تولبار رایگان ماز یا کیورد اکسپلورر ماز استفاده کنید. همچنین این شاخص در نسخه پرو ماز نیز قابل دسترسی است. دامین آتوریتی در ده ها پلتفرم مارکتینگ و سئو وجود دارد.

امتیاز دهی چگونه است؟

دامین آتوریتی رفتاری مشابه نمودار لگاریتمی دارد و از 0 تا 100 امتیاز دهی می شود، به این معنی که رشد از 20 به 30 بسیار آسانتر از رشد 70 به 80 است.

دامین آتوریتی خوب چقدر است؟

عموما سایت هایی که لینک های خارجی با کیفیت و متعددی دارند، همانند ویکی پدیا و گوگل، در راس شاخص دامین آتوریتی هستند.بنابراین، سایت ها و کسب و کار های کوچک با تعداد لینک کمتر ممکن است دامین آتوریتی پایین تری داشته باشند.

وب سایت های جدید فعالیت خود را با دامین آتوریتی 1 شروع می کنند. با توجه به اینکه دامین آتوریتی صرفا یک پیش بینی می باشد نباید بعنوان تنها ابزار شما لحاظ شود. دامین آتوریتی رقبای خود را بدست آورده و هدف خود را داشتن دامین آتوریتی بالاتر از آن ها قرار دهید. بنابراین بهتر است از این شاخص بعنوان معیاری نسبی استفاده شود. پس با توجه به نسبی بودن آن صرف خوب یا بد بودن را نمی توان به آن نسبت داد.

تفاوت پیج آتوریتی و دامین آتوری

هرچند پیج آتوریتی یک پیش بینی درباره احتمال رتبه گیری یک صفحه واحد است، نقش دامین آتوریتی پیش بینی احتمال رتبه گیری کل دامنه است.البته این دو شاخص اغلب با فاکتورهای یکسان بدست می آیند، پس به احتمال زیاد بسیار شبیه هم خواهند بود. در حالیکه دامین آتوریتی قدرت کلیه دامنه را بررسی می کند، هدف پیج آتوریتی بررسی یک صفحه واحد است.

تعریفی فنی از پیچ آتوریتی

عوامل موثر در دامین آتوریتی تعداد لینک ها کیفیت آنها و ده ها فاکتور است. امروزه، محاسبه دامین آتوریتی با استفاده از یک نوع یادگیری ماشین بدست می آید که هدف آن ایجاد ارتباط بین لینک های داخلی/خارجی و نتایج صفحات جستجو است . ازآنجاییکه دامین آتوریتی بر مبنای ماشین یادگیری محاسبه می شود، امتیاز دامین شما ممکن است دچار نوسانات زیادی شود، پس این شاخص را به تنهایی برای تحلیل های خود استفاده نکنید. برای مثال، اگر فیسبوک بطور انبوه لینک سازی کند، دامین آتوریتی و پیج آتوریتی سایت های بسیاری با این عمل افزایش چشمگیری خواهند داشت.

بنابراین، همواره به این نکته توجه داشته باشید  که اگر به دنبال تحلیل رقبای خود هستید یا به دنبال بهبود  سئو سایت خود هستید، اینکه فقط  به این شاخص توجه کنید اشتباه بوده و باید از آن در کنار شاخص های تحلیلی دیگر استفاده کنید.

چگونه دامین آتوریتی خود را بهبود ببخشیم؟

اثرگذاری مستقیم بر روی دامین آتوریتی کار ساده ای نیست زیرا عوامل زیادی آن را تشکیل می دهد.این وابستگی به چند فاکتور کاملا هدفمند و عمدی است. از آنجاییکه گوگل برای رتبه بندی سایت به عوامل متعددی توجه می کند، پس ابزاری که بخواهد دامین آتوریتی را بررسی کند هم نیاز دارد معیار های متفاوتی را در نظر بگیرد. یکی از راه های موثر برای افزایش دامین آتوریتی، بهبود سئو سایت است و کار کردن بطور ویژه روی لینک های ورودی خود و دریافت لینک های با کیفیت از سایت های معتبر نکاتی است که باید به آنها توجه کنید.

چرا دامین آتوریتی تغییر می کند؟

با توجه با اینکه دامین آتوریتی ، همانند پیج آتوریتی، از عوامل متعددی تشکیل شده پس تعیین عامل دقیقی که باعث نوسان دامین آتوریتی شده بسیار مشکل است.اگر شما شاهد افزایش یا کاهش این شاخص بر روی سایت خود هستید، ممکن است  ناشی از این عوامل باشد:

  1. از سایت هایی لینک دریافت کرده اید که گوگل آنها را معتبر نمی داند
  2. لینک های جدیدی که ایجاد کرده اید هنوز ایندکس نشده اند
  3. تغییر ناگهانی در روند لینک سازی شما بوجود آمده
  4. دامین آتوریتی شما ضعیف بوده و آپدیت شدن الگوریتم ها نوسانات بالایی را در دامین آتوریتی شما ایجاد می کند.

نکته مهم در درک دامین آتوریتی این است که این شاخص ها  به فاکتور های مثبت و منفی فراوانی مربوط هستند و در مواردی حتی بهبود سئو ممکن است تاثیر آنی و سریعی در بهبود دامین آتوریتی نداشته باشد.

برای درک بهتر سیستم رتبه بندی به این مثال توجه کنید:

چنانچه سنگاپور بهترین کیفیت هوا را در سال 2015 داشته باشد و برای بهبود آن در سال 2016 تلاش کند آیا تضمینی وجود دارد که در رتبه 1 باقی بمانند؟ اگر دانمارک و نیوزلند ( که سابقا رتبه 1 را داشته اند) سعی در بهبود رتبه خود کنند چطور؟ حتی ممکن است بقیه کشور ها که مقام دوم تا دهم را دارند پیشرفت کنند و در بدترین حالت باعث شود سنگاپور یازدهم شود. بنابراین، بدلیل تغییر و تحولات دائمی در عوامل تعیین کننده نتیجه، هر آن ممکن است رتبه بندی ها تغییر کند.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی نیز مثل این سیستم هستند. از آنجاییکه این دو شاخص بین 0 و 100 سنجیده می شوند، پس از هر بروز رسانی، دامین آتوریتی بروز شده سایت/صفحه ممکن است حتی اگر آن سایت/صفحه لینک سازی خود را بهبود بخشیده باشد، افت کند. با توجه به این نکته، لازم است بار دیگر تاکید کنیم که تحلیل تنها با استفاده از این شاخص اشتباه است و بهتر است از آن بعنوان شاخصی نسبی برای تحلیل چندین سایت استفاده کرد.

منبع: https://moz.com/learn/seo/page-authority

https://moz.com/learn/seo/domain-authority

جمع بندی

در این مقاله در مورد دو شاخص پیج آتوریتی و دامین آتوریتی (PA و DA) در تحلیل سایت ها اشاره کردیم. حتما ماز بار را نصب کنید و از آمارهای آن برای سنجش دامین ها و پیج های مختلف استفاده کنید.

35
20 آذر 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

20284
24 فروردین 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

6570
08 اردیبهشت 1399
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

5654
27 آذر 1398