چند پاراگراف در مورد ارتباط اعتراض، بنزین، برندینگ، اینترنت، سئو و اپلیکیشن های بومی در ایران

طراحی سایت

..چند پاراگراف در مورد ارتباط اعتراض، بنزین، برندینگ، اینترنت، سئو و اپلیکیشن های بومی در ایران..
طراحی سایت

چند پاراگراف در مورد ارتباط اعتراض، بنزین، برندینگ، اینترنت، سئو و اپلیکیشن های بومی در ایران

در آبان 1398، مردم به دلیل افزایش نرخ بنزین و در ادامه گرانی های بیشتر، به خیابان ها آمدند و اعتراض کردند. حکومت ایران هم برای جلوگیری از بزرگ شدن اعتراضات، اینترنت ایران را قطع کرد. آن هم نه یکی دو ساعت، نه یکی دو روز، 7 روز اینترنت ایران قطع بود و خساراتی که قطعی اینترنت به مردم زد، بیشتر از خسارات اعتراضات بود! دیگر در این مورد ادامه نمی دهم. چون بحث من سیاسی نیست و همانطور که در عنوان خواندید، در مورد موارد دیگری و ارتباط آن ها به اعتراضات آبان 1398 ایران است.

با قطعی اینترنت بین الملل در ایران، فقط دسترسی به سایت هایی که سرور ایران داشتند ممکن بود. اما عمده سایت ها روی سرور های ایران نیستند. بعد از یکی دو روز قطعی، کسب و کار های اینترنتی زیادی، سایت های خود را به ایران انتقال دادند و به کاربران خود پیامک فرستادند و اعلام کردند که سایت هم اکنون در دسترس است.

عمده سایت ها تمرکز خود را روی سئو می گذارند و درصد به شدت بالایی از ورودی هایشان از گوگل است. حال که گوگل هم در دسترس نبود، بازدید آن ها نزدیک به صفر رسید. اما برخی سایت ها که روی برندینگ، محتوا و امکانات و خدمات خاص سایت خود کار کرده بودند و سرور آن ها نیز در ایران بود یا انتقال دادند، کاربران خود را تا حدی داشتند. این حد زیاد نیست اما بهتر از بقیه سایت ها بود.

به عنوان مثال سایتی مثل زومیت، فعالیت می کرد و مردم هم پیگیر مطالب آن ها بودند. یا سایت هایی مثل نویسش یا ای سمینار، بعد از انتقال سرور، به کاربران خود اطلاع دادند و بخشی از کاربران آن ها به سایت آمدند و از خدمات آن ها استفاده کردند.

اما تصور کنید سایتی که محتوا و خدمات مناسبی نداشته باشد و صرفا از گوگل بازدید بگیرد و کاربران وفاداری جذب نکند، در چنین شرایطی، حتی اگر سرور سایتش در ایران هم باشد، چه قدر به این سایت سر می زنند؟ کاربر چه دلیلی دارد که سایت را ببیند؟ آیا محتوای مفید و دسته اولی مثل زومیت دارد؟ یا خدمات خاصی مثل ای سمینار دارد؟ پس نکته اول این است که هر نوع سایتی که داریم، سعی کنیم واقعا محتوا و خدمات خوبی ارئه دهیم تا کاربران را وفادار کنیم تا آدرس سایت ما را بدانند که در مرورگر وارد کند و دلیلی برای بازگشت به سایت بدهیم، حتی اگر گوگل نداشته باشند!

نکته دوم مربوط به همین سایت های فعال می شود. برخی سایت ها، سرور را به ایران انتقال دادند اما عملکرد خوبی همچنان نداشتند. چرا که به دلیل مسائل فنی، سایت به درستی و سریع لود نمی شد و یا برخی از امکانات سایت کار نمی کرد. اگر قرار است در چنین شرایطی سایت را برای کاربران در دسترس قرار دهیم، فراموش نکنیم که چرا کاربر می خواهد به سایت بیاید. او صرفا نمی خواهد سایت را ببیند، بلکه می خواهد از امکانات سایت استفاده کند. پس باید عملکرد سایت را نیز مد نظر داشت.

پس تا به این جای کار دانستیم که ما باید سعی کنیم خدمات عالی به کاربر خود بدهیم، تا اون یک کاربر وفادار باشد، تا حتی در چنین شرایطی، آدرس سایت ما را در مرورگر تایپ کند و از خدمات ما استفاده کند و دلیلی برای وارد شده به سایت خود را به او بدهیم. این یعنی برندینگ، این یعنی کسب و کار موفق، این یعنی مشتری مداری، این یعنی کیفیت!

در ادامه بحث دیگری را می خواهم مطرح کنم. آن ها اپلیکیشن ها و پیام رسان های بومی است. همه ما یادمان است که بعد از فیلترینگ تلگرام، چقدر سعی شد که مردم به سمت پیام رسان های ایرانی بروند. اما به دلیل پایین بودن کیفیت و خدمات، عده بسیار کمی به سمت این اپلیکیشن ها رفتند و البته پس از مدتی، آن ها هم دوباره به سمت تلگرام فیلتر برگشتند.

اما در این چند روز که اینترنت بین الملل قطع بود، عملا دسترسی به تلگرام هم قطع بود. در این جا شاهد رشد تعداد نصب اپلیکیشن های بومی بودیم. بنده تا به حال ایتا و بله نصب نکرده بودم، اما در این چند روز مجبور شدم سراغ این اپلیکیشن ها بروم. کاری به کیفیت به شدت پایین این اپلیکیشن ها، مخصوصا ایتا ندارم، اما ثابت شد که زمانی مردم به سمت این اپلیکیشن ها می روند، که عملا اینترنتی وجود نداشته باشد! بله به شدت خنده دار است!

روزی که خواستم ایتا را نصب کنم، نصب فعال آن 500 هزار بود. اما در چند روز بعد، نصب فعال ایتا به یک میلیون رسیده بود! این رشد را در سایر اپلیکیشن های بومی هم شاهد بودیم. به عنوان مثال اپلیکیشن بله، که یک مسیریاب بومی است نیز در چنین وضعی بود. تعداد نصب این اپلیکیشن هم به یک میلیون رسید.

پس اگر نکته سومی بخواهم بگویم این است که بومی کردن همه چیز، نیاز نیست و صرفا پول دور ریختن است. تا زمانی که غول های بزرگ تکنولوژی دنیا، نرم افزار ها و خدمات درجه یک می دهند، دلیلی وجود ندارد که مردم به سمت نسخه بومی بی کیفیت برود. بومی شدن هر چیزی نیاز نیست. فقط اگر اینترنت نداشته باشیم، به سمت آن ها می رویم!

خلاصه این که اگر سایتی دارید، خدماتی ارائه می دهید، سعی کنید همیشه به رضایت کاربر فکر کنید. اگر تمام تلاش شما برای رضایت کاربر باشد، نتیجه می گیرید.

همچنین اینترنت کسی را قطع نکنید!

7
02 آذر 1398
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

7083
24 فروردین 1398
برنامه نویسی

ویژگی های جدید لاراول 5.8

تغییرات لاراول 5.8 LARAVEL ورژن بعدی فریم ورک لاراول با نسخه ۵.۸ در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ منتشر میشه. در حال حاظر تنها مواردی که قطعی شده پشتیبانی لاراول ۵.۸ از کتابخانه carbon نسخه ۲ می باشد. و قابلیت امکان سوییچ بین هر دو نسخه یک و دو carbon مورد دیگر استفاده laravel 5.8 از vlucas/phpdotenv ورژن 3 برای فایل .env میباشد که اجازه استف...

652
08 اسفند 1397
برنامه نویسی

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی) افزونه دکان در طراحی سایت فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی سایت در این مورد به گونه ای است که در یک وب سایت، چندین فروشنده امکان قرار دادن و فروش محصولات خود را، در پنل های جداگانه دارند. برای عضویت و قرار دادن محصولات در آن ابتدا وارد وب سایت مورد نظر که با افزونه دکان ایجاد شده است، شوید....

611
04 دی 1397