۹ هدف شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰

سئو

..۹ هدف شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰..
سئو

۹ هدف شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰

تعیین هدف مهم‌ترین بخش تجارت است. هدف راه گشای تجارت‌ها است. مسیر را به خوبی مشخص می‌کنند. در عین حال، هدف معیاری است که شما را در مسیر ارزیابی موفقیت‌ها و نقاط ضعف تجارت یاری می‌کنند.

اما همواره باید به خاطر داشته باشید، اهدافی که در شبکه‌های اجتماعی خود در نظر می‌گیرید، می‌بایست پایه و اساس مشخصی داشته باشند. برداشت شما از اطلاعات موجود، زیربنای اهداف تجارت شما را شکل می‌دهد. به همین دلیل فهرستی از اهداف برگزیده سال ۲۰۲۰ در شبکه‌های اجتماعی تهیه کرده‌ایم. برندهای ذکر شده در این فهرست، با برداشتی سنجیده به بهترین شکل به اهداف خود دست یافته‌اند.

بر همین اساس، با توجه به ترند‌های مطرح و تغییرات موجود در فضای شبکه‌های اجتماعی و مسیری که پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی در سال ۲۰۲۰ پیش رو گرفته‌اند، فهرستی از اهداف مرتبط را برگزیده‌ایم. در ادامه با آکادمی دیجیتال مارکتینگ همراه باشید تا به مرور اهدافی که در سال ۲۰۲۰ می‌بایست در شبکه‌های اجتماعی تجارت خود مد نظر قرار دهیم، آشنا شوید. در همین فهرست نمونه‌هایی از برندهایی که با موفقیت به این اهداف دست یافته اند را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

اهداف شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰

۱. از نادیده گرفتن مخاطبان خود، دست بکشید

شبکه‌های اجتماعی همواره در حال تغییر و تحول هستند. به همین دلیل صاحبان تجارت‌ها و کسب و کارهای موجود در شبکه‌های اجتماعی باید هم راستا با این تحولات حرکت کنند. چه بسا این تحولات سبک و سیاق تجارتی را به کل تحت شعاع قرار دهد. با وجود تمام تغییرات به وجود آمده در شبکه‌های اجتماعی باید این نکته را در نظر داشت که قاعده و قانون هیچ یک از تجارت‌ها  در راستای این تحولات دستخوش تغییر نمی‌شود.

بنیادی‌ترین قاعده موجود این است، محور اصلی تجارت شما کاربران و مخاطبان شما هستند. این قاعده در تمام مراحل تجارت، از تحقیق و بررسی فضای تجارت با پشتیبانی از مشتریان باید مد نظر قرار گرفته شود.

دوره آموزش بازاریابی در شبکه‌‌های اجتماعی

هرآنچه درباره استفاده اثربخش از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی باید بدانید

اما چگونه می‌توان این قاعده کهن را در ترندهای مطرح سال ۲۰۲۰ نیز در نظر گرفت؟ در اولین گام، باید دست از نادیده گرفتن مخاطبان خود بردارید. شاید با مشاهده این جمله دچار سردرگمی شوید یا حتی فرض اینکه شاید مشتریان خود را نادیده گرفته باشید، کمی توهین‌آمیز قلمداد کنید. در این صورت باید این سوال را مطرح کنم، در جهت برقراری ارتباطی عمیق با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی خود چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟ آیا تا به حال به آموختن از جامعه مخاطبان خود اندیشیده‌اید؟

به احتمال زیاد، پاسخ نظرات کاربران خود را می‌دهید و نسبت به تگ شدن حساب کاربری خود در پست‌های کاربران نیز بی تفاوت نیستید. اما در سال ۲۰۲۰ این اقدامات کافی نیست. بلکه باید به دنبال استفاده از Social listening باشید. با استفاده از این قابلیت، تمام رفتارها، نظرات، کنش‌ها و بحث‌هایی که توسط کاربر پیرامون تجارت شما به انجام می‌رسد، را زیر نظر می‌گیرد. به این ترتیب، بیش از گذشته به نیازها و علایق کاربران خود بها می‌دهید.

در راستای استفاده از قابلیت Social listening باید منشن‌هایی که شما را تگ نکرده اند را شناسایی کنید. همینطور به دنبال نمونه‌ای باشید که کاربران بدون مراجعه به سایت تجارت شما، ویژگی‌های برند شما را موردبحث قرار داده اند.

حتما پاسخ نظرات کاربران خود را بدهید و نسبت به تگ شدن حساب کاربری خود بی تفاوت نباشید

با استفاده از ابزارهای قدرتمند Social listening، حجم قابل توجهی از اطلاعات را موردبررسی قرار می‌دهید. دیگر نیازی به استفاده از روش‌های قدیمی جهت جمع‌آوری اطلاعات نیست و این ابزار شما را کاملاً در جریان صحبت‌هایی که پیرامون تجارت شما به انجام می‌رسد، قرار می‌دهد. به این ترتیب شما به اطلاعات دست‌اول و کاملاً طبیعی از جامعه مخاطبان خود دسترسی خواهید داشت.

·         برداشت تیم مارکتینگ هتل هیلتون از این ابزار

این تجارت با استفاده از Social listening برنامه‌ای تحت عنوان Hilton Suggests را راه‌اندازی کرده است. این برنامه ارتباط سازنده‌ای را میان مردم بومی و کاربرانی که به دنبال یافتن اطلاعاتی در خصوص سفر به منطقه هستند، برقرار می‌کند.

ابزار هیلتون کاربرانی که به دنبال اطلاعاتی در خصوص سفر به یک منطقه خاص بوده، یافته است. از طریق تعدادی از مردم بومی منطقه، پاسخ‌های موثقی را در اختیار آن ها قرار می‌دهد. رمز موفقیت این ابزار، شناسایی درست نیاز کاربر و ارائه پاسخ مستند و معتبر است. اگرچه شاید همه کاربران، هتل هیلتون را جهت اقامت انتخاب نکنند اما شاید در سفر بعدی خود، هتلی که در سفر قبلی آنها را یاری کرده است، به یاد بیاورند.

۲. قابلیت فروش در شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی به دنبال یافتن راه‌کاری جهت ارائه روش‌های نوین فروش هستند. ابزارهایی مانند پرداخت در اینستاگرام ((Instagram Checkout امکان خرید از برند محبوب کاربر را بدون نیاز به خروج از اپلیکیشن اینستاگرام مهیا کرده است. این در حالی است که پینترست (Pinterest) نیز در حال راه‌اندازی ابزارها و امکانات بیشتری است.

تمام این تلاش‌ها در راستای علایق و گرایش‌های کاربران به انجام رسیده است. بر اساس مطالعه اطلاعات مربوط به ۱۴۸۴۲۱ کاربر اینترنت که در بازه سنی ۱۶-۶۴ سال قرار دارند، مشخص شده است ۲۸ درصد کاربران در راستای یافتن کالای مورد نظر خود به شبکه‌های مجازی مراجعه می‌کنند.

به همین دلیل، برخورداری از امکانات فروش در شبکه‌های مجازی را در برنامه سال ۲۰۲۰ تجارت خود قرار دهید. اما نباید حتماً از سامانه پرداخت داخلی اینستاگرام بهره ببرید. بلکه می‌توانید با استفاده از اطلاعات موجود کالاهای خود را به مشتریانی که به دنبال کالای شما هستند، معرفی کنید.

آموزش ۰ تا ۱۰۰ اینستاگرام

از آموزش تنظیمات (setting) تا ترفندهای حرفه ای Instagram

·         اما چنین کاربرانی را چگونه بیابیم؟

برای این منظور باید به گروه‌ها و انجمن‌ها موجود در شبکه‌ها اجتماعی بپیوندید. کاربران در چنین فضاهایی سوالات خود را مطرح می‌کنند. شما می‌توانید در همین فضا کاربران را به تجارت خود فرا بخوانید. با دنبال کردن این گروه‌ها اطلاعات فوق‌العاده‌ای در خصوص نیازهای کاربران و نظرات آنها در خصوص برند شما یا رقبای تجارت خود به دست می‌آورید.

·         برند Peripheral به این شیوه عمل کرده است

این برند در زمینه فروش گوشواره‌های هوشمند فعالیت دارد. آنها هشتگ‌های مرتبط با تکنولوژی‌های پوشیدنی را دنبال و برند خود را در این فضاها ترویج می‌دهند. البته شما همواره باید مراقب باشید تا به عنوان اسپم شناخته نشوید.

۳. خود را بر سر زبان‌ها بیندازید

ویدیو‌ها دیگر مانند گذشته مورد استقبال کاربران قرار نمی‌گیرند. چرا که فعالان عرصه بازاریابی سالیان درازی است از ویدیوها در راستای بازاریابی بهره‌مند می‌شوند. اگرچه ویدیو‌های زنده همچنان از پتانسیل بالایی برخوردار است.

پخش مداوم ویدیو‌های تبلیغاتی و استفاده از ابزارهای نوین در انتشار ویدیوها، محاسن زیادی به دنبال دارد. اطلاعاتی که به این واسطه در اختیار تجارت شما قرار داده می‌شود، شما را در جریان رویدادهای تجارت قرار می‌دهد. علاوه بر این ارتباط سازنده‌ای را میان تجارت شما و کاربران برقرار می‌شود. به این ترتیب کاربر، چهره و هویتی را برای تجارت شما متصور می‌شود.

·         Experian از این الگو چنین استفاده کرد

قصد بی ادبی ندارم اما برخی از تجارت‌هایی که در زمینه ارائه گزارش‌ها فعالیت دارند، اطلاعات موثقی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. اگرچه مبحث اقتصاد همراه مبحث خسته کننده‌ای بوده است. اما Experian این حقیقت را متحول کرده است.

این تجارت روزهای چهارشنبه را جهت برقراری ارتباط زنده با کاربران و مخاطبان خود برگزیده است. برای این منظور گروهی جهت مبادله اطلاعات تشکیل می‌شود. سپس این تجارت مبحث مورد‌نظر را در قالب ویدیو‌هایی در یوتیوب و توییتر به اشتراک می‌گذارد.

۴. مشارکت با میکرو اینفلوئنسر‌ها

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از تأثیرگذارترین راهکارهای موجود در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. اما برخی از تجارت‌ها همچنان تصور می‌کنند، این شیوه بازاریابی تنها در خصوص تجارت‌های مطرح گران‌قیمت و تایید شده قابل اجرا است. اشتباه نکنید تعداد مخاطبان، مهم‌ترین فاکتوری است که در این شیوه از بازاریابی اهمیت دارد. به همین دلیل نباید پتانسیل‌های موجود در همکاری با یک اینفلوئنسر کوچک را دست کم نگیرید. این اینفلوئنسر‌ها روابط نزدیک‌تر و ملموس‌تری را با مخاطبان برقرار کرده‌اند، از این رو، توانسته‌اند اعتماد مخاطبان را به دست آوردند.

اعتماد درون دنیای بازاریابی برابر با تبدیل کاربران به مشتریان تجارت شما است. به همین دلیل سال ۲۰۲۰، سالی است که شاهد محبوبیت فراوان میکرو اینفلوئنسر‌ها در امر بازاریابی خواهیم بود. جزو نفرات اول باشید و به دنبال اینفلوئنسرهایی بگردید که کمتر از ۱۰۰۰۰۰ نفر دنبال کننده دارند. میکرو اینفلوئنسری را انتخاب کنید که با ارزش‌ها و تصویر کلی تجارت شما همخوانی داشته باشد. سپس گزینه موجود جهت همکاری با اینفلوئنسرها را موردبررسی قرار دهید.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اثرگذار

 ·         نحوه عملی کردن این ایده‌ها توسط سامسونگ

سامسونگ در ماه مارس به منظور ترویج گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ از میکرو اینفلوئنسرهایی که کمتر از ۲۵۰۰۰ دنبال‌کننده داشتند، استفاده کرد. به این منظور سامسونگ از چندین اینفلوئنسر کمک گرفت. اینفلوئنسرهایی که در این امر در کنار سامسونگ قرار گرفتند در زمینه‌های متفاوتی مشغول به فعالیت بودند. به این ترتیب، سامسونگ توانست به جامعه متفاوت و گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی پیدا کند. در همین راستا سامسونگ این بار سری جدید گوشی‌های سامسونگ خود را به شیوه‌ای نو به مخاطبان معرفی کرد.

۵. از تکنولوژی AR استفاده کنید

اگر هنوز تصور می‌کنید، تکنولوژی AR تنها به درد قرار دادن گوش‌های گربه روی تصویر دختر نوجوانی کفایت می‌کند، سخت در اشتباه هستید. امروزه برندهای بیشماری با استفاده از فیلترهای AR محصولات و خدمات خود را به مخاطبان معرفی می‌کنند. بسیاری از برندهایی که با استفاده از این تکنولوژی کالای خود را معرفی کرده اند، در این امر موفق بوده‌اند.در حال حاضر پلتفرم‌های اصلی که با AR در هماهنگی قرار دارند عبارتند از اسنپ چت، اینستاگرام و تیک تاک.

اینستاگرام اما از دیگر پلتفرم‌ها پیشی گرفته است و امکانات متفاوت را در اختیار کاربران قرار داده است. این امکانات توجه بسیاری از شخصیت‌های معروف اینستاگرام را به خود جلب کرده است. چهره مطرح اینستاگرام به شدت از قابلیت‌های AR این پلتفرم بهره برده‌اند. فیلترهای متنوعی که در این پلتفرم ارائه شده است، قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده است. تجارت‌ها نیز با استفاده از این قابلیت‌ها خدمات و محصولات خود را به بهترین شکل ممکن تبلیغ کرده‌اند.

۶. با الگوریتم‌ها آشتی کنید

در حقیقت آگاهی کامل از تمام الگوریتم‌های گوگل یکی از ارزشمند‌ترین اهدافی است که در طول سال باید مد نظر داشته باشید. اگر تاکنون به فکر استفاده از الگوریتم‌های گوگل نیفتاده‌اید، دیگر وقت آن رسیده است که دست به کار شوید.

گزارش‌های بدست آمده، یکی پس از دیگری خبر از کاهش چشمگیر میزان دستیابی‌های طبیعی کاربران دارند. اما به این معنا نیست که وقت آن رسیده است که تسلیم شوید. بله شما باید محتواهایی که در پلتفرم‌های متفاوت ارائه می‌شود، شناسایی کنید.

خلاقیت در حقیقت رمز موفقیت شما است. همه ما به خوبی می‌دانیم که بسیاری از شبکه‌های مجازی از قدرت فایل‌های ویدیویی بهره برده‌اند، اما بدین مفهوم نیست که شما صرفاً می‌توانید با تولید ویدیو‌هایی که هیچ مضمون مشخصی را ارائه نمی‌دهند به موفقیت دست پیدا کنید.

از سوی دیگر محتوای طبیعی همواره یکی از تأثیرگذارترین عناصر موجود در جلب توجه کاربران بوده است. شما نمی‌توانید از کاربران تقاضا کنید که شما را دوست داشته باشند و بدون هیچ دلیلی پست‌های شما را بپسندند. بلکه باید محتوای  ارزشمندی را تولید کنید که توجه مخاطب را به خود جلب کرده و او را با صفحه شما درگیر کند.

·          برند Innocent drinks از این قابلیت به این شکل استفاده کرد

این برند از جمله برندهایی است که خود را با تغییرات پیش آمده سازگار کرده است. در واقع این برند با استفاده از  محتواهای که از بیشترین محبوبیت برخوردار هستند، بدون گمراه کردن مخاطبان آن ها را با خود همراه کرده است. برند Innocent drinks در راستای جلب توجه مخاطبان از روش‌های بامزه‌ای استفاده کرده است. البته نکته حائز اهمیت این است که همواره محتواهای تولید شده در این برند می‌تواند مرتبط با مضمون برند باشد.

۷. خود را در شبکه‌های اجتماعی جدیدی به مخاطبان معرفی کنید

امروزه همواره شاهد روی کار آمدن پلتفرم‌های نوینی هستیم. شاید فکر بدی نباشد که با تگ کردن یکی از این پلتفرم‌های جدید، پستی با عنوان “یک اتفاق بزرگ در راه است” را انتشار دهید. برخی از این  پلتفرم‌های جدید، مخاطبان تازه و فراوانی را با برند تجارت شما آشنا خواهند کرد. تیک تاک می‌تواند شروع خوبی باشد. البته بسیاری از صاحبان تجارت‌ها آنچنان از این پلتفرم‌ها استقبال نکرده اند. اما شاید در نظر گرفتن این فضاهای جدید، فرصت‌های جدید را در تجارت شما به وجود آورد.

·         روزنامه واشنگتن پست در همین راستا وارد عمل شد.

شاید انتظار مشاهده پست‌های یک خبرگزاری بزرگ را در پلتفرم تیک تاک نداشته باشید اما این خبرگذاری با شروع سال ۲۰۲۰ به تیک تاک پیوسته و به شدت در میان مخاطبان شناخته شده است.

۸.    حساب کاربری خود را شخصی سازی کنید.

البته که نام شبکه‌های اجتماعی به معنای به اشتراک گذاری عمومی با همگان است. اما یکی از فاکتورهایی که در سال ۲۰۲۰ به وفور شاهد آن خواهیم بود، حساب‌های کاربری شخصی سازی شده است.

با تفاوت‌هایی که در زمینه جهت‌گیری‌های سیاسی و دستیابی به اطلاعات در زیر پست‌های بحث برانگیز شاهد بودیم، شمار حساب‌های کاربری پنهان شده از دید مردم بوده که در حال افزایش است. با این وجود، کاربران درست مانند گذشته از پلتفرم‌های موجود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، بحث‌ها و تبادل نظرها به لایه‌های شخصی‌تری نفوذ پیدا کرده و از دید همگان پنهان شده است.

برندها نیز می‌توانند با این موج از تغییرات همراه شوند. برای این منظور کافی است در پلتفرم اینستاگرام، فیسبوک یا دیگر شبکه‌های مجازی گروه‌های مجازی تشکیل دهند. بنابراین برندها می توانند محتوای انحصاری خود را تنها با دنبال کنندگان وفادار خود به اشتراک بگذارند.

 ·         Lumen ۵ اینگونه با تغییرات همراه شده است

Lumen ۵ تولید کننده اپلیکیشن‌های ویرایش ویدیو است. این کمپانی با راه‌اندازی گروه انحصاری برای دنبال کنندگان خود در فیس بوک اطلاعات دست اولی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. کاربران با حضور در این گروه می‌توانند به نکات ارزشمند در خصوص نحوه کار با اپلیکیشن‌ها پی ببرند. تعداد دنبال کنندگان این گروه از صفحه اصلی برند Lumen ۵ به مراتب بیشتر است.

۹.    پیامک متنی ارسال کنید.

محبوبیت ارسال پیام‌های متنی یکی دیگر از نمودهای استقبال عموم از افزایش حریم خصوصی در سال ۲۰۲۰ است. امروزه، کاربران از طریق ارسال مستقیم پیام در پلتفرم‌های متفاوت با دوستان و برندهای مورد نظر خود تبادل نظر می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در سال ۲۰۲۰ از این فرض به بهترین شکل استفاده کنید.

در سال ۲۰۲۰، باید به دنبال راه‌کارهایی باشید که شما را به مخاطبان و کاربران نزدیکتر کند. از این رو باید در استوری ها حضور پررنگ‌تری داشته باشید، به سوالات مطرح شده پاسخ دهید و از طریق ارسال پیامک‌های مستقیم DM در پلتفرم‌های توییتر و اینستاگرام با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. می‌تواند از ربات هایی جهت ارسال پیام استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که کاربران در سال ۲۰۲۰ نیز ارتباط با روابط انسانی را به مراتب ترجیح می‌دهند.

 ·         نحوه عملی کردن این ایده‌ها توسط برند Whole Foods

این برند در زمینه فروش مواد غذایی ارگانیک فعالیت دارد. ترویج تغذیه ارگانیک و سالم از شعارهای محبوب این برند به شمار می‌رود. ربات‌های این برند، دستورهای غذایی مورد پسند کاربر را برای او ارسال می‌کنند. کاربر مواد غذایی خود را انتخاب کرده و دستور غذایی مورد علاقه خود را دریافت می‌کند.

جمع بندی

تحولات جدید را با آغوش باز بپذیرید. فاکتورها و عوامل متفاوت در سال ۲۰۲۰ مورد استقبال عموم قرار می‌گیرد. شما می‌توانید این فاکتورها را در اهداف تجارت خود جای دهید. به یاد داشته باشید که بسیاری از فاکتورهایی که در اینجا به آن اشاره شد، در ارتباط با یکدیگر هستند و شما مشکل چندان در اعمال این فاکتورها نخواهید داشت.

لطفا امتیاز دهید
[تعداد: 1   میانگین:  5/5]

88
21 اسفند 1398
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

16243
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

2798
27 آذر 1398
طراحی سایت

دلایل موفقیت دیجی کالا

یکی از موفق ترین استارت اپ های ایران در دهه ی اخیر سایت دیجی کالا بوده است . به طوری که به جرئت می توان گفت این سایت بزرگ‌ ترین خرده‌ فروشی اینترنتی خاورمیانه است . اقایان محمدی در سال 1384 تصمیم راه اندازی این وب سایت گرفتند و در سال 85 این برند با نام فعلی ” دیجی کالا ” پایه گذاری گردید . مدیران این پروژه با این هدف او...

2553
22 اردیبهشت 1398