چطور یک محتوا بنویسیم؟ – راهنمای جامع نوشتن محتوا

طراحی سایت

..چطور یک محتوا بنویسیم؟ – راهنمای جامع نوشتن محتوا..
طراحی سایت

چطور یک محتوا بنویسیم؟ – راهنمای جامع نوشتن محتوا

نوشتن محتوا

«تنها اگر چیزی برای گفتن داشته باشید، آن را می‌نویسید!» اسکات فیتز جرالد (رمان نویس آمریکایی)

زمانی‌که قصد دارید یک بلاگ بسازید، لزومی ندارد که یک نویسنده‌ی بزرگ همچون فیتز جرالد یا حتی یک نویسنده‌ی حرفه‌ای باشید! همین‌که در موضوع خاصی که انتخاب کرده اید، به سطحی از دانش رسیده باشید که بتوانید آن را به‌خوبی بیان کنید، کافی است.

برای هر پستی که قصد دارید در بلاگ خود بنویسید، گزینه‌های متعددی، برای انجام، پیشروی‌تان دارید. از معرفی خود‌تان، به عنوان متخصص در زمینه‌ای مشخص، برای تبلیغ برند‌تان گرفته تا انجام کارهایی برای سئو محتوا، که بهتر مخاطبین‌تان را بیابید.

پیش از آغاز نوشتن پست، باید مکانی برای نوشتن داشته‌باشید. (یک وبلاگ یا سایت شخصی) سپس شروع به نوشتن کنید! با ما همراه شوید تا روش‌های نوشتن یک پست را به تفصیل بررسی کنیم.

چطور یک متن برای انتشار در بلاگ‌مان بنویسیم

با دنبال‌کردن مراحل زیر، خوانندگان‌ خود را شیفته‌ی متن عالی‌تان کنید:

  1. دایره‌ی مخاطبان‌ و جامعه‌ی هدفتان را مشخص کنید.
  2. موضوعی جذاب برای نوشتن انتخاب کنید.
  3. موضوع را به وسیله‌ی کلید‌واژه‌ مناسب، پر‌مخاطب‌تر کنید.
  4. روی موضوع عمیق شوید و آن را به خوبی تشریح کنید.
  5. با تیتری جذاب، خواننده را به‌وجد بیاورید.
  6. فهرست منظم برای متن‌تان بسازید.
  7. محتوایی اغواگر و جذاب ارائه دهید.
  8. به‌دقت عکس‌های مرتبط به موضوع را دست‌چین کنید.
  9. تعیین روش پیگیری مطالب یا محصولات
  10. اصول سئو محتوا را رعایت کنید تا در نتایج موتور‌های جست‌و‌جو متن شما بالاتر از سایرین نمایش داده‌شود.
  11. محتوایی که نوشته‌اید را بررسی‌ کنید.
  12. متن نهایی را گسترش دهید.

1. مشخص کردن دایره‌ی مخاطبان‌ و جامعه‌ی هدف

نباید بی‌هدف و کورکورانه بنویسید. شما تلاش می‌کنید مطلب قابل‌توجه و گره‌گشائی که می‌دانید، برای افرادی بازگو کنید، اما چه‌کسانی؟ آن‌ها به چه‌چیز‌هایی علاقه‌مند هستند؟ قبل از بیان هر حرفی، باید پاسخ این سؤالات را پیدا‌کنید.

به‌طور مثال، اگر صاحب تجارت کلوچه و شیرینی‌پزی باشید، می‌توانید، هرآن‌کس که برپایی جشنی را در ذهن خود دارد، مخاطب و جامعه‌ی هدف خود قرار دهید. اما چطور باید این‌کار را انجام‌داد؟ باید تعدادی از بلاگ‌های موفق در زمینه تجارت خود را بررسی‌کنید تا ایده‌ی محتوایی که به اشتراک همگان گذاشته‌اند را به‌دست بیاورید.

با تحقیق و بینش عمیق، به‌مرور، شناخت کاملی از جامعه‌ی هدف خود به‌دست خواهید آورد و از آن‌پس در شناخت محتوای‌مناسب برای آن‌ها، چالشی نخواهید‌ داشت.

audience

۲. انتخاب موضوع مناسب برای متنی که می‌نویسید

عوامل بسیاری، فرآیند انتخاب مقاله را پیچیده می‌کند. به مثال تجارت شیرینی‌پزی باز‌گردیم؛ فرض کنید تصمیم گرفته‌اید درباره‌ی کلوچه‌های شکلاتی بنویسید. شروع خوبی است اما نکات فراتر دیگری هم باید درنظر بگیرید. باید قالب و فرمتی مشابه لیست پیشرو برای موضوع انتخاب کنید:

  • پست چطور و چگونه: چگونه کلوچه‌ی شکلاتی بپزیم، راهنمای قدم‌به‌قدم
  • لیست منتخب: برترین روش‌های پخت کلوچه‌ی شکلاتی
  • توصیه و روش‌ها: چگونه کلوچه‌های شکلاتی بسیار نرم خانگی بپزیم
  • پست معرف روش: کلوچه‌های شکلاتی مخصوص، بدون نیاز به پخت
  • برترین موضوعات داغ: دستور پخت بهترین کلوچه‌ی شکلاتی سال ۹۸
  • بروزرسانی تجاری: رونمایی از جدیدترین مجموعه‌ی کلوچه‌های شکلاتی برند ما

از این قالب‌های عمومی، برای انتخاب موضوع متن تان ایده بگیرید و به فراخور شرایط، ساختار آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

۳. انتخاب کلید‌واژه مناسب به‌منظور افزایش مخاطبین

پس از انتخاب هدف و سمت‌و‌سوی متن، عامل دیگر موفقیت پست،  از نظر نتایج موتور‌های جست‌و‌جو است. هر چه در نتایج جست‌و‌جو، پست‌تان بالاتر باشد، اشخاص بیشتری متن‌تان را نظاره‌گر خواهند بود. این مسئله جز با انتخاب کلید‌واژه مناسب میسر نمی‌شود.

انتخاب کلید‌واژه مناسب، حیاتی‌ترین جزء سئو محتوا‌ی متن وبلاگ است. با این‌کار، نکات مهم پست، برای بالاآمدن در صفحه‌ی جست‌و‌جوی گوگل را برجسته‌تر می‌کنید.

کلید‌واژه‌ها، عبارات کوتاهی مثل «دستور پخت کلوچه‌ی شکلاتی» یا «مواد لازم برای پخت کلوچه‌ی شکلاتی» هستند. کلماتی که در نوشتن متن استفاده می‌کنید، باید تماماً مبتنی بر کلید‌واژه‌هایی که انتخاب کردید، باشد.

۴. عمیق شدن در موضوع مورد بحث

اکنون با توجه به موضوع و اصول سئو محتوا، متن و کلید‌واژه‌های مناسب موتور‌های جست‌و‌جو را انتخاب کردید. اما هنوز نیاز است نکاتی در نوشتن زیرمطالب رعایت کنید تا در صفحات جست‌و‌جو اولین گزینه‌ی پیشنهادی باشید.

ترکیب نتایج تحقیقاتی که انجام دادید با دانش خودتان از موضوع، به نوشتن مقاله‌ای جامع کمک شایانی می‌کند. در این‌صورت، گوگل به شما پاداش می‌دهد، مشتریان ممنون شما خواهند و همینطور بسیار باهوش در نظر خواهید آمد.

۵. تیتر جذاب، عامل جذب خوانندگان

همه‌ی ما اصطلاح «از روی ظاهر، چیزی را قضاوت نکنید» شنیده‌ایم، اما متأسفانه همچنان بسیاری این قضاوت را انجام می‌دهند. خصوصا زمانی‌که به تیتر‌ها توجه می‌کنند. پس برای وسوسه کردن خوانندگان باید با یک تیتر جذاب شروع کنید تا شانس باز شدن مقاله و خواندن ادامه‌ی آن را بالا ببرید.

تیتر باید در انبوه مطالب، خواننده را جذب خود کند. با تحریک اشتیاق، احساسات، هیجان و یا حتی شرح صادقانه، می‌توان تیتری جذاب نوشت.

۶. فهرست بندی صحیح مطالب

پس از انجام قدم‌های قبل، زمان ساختن یک قالب برای محتوا است. این مسئله، قبل از هر چیز، در فهمیدن بهتر ساختار متن و نحوه نوشتن آن کمک می‌کند.

با زیرمطالب کار را شروع کنید. آن‌ها اجزای اصلی پست شما هستند و برای تقسیم متن به بخش‌های کوچک‌تر قابل‌فهم، بسیار مفید خواهند‌بود. هنگام نوشتن زیرمطالب این نکته را حتماً مدنظر داشته‌باشید. آن‌ها باید مختصر و مفید باشند. اگر یک راهنمای گام‌به‌گام می‌نویسید، با‌توجه به مثال کلوچه‌ی شکلاتی، ابتدا تمام مراحل را به‌طور شفاف شرح دهید:

۱. مواد لازم را تهیه و آماده کنید،

۲. مواد لازم برای ساخت خمیر را با هم مخلوط کنید و … .

اگرچه این قالب پیش نویس است، اما زیرمطالب کلید موفقیت در نوشتن هستند و باید در انتها، به‌وسیله‌ی آن‌ها تمام مطالب را پوشش داده‌باشید. به‌این دلیل‌که، خوانندگان هنگامی‌که به مطلب نگاه می‌کنند، زیرمطالب در جایگاه دوم، پس از تیتر‌ها، مورد توجه آن‌ها قرار می‌گیرد.

علاوه‌بر‌این، در فرآیند فهرست بندی، می‌توانید نکات برجسته هر بخش را به آن اضافه کرده و درون بخش آغازین قرار دهید. بدین روش چارچوب مناسب برای نوشتن ایده‌ را به‌دست می‌آورید.

۷. نوشتن محتوا‌ی جذاب

پس از طی مراحل قبلی، وقت آن رسیده که تایپ مطالب را آغاز کنید. شما به بخش معرفی آغازین و بدنه اصلی برای متن‌تان نیاز دارید.

ابتدا به سراغ پاراگراف معرفی آغازین می‌رویم. در جملات آغازین مقاله، باید تمام مهارت‌های خود را به‌کار بگیرید تا توجه مخاطبین جلب شود. می‌توانید با نقل‌قول یا آمار مرتبط به بحث، گفتن داستانی کوتاه و یا بازگوئی حقایق جذاب، شروع مطلب را آغاز کنید. سپس فضایی به خلاصه مختصری از آنچه در ادامه در بدنه‌ی اصلی متن خواهید‌گفت، اختصاص دهید. با این‌روش، عاملی برای ادامه دادن مطلب برای مخاطبین ساخته‌اید.

پس از انجام دو مرحله‌ی گذشته، شروع به نوشتن بدنه‌ی اصلی متن کنید. تمام اطلاعات زیرمطالب، جزء بدنه‌ی اصلی متن محسوب می‌شوند. بدنه‌ی اصلی مکانی است که شما اطلاعات خودتان (تجریبیات) و اطلاعاتی که با تحقیق کسب کرده‌اید، به اشتراک و دید‌عموم می‌گذارید. سعی کنید ساده، سرراست و جذاب بنویسید؛ از کلی گویی و صرفاً بازگوئی سطحی مفاهیم، بدون بسط و تشریح آن‌ها، دوری کنید.

اگرچه همیشه بدان نیاز نیست، اما بخش نتیجه‌گیری خصوصا زمانی‌که داستانی را بازگو می‌کنید یا مقاله‌ای جامع و گسترده می‌نویسید، بسیار مفید خواهد بود. برای این بخش می‌توانید نتیجه ایده‌ها را در لیست کوتاهی خلاصه‌وار برجسته بنویسید یا صرفاً در چندین جمله آن‌ها را بیان کنید. اصلاً تفاوتی نمی‌کنید که از کدام یک از این روش‌ها استفاده می کنید، فقط مطمئن شوید کاملاً  گیرا متن را به پایان رساندید.

۸. انتخاب عکس‌های مناسب و مرتبط به متن

برای افزایش مهارت وبلاگ‌نویسی و به نمایش گذاشتن آن، از تعداد اندکی عکس زیبا که در فهم متن برای خوانندگان مفید باشد، استفاده کنید. علاوه‌براین عکسی منحصر به‌فرد به عنوان عکس نخست مقاله انتخاب کنید تا اولین چیزی باشد که به چشم مخاطبین می‌آید. دقت کنید که عکس‌ها باید در رساندن مفهوم مقاله و ارزش بخشیدن به آن کمک می‌کنند و برای تزئین نیستند! از استفاده‌ی بی‌دلیل و بی رویه عکس در متن خودداری کنید.

اگر سیستم وبلاگ‌نویسی یا سایت شخصی شما از گالری برای قراردادن مجموعه‌ای از عکس‌ها پشتیبانی می‌کند، حتماً از این قابلیت در افزایش گیرایی مقاله بهره ببرید.

۹. تعیین روش پیگیری مطالب یا محصولات

حداقل یک روش صریح و واضح برای چگونگی پیگیری مطالب وبلاگ‌تان معین کنید. این روش یک عمر حیاتی در بحث‌های برندینگ و تیلیغات است. باید روش (های) مؤثر و واضحی برای ارتباط مخاطب یا مشتری درنظر بگیرید. قراردادن دکمه‌ی «به لیست ایمیل ما بپیوندید تا از اخبار/مطالب/محصولات جدید مطلع شوید»، «به بخش فروشگاه وارد شوید» و یا «ساخت وبسایت رویایی‌تان را به ما بسپارید» مثال‌هایی از این دست هستند.

۱۰. رعایت اصول سئو محتوا برای جایگیری بهتر در نتایج موتور‌های جست‌و‌جو

یک استراتژی جدی برای سئو محتوا به کمک کلمات کلیدی و کلید‌واژه‌ها به عنوان اجزای حیاتی اصول سئو داشته باشید. درباره‌ی نحوه‌ی انتخاب کلید‌واژه‌ها به تفصیل در بخش شماره ۳ همین مقاله صحبت کردیم. برای بالاتر به نمایش درآمدن وبلاگ و پستی که نوشتید در نتایج موتور‌های جست‌و‌جو، نیاز به صرف کار و وقت بیشتری دارید. سئو محتوا با انتخاب کلید‌واژه مناسب اما قوی پستی که نوشتیده‌اید، آغاز می‌شود. فرض کنید کلید‌واژه «طرز پخت کلوچه‌ی شکلاتی» را انتخاب کرده اید؛ دقیقا از همین عبارت در تیتر اصلی پست، آدرس پست و توضیحات پست استفاده کنید. همچنین از شیوه بهبود سئو به کمک متن جایگزین عکس بهره بگیرید. تکنیک های دیگر برای بهبود سئو و افزایش سرعت و کارایی باگذاری وبلاگ‌تان را می‌توانید یاد بگیرید.

۱۱. بررسی محتوا

تا این مرحله، کار های دشواری برای ساختن یک پست جذاب انجام دادید. آخرین چیزی که باید به آن توجه کنید، اشتباهات دستور‌زبانی و محتوای نامناسب و غیرحرفه‌ای است. با بررسی دوباره متن نوشته، از اینگونه اشتباهات جلوگیری کنید.

برای این منظور، از دوست یا همکار خود کمک بخواهید. از آن‌ها بخواهید با مطالعه متن، اشتباهات آن را گوشزد کنند. مسلماً کیفیت اهمیت بسیار بیشتری نسبت به کمیت در جذب مخاطب دارد، پس به کیفیت و بی‌اشتباه بودن مطالب بسیار اهمیت دهید. پس از رفع اشتباهات، متن شما آماده انتشار برای عموم است و می‌توانید با خیالی آسوده دکمه «انتشار مطلب» را بفشارید.

۱۲. گسترش و تبلیغ مقاله نهایی

پست خود را در وبلاگ منتشر کرده‌اید اما این بدین معنی نیست که مخاطبین‌تان به طور خودکار آن را خواهند دید! قدم بعدی فکر کردن به بهترین روش‌ها برای دیده شدن مطلب شماست: ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی.

ایمیل مارکتینگ یکی از استاندارترین روش‌ها برای جذب مخاطبین است اما بسیار مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. شما به راحتی با روش‌ها و ابزار‌های مخصوص می‌توانید، ایمیل بسیازید و برای مقاصد مارکتینگ شخصی‌سازی و برای تبلیغات ارسال کنید. ابزار‌های موجود امکان استفاده از قالب آماده‌ یا طراحی آن از ابتدا توسط خودتان، گردآوری سریع لیست مخاطبین‌، همچنین ردگیری ایمیل‌ها و … را فراهم می‌آورند.

علاوه بر ایمیل‌ها، قدرت مانور بالا در شبکه‌های اجتماعی به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین است. هیچ استراتژی تجاری بزرگی بدون کمک شبکه‌های اجتماعی پیدا نخواهید‌‌کرد.

 

8
15 دی 1398
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

8415
24 فروردین 1398
برنامه نویسی

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی) افزونه دکان در طراحی سایت فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی سایت در این مورد به گونه ای است که در یک وب سایت، چندین فروشنده امکان قرار دادن و فروش محصولات خود را، در پنل های جداگانه دارند. برای عضویت و قرار دادن محصولات در آن ابتدا وارد وب سایت مورد نظر که با افزونه دکان ایجاد شده است، شوید....

719
04 دی 1397
برنامه نویسی

ویژگی های جدید لاراول 5.8

تغییرات لاراول 5.8 LARAVEL ورژن بعدی فریم ورک لاراول با نسخه ۵.۸ در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ منتشر میشه. در حال حاظر تنها مواردی که قطعی شده پشتیبانی لاراول ۵.۸ از کتابخانه carbon نسخه ۲ می باشد. و قابلیت امکان سوییچ بین هر دو نسخه یک و دو carbon مورد دیگر استفاده laravel 5.8 از vlucas/phpdotenv ورژن 3 برای فایل .env میباشد که اجازه استف...

691
08 اسفند 1397