چه مجوزهایی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز داریم

طراحی سایت

..چه مجوزهایی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز داریم..
چه مجوزهایی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز داریم
طراحی سایت

چه مجوزهایی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز داریم

احتمالا شما ، برای سایتی که راه اندازی کرده اید به دنبال کسب مجوز خود هستید و می خواهید از قوانین کلی فروشگاه اینترنتی خود با خبر باشید. بیشترین تعداد مجوز ها در ایران ۱۴۰ نوع بوده است ، اما در سال جاری تعداد مجوزها به ۳۰ عدد کاهش پیدا کرده است و حتی مرکز تجارت الکترونیک درصدد رساندن آنها به کمتراز ده مجوز می باشد. مجوزهای رسمی برای فروشگاه اینترنتی شما ، ضمن اینکه شما را از تراکنشهای انجام شده مطمئن خواهد کرد ، می تواند میزان فروش بالایی از محصولات را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

چرا یک فروشگاه اینترنتی به کسب مجوز نیاز دارد ؟

سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که چرا باید برای فروشگاه نوپای خود به دنبال کسب مجوز باشند؟ درحقیقت مخاطبان و مشتریان به دنبال اعتمادی از سوی صاحبان فروشگاه های اینترنتی هستند که فعالیت آنها از طریق سازمانی تایید شده باشند. هر چند که بسیاری از فروشگاه های مشهور اینترنتی برای مجوز خود تا مدت ها اقدامی نکرده بودند. البته این زمان مطرح شده نمی تواند تا بیش از چند ماه باشد. اما با توجه به اینکه چقدر می تواند روی اعتماد و احساس امنیت مشتریان مفید باشد و کسب و کار شما رونق بخشد و میزان فروش شما افزایش یابد ، برای فروشگاه اینترنتی شما ضروری است.

 

حداقل مجوز های لازم برای فروشگاه 

مهم ترین مجوز شما نماد اعتماد ملی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی و وزارت صنعت و معدن صادر می شود. اگر محتوای سایت شما مواردی از رسانه دیجیتال باشد ، نیاز به کسب مجوز از Saramad.ir دارید. یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه هایی صوتی و تصویری مجوز ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مجوز های دیگری نیز که شما باید کسب کنید نظام واحد صنفی رایانه ای است که برای راه اندازی ، مشاوره پشتیبانی و آموزش و . . . با مراجعه به واحد صنفی استان انجام می شود.

نماد اعتماد الکترونیکی چیست

E-Namad  یا نماد اعتماد الکترونیکی برچسب دیجیتالی است که برای تایید صلاحیت فروشگاه اینترنتی که شما درآن شروع به کار کرده اید. این نماد از طریق وزارت صنعت و معدن توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می شود. البته این نماد برای داشتن درگاه های پرداخت و … نیاز مهمی برای فروشگاه اینترنتی شما محسوب می شود.

از کجا باید E-Namad را دریافت کنم

برای دریافت این نماد کافیست به سایت enamad.ir مراجعه کنید. البته بنظر همه گرفتن اینگونه نماد ها فرآیند بسیار طولانی می آید. اما براساس طرح جدید مصوبه :

هیچ مجوزی نباید برای راه‌اندازی کسب و کار جدید وجود داشت باشد و تنها ضوابطی در نظر گرفته شود که هر کس آن ضوابط را داشته باشد مجاز به فعالیت باشد. مانند بسیاری از کشورها که شروع فعالیت طی ۴۸ ساعت و با پذیرش ضوابطی امکان پذیر است.

شما می توانید برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک با اقدامی ساده به صورت آنلاین مراحل آن را طی کنید. نماد موقت خود را دریافت کنید تا زمانی که مدارک شما تکمیل شود. حداکثر زمان استفاده از نماد موقت تا زمان تکمیل مدارک در حدود ۳ ماه است.

برای دریافت نماد اعتماد چه مواردی را باید رعایت کنیم

در حال حاضر ای وزارت صنعت و معدن برای کسب نماد اعتماد ۳۹ مورد را پیش روی شما قرار داده است و آنها را در هفت عنوان بسته بندی شده اند.

مالک و مسئول کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیکی

قانونمندی کسب و کار

شفافیت فرایند فروش

رسیدگی به شکایات

رعایت حریم خصوصی

امنیت

این شاخصها، مواردی را در بر میگیرد که برای کلیه کسب و کارهای الکترونیکی الزامی است. برای شروع کار خود با حداقل زمان ۴۸ ساعت می توانید برای گرفتن نماد موقت اقدام کنید که البته این نماد فقط برای تسریع شروع فعالیت فروشگاهی شما است. رعایت چند مورد از موارد بالا را شامل می شود. در صورت رعایت کلیه این موارد بالا، نماد اعتماد تک ستاره به شما تعلق خواهد گرفت. البته نماد دو تا پنج ستاره با توجه به شرایطی که ای نماد تعیین کرده است را نیز می توانید کسب کنید.

نماد اعتماد موقت (بدون ستاره)

با هدف تسهیل فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی کوچک و نوپایی که موفق به رعایت تمامی الزامات تعریف شده در فرآیند نماد اعتماد الکترونیکی نشده‌اند ، اعطاء می شود.

مراحل نماد اعتماد تک ستاره

با عضویت در سایت ای نماد ، وارد کردن اطلاعات خود ، ارسال مدارک در خواستی ، افزودن کسب و کار خود ، تکمیل فرم تاییدیه فنی ، چک لیست نماد اعتماد و ارسال مدارک پستی تمامی مراحل را طی می شود که می تواند از یک هفته تا یک ماه طول بکشد. باید در نظر داشته باشید که مدت زمان استفاده از این نماد یک سال است و تمدید آن به صورت خودکار با پرداخت هزینه انجام می شود.

نماد اعتماد دو ستاره

این نماد اعتماد به سنجش امنیت سایت شما می پردازد. با داشتن گواهی SSL  برای فروشگاه اینترنتی خود می توانید این ستاره را نیز کسب کنید. این گواهی بیان می کند.

SSL  چیست

 SSL ارتباط بین شما و مشتریانتان را رمزگذاری می‌کند تا ترس شما و مخاطبان‌تان را نسبت به ثبت اطلاعات از بین ببرد. کلمه SSL مخفف عبارت Secure  Socket Layer  به معنای “لایه امن پروتکل” است. به منظور نقل و انتقال امن و رمزی اطلاعات ایجاد نمود و اکنون تقریبا تمام مرورگرهای استاندارد از جمله فایر فاکس ، اینترنت اکسپلورر ، اپرا ، گوگل کروم و سافاری آن را پشتیبانی می کنند ؛ همچنین در این رابطه شرکتهایی وجود دارند که گواهی ssl  ارائه می کنند.

اخذ گواهی ssl

گواهینامه ssl براساس نیازی که برای وب سایت شما تامین می کنند از اعتبار و قیمت های متفاوتی برخوردارند و اعتبار سازمان را نمایش می دهند. بعضی از سایت ها گواهی رایگان به شما اهدا می کنند که نیاز به احراز هویت شرکت یا درخواست کننده نیست. در واقع بر اساس نام دامنه اعتبارسنجی انجام می شود و سطوح بعدی گواهینامه اعتبارسنجی با ذکر جزئیات این گواهینامه می توانند اطمینان لازم را به مخاطبان خود افزایش دهند.

چطورSSL یک سایت تشخیص بدیم

وقتی آدرس یک سایت را جست و جو می کنیم به محض لود شدن سایت عبارت https در ابتدای آدرس قرار می گیرد. روش دوم قفل کوچکیست که با کلیک بر روی آن می توان در قسمت certificate اسناد و تصدیق های وب سایت را می توان مشاهده کرد.

مجوز ساماندهی

این مجوز ، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شما صادر می شود که نشان می دهد محتوایی که شما نشر می کنید ، از نظر آنها تایید شده است و اگر محتوای صوتی و تصویری شما فیلتر شود ، ستاد ساماندهی با ارسال اس ام اس شما را آگاه می سازد. برای دریافت مجوز خود می توانید به samandehi.ir مراجعه کنید.

مجوز از سرآمد

با ثبت نام در سایت نشر سرآمد و بارگذاری مدارک خود ، استعلام حراستتان ، به ارگان های مربوطه ارسال می گردد و می توانید در مرحله ی بعدی جهت آزمون آنلاین خود اقدام کنید. این آزمون شامل بیست سوال تستی از قوانین و مقررات گروه نشر می باشد و بعد از آن بر اساس نوع مجوز فعالیت خود را آغاز می کنند.

مجوز واحد صنفی

برای عضویت در واحد صنفی استان خود مدیرعامل شرکت با مدرک کارشناسی و داشتن یکی از فعالیت های مندرج بند ۱ می تواند برای این مجوز اقدام کنید . فعالیت ها را از قبل شروع کار شرکت اعم از طراحی ، تولید ، راه اندازی ، توسعه ، مشاوره ، پشتیبانی ، آموزش نرم افزارها و شبکه های اطلاع رسانی را شامل خواهد شد.

درگاه پرداخت فروشگاه شما

درگاه هایی که شما می توانید اخذ کنید می تواند واسط یا اصلی باشد. داشتن یک درگاه واسط مبلغی را بابت تراکنش از شما کم خواهند کرد ولی شما موظف به داشتن ای نماد نیستید. درگاه واسط بیشتر برای کسب و کارهای کوچک با تراکنش کم مناسب است. درگاه پرداخت مستقیم ضمن داشتن ای نماد باید تمامی اطلاعات کسب و کار شما و مدارک موجود قراردادی را منقعد می کنید. به همین خاطر روند کاری اغلب فروشگاه های بزرگ با تراکنش به نسبت بالا نسبت به آن اقدام می کنند.

در پایان

نکته مهم در موفقیت فروشگاه اینترنتی شما برنامه ریزی زمانی است که برای هر کدام از مراحل تاسیس فروشگاهی خود در نظر گرفته اید و باید درست زمانی به دنبال مجوز خود بروید که بتوانید از این مجوز کار خود را رونق دهید. فروشگاه اینترنتی شما می تواند محل امنی برای خرید محصولاتی باشد که کاربران با خاطر جمع از پرداخت خود به انتظار کالای مورد علاقه خود بنشینند و خریدهای بعدی خود را در لیست خرید سایت شما قرار دهند.

11
01 فروردین 1399
    ..نظرات..
    ..مقالات پربازدید..
    آموزش قرعه کشی در اینستاگرام
    طراحی سایت

    آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

     آموزش قرعه کشی در اینستاگرام با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

    10894
    24 فروردین 1398
    bit.ly چیست ؟
    طراحی سایت

    bit.ly چیست ؟

    بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند.علت استفاده از...

    1126
    27 آذر 1398
    آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)
    برنامه نویسی

    آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)

    آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)افزونه دکان در طراحی سایت فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی سایت در این مورد به گونه ای است که در یک وب سایت، چندین فروشنده امکان قرار دادن و فروش محصولات خود را، در پنل های جداگانه دارند.برای عضویت و قرار دادن محصولات در آن ابتدا وارد وب سایت مورد نظر که با افزونه دکان ایجاد شده است، شوید....

    884
    04 دی 1397