چند اصطلاح رایج در سئو که سئوکارها باید بدانند

طراحی سایت

..چند اصطلاح رایج در سئو که سئوکارها باید بدانند..
طراحی سایت

چند اصطلاح رایج در سئو که سئوکارها باید بدانند

سئوکاران روزانه به اصطلاحاتی برمی خورند که بدون آنکه معنی دقیق آنها را بدانند با عملکرد آنها درگیر می شوند. داشتن ۴۰ اصطلاح سئو به شما کمک می کند سریعتر واژگان خود را مرور و یادآوری کنید. در صورت نیاز دوباره آنها را مطالعه کنید. کلمه سئو Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. اصطلاحات این لیست به شما کمک می کند، درک بهتری از بهینه سازی سایت خود داشته باشید. در لیست ما ۴۰ اصطلاح سئو را می خوانید که هر کدام به طور خلاصه در چند جمله برای شما توضیح دادیم.

ریدایرکت

ریدایرکت به معنی تغییر مسیراست تغییر مسیر می تواند از یک آدرس به آدرسی دیگر در یک سایت باشد یا از صفحات یک سایت به سایت دیگر.

  • ریدارکت ۳۰۱

ریدایرکت ۳۰۱ زمانی اتفاق می افتد که بخواهیم به طور دائمی یک URL  را به آدرس دیگری منتقل کنیم. این تغییر مسیر به کاربران و موتورهای جست وجو کمک میکند به صفحه درست منتقل شوند.

  • ریدایرکت ۳۰۲

عملکرد ریدایرکت ۳۰۲ همانند ۳۰۱ است با این تفاوت که ریدایرکت ۳۰۲ زمانی انجام می شود که بخواهیم موقتا یک آدرس یک صفحه را به صفحه دیگری منتقل کنیم.

تگ ALT

Alternative Text به معنی متن جایگزین است ، اغلب به آن تگ Alt می گویند. شما با استفاده از یک توضیح کوتاه در قالب html به موتور های جست و جو می فهمانید تصویری که استفاده کرده اید راجب چه موضوعی می باشد.. به دلیل اینکه ربات های گوگل مثل یک انسان قادر به فهمیدن تصاویر نیستند و نیاز دارند به زبان html حرف بزنیم. استفاده از توضیحات توصیفی طولانی نتایج بهتری را برای کاربران می آورد. به سئو شما کمک می کند.

انکرتکست

Anchor Text به معنی متن لنگر است که پاره ای از متن را به جایی از صفحه یا صفحه ی دیگری لینک می کنیم. اگر دقت کرده باشید، انکرتکست هایی که در صفحات وب می بینیم. اکثرا برجسته ، به رنگ آبی ، قابل کلیک و فرمت نوشتاری آنها معمولاً خط دار هست. به عنوان مثال ، اگر برای عنوانی انکر تکست قرار دهیم ، کاربر را به صفحه ای می برد که به شرح و توضیح آن عنوان می پردازد. با انتخاب انکرتکست برای برند ، نام سایت ، عنوان مقاله ، کلمه کلیدی و لینک های تولید شده (مثل اینجا را کلیک کنید) به ربات های جستجو کمک کنید تا صفحه مقصد درک کند.

بلاگ

بلاگ اصطلاحی است برای صفحه ای از وب سایت شما که به طورمنظم یا روزانه مطلب ارائه می کند. به عنوان مثال موضوعات صنعت تخصصی شرکت ، شرح وقایع ، عکس ها ، فیلم ها و غیره که به صورت روزانه منتشر می کنید. سیستم های مدیریت محتوا مثل بلاگر یا وردپرس به شما کمک می کند یک بلاگ بروز و خوب داشته باشید و بتوانید ازهر فرصتی برای پست های روزانه خود استفاده کنید و قدرتمند بودن سایت را به موتورهای جستجو نشان دهید.

بوک مارک

معمولاً کاربران برای اینکه دوباره بتوانند به یک سایت برگردند آن را نشانه گذاری یا بوک مارک می کنند. با نشانه گذاری ، لینک سایت در مرورگر مخاطبان مثل یک مرجع ذخیره می شود. لینک سایت شما در سایتهای نشانه گذاری اجتماعی به موتورهای جستجو نشان می دهد که محتوای وب سایت شما برای مردم جالب است. کاربران می توانند وب سایت هایی را که دوست دارند با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

بانس ریت

نرخ پرش یا بانس ریت، میزان خروج ( پرش ) کاربران را از سایت می سنجد. در واقع کاربران با وارد شدن در یک سایت به دنبال مطلب مورد نظر خود هستند. در صورت عدم تطبیق در زمان خیلی کوتاهی از سایت شما خارج می شوند. از نظر گوگل افزایش بانس ریت یک امتیاز منفی حساب می شود و رتبه صفحه را کاهش می دهد.

تگ کنونیکال

تگ Canonical یک المان html است که کمک می کند تا وبمستران ازمحتوای تکراری خود جلوگیری کنند و کاربر بهترین صفحه را برای مطلب مورد نظر خود پیدا کند. کاربرد کنونیکال زمانی مشخص می شود که نسخه های مشابهی از یک محتوا دارید. می خواهید به گوگل بگویید که از کدام صفحه استفاده کند. پس یک تگ کنونیکال برای محتوای جدید تعریف می کنید و گوگل آن را برای کاربران نشان می دهد.

دایرکتوری

سایت مرجعی که وب سایت های موجود در اینترنت را دسته بندی موضوعی می کند را وب دایرکتوری می گویند. مثل یک دفترچه تلفن به کاربران کمک می کند سایت های مورد علاقه خود را پیدا کنند. شما به کمک این سایت ها میتوانید اطلاعات شغل برند و سایت خود را ثبت کنید و از این طریق نیز بک لینک بگیرید.

دامنه

دامنه ای که برای آدرس اصلی وب خود قرار می دهید، به عنوان نام برند و تبلیغ شما محسوب می شود. پس بهتر است نام مناسبی برای برند سایت خود انتخاب کنید.

تگ های عنوان

عنوان هایی که شما در متن قرار می دهید ، می تواند با استفاده از Heading یا تگ عنوان ایجاد شود. شما برحسب نیاز از تگ H1 ، H2 یا غیره در متن خود استفاده کنید تا فهمیدن متن را برای کاربر و موتور های جست و جو را آسان کنید. علاوه بر این موتورهای جستجو برای تگ های شما ارزش زیادی قائل اند و رنک بهتری به صفحات با کیفیت و قوی می دهند.

لینک های ورودی

لینکی که از سایت دیگری به سایت شما داده شود یک لینک ورودی است. لینک هایی که در سایت های معتبر و بزرگ به سایت شما داده می شود ، ارزش زیادی دارد و رتبه سایت شما را بالا می برد. همچنین لینک های نامعتبر که رقیبان برای از بین بردن رتبه شما در موتورهای جست و جو استفاده میکنند میتواند مخرب باشد و باید به صورت دوره ای لینک های ورودی سایت را چک کرده و لینک های نامعتبر را حذف کنید.

لینک داخلی

برای ایجاد یک لینک داخلی صفحه ای از سایت خود را به صفحه دیگر پیوند می دهیم. درست مثل صفحه اصلی شما که اصولا به لندینگ پیج شما لینک می شود.

صفحات ایندکس

گوگل برای نمایش صفحات شما در نتایج جستجو آنها را ایندکس یا فهرست بندی می کند. در واقع این فهرست بندی همراه با ذخیره صفحات در گوگل انجام می شود و احتمال دیده شدن صفحات شما بالا می رود.

کلمه کلیدی

کلماتی که کاربران برای پیدا کردن مطالب مورد نیازشان می کنند را کلمه کلیدی یا کلید واژه می گوییم. با درنظر گرفتن این کلمات کلیدی می توانیم مطابق نیازهای کاربران محتوای هر صفحه از وب خود را ایجاد کنیم.

لینک سازی

کلیه فعالیت و روش هایی که برای دریافت لینک انجام می دهیم ، لینک سازی را می گویند. معمولاً این روش ها برای بهینه سازی موتورهای جستجو و در نهایت کسب رتبه بندی بهتری تدوین شده است.

کلمات کلیدی طولانی

Long tail keyword به معنی کلمات دم بلند می باشد. هر چه کلمات کلیدی که انتخاب می کنید طولانی ( مانند یک دم بلند ) باشد می توانید رتبه بهتری را بدست آورید. مخاطبان شما راحت تر به مقصد خود ( سایت شما ) می رسند، به دلیل اینکه رغابت کمتری دارد. به طورمعمول کلمات کلیدی بلند سه کلمه ای هستند و کمک می کنند مخاطبان راحت به جواب خود برسند. مثل پژو ۲۰۶ مشکی مدل ۹۴ در مقابل پژو ۲۰۶ رقابت کمتری در نتایج جستجو دارد ولی احتمال فروش آن با وجود مخاطب هدفی که فقط به دنبال این مدل ماشین است، بالا می رود.

داده های متا (meta tags)

تگ های متا (meta tags) به موتورهای جستجو می گوید وب سایت شما در مورد چیست. درحقیقت داده های متا در سایت شما نمایش داده نمی شوند ولی ربات هایی گوگل آنها را میبینند تا بهتر و دقیق‌تر صفحات سایت را درک کنند.

توضیحات متا (meta description)

توضیحات متا نوع دیگری از تگ های متاست که توضیحی مختصری ( معمولاً از کمتر از ۱۶۰ کاراکتر از محتوای یک صفحه ) از هر صفحه شماست. اغلب در صفحات نتایج  در زیر عنوان صفحه (به عنوان نمونه ای از مطالب موجود) در صفحه نمایش داده می شود.

کلمات کلیدی متا

قبلاً موتورهای جستجو از کلمات کلیدی متا برای تعیین سطح صفحات وب استفاده می کردند. اما دیگرهیچ موتور جستجویی از کلمات متا برای جستجو اصلی خود استفاده نمی کند.

لینک‌های فالو و نوفالو (Follow & NoFollow)

لینک فالو

تگ فالو به ربات های موتورجست و جو می گوید به لینک اهمیت دهند و تا صفحه مقصد آنرا دنبال کنند.

لینک نوفالو

تگ نوفالو به موتورهای جستجو می گوید تا لینک مورد نظر را نادیده بگیرد.( تاثیری بر جایگاه شما در رتبه بندی نداشته باشد) لینک سازی نافالو به ما کمک می کند ساختار لینک سازی خود را طبیعی کنیم و از جریمه های احتمالی گوگل در امان بمانیم.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا، به وبسایت هایی کمک می کند که مطالب آنها توسط سایت های دیگر کپی می شود تا دیگر این اتفاق نیفتد! الگوریتم پاندا، دشمن سایت های کپی کار و بی کیفیت است!

پرداخت برای هر کلیک

PPC مخفف Pay per Click به معنی پرداخت هزینه برای هر کلیک هست. PCC نوعی از تبلیغات ( البته آنلاین) به حساب می آید که با هر کلیکی که رو تبلیغ شما می شود، باید هزینه ای به موتورهای جستجو پرداخت کنید. Google AdWords نمونه ای از این تبلیغ است.

فاکتور رتبه بندی

گوگل برای رتبه بندی صفحات در اینترنت  از این فاکتورهای رتبه بندی استفاده می کند. طبق این فاکتورها  گوگل ارتباط محتوایی ، کیفیت محتوا ، تعداد لینک های ورودی و غیره یک صفحه از سایت را بررسی می کند و رتبه بندی خاصی را به آن اختصاص می دهد.

فید  RSS

به کمک فید RSS می توانید به طور خودکار تازه ترین اخبار موجود را دریافت کنید. چون این فید مشابه شبکه های اجتماعی عمل می کند به اندازه قبل مورد استفاده قرار نمی گیرد. ولی شما می توانید ، یک فید RSS را برای وب سایت خود تنظیم کنید تا مخاطبان هنگام انتشارمحتوای جدید، به روز و مطالب شما را بخوانند. همچنین می توانید به کمک افزونه وردپرس فید rss را به سایت خود اضافه کنید.

صفحه نتایج گوگل (SERP)

یکی از مهم ترین ابزار یک سئوکار صفحه نتایج جستجو محسوب می شود. دراین صفحه معمولا ۱۰ نتیجه به نمایش گذاشته می شود. براساس فاکتورهای گوگل صفحات وب در ترتیب خاصی قرار می گیرند و برای کاربران به نمایش در می آید.

نقشه سایت

 نقشه سایت یک فایل است با پسوند.xml که حاوی تمام صفحات سایت و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. این فایل بعد از ساخته شدن باید در هاست قرار بگیرد و به صورت خودکار آپدیت می‌شود. البته برخی نقشه‌های سایت هم برای کاربران ساخته می‌شوند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن‌ها در یک صفحه، تمام صفحات سایت را مشاهده کنند.

خزنده های موتور جستجو

خزنده های گوگل با کرول کردن ( خزیدن ) صفحات اینترنت را مرور و ایندکس می کنند. در واقع یک خزنده اطلاعات مربوط به وب سایت ها را جمع آری و فهرست می کند.

ترافیک

میزان ترافیک سایت شما بر حسب تعداد بازدید کنندگان ( مثلا در یک روز) اندازه گیری می شود. با کسب رتبه بندی بهتر می توانید ترافیک بیشتر کسب کنید.

رتبه الکسا

در واقع Traffic Rank رتبه بندی، میزان ترافیک سایت شما را نسبت به سایرسایت ها می سنجد. شما می توانید درسایت الکسا ، رتبه ترافیک خود را بررسی کنید.

در این مقاله به چند اصلاح سئو اشاره کردیم البته اصلاحات بیشتری هست که باید سئوکاران از آن مطلع باشند.پیشنهاد میکنیم جامع ترین مطلب درباره سئو و الگوریتم های سئو را در بلاگ آی وحید بخوانید!

83
17 اردیبهشت 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

18815
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

3932
27 آذر 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

3771
08 اردیبهشت 1399