چطور برای تبلیغات کلیکی استراتژی تدوین کنیم؟ + ۸ پلتفرم برای تبلیغات PPC

سئو

..چطور برای تبلیغات کلیکی استراتژی تدوین کنیم؟ + ۸ پلتفرم برای تبلیغات PPC..
سئو

چطور برای تبلیغات کلیکی استراتژی تدوین کنیم؟ + ۸ پلتفرم برای تبلیغات PPC

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت تبلیغات PPC داشتن استراتژی و نقشه راه است. از کجا باید شروع کنیم؟

چطور برای تبلیغات کلیکی استراتژی تدوین کنیم

چطور برای تبلیغات کلیکی استراتژی تدوین کنیمقبل از اینکه شروع به راه اندازی و اجرای کمپین کنید نیاز دارید که فکر کنید و برای آن نقشه ای تعیین کنید. هدفتان چیست؟ یک کمپین تبلیغاتی ممکن است از چندین هدف مختلف تشکیل شده باشد مثل:
  • افزایش آگاهی از برند
  • توجه به محصول
  • افزایش لید
  • افزایش فروش
  • بازاریابی مجدد

که هر کدام از این اهداف هم خودشان مربوط به قسمتی از قیف فروش می شوند یعنی: آگاهی، توجه و خرید.

به عنوان صاحب کسب و کار شما باید به طرز دقیقی قیف فروش را بررسی کنید و مرحله به مرحله آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال یک بیزینس B2B ممکن است بخاطر پیچیدگی هایی که دارد چرخه فروش بلندتری نسبت به بقیه داشته باشد و همه این مراحل باید در نظر گرفته شوند. در صورتی که در مقابل یک بیزینس مشتری محور که اتفاقا آنلاین هم هست در عرض چند ثانیه و با چند کلیک می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی از مشتری اش به دست بیاورد.

۵ هدف در تدوین استراتژی تبلیغات کلیکی PPC

در اینجا ۵ هدفی که ممکن است از کمپین های PPC تان داشته باشید بررسی می کنیم و تاکتیک های رسیدن به این اهداف را هم برای هر کدام بررسی می کنیم. در انتهای مقاله هم ۸ تا از مهم ترین پلتفرم هایی که می توانید در آن تبلیغات کلیکی انجام بدهید را معرفی می کنیم.

  1. آگاهی از برند (Brand Awareness)

تبلیغات PPC معمولا برای افزایش آگاهی از برند استفاده می شود. یعنی هدفش این است کاربر تبلیغ را ببیند و نسبت به وجود محصول آگاه شود. در این فاز هدف ما باید این باشد که محصول هر چه بیشتر در معرض دید مخاطب مناسب قرار بگیرد که اگر در این مرحله کلیک انجام بگیرد وارد مرحله بعد یعنی توجه مشتری به محصول می شویم. یکی از روش های موثر افزایش آگاهی از برند استفاده از تبلیغات تصویری است که می توانید از شبکه نمایشی گوگل استفاده کنید. در این مرحله این روش یکی از بهترین روش های ممکن است چرا که مشتری محصول را می بیند و در ذهنش نقش می بندد.

تبلیغات PPC معمولا برای افزایش آگاهی از برند استفاده می شود

استفاده از شبکه های اجتماعی هم در این مرحله بسیار توصیه می شود. خصوصا در کشور هایی که می توان در شبکه های اجتماعی تبلیغات انجام داد. چرا که شبکه های اجتماعی معمولا بر اساس ویژگی های جمعیت شناسی و علایق مشتری مناسب را برای شما پیدا می کنند. استفاده از کلمات کلیدی مکمل هم در این فاز می تواند مثمر به ثمر باشد. مثلا فرض کنید محصولی که شما می فروشید لپ تاپ است. استفاده از کلمات کلیدی مثل کیف لپ تاپ یا موس می تواند کلمات کلیدی مکمل شما باشند. البته عیب این روش اینجاست که ممکن است کاربر غیر مرتبط هم برای شما بیاورد و به هزینه هایتان اضافه شود.

  1. توجه به محصول و برند

مرحله بعد از آگاهی یا همان برند اورنس، توجه به برند و محصول است. در این مرحله مشتری از فاز آگاهی رد شده و با دیدن دوباره شما بیشتر دقت می کند و کنجکاو می شود. یعنی به نحوی به شما توجه نشان می دهد. در این مرحله باید با فراخوان به عمل قوی تری وارد میدان شوید و از لحن تاثیر گذارتری در متن تبلیغات PPC تان استفاده کنید.

وقتی مشتری به این مرحله می رسد معمولا عباراتی را که سرچ می کند حالا دقیق تر و جزیی تر شده اند و شامل اسم برند ها هم می شوند. مقایسه محصولات، جستجوی نقد محصولات و … همگی نشان از این دارند که مشتری در مرحله توجه قرار گرفته است. مثلا کلمات کلیدی مثل “سامسونگ A70 یا هواوی P30” مشخصا نشان می دهد مشتری مورد نظر از برند آگاه شده و در حال توجه نشان دادن است. در این مرحله هم بهترین روش استفاده از بازاریابی مجدد از طریق تبلیغات بنری یا تبلیغات ریسپانسیو است تا دوباره مشتری که قبلا از برند شما آگاه شده برگردد و توجهش بیشتر جلب شود.

  1. افزایش سرنخ (لید)

زمانی که از مرحله توجه به محصول هم گذشتید احتمالا آن‌چنان که باب میلتان است به هدفتان نرسیده اید. حتی اگر هم رسیده باشید باز هم مشتریانی هستند که از مرحله قبل عبور می کنند و بدون خرید به مرحله سوم می رسند. در این حالت استراتژی که باید به کار بگیرید این است که با درگیر کردن مخاطب جذب لید کنید و به آن ها پیشنهاداتی ارائه کنید.

اگر خرید انجام نشد با درگیر کردن مخاطب جذب سرنخ (لید) کنید

فراخوان به عمل هایی که در این مرحله می توانید استفاده کنید عبارتند از:

  • پیشنهاد دادن نسخه دمو (Demo)
  • پیشنهاد دادن مشاوره رایگان
  • پیشنهاد یک نسخه رایگان ولی محدود از محصول (Free trial)

همه مواردی که در بالا گفتیم روش هایی هستند که علاوه بر جذب سرنخ می توانید در آن ها از مشتری بخواهید برایتان فرم یا پرسشنامه یا هر چیزی که نیاز دارید را پر کنند. مطمئن باشید مخاطب برای داشتن محصول یا محتوای رایگان اطلاعاتش را خواهد داد. در کل داستان جذب لید ممکن است برای هر بیزینسی مختلف باشد. اما در این مرحله اطلاعات خوبی می توانید از مشتری به دست بیاورید و از همان اطلاعات در کمپین های PPC تان استفاده کنید و هدفگیری بهتری داشته باشید.

  1. فروش

مشتری که مراحل قبل را به خوبی پیشت سر می گذارد وارد فاز خرید از شما می شود. جالب است بدانید مشتری که آماده ی خرید است عبارت هایی را که سرچ می کند عبارت های مصمم تری هستند و تصمیم به خرید در مشتری در آن ها موج می زند. این عبارت ها می تواند شامل کلمات زیر باشند:

  • تخفیف
  • کد تخفیف
  • وام
  • ارسال رایگان
  • اقساطی

در این قسمت بهتر است کمپین های جداگانه داشته باشید که نیازهای این مرحله را برای مشتری پر رنگ تر کنند. مثل کمپین هایی که با استفاده از اکستنشن ها در آن پیشنهاد ضمانت، خرید اقساطی، تخفیف و … را می دهند. این جملات باعث می شوند مشتری مطمئن باشد خرید از شما برایش به صرفه خواهد بود و تصمیم به خریدش را قطعی تر می کند.

کمپین هایی با آفرهای ویژه را اجرا کنید

نباید فراموش کنید که از متن تبلیغات و اکستنشن های آن باید عاقلانه ترین استفاده را بکنید. باید مراقب باشید که هدف نهایی شما فروش برای یک بار نیست. بلکه هدف نهایی یک بیزینس تکرار خرید است که در مرحله بعد به آن اشاره می کنیم. برای این منظور می توانید لیستی از مشتریانی که از شما خرید کرده اند درست کنید و در مرحله بعد از آن استفاده کنید.

  1. بازاریابی مجدد و تکرار فروش

تبلیغات PPC یکی از فوق العاده ترین روش های برای تکرار فروش و بازاریابی مجدد است به خصوص اگر محصولتان نیاز به جایگزینی، آپدیت داشته باشد یا نیاز به فروش محصولات مکمل داشته باشد. در تدوین استراتژی این مرحله باید چند تا سوال از خودتان بپرسید:

  • محصول من تا چه مدت فعال است و چه زمان نیازمند جایگزینی است؟
  • آیا ورژن و مدل جدید تری از محصولم را قرار است روانه بازار کنم؟
  • آیا مشتری محصول را تکی می خرد یا در حجم چند تایی؟
  • آیا امکان و فرصت آن را دارم محصولات مکمل در کنار محصول اصلی بفروشم؟
  • چه محرکی برای انگیزش دوباره مشتری باید قرار بدهم که دوباره از من خرید کند؟ (محرک هایی مانند ارسال رایگان، مزیت های خاص، باشگاه ویژه مشتریان و … )

از تبلیغات بازاریابی مجدد استفاده کنید و حتما مزیت هایی برای محصولتان قرار دهید که آن را رقابتی تر کند و خریدار دوباره شما را برای خریدش انتخاب کند. دقیقا مانند مرحله قبل، یعنی مرحله خرید، در این مرحله هم می توانید از تخفیف، کوپن، ارسال رایگان و … استفاده کنید تا مشتری های فعال تری داشته باشید.

بازاریابی مجدد، ریمارکتینگ (Remarketing) چیست؟

ریمارکتینگ یا همان بازاریابی مجدد بخشی از استراتژی های بازاریابی است

۸ پلتفرم محبوب برای تبلیغات کلیکی PPC

وقتی استراتژی تبلیغات کلیکی تان را مشخص کردید وقت آن است که بهترین پلتفرم را برای اجرای آن ها انتخاب کنید. در کشور عزیز ما، ایران معمولا در اکثر موارد تبلیغات کلیکی با گوگل ادز همراه می شود. اما بهتر است بدانید گوگل ادز تنها شبکه برای تبلیغات PPC نیست و پلتفرم های دیگری هم وجود دارند که در سر تا سر دنیا از آن ها استفاده می شود. در ادامه با ۸ پلتفرمی که محبوب ترین شبکه ها برای تبلیغات کلیکی هستند آشنا می شویم.

  1. گوگل ادز (Google ads)

نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام جهان اولین و قدرتمندترین پلتفرم برای تبلیغات کلیکی گوگل ادز است. دلیلش هم واضح است به خاطر آنکه حجم سرچ هایی که در موتور جستجوی گوگل صورت می گیرد از هر پلتفرم دیگری بیشتر است و تعداد بی شماری وب سایت روی شبکه نمایشی گوگل قرار دارند.

در تمام جهان اولین و قدرتمندترین پلتفرم برای تبلیغات کلیکی گوگل ادز است

طبق آماری که خود گوگل داده، شبکه نمایشی گوگل روی بیشتر از ۲ میلیون وب سایت و بیشتر از ۶۵۰ هزار اپلیکیشن نمایش داده می شود. که همین نشان می دهد تبلیغ شما در وسعت بسیار زیادی می تواند دیده شود. جالب است بدانید در موتور جستجوی گوگل روزانه بیشتر از ۳.۵ میلیارد جستجو انجام می گیرد.

  • محل قرار گیری تبلیغات: موتور جستجوی گوگل، شبکه نمایشی گوگل، اپلیکیشن های موبایل و شبکه اجتماعی یوتیوب.
  • موبایل: در موبایل هم تبلیغ ها در سطوح گسترده ای در صفحه نتایج نشان داده می شوند، وب سایت های شبکه نمایشی گوگل و اپلیکیشن ها هم شامل آن می شوند.
  • فرمت تبلیغ ها: متن، عکس، تبلیغات ریسپانسیو، ویدیو.
  • قیمت: مدل قیمت گذاری CPC (هزینه به ازای هر کلیک) بر اساس کیفیت و رتبه تبلیغ و هم چنین رقبا.
  1. بینگ ادز (Bing Ads)

یکی دیگر از موتورهای جستجوی قدرتمندی که بعد از گوگل قرار می گیرد “بینگ” است. این موتور جستجو به طور میانگین روزانه ۱۲۳میلیون جستجو دارد و با سرعت زیادی کاربرانش در حال افزایش است. این موتور جستجو هم ابزارهایی برای ایجاد کمپین دارد که می توانید با آن ها تبلیغات PPCتان را انجام دهید مایکروسافت به دلیل انحصاری که روی ترافیک ورودی از یاهو دارد، دسترسی آسانی به سرچ های صوتی و اطلاعات لینکدین دارد و به خاطر همین ویژگی ها، تکنولوژی تبلیغاتش هم مورد توجه قرار گرفته است.

  • محل قرار گیری تبلیغات: موتورهای جستجو، قرارگیری محتوای محلی روی وب سایت MSN (بر اساس لوکیشن) ، com، مرورگر Edge و دیگر شبکه های همکار.
  • موبایل: تبلیغات موبایلی در موتور جستجوی Bing
  • فرمت تبلیغات: متن، تبلیغات ریسپانسیو محلی (بر اساس لوکیشن)
  • قیمت: مدل قیمت گذاری CPC (هزینه به ازای هر کلیک) بر اساس رتبه تبلیغ و رقابت.
تبلیغات در بینگ اجازه می دهد کمپین های گوگل ادزتان را وارد موتور جستجوی بینگ کنید

**نکته: یکی از ویژگی های خوب تبلیغات در بینگ این است که اجازه می دهد کمپین های گوگل ادزتان را وارد موتور جستجوی بینگ کنید. این یک مزیت عالی است ولی حواستان باشد دقیقا کمپین گوگل تان را در بینگ کپی نکنید. سعی کنید حتما متناسب با ویژگی های بینگ از لحاظ قیمت (معمولا در بینگ تبلیغات ارزان تر است) و ظاهر تغییرش دهید.

  1. ادرول (AdRoll)

ادرول یکی از پلتفرم های مستقل در زمینه تبلیغات کلیکی است. این شبکه که معمولا برای هدف گیری مجدد کاربر و بازاریابی مجدد به کار می رود از بیشتر از ۳۴ میلیون سیگنال استفاده می کند تا پیش بینی هایی در عرصه بازاریابی انجام بدهد. این شبکه مبادلات اطلاعاتی بسیاری با فیسبوک، گوگل، شبکه های ایمیلی و بسیاری از پلتفرم های دیگر انجام می دهد.

  • محل قرارگیری تبلیغات: وب سایت های مختلف.
  • موبایل: بازاریابی مجدد در موبایل، تبلت و دیگر سیستم ها.
  • فرمت تبلیغات: تبلیغات وب، تبلیغات متحرک، تبلیغات محلی تحت وب، تبلیغات فیسبوکی، تبلیغات اینستاگرام و ایمیل.
  • قیمت: ماهانه از ۳۰۰ دلار به بالا

**نکته: این پلتفرم بیشتر برای بازاریابی مجدد است و به همین ویژگی اش معروف است.

وبینار تبلیغات گوگل ادز و باور‌های غلط

وبینارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ

  1. یاهو جمینی (Yahoo Gemini)

یاهو جمینی سرویس تبلیغاتی یاهو است بر اساس جستجو تبلیغ های محلی را به مخاطب نشان می دهد. این سرویس مشارکتی از Yahoo،AOL و شبکه ی Oath  (نام جدید است. تقریبا اوایل سال 2019 بود که بینگ ادز همکاری گسترده ای را با Verizon Media اعلام کرد که در نتیجه آن ترافیکی را که از سرچ یاهو وارد می شود در انحصار بینگ ادز در می آید. این مسئله شامل ترافیکی که از پلتفرم های شبکه Oath  هم می آید می شود.

  • محل تبلیغات: تبلیغات محلی، جستجو و موبایلی در وب سایت های همکار.
  • موبایل: از طریق سرچ موبایل در شبکه های همکار.
  • فرمت تبلیغات: متن، عکس، ویدیو، اپلیکیشن، پست تامبلر، تبلیغ ایمیلی.
  • قیمت: مدل قیمت گذاری CPC بر اساس رتبه و کیفیت تبلیغ و رقبا.

**نکته: اگر تمرکزتان روی تبلیغات محلی است و یا محصولات مرتبط با یاهو ارائه می دهید این پلتفرم خیلی خوب می تواند جوابگو باشد.

  1. فیس‌بوک (Facebook)

فیسبوک با حدود ۲ میلیارد کاربر ماهانه فعال در صدر شبکه های اجتماعی جهان جای داده می شود. در نتیحه هدف گیری مخاطب بر اساس رفتار، جمعیت شناسی و علایق نمی تواند کار چندان مشکلی برای فیسبوک باشد.

  • محل تبلیغات: فیسبوک، اینستاگرام، مسنجر و کاربران اپلیکیشن های موبایلی مربوط به فیسبوک.
  • موبایل: کاربران موبایلی فیسبوک.
  • فرمت تبلیغات: عکس، ویدیو، اسلاید شو، کانواس و … .
  • قیمت: مدل قیمت گذاری بر اساس هزینه به ازای هر کلیک و هزینه بر اساس هر مشاهده بر اساس کیفیت تبلیغ و قیمت رقبا.

**نکته: فیسبوک به دلیل داشتن اطلاعات دقیق آماری و رفتاری مخاطب بسیار بر نحوه عملکرد کاربرانش مسلط است و به همین دلیل از نظر هدف گیری تارگت مارکت دقیق می تواند خیالتان از بابت تبلیغ در این پلتفرم راحت باشد.

  1. لینکدین (LinkedIn)

لینکدین که حالا دارد توسط مایکروسافت اداره می شود منبع غنی از اطلاعات کاربران برای مارکتر هاست به خصوص در زمینه های حرفه ای. بیشتر از ۵۰۰ میلیون کاربر تخصصی در لینکدین وجود دارند که می شود آن ها را توسط محتوای مناسب هدف گرفت. این محتواها از آگهی شغلی گرفته تا تبلیغ برای بیزینس ها می تواند باشد.

  • محل تبلیغات: لینکدین، شبکه مخاطبی لینکدین شامل هزاران سایت موبایلی و اپلیکیشن .
  • موبایل: تبلیغات در شبکه مخاطبی لینکدین.
  • فرمت تبلیغات: متن، عکس و اپلیکیشن.
  • قیمت: مدل قیمت گذاری CPC بر اساس قیمت رقبا، مرتبط بودن تبلیغ و CPM.

**نکته: اگر می خواهید در لینکدین تبلیغات انجام دهید سعی کنید محتوایی تولید کنید که افراد فعال در آن صنعت را بتوانید نشانه بگیرید.

  1. توئیتر (Twitter)

توئیتر ماهانه ۳۳۰ میلیون کاربر فعال دارد و روش های تبلیغاتی مختلفی پیش پای مارکتر ها می گذارد. بر خلاف بقیه ی پلتفرم هایی که در بالا توضیح دادیم تبلیغات توئیتر فقط در خود توئیتر نمایش داده می شوند و هیچ همکاری با پلتفرم های دیگر ندارد. توئیت های تبلیغاتی یکی از منعطف ترین فرمت های تبلیغ در توئیتر هستند چرا که در همین توئیت های تبلیغاتی می توانید هم از متن و هم از انواع تصویر استفاده کنید.

  • محل تبلیغات: وب سایت و اپلیکیشن توئیتر.
  • موبایل: تبلیغات در فید اپلیکیشن توئیتر.
  • فرمت تبلیغات: توئیت های تبلیغاتی شامل ترکیبی از متن، عکس، گیف، ویدیو، تبلیغ اکانت توئیتر.
  • قیمت گذاری: توئیت ها و اکانت های تبلیغاتی مبتنی بر مدل قیمت گذاری CPC هستند.

**نکته: تبلیغات در توئیتر نیازمند داشتن یک استراتژی جامع برای اکانت توئیترتان است. طبیعتا کاربری که از سمت تبلیغ وارد اکانت شما می شود باید برایش جذاب باشد و استراتژی از قبل برای درگیر شدن کاربر توسط محتوا، چیده شده باشد.

  1. پینترست (Pinterest)

شبکه اجتماعی پینترست ماهانه چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که در مورد ترند روز، ایده ها ی مختلف و محصولات جستجو می کنند و اتفاقا درصد زیادی از این کاربران هم تصمیم به خرید درشان جدی است.

۷۰ درصد کاربران پینترست خانم ها هستند و ۴۰ درصد فروش از طریق این شبکه مربوط به لوازم خانه است.
  • محل تبلیغات: وب سایت و اپلیکیشن پینترست.
  • موبایل: تبلیغات در صفحه فید پینترست.
  • فرمت تبلیغات: پین های تبلیغاتی، ویدیوپین های تبلیغاتی، پین های سینماتیک، پین های مرتبط با اپلیکیشن.
  • قیمت گذاری: مدل قیت گذاری CPC برای پین های تبلیغاتی، نصب اپلیکیشن و مدل CPM برای ویدیو ها به ازای هر نمایش ویدیو.

**نکته: اگر می خواهید تبلیغاتی در شبکه اجتماعی پینترست انجام بدهید این را در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی و عبارت هایی که در آن سرچ می شوند معمولا نسبت به گوگل حالت کلی تری دارند و خیلی دقیق و طولانی نیستند. پس از کلمات کلیدی کلی تر استفاده کنید تا تبلیغاتتان بازدید بیشتری داشته باشد.

جمع بندی

استراتژی کارساز برای تبلیغات PPC استراتژی است که پشت آن فکر باشد و مثل یک جریان هموار، مشتری را از بالای قیف فروش به پایین هدایت کند تا پروسه خرید انجام شود. باید بتوانید مراحل استراتژی را که در مقاله گفتیم در قالب یک چارت تنظیم کنید و کلمات کلیدی، پیام هدف و لندینگ پیج تان را مشخص کنید و در این حالت می توانید مطمئن شوید همه مراحل پوشش داده می شوند. بعد از اینکه کمپین را اجرایی کردید نتایج را به طور مرتب بازبینی کنید و اگر اصلاحی می خواهد انجام دهید و بودجه تان را تنظیم کنید و در نهایت فراموش نکنید کمپین PPC موفق خواهد بود که با برنامه از پیش تعیین شده و بلند مدت پیش برود.

لطفا امتیاز دهید
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

74
06 خرداد 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

18817
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

3937
27 آذر 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

3787
08 اردیبهشت 1399