می خواهید یک سایت جدید راه اندازی کنید؟ چک لیست سئوروز به شما کمک میکنه تا مطمئن بشین هیچ چیزی از قلم نیفتاده.
مفاد چک لیست:
- عنوان صفحات
- متاتگ ها
- سرعت سایت
- نقشه سایت
- محتوای تکراری
- گوگل آنالیتیکس
- سرچ کنسول گوگل
- محتوای وبسایت
- متن و املاء
- مایکروکپی
- صفحه ۴۰۴
- ریدایرکت ها
- سمانتیکس
- فاوآیکون
- امنیت
- SSL سرتیفیکیت
- محتوای اختصاصی
- تست و بازهم تست
- عملکرد
- HTML معتبر
- تست در بروزرهای مختلف
- تست با موبایل
- تست ایمیل و فیلترهای اسپم
- تست توسط یک کاربر حقیقی
- آماده؟ پرتاب!
- خطاهای ۴۰۴ رو بررسی کنید و ریدایرکت های بیشتری بسازید
- شاخص های کلیدی عملکرد رو چک کنید (میزان ماندگاری کاربر در سایت، نرخ پرش، بازدیدها)
- نقشه سایتتون رو در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید
- اطلاع رسانی
- بهینه سازی رو متوقف نکنید
موتورهای جستجو یکی از مهم ترین منابع جذب ترافیک هستند.
هیچ وقت شده به این فکر کنید که اگه در بالاترین نقطه عبارت های مهم موتورهای جستجو قراربگیرید چه حجمی از ترافیک خواهید داشت؟
بی نهایت زیاد! ما این چک لیست رو تهیه کردیم تا به شما برای رسیدن به این نقطه کمک کنیم.
عنوان صفحات
فکر نکنم نیازی به تکرار این باشه که داشتن یک page title خوب چقدر در سئو ضروریه.
معمولا ۵۰ الی ۷۰ کاراکتر اول تایتل شما در نتایج جستجوی گوگل نشون داده میشه، این کاراکترها در بروز بازدیدکننده های شما و همین طور وقتی سایت شما رو بوک مارک می کنن نمایش داده میشن.
تایتل ضمن اینکه صفحه شما رو به صورت واضح و خلاصه توصیف می کنه باید شامل مهم ترین کلمات کلیدی صفحه تون هم باشه.
با مهم ترین کلمه های کلیدی شروع کنید و اسم برندتون رو هم اضافه کنید.
قبل از اینکه از وبسایت جدیدتون رونمایی کنید باید تایتل های همه صفحات شما چک بشن.
برای این کار میتونید از ابزارهایی مثل SiteCheck tool کمک بگیرید.
متاتگ ها
بر سر اینکه آیا متاتگ ها به بالاتر رفتن رتبه سایت در گوگل کمک میکنن یا نه، اختلاف نظر هست.
با اینکه خیلی از متاتگ ها دیگه اهمیت سابق رو ندارن، اما متادیسکریپشن هنوز خیلی مهمه.
متادیسکریپشن توصیفی اجمالی از وبپیج شماست.
تعداد کاراکترهای ایده آل برای این متاتگ، در حدود ۱۶۰ تاست و هر صفحه ای باید متادیسکریپشن مخصوص به خودش رو داشته باشه.
گوگل اعلام کرده از متادیسکریپشن در رتبه دهی سایت ها استفاده نمی کنه، اما معمولا این متاتگ رو در نتایج جستجو نشون میده.
این یعنی اگر یک متادیسکریپشن خوب داشته باشین جستجوگرها به کلیک بر روی نتایج شما تشویق میشن و نرخ کلیک (CTR) شما بالاتر می ره.
به همین دلیل باید مطمئن بشین که در متادیسکریپشن شما به قوانین مهم توجه شده.
برای این منظور میتونید از ابزارهایی نظیر SiteCheck tool استفاده کنید.
سرعت سایت
تقریبا همه کاربرها از سایت هایی که سرعت پایینی دارن ناراضی هستن به خصوص اگه کاربر از اینترنت موبایل استفاده کنه.
گوگل هم حالا اعلام کرده که سرعت، یکی از فاکتورهایی است که در رتبه سایت تاثیر داره.
ارزیابی اینکه میزان این تاثیر چقدر میتونه باشه کار آسونی نیست، اما همین که گوگل از ورژن موبایل وبسایت برای ایندکس کردن استفاده میکنه نشون میده که مقدار این تاثیر اصلا کم نیست.
داشتن تصاویر بزرگ، حجم زیاد جاوا اسکریپت، یا استفاده از یک سرور کند، زمان انتظار رو بالا میبره.
ابزارهای زیر میتونن دلیل کندی وبسایت شما رو تشخیص بدن:
نقشه سایت
Sitemap کمک می کنه تا گوگل وبسایت شما رو سریع تر ایندکس کنه.
بعد از اینکه سایت مپ خودتون رو ساختید، در Google Search Console عضو بشین.
توی سرچ کنسول گوگل می تونید اطلاعات سایتتون رو در sitemap.xml ثبت کنید.
با انجام این کار، تصویر کاملی از صفحات لازم برای ایندکس شدن به گوگل داده میشه.
شما میتونید سایت مپ خودتون رو اینجا xml-sitemaps.com بسازید.
اگر هم از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنید احتمالا CMS خودش قابلیت انجام این کار رو داره.
محتوای تکراری
وقتی دو صفحه از وبسایت شما خیلی شبیه به هم باشن گوگل در تشخیص اینکه به کدامیک نمره بالاتری بده دچار مشکل می شه.
وجود محتوای تکراری رتبه وبسایت شما رو پایین میاره.
علائم وجود محتوای تکراری:
- پیج شما هم با و هم بدون آن قابل دسترسی است. این یعنی هر یک از صفحات شما یک تکرار دارد.
- اگر وبسایت شماهم در https://www.website.com و هم در http://www.website.com (بدون S) قابل دسترسی باشد یعنی همه صفحات تکرار دارند.
- پارامترهای دریافتی نظیر این example.com/products در یوآرال دارید؟
utm_source=email
- اگر فراموش کنید صفحه ای قدیمی با محتوای کاملا مشابه رو پاک کنید.
در هنگام پرده برداری از وبسایت جدیدتون، باید اطمینان داشته باشین که هیج محتوای تکراری در وبسایت شما وجود نداره.
انجام این کار به علائم موجود در وبسایتتون بستگی داره:
- اگر صفحات شما با و بدون قابل دسترسی است، بازدیدکننده ها رو به همان ورژن مورد نظر خودتون ریدایرکت کنین، درنتیجه یکی از این دو صفحه نشان داده خواهد شد.
- اگر آدرس https دارید، حتما از همان استفاده کنید. با ریدایرکت کردن، بازدیدکننده ها رو از (HTTP) رمزگذاری نشده به (HTTPS) رمزگذاری شده هدایت کنید.
- یک rel=canonical نصب کنید تا صفحه درست رو به گوگل اعلام کنه.
- این کار رو در صورتی که یوآرال های گوناگونی دارید و همه آن ها باید کار کنن انجام بدید. یوآرال کانونیکال، از همه مهم تره.
- اطلاعات بیشتر در این مورد را می توانید اینجا Yoast پیدا کنید.
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس یک ابزار عالی برای نمایش تعداد بازدیدکننده های سایت شماست. با این ابزار (یا ابزاری مشابه) می تونید بفهمید که بازدیدکننده ها دارن توی وبسایتتون چکار میکنن.
قبل از اینکه از وبسایتتون پرده برداری کنید با ساختن یک اکانت، گوگل آنالیتیکس رو نصب کنید.
Google Tag Assistant به شما کمک می کنه تا مطمئن بشین همه چیز به درستی نصب شده.
گوگل آنالیتیکس علاوه بر گفتن تعداد بازدیدکننده های وبسایت کارهای دیگه ای هم انجام میده.
مثلا می تونید با نصب و اجرای goals و conversions از میزان دستیابی به اهدافتون مطلع بشید همچنین با کمک گوگل آنالیتیکس میتونید وبسایتتون رو بهینه سازی کنید.
نکته: ازGoogle Analytics Checker برای اطمینان از صحت اکانت خودتون استفاده کنید.
این ابزار به شما امکان فیلترگذاری، برنامه ریزی اهداف، و همینطور نمایش حالت بدون فیلتر رو میده (به طوریکه حس می کنید همه چیز تحت کنترل شماست).
سرچ کنسول گوگل
سرچ کنسول گوگل Google Search Console یک ابزار خیلی مهم و کارآمد در هنگام راه اندازی وبسایته.
اگه سایتتون رو در sitemap.xml ثبت کنید گوگل صفحات سایتتون رو کرول میکنه.
همینطور با این کار میتونید مشکلات مربوط به استراکچردیتا و متادیتا رو پیدا کنید.
همیچنین این ابزار میتونه عبارت های جستجو و تعداد کلیک هایی رو که کاربرها برای دیدن سایت شما به کار بردن به شما نشون بده.
به محض شروع به کار وبسایتتون، در سرچ کنسول گوگل پروفایلی ایجاد کنین و به تایید برسونین تا بتونید به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.
آموزش کامل نحوه استفاده از سرچ کنسول رو در سئو روز آکادمی دنبال کنید
محتوای سایت
متن و املاء
این کار با اینکه ممکنه ساده به نظر بیاد ولی ممکنه سریع فراموشش بشه: باید مطمئن بشین که اشتباه تایپی، گرامری، و جملات مبهمی در متون شما وجود نداره.
برای راحتی و اطمینان، از یک غلط گیر املایی مثل گرامرلی استفاده کنید.
به لحن و طرز بیانی که به کار بردید هم دقت کنید، آیا لحن شما با مخاطبین هدفتون تناسب داره؟
مایکروکپی
مایکروکپی ها نوشته های کوچکی هستن که برای راهنمایی کاربرها به کار میرن. برچسب روی دکمه ها، پیام های خطا، توضیحات و غیره.
مایکروکپی باید واضح و کوتاه باشه و در همه جای سایت کاربرها رو راهنمایی کنه.
صفحه ۴۰۴
گاهی کاربرها به صفحاتی خالی هدایت می شن. این امر خوشایندی نیست اما شما باید از رنجش کاربرها جلوگیری کنید.
با ملایمت مشکل پیش آمده رو توضیح بدین و نحوه برطرف کردنش رو شرح بدین. به جای اکتفا به جمله «صفحه مورد نظر پیدا نشد» راه بهتری پیدا کنید.
منظورم این نیست که فقط یک صفحه ۴۰۴ زیبا طراحی کنید بلکه باید مطمئن بشین HTTP headers (404) صحیح رو ارسال می کنید.
این کار مانع از ایندکس کردن این صفحات توسط موتورهای جستجو میشه.
ریدایرکت ها
اگه دارین نسخه جدیدی از وبسایتی که قبلا وجود داشته راه اندازی میکنین به احتمال زیاد یوآرال های شما تغییر کردن.
اگه اینطور باشه یعنی شما دارای لینک های شکسته هستید (error 404: page not found).
این مشکل با ریدایرکت کردن برطرف میشه.
بذارین با صفحه هایی که بیشترین بازدید رو داشتند شروع کنیم. قطعا شما می خواهید این صفحات رو به یوآرال جدید، ریدایرکت کنید.
به گوگل آنالیتیکس برین و در زیر Behavior وارد قسمت All Pages بشین. در اینجا می تونید گزارش ها رو در یک فایل CSV استخراج کنین.
از این لیست استفاده کنید:
بعد از ایجاد ریدایرکت ها، بازدیدکننده های شما به صفحه درست هدایت میشن و ارزش سئوی صفحات قبلی به صفحات جدید منتقل میشه.
بهتره یک ریدایرکت ۳۰۱ هم بسازید که به گوگل بگه این صفحه برای همیشه انتفال یافته و حالا باید برای اون از یوآرال جدید استفاده کنه.
برای راهنمایی های بیشتر به قسمت help section گوگل مراجعه کنید.
سمانتیکس
در شرایط مطلوب، هر یک از صفحات وبسایت شما باید یک تگ H1 داشته باشه که شامل مهم ترین عنوان است.
برای عنوان های فرعی از H2 ,H3 ,H4 استفاده کنید. این کار به نفع سئوی شماست و به کاربرها در استفاده از اسکرین ریدرها کمک می کنه.
اما سمانتیکس چیزی بیش از عنوان هاست.
با HTML5 و استفاده از تگه ایی نظیر article ،nav و section، می تونید ساختار سمانتیک صفحه تون رو بسازید. این کار باعث خواناتر شدن صفحه برای کاربرهایی که از اسکرین ریدر استفاده میکنن میشه.
فاوآیکون
فاوآیکون، همان لوگوی کوچک کنار تب مرورگر است و به بازدیدکننده شما کمک میکنه تا وبسایتتون رو بشناسه. هر وبسایتی با فاوآیکون زیباتر به نظر می رسه.
شما میتونید در اینجا realfavicongenerator.net یک فاوآیکون بسازید. یک متاتگ هم برای ارجاع به آن اضافه کنید.
امنیت
SSL سرتیفیکیت
SSL سرتیفیکیت ها، کانکشن میان سرور شما و بروزر بازدیدکننده رو رمزگذاری میکنند.
سایت هایی که از SSL سرتیفیکیت استفاده میکنن یوآرال هاشون به جای HTTP از HTTPS با یک قفل سبز در کنارش استفاده میکنن.
داشتن یک کانکشن امن نه تنها امنیت بازدیدکننده های شما رو افزایش میده بلکه یک سیگنال رتبه به گوگل می فرسته.
این یعنی شما میتونید با افزودن SSL سرتیفیکیت، رتبه سایتتون رو در گوگل بالاتر ببرید.
اس اس ال سرتیفیکیت ها هم ارزان هستن و نصب کردنشون راحته. پس دلیلی برای نصب نکردنش وجود نداره.
محتوای اختصاصی
ممکنه توی سایتتون محتوایی باشه که فقط افراد به خصوصی اجازه دیدنش رو داشته باشند.
همانطور که دیتای پروفایل هر کاربری باید برای افراد به خصوصی قابل دسترسی باشه، بعضی از محتواهای منتشر نشده وبسایت هم میتونن فقط توسط مدیران قابل دسترسی باشن.
این مرحله را کاملا چک کنید. آیا مجوزهای شما به درستی پیاده سازی شدن؟ نشت اطلاعات میتونه شدیدا به شهرت شما صدمه وارد کنه.
عملکرد
سایتتون رو کاملا بررسی کنین. هر گونه درگاه پرداخت، فرم سفارش، لیست تماس از ابتدا تا انتها باید بررسی بشه و همه سناریوهای ممکن تست بشن.
HTML معتبر
استفاده از اچ تی ام ال معتبر مزایای بیشماری برای سایت شما داره.
با این کار احتمال اینکه همه بروزرها با دستگاه های مختلف اعم از دسکتاپ یا موبایل بتونن وبسایت شما رو به درستی پوشش بدن بالاتر میره.
سایت شما برای کاربران دارای معلولیت کاربردی تر میشه. شواهدی مبنی بر اینکه گوگل وبسایت های دارای اچ تی ام ال معتبر رو ترجیح می ده وجود داره.
دلیل دیگری که لازمه معتبر بودن اچ تی ام ال خودتون رو چک کنید اینه که اگر کد شما مشکل اساسی داشته که متوجه آن نبودید با اینکار به مشکل پی میبرید.
تست کردن در بروزرهای مختلف
شکی نیست که وبسایت شما در بروزر خودتون عالی به نظر می رسه. اما آیا اون رو در بروزرهای دیگه هم تست کردید؟
خیلی لازم نیست وسواس داشته باشین، ولی باید مطمئن بشین که همه چیز وبسایت شما در اینترنت اکسپلور، ادج، فایرفاکس، سفری، و کروم کار میکنه.
همینطور سایتتون رو در بعضی از ورژن های قدیمی این بروزرها هم تست کنید.
ابزارهایی نظیر BrowserStack میتونن در این کار به شما کمک کنند.
تست با موبایل
ترافیک جستجوی اینترنت با موبایل از ترافیک جستجو با دسکتاپ سبقت گرفته اما شما سایتتون رو در دسکتاپ کامپیوتر راه اندازی میکنید.
واضحه که خیلی از بازدیدکننده های وبسایت شما از تلفن همراه استفاده میکنن پس برای اینکه مطمئن بشین به مخاطبین عظیم تلفن همراه دسترسی دارین سایتتون رو با تبلت و موبایل تست کنید.
توصیه: تنها از ایمولیتورها (نرم افزارهای شبیه سازی تلفن همراه) استفاده نکنید. وبسایتتون رو با تلفن همراه واقعی تست کنید. اینطوری نحوه عملکرد واقعی وبسایت دستتون میاد.
تست ایمیل و فیلترهای اسپم
سایتتون آدرس ایمیل ایجاد داره؟ باید مطمئن بشین که ایمیل مخاطبین به شما می رسه.
آیا از سایت خودتون ایمیل ارسال می کنید؟ مثلا ایمیل های تایید، خبرنامه، و چیزهایی از این قبیل؟ اگر چیزهایی مثل SPF رکورد یا پکیج DKIM نداشته باشید احتمال اینکه این ایمیل ها در فیتلرهای اسپم گیر کنن زیاده.
اگر به Mail-tester.com اجازه دسترسی به اینباکس خودتون رو بدین این موارد رو براتون چک می کنه.
فقط کافیه ایمیلی به همین آدرس ارسال کنید، اونها گزارشی کامل به همراه توصیه های لازم براتون می فرستند. خود ما از طرفدارهای پروپاقرص این ابزار هستیم.
تست توسط یک کاربر حقیقی
خود شما حداقل هفته هاست که دارید روی وبسایتون کار میکنید. چیزهایی که برای شما بدیهی هستن ممکنه برای کسانی که قبلا هرگز وبسایت شما رو ندیدن ناملموس باشند.
برای برطرف کردن این نقطه کور: از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواین از وبسایتتون بازدید کنه. ازش بخواین کاری شبیه سفارش یک کالا انجام بده.
بیینین واکنش اونا به سایتتون چیه، قول میدم که بلافاصله متوجه میشین که اونها در اموری که شما تصور میکردید خیلی آسون باشن به مشکل بربخورند. از نظراتشون برای اصلاح این مشکلات استفاده کنید.
آماده؟ پرتاب!
به محض اینکه چک لیست بالا تکمیل شد، با افتخار از سایت جدیدتون رونمایی کنید.
ولی کار شما اینجا تموم نمیشه، این همون لحظه ایه که باید با دقت سایتتون رو زیر نظر بگیرید.
خطاهای ۴۰۴ رو بررسی کنید و ریدایرکت های بیشتری ایجاد کنید.
به عنوان بخشی از آماده سازی، قبلا ریدایرکت هایی به یوآرال های جدید ایجاد کردید. اما ممکنه بعضی ها رو فراموش کرده باشید.
حالا وقت بررسی خطاهای ۴۰۴ (page not found) و ایجاد ریدایرکت برای این یوآرال هاست.
در گوگل آنالیتیکس یک گزارش خطای ۴۰۴ بسازید تا ببینید کدام صفحه ها با ۴۰۴ مواجه میشن.
اگر برای این صفحه های قدیمی، یوآرال جدید دارید یک ریدایرکت به یوآرال جدید بسازید.
بعد از پرده برداری، گرارش ها رو مشاهده کنید. اگر خطاهای ۴۰۴ زیادی برای صفحاتی که حالا یوآرال جدید دارن میبینید با ریدایرکت کردن، اصلاحشون کنید.
شاخص های کلیدی عملکرد را چک کنید (میزان ماندگاری کاربر در سایت، نرخ پرش، بازدیدها)
چند روز بعد از پرده برداری از سایت، زمان بررسی عملکرد سایتتون فرا میرسه.
به شاخص هایی نظیر نرخ پرش، و زمان حضور کاربر در سایت نگاه کنین تا متوجه بشین عملکرد کدام صفحات، عالیه و کدام صفحات نیاز به بهسازی دارند.
بازدیدکننده ها رو زیر نظر بگیرید
نکته: نظارت بر بازدیدکننده ها بسیار تعیین کننده است.
ابزارهایی نظیر Smartlook یا FullStory به شما کمک میکنند این کار رو با دقت انجام بدید. ما توی سایت خودمون این ابزارها رو تست کردیم و نتیجه ای که گرفتیم فوق العاده بود.
نقشه سایتتان را به سرچ کنسول گوگل اضافه کنید
قبلا در مورد Google Search Console به شما توضیح دادیم. حالا وقتش رسیده که نقشه سایتتون رو در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید تا گوگل اون رو برآورد کنه.
سرچ کنسول رو با دقت زیر نظر بگیرید. این کنسول شما رو در جریان ایندکس کردن و هایلایت کردن مطالب محتواتون قرار میده.
اطلاع رسانی
زمانیکه سایتتون با موفقیت راه اندازی شد، نوبت به اطلاع رسانی میرسه.
خبرهاتون رو در سوشال مدیا و وبلاگتون منتشر کنید و خبرنامه پخش کنید.
از رسانه های خبری و بلاگرها برای پخش خبرهاتون استفاده کنید.
حالا که از سایتتون پرده برداری کردین نگاه ها بیشتری به سمت شرکت شما جلب خواهد شد.
بهینه سازی رو متوقف نکنید
پرده برداری از سایتتون رو تبریک می گیم! این به معنای پایان کار شما نیست.
کار سایت ها هیچ وقت تموم نمیشه. با گوش دادن به نظرات بازدیدکننده ها، به بهتر کردنش ادامه بدین.
بعد از راه اندازی هم می تونید روی کمک ما برای حل مسائل و مشکلات تکنیکی حساب کنید.
برای آنالیز سایت و به روزرسانی ها در سئو روز در تماس باشید.