پینترست (Pinterest) چیست؟ + 5 استراتژی استفاده از آن در مارکتینگ

سئو

..پینترست (Pinterest) چیست؟ + 5 استراتژی استفاده از آن در مارکتینگ..
سئو

پینترست (Pinterest) چیست؟ + 5 استراتژی استفاده از آن در مارکتینگ

شاید بارها نام پینترست به گوشتان خورده باشد ولی تا حالا از آن استفاده نکرده باشید. اما از این ابزار قدرتمند چطور باید در بازاریابی شبکه های اجتماعی مان استفاده کنیم؟

پینترست (Pinterest) چیستبسیاری از کسب و کارهای آنلاین در ایران با اینکه تاکید زیادی هم بر پروموت محصول شان در شبکه های اجتماعی دارند حتی نام پینترست را هم نشنیده اند و یا اگر با آن آشنا هم باشند از آن تابحال استفاده نکرده اند. برای شروع جالب است بدانید این شبکه اجتماعی محبوب دست کمی از اینستاگرام ندارد و بیشتر از 200 میلیون کاربر جهانی دارد. پس با این اوصاف اگر از این شبکه استفاده نمی کنید احتمالا خیلی از مشتری هایتان را دارید از دست می دهید!

از همین الان می توانید شروع کنید در این مقاله ما نحوه کار با این شبکه اجتماعی قدرتمند را می گوییم و پتانسیل های آن در بازاریابی را توضیح می دهیم.

Pinterest پینترست چیست؟

ابتدا با این سوال شروع می کنیم که اصلا پینترست چیست؟

پینترست یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی تصویری بصری است که در آن می توانید عکس، ویدیو، اینفوگرافیک و در کل هر نوع محتوایی که بصری باشد را به اشتراک بگذارید. علاوه بر این جالب است بدانید که این شبکه اجتماعی بسیار محبوب دانشجو ها و دانش آموزان است چرا که می توانند برای کارهای پروژه ایشان از این شبکه اجتماعی ایده بگیرند و در پاورپوینت هایشان از آن استفاده کنند.

در پینترست عکس های تان را می توانید اصطلاحا Pin کنید (عکس هایی که در صفحه تان منتشر می کنید) و یا ببینید دیگر کاربران چه تصاویری Pin کرده اند. در کل هدف پینترست این است که افراد با ایده های مختلف همدیگر را از سرتاسر جهان پیدا کنند. در این شبکه اجتماعی هم مثل اینستاگرام می توانید عکس های پین شده را لایک کنید یا به اشتراک بگذارید.

تاریخچه پینترست

برنامه نویسی این شبکه اجتماعی در سال 2009 توسط بن سیلبرمن (Ben silberman) آغاز شد و نسخه کامل آن در سال 2010 برای عموم قرار داده شد. سیلبرمن و همکارانش در شرکتی کار می کردند که در حیطه توسعه اپلیکیشن کار می کرد و یکی از اپلیکیشن های آن برای خانم ها طراحی شده بود که می توانستند لباس مورد علاقه شان را پیدا کنند و تصویرش را ذخیره کنند و بعدا آن را بخرند.

تاریخچه پینترست
برنامه نویسی پینترست در سال 2009 توسط Ben silberman آغاز شد

ایده پینترست هم از همین جا به ذهن ایده پردازانش رسید. همین الان هم حدود 80% کاربران پینترست خانم هستند و شاید دلیلش این باشد که این شبکه اوایل در حیطه مد و فشن و آشپزی و طراحی داخلی فعالیتش شروع شد ولی امروزه فعالیتش گسترده تر شده است. نام Pinterest از ترکیب Pin به معنی سنجاق و Interest به معنی علاقه ایجاد شدهاست. به این معنا که کاربران تصاویری را که دوست دارند با سنجاق می توانند به صفحه کاربری شان بچسبانند.

مزایای استفاده از پینترست در بازاریابی دیجیتال

  • با تصاویر می توانید ارتباط تان را گسترده کنید

پینترست برای شما ایجاد شده تا بتوانید از طریق تصاویر قصه تان را بگویید. اینفوگرافیک ها به خصوص در این شبکه زیاد دیده می شوند و خصوصا اگر بتوانید در زمینه حرفه ای تان محتوای تصویری تولید کنید این شبکه بهترین مکان خواهد بود. حدود 50% افراد از طریق تبلیغ های پینترست خرید انجام می دهند پس صاحبین کسب و کار نباید نسبت به این شبکه اجتماعی بی تفاوت باشند و سرمایه گذاری در آن می ارزد.

  • می توانید محصولات تان را آنلاین بفروشید

اگر کسب و کاری هستید که در پینترست هم اکانت دارید که بسیار برد کرده اید. اگر هنوز وارد پینترست نشده اید باید بدانید که این شبکه قابلیت فروش محصول را هم برای شما فراهم می کند. و به گسترش کسب و کار شما کمک میکند چگونه؟

به این ترتیب که با هر عکسی که از محصول آپلود می کنید می توانید یک لینک هم به وب سایت تان بدهید و به این صورت ترافیک تازه نفسی را وارد لندینگ پیج دلخواه تان بکنید. کاربر می تواند مستقیما وارد شود و هر محصولی را که می خواهد بخرد. پس با آپلود هر کس ضمیمه کردن لینک وب سایت را فراموش نکنید.

  • می توانید ترافیک وارد وبلاگ تان کنید

اگر وبلاگی در وردپرس یا هر پلتفرم دیگری داشته باشید احتمالا اولین هدف شما افزایش ترافیک وبلاگ تان است.

مزایای استفاده از پینترست در بازاریابی دیجیتال
شما می توانید به هر عکس پینترست url وب سایت یا وبلاگ تان را اضافه کنید

اگر محصولی برای ارائه ندارید و فقط محتوا تولید می کنید بهترین کار در پینترست این است که یک عکس کاور از محتوا با یک توضیح کوچک یا یک اینفوگرافیک که خلاصه ای از محتوا را نشان بدهد آماده کنید و در پینترست قرار بدهید و URL محتوای کامل را هم ضمیمه کنید تا کاربر بتوانید مستقیم وارد وبلاگ شود و محتوا را مطالعه کند. به این ترتیب ترافیک زیادی وارد وبلاگ تان می شود.

  • سئو بهتر

پینترست یکی از بهترین پلتفرم های اجتماعی است که به بهبود سئو کمک شایانی می کند. اگر 5 استراتژی که در ادامه به آن اشاره می کنیم به کار بگیرید مطمئن باشید که پینترست تبدیل به یکی از باید های برنامه سئو تان می شود چرا که همانطور که گفتیم اگر درست وب سایت تان را به پینترست وصل کرده باشید ترافیک بالایی می تواند وارد وب سایتتان بشود و از آنجایی که بازدید کنندگان هدفمند تری وارد وب سایت می شوند قابلیت تبدیل آنها به مشتری نیز زیادتر است.

  • بازار هدف دقیق تر

یکی از هدف های اصلی پینترست گرد هم آوردن افراد با سلایق مشترک است.

استفاده از پینترست در مارکتینگ
در پینترست هر برندی با توجه با زمینه فعالیتش می تواند مستقیما به مخاطب هدفش دست پیدا کند

از همین ویژگی می توان متوجه شد که پینترست کار بازاریابی را برای برند ها ساده تر کرده چرا که هر برندی با توجه با زمینه فعالیتش می تواند مستقیما به مخاطب هدفش دست پیدا کند و به عبارت دیگر بازار هدف دقیق تری داشته باشد.

چطور اکانت پینترست شخصی بسازیم؟

برای ساخت اکانت Pinterest هم می توانید از طریق وب سایت آن (www.Pinterest.com) اقدام کنید و هم از طریق اپلیکیشن Pinterest بسازید. از قسمت sign up و تکمیل اطلاعات شخصی تان به راحتی یک اکانت ساخته می شود. وقتی که اکانت را ساختید اگر مایل بودید می توانید آن را به توئیتر، فیسبوک و یاهو متصل کنید و این کار باعث می شود دوستانتان را راحت تر پیدا کنید.

بعد از اینکه ثبت نام را انجام دادید باید یک User name و عکس برای پروفایلتان انتخاب کنید. در قسمت about you می توانید راجع به خودتان یک معرفی بنویسید.

نحوه ی ساخت اکانت پینترست بیزینس (Business profile)

پینترست برای کسب و کارها امکان داشتن پیج بیزینسی را فراهم کرده است. وقتی اکانت بیزینسی داشته باشید می توانید از طریق ابزار Pinterest Analytics معیارهای مختلف را آنالیز کنید و میزان پیشرفت بازاریابی تان در پینترست را رصد کنید. در کنار آن می توانید حتی تبلیغات پینترستی هم انجام بدهید. جالب است بدانید که در پینترست هم می توانید مثل اینستاگرام اکانت تان را وریفای یا معتبر کنید (تیک آبی در اینستاگرام). در این حالت کاربران اعتماد بیشتری به شما می کنند.

ساخت اکانت پینترست بیزینس
در پینترست هم می توانید مثل اینستاگرام اکانت تان را وریفای کنید

برای ساخت اکانت بیزینس پینترست باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  • وارد لینک Pinterest.com/business/creat بشوید.
  • آدرس ایمیل، پسورد و نام شرکت تان را وارد کنید و بعد نوع کمپانی را انتخاب کنید.
  • روی create account کلیک کنید.

بعضی افراد ممکن است از قبل اکانت شخصی ساخته باشند ولی بخواهند آن را تبدیل به اکانت بیزینس بکنند. برای این منظور باید:

نحوه اتصال پینترست به وب سایت

برای متصل کردن وب سایت تان به پینترست می توانید از دو طریق عمل کنید:

  1. اضافه کردن تگ مگا به وب سایت
  2. آپلود کردن یک فایل HTML به کد وب سایت

روش 1: اضافه کردن تگ مگا به وب سایت

از طریق نسخه وب سایت وارد پینترست بشوید و روی سه نقطه بالا کلیک کنید تا منو باز شود. بعد از منو گزینه Settings را باز کنید و URL سایت تان را اضافه کنید و گزینه Claim website را بزنید. تگ HTML را انتخاب کنید و آن را کپی کنید و بعد روی Next کلیک کنید. وارد index.html وب سایت بشوید و تگ را در <head> قبل از <Body> اضافه کنید. به پینترست برگردید و روی گزینه Submit کلیک کنید.

نحوه اتصال پینترست به وب سایت
دکمه repin را به وب سایت تان اضافه کنید

روش 2: آپلود HTML در وب سایت

از طریق مرورگر وارد وب سایت پینترست شوید و از طریق سه نقطه بالا منو را باز کنید و وارد Setting شوید و مراحل زیر را انجام بدهید:

در قسمت “Claim website”، URL سایتتان را وارد کنید و گزینه Claim را انتخاب کنید. روی گزینه “Upload HTML file” کلیک کنید و گزینه Download را بزنید و روی Next کلیک کنید. فایل HTML را در سرور وب سایت در فولدر Root آپلود کنید (اگر در فولدر دیگری وارد کنید قابل تشخیص نیست). به پینترست برگردید و گزینه submit را انتخاب کنید.

آموزش توییتر (Twitter) از 0 تا 100 (+15 تکنیک)

سعی کرده ایم در این مقاله آموزش کامل توییتر را بدهیم تا شما نیز بتوانید مانند دیگران به کمک این شبکه اجتماعی موفق شوید.

آشنایی با بخش های مختلف پینترست

در این قسمت اصطلاحات و بخش های مختلف پینترست را بررسی می کنیم.

  • Board: بورد شما به اصطلاح تخته ی شماست. شما در بوردتان می توانید عکس های مورد نظرتان را روی بورد به اشتراک بپذارید و یا عکس های دیگران را مشاهده کنید. عملکرد بورد تا قسمتی شبیه تایم لاین فیسبوک است یعنی جایی که مطالب صفحاتی که دنبال می کنید را می توانید ببینید.
  • Pin: پین در پینترست مثل همان پست در اینستاگرام است. یعنی هر عکس یا ویدیویی را که منتشر می کنید به آن یک پین گفته می شود.
  • Repin: ریپین هم دقیقا مثل گزینه Share در فیسبوک و یا ریتوئیت در توئیتر است. یعنی ممکن است کسی یک پین (عکس) به اشتراک بگذارد و شما خوشتان بیاید و بخواهید روی بورد شما هم نمایش داده شود. با گزینه Repin می توانید آن را برای خودتان هم به اشتراک بگذارید.
    آشنایی با بخش های مختلف پینترست
    Repin دقیقا مثل گزینه Share می باشد
  • Comment: کامنت هم که همانطور که از اسمش مشخص است مثل کامنت شبکه های اجتماعی دیگر است و می توانید نظرتان را زیر عکس مورد نظر ثبت کنید.
  • Like: لایک زدن هم دقیقا مثل شبکه های اجتماعی دیگر است یعنی می توانید از پینی که خوشتان آمده حمایت کنید و برایش لایک بزنید.

5 استراتژی استفاده از پینترست در مارکتینگ

  1. ابتدا یک اکانت بیزینسی پینترست بسازید

همانطور که گفتیم پینترست یک بستر بسیار مناسب برای هر کسب و کاری است تا در کنار پلتفرم های دیگر بتواند بازاریابی اش را انجام بدهد. اولین قدم ساخت یک اکانت بیزینس است. پینترست هم مثل اینستاگرام اکانت بیزینسی جدا دارد و همان اول که ثبت نام می کنید می توانید آن را انتخاب کنید.

نکته مهم: حتما قسمت بیوگرافی (Bio) پروفایل تان را کامل کنید و در آن از کلمات کلیدی برندتان استفاده کنید. یک عکس کاور که معرف برندتان باشد برای بورد خودتان انتخاب کنید و یا می توانید شعار برندتان را روی عکس قرار بدهید تا با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار کنید.

در قسمت Description بوردتان می توانید توضیحاتی راجع به برندتان بنویسید و  بهترین هشتگ ها و کلمات کلیدی بیشتری به آن اضافه کنید. استفاده از هشتگ بسیار مهم است چرا که در پینترست هشتگ ها قابل کلیک هستند و دید بهتری از نیازها و خواست مخاطب به شما می دهند و می توانید متوجه شوید کاربر دنبال چه چیزی در پینترست می گردد.

  1. از عکس های وب سایت استفاده کنید

یکی از مسائلی که باید به آن توجه کنید این است که دسترسی کاربر را به عکس های وب سایت راحت تر کنید.

استفاده از عکس های وب سایت در پینترست
در پینترست دسترسی کاربر را به عکس های وب سایت راحت تر کنید

خیلی وقت ها کاربر دوست دارد عکس های وب سایت تان را روی پینترست هم مشاهده کند و حتی آن را ریپین کند. برای این کار می توانید از گزینه “Save button” استفاده کنید به این طریق کاربر می تواند عکس های شما را در اکانت پینترست خود ذخیره کند.

  • چطور عکس ها را تاثیر گذار کنیم؟

عکس هایی را که فکر می کنید تاثیر گذارتر است برای پین ها انتخاب کنید. مثلا اگر وبلاگ دارید و تولید محتوا می کنید می توانید عنوان محتوا را روی عکس بنویسید و از گرافیتی های مرتبط استفاده کنید. این کار باعث می شود ترافیک بیشتری وارد وبلاگ بشود.

نکته: از عکس های عمودی استفاده کنید آن را روی عرض 600 پیکسل درجه بندی کنید. (نسبت 2:3 یا 1:3.5). اگر هم نمی توانید دستی این کار را انجام بدهید می توانید از نرم افزار Canva استفاده کنید که منبعی از عکس های رایگان است و حتی می توانید برای خود شخصی سازی شان بکنید.

اگر می خواهید خیلی حرفه ای تر عمل کنید می توانید وب سایت فروش آنلاین تان را به پینترست وصل کنید که برای این کار حتما باید اکانت بیزینس داشته  باشید. از این طریق با هر پین که عکس محصول در آن ارائه شده قیمت هم درج می شود و کاربر می تواند از طریق گزینه Add to bag مستقیما از خود پینترست محصول را از شما خریداری کند. حالا چطور وب سایت را به پینترست وصل کنیم؟

دوره آموزش بازاریابی در شبکه‌‌های اجتماعی

هرآنچه درباره استفاده اثربخش از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی باید بدانید

  • نحوه اتصال وب سایت وردپرسی به پینترست

همانطور که گفتیم برای اینکه یک پینترست بیزینسی تمام و کمال داشته باشیم باید وب سایت را به پینترست وصل کنیم. اما این اتصال چگونه صورت می گیرد؟

برای شروع باید کد پینترست را به سایت اضافه کنیم. برای این کار باید از افزونه یواست سئو کمک بگیریم. این افزونه کمک می کند که یک متا تگ پینترست را به سایت اضافه کنید و برای این کار فقط باید کد را از پینترست به افزونه اضافه کنیم. با این کار پینترست می تواند به اطلاعاتی که برای فروش محصول از وب سایت شما نیاز دارد دست پیدا کند.

  1. فعالیت مداوم داشته باشید

حالا که اکانت تان را فعال کرده اید باید در پینترست فعالیت مداوم داشته باشید تا دیده شوید. باید به طور منظم محتوا در پروفایل تان به اشتراک بگذارید و هم چنین میزان استقبال ها از پست ها را بررسی کنید و ببینید مخاطب نسبت به کدام پین ها واکنش بهتری داشته است و بر اساس آن محتواهایتان را بهبود ببخشید.

در پینترست فعالیت مداوم داشته باشید
باید در پینترست فعالیت مداوم داشته باشید تا دیده شوید

نکته: برای اینکه در ذهن مخاطب ماندگار شوید سعی کنید روزانه حداقل 2 تا 5 پین به اشتراک بگذارید. حتی می توانید با استفاده از اپلیکیشن هایی مانند Buffer این پروسه را اتوماتیک کنید. این نوع اپلیکیشن ها عکس ها را از شما می گیرند و طبق زمان بندی که شما خودتان تعیین می کنید عکس مورد نظر را منتشر می کنند.

  1. با پروفایل هایی نزدیک به حوزه کاری خودتان ارتباط برقرار کنید

جالب است بدانید که ویژگی منحصر به فرد پینترست این است که افراد با سلایق مشترک را دور هم جمع می کند. این سلایق می تواند در حوزه مد و فشن ، دکوراسیون داخلی و … باشد.

به خصوص برای کسب و کارهای فعال در پینترست این موضوع باید خیلی مهم باشد که اطرافشان را با صفحاتی هم جنس فعالیت خودشان پر کنند. چرا که می توانید از فالوئرهای این صفحات استفاده کنید و شبکه ارتباطی گسترده تری بسازید. از این راه می توانید مخاطب مرتبط و مورد نظرتان را راحت تر پیدا کنید و به اصطلاح نتورکینگ انجام بدهید.

  1. قدرت کامنت را دست کم نگیرید

برای صفحاتی که دوست دارید کامنت های مثبت بگذارید. این کار باعث عمل متقابل می شود و باعث می شود افراد بیشتری هم برای شما کامنت بگذارند. واقعیت این است که کامنت ها نقش بسیار تعیین کننده ای در نرخ تعامل (نرخ اینگیجمنت) صفحه دارند و نرخ تعامل بالا هم باعث می شود در میان صفحات دیگر برجسته تر بشوید و افراد بیشتری شما را ببینند. پس سعی کنید کاربر را ترغیب به گذاشتن کامنت کنید و با او گفتگو کنید.

نکاتی که بهتر است برای افزایش تلاش های بازاریابی تاندر پینترست رعایت کنید:
  • بوردتان را دسته بندی کنید: وقتی که بورد تان را در پینترست به طور منظم دسته بندی می کنید مخاطب خیلی راحت تر می تواند به محتوای مورد علاقه اش دسترسی پیدا کند. نه تنها این کار باعث افزایش نرخ تعامل می شود بلکه حتی باعث می شود فالوئرهای وفادار هم پیدا کنید.
  • گروه های محبوب را پیدا کنید: در پینترست بورد های مختلف می توانند با هم گروه بسازند. برای پیدا کردن گروه ها می توانید از اپلیکیشن هایی مثل PinGroupie استفاده کنید. بهتر است برای معرفی و بیشتر دیده شدن برندتان در این گروه ها شرکت کنید و خودتان را ارائه کنید.
  • لوگوی برندتان را پایین هر عکس اضافه کنید: این کار باعث می شود مخاطب با آپلود هر عکس لوگوی برندتان را هم ببیند و به این شکل بهتر در ذهن مخاطب تان می مانید.

در کل همه این اقدامات باعث می شود در پینترست بهتر بیزینس تان را پروموت کنید.

جمع بندی

پینترست یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی با بیش از 200 میلیون کاربر جهانی است که غیر از پلتفرم شخصی بستری را برای کسب و کارها فراهم آورده تا به طور حرفه ای در این شبکه فعالیت کنند و به بازاریابی و فروش بپردازند. شاید پینترست را نتوان هم رده ی شبکه اجتماعی قدرتمندی مثل اینستاگرام به حساب آورد اما با این وجود برای هر کسب و کاری ضروری است که در کنار روش های دیگر بازاریابی اش از این شبکه با پتانسیل استفاده کند تا موفقیت بیشتری را در ارائه برندش رقم بزند. تا وقتی که این شبکه این همه امکانات را رایگان برای ما فراهم کرده چرا بهره نبریم؟!

لطفا امتیاز دهید
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

370
04 دی 1398
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

17698
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

3326
27 آذر 1398
طراحی سایت

دلایل موفقیت دیجی کالا

یکی از موفق ترین استارت اپ های ایران در دهه ی اخیر سایت دیجی کالا بوده است . به طوری که به جرئت می توان گفت این سایت بزرگ‌ ترین خرده‌ فروشی اینترنتی خاورمیانه است . اقایان محمدی در سال 1384 تصمیم راه اندازی این وب سایت گرفتند و در سال 85 این برند با نام فعلی ” دیجی کالا ” پایه گذاری گردید . مدیران این پروژه با این هدف او...

2839
22 اردیبهشت 1398