چگونه نرخ پرش را برای بهبود رتبه سایت کاهش دهیم؟

طراحی سایت

..چگونه نرخ پرش را برای بهبود رتبه سایت کاهش دهیم؟..
طراحی سایت

چگونه نرخ پرش را برای بهبود رتبه سایت کاهش دهیم؟

نرخ پرش یا Bounce rate یکی از شاخص های اصلی اندازه گیری در مبحث سئو است. نرخ پرش یا Bounce rate به زبان ساده بیانگر درصد افرادی که زیر ۱۰ ثانیه صفحه شما را ترک می کنند به درصد کل افرادی که وارد صفحه شده‌اند، می باشد.

در این رابطه مقاله چرا کاربران سایت شما را ترک می کنند؟ مطالعه بفرمایید.

البته باید توجه داشت که گوگل چگونه این موضوع را که کاربر به صفحه درستی وارد شده یا این که به اشتباه وارد آن صفحه شده است را تشخیص می دهد؟

برخی دلایل افزایش نرخ پرش یا Bounce rate

برخی مواقع بالا بودن نرخ پرش یا Bounce rate به دلیل کیفیت بد و یا نامرتبط بودن محتوا هست. عوامل متعددی باعث افزایش نرخ پرش یا Bounce rate می‌شود. یکی از اصلی‌ترین عوامل غیر مرتبط با محتوا، سرعت سایت است. در نظر بگیرید که کاربر با استفاده از گوشی تلفن همراه خود برای ورود به سایت شما اقدام می‌کند، ولی به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت و همچنین سنگین و کند بودن سایت شما، نمی‌تواند به راحتی آن را باز کند. در نتیجه صفحه را بسته و از ورود به سایت شما منصرف می‌شود. زیرا کاربران می خواهند به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن به خواسته خود برسند.

بنابراین مبحث سرعت سایت و توجه به آن اهمیت بسیار زیادی در راستای بهبود تجربه کاربری (UX) و کاهش نرخ پرش یا Bounce rate سایت دارد. در مباحث آینده در رابطه با مبحث سرعت سایت و بهبود آن صحبت خواهیم کرد.

دیگر عواملی که بر روی کاهش نرخ پرش یا Bounce rate تاثیر گذارند، عبارتند از:

عوامل مرتبط با طراحی سایت، کدنویسی، فاکتورهای مرتبط با میزبانی وب (هاست) و عوامل مرتبط با محتوا.

نکته مهمی که باید آن را به خاطر داشته باشید، این است که باید به روش های مختلف تلاش کنید کاربر را به ماندن در سایت خود تشویق کنید، یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌ها، استفاده از متون مناسب‌تر و جذاب‌تر است.

کاهش نرخ پرش یا Bounce rate

کاهش نرخ پرش یا Bounce rate

بنابراین این سوال پیش می‌آید که جهت کاهش نرخ پرش یا Bounce rate ، محتوای سایت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  1. مرتبط و جذاب باشد:

اگر محتوای ارائه شده در سایت، جذاب و مرتبط با جستجوی کاربر نباشد، کاربر نمی تواند با سایت شما ارتباط برقرار کند. در نتیجه به سرعت صفحه سایت شما را می بندد.

  1. منحصر به فرد و غیر تکراری باشد:

استفاده از متن های کپی، فارغ از اینکه فاقد ارزش است، به راحتی توسط گوگل قابل شناسایی هست. علاوه بر این، مساله مهم تر این است که متن کپی قبلا توسط کاربر دیده شده است. چه بسا اینکه برای شما هم پیش آمده که در شبکه های اجتماعی مطلب جذابی را می بینید و آن را تا آخر مطالعه می کنید. بعد از آن، اگر همان مطلب را در صفحات دیگر ببینید، به سرعت از آن رد می شوید.

بنابراین سعی کنید خالق باشید و خودتون مطالب جذاب را خلق کنید. محتوایی را تولید کنید که مفهوم جدیدی را به کاربر ارائه دهد. بنابراین به ارزش گذاری محتوا توجه ویژه داشته باشید.

  1. خوانایی محتوا رعایت شود:

وقتی متن مقاله به صورت پیوسته و پشت سر هم بدون رعایت اصول نگارشی و املایی در سایت درج شود، چشم کاربران اذیت می شود و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که کاربری که متن را مطالعه می کند، پیوستگی مطلب را از دست داده و نتواند با محتوا ارتباط برقرار کند. بنابراین مبحث خوانایی و رعایت پاراگراف بندی، پیوستگی مطالب و استفاده از فونت های مختلف، برای درک و سهولت مطالعه محتوا توسط کاربران، بسیار مهم است.

  1. استفاده از فرمت های متنوع در ارائه محتوا:

با وجود رعایت تمام این موارد، خواندن متون، به خصوص متون طولانی از حوصله بعضی از کاربران خارج است. پس استفاده از تصاویر مرتبط، آیکون های مختلف و در بهترین حالت استفاده از ویدیوهای جذاب ،گزینه های بسیاری مناسب برای جذب این دسته از کاربران به نظر می رسند. بنابراین استفاده از این موارد در کاهش نرخ پرش یا Bounce rate می تواند مفید واقع شود.

  1. چیدمان صفحات سایت:

به یاد داشته باشید که کاربران پس از ورود به سایت شما در بازه زمانی ۱۵ تا ۳۰ ثانیه اول، برای ماندن یا ترک سایت شما، تصمیم خود را می گیرند، بنابراین شما تنها به مدت ۱۵ الی ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا تکنیک‌هایی را به کار بگیرید تا بتوانید در این مدت به نتیجه دلخواه خود، که همان جذب کاربر است برسید.

از جمله این تکنیک‌هایی توجه به چیدمان صفحه است. وقتی کاربر قسمتی از متن را مطالعه کرد، ممکن است که خسته شود و به سمت پایین صفحه حرکت کند. حال شما می‌توانید با ارائه تکنیک‌ها و شگردهایی در وسط و انتهای صفحات، مانع از ترک کاربر شوید و نرخ پرش سایت خود را کاهش دهید. این نکته، یکی از مهم‌ترین نکات در کاهش نرخ پرش است.

برای مطالعه بیش‌تر در رابطه با چیدمان صفحات سایت، مقاله نقش طراحی سایت در سئو و رنکینگ را مطالعه بفرمایید.

سخن آخر

نکته مهمی که در رابطه با مباحث مرتبط با سئو و دیجیتال مارکتینگ باید گفت این است که گوگل را فراموش کنید. شاخص‌های گوکل، شاخص‌هایی نیستند که ما به دنبال آن‌ها حرکت کنیم، بلکه باید به این موضوع فکر کنیم که چرا گوگل به این شاخص‌ها اهمیت می دهد. در رابطه با این موضوع که می‌خواهیم نرخ پرش را کاهش دهیم، در درجه اول قبل از این که گوگل را راضی کنیم، باید کاربران را راضی کنیم. این نکته بسیار مهم است.

فرض کنید شما سایت خود را از نظر سئو بهینه کردید و توانستید آن را به بهترین رتبه در گوگل برسانید و کاربران وارد سایت شما می شوند. اگر کاربر نتواند جذابیت لازم را در محتوای سایت شما ببیند و با آن ارتباط بگیرد، آن نتیجه یا اتفاقی که منتظر آن هستید، به عنوان مثال تماسی گرفته شود یا خریدی صورت بگیرد، رخ نخواهد داد. به عبارتی شما سایت خود را از نظر سئو بهینه کردید، اما به نتیجه مورد نظر خود نزدیک نشدید.

در پایان اگر سوالی دارید که در این مقاله پاسخ آن وجود ندارد، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ بدهند.


142
17 آذر 1398
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

17523
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

3272
27 آذر 1398
طراحی سایت

دلایل موفقیت دیجی کالا

یکی از موفق ترین استارت اپ های ایران در دهه ی اخیر سایت دیجی کالا بوده است . به طوری که به جرئت می توان گفت این سایت بزرگ‌ ترین خرده‌ فروشی اینترنتی خاورمیانه است . اقایان محمدی در سال 1384 تصمیم راه اندازی این وب سایت گرفتند و در سال 85 این برند با نام فعلی ” دیجی کالا ” پایه گذاری گردید . مدیران این پروژه با این هدف او...

2817
22 اردیبهشت 1398