5 نکته اساسی در مورد طراحی UX

طراحی سایت

..5 نکته اساسی در مورد طراحی UX..
5 نکته اساسی در مورد طراحی UX
طراحی سایت

5 نکته اساسی در مورد طراحی UX

UX یا همان تجربه کاربری، مشخصه طراحی محصول است، چه محصول وب سایت باشد، چه برنامه موبایل یا هر چیز دیگری. در حالی که واضح است UX برای طراحی محصول ضروری است، اما برخی از طراحان UX تصورات غلط بسیاری در درباره آن دارند. 

اما واقعیت این است که اگر طراحی UX شما مخاطب را جذب کرده و باعث کلیک شود، محصول شما رونق گرفته و رشد می کند. به همین خاطر است که امروز با مقاله 5 نکته اساسی در مورد طراحی UX برگشتیم تا به شما یاد دهیم چطور محصولات خود را برای کاربران جذاب طراحی کنید. این نکات به شما کمک می کنن تا به یک طراح UX بهتر تبدیل شوید. 

5 نکته اساسی در مورد طراحی UX

1. مبتدی عمل نکنید

در طراحی UX همه چیز مربوط به تعامل است. تعامل یکی از مهمترین عناصر در توسعه برنامه است. اما طراحان UX در طراحی وب سایت اغلب قربانی ذهنیت اختراع مجدد چرخ یا تلاش برای رفع آنچه مشکلی ندارد، می شوند.

دلیلی وجود دارد که اکثر وب سایت ها و برنامه های موبایل به شکلی ساختارمند هستند: چرا؟ زیرا کاربران به آن عادت کرده اند. این موضوع یک روانشناسی "عادت همیشگی" است. کاربران همیشه تغییر را دوست ندارند. آنها به شیوه معمول ارائه عادت دارند و دوست ندارند با همه چیزهای متفاوت سازگار شوند.  

معمولاً، این تمایل برای نوآوری مجدد چرخ، در طرح بندی های غیرضروری، طرح های رنگی عجیب، قرار دادن فونت ها در مکان های اشتباه و الگوهای ناوبری گیج کننده خود را نشان می دهد.
هدف این است که یک محصول را از بقیه متمایز کنیم. با این حال، این رویکرد تعامل را درگیر می کند و به جای تمایز، کسانی را که می خواستید جذب و درگیر محصول شما شوند، می ترساند.
به همین دلیل بهتر است از طرح های آزمایش شده در سراسر یک محصول با ترفندهای جزئی استفاده کنید تا اهداف خاص خود را متناسب کنید

این رویکرد بلافاصله باعث می شود تا کاربران با سیستم عامل شما آشنا شوند و به آنها اجازه دهد بدون اینکه از چیدمانهای ناآشنا اذیت شوند، از آن استفاده کنند.

به عنوان مثال، هیچ دلیلی برای جابجایی نوار پیمایش از بالای صفحه به انتها یا تغییر نحوه پیشروی کاربران در یک برنامه تلفن همراه وجود ندارد. استفاده از الگوهای آزمایش شده باعث صرفه جویی در انرژی شما برای مواردی می شود که در واقع نوآوری در طراحی از جمله صفحات فرود و توالی در حال رشد مهم است.

 مبتدی عمل نکنید
2. آن را ساده نگه دارید و از طراحی ریسپانسیو استفاده کنید

مشکل بزرگ دیگری که اغلب در طراحی سایت حین طراحی UX اتفاق می افتد این است که همه چیز به خاطر آن ها بسیار پیچیده است. الگوهای آشنا در آن وجود دارد، اما این الگوها بسیار زیاد هستند و به همین دلیل طراحی کارایی ندارد. 

"افراط بسیار" تجربه کاربر را خیلی سریع بی اثر می کند.

هنگامی که کاربر به صفحه ای می آید که به معنای واقعی کلمه از عناصر مختلف برخوردار است و تایپوگرافی را منحرف می کند، نتیجه نهایی به گزاف گویی کاربر در جاهای دیگر منجر می شود که این دقیقا برعکس آنچه میخواهید است. 

به همین دلیل بهتر است ویژگی ها را برای استفاده آسان نگه دارید، هدف شما این است که توجه کاربر را بدست آورید تا آنچه را که او از وب سایت شما نیاز دارد، بدست آورد. آنها را از هدف خود منحرف نکنید تا خود به هدفی که میخواهید برسید. 

زمانی که طراح UX بخواهید طراحی را به صورت عملی ساده نگه دارد، باید موارد زیر را رعایت کند :

  • هر صفحه یک هدف قطعی دارد. به عنوان مثال ، صفحه پرداخت فقط مواردی را دارد که برای فرایند پرداخت نیاز است. صفحه تماس فقط حاوی اطلاعات تماس و / یا فرم است.
  • هدف از هر صفحه و هر مؤلفه موجود در آن فوراً توسط کاربر قابل فهم و بدون توضیح است. به عنوان مثال، رابط کاربری عناصر ناوبری در صفحه دارد که از نظر بصری متمایز هستند
  • هر گونه اطلاعات اضافی اما غیر ضروری به پایین صفحه می رود. به عنوان مثال، لیست اضافی در انتهای پست با محتوای "ممکن است دوست داشته باشید" داشته باشید.

آن را ساده نگه دارید و از طراحی ریسپانسیو استفاده کنید

3. نیازها و خواسته های مخاطبان خود را بشناسید

درک نیازها و خواسته های مخاطبان هدف شما ممکن است به عنوان یک نکته برجسته در طراحی UX به نظر برسد. دقیقا مانند هر جای دیگر، طراحان UX نمیتوانند طرح بدون درک نیازها و خواسته های مخاطبان خود، طرح صحیحی از طراحی UX را درک کنند. 

چرا این یک مشکل است؟ به دلیل این فرض نادرست که اگر شما در بخش بازار فعالیت می کنید ، بدون هیچ تجربه و مطالعه ای می فهمید که مخاطب چه چیزی می خواهد و به چه چیزی احتیاج دارد. در حالی که ممکن است شاید برخی از پیشنهادهای شما خوب باشند اما قسمت بزرگی از آن ها نتیجه نخواهد گرفت. 

با استفاده از این دو مرحله، این اطلاعات حیاتی از تجربه کاربری درست را در طی مراحل طراحی بدست آورید:

  • نظرات درباره وب سایت خود را از طریق نظرسنجی از کاربران خود جمع آوری کنید
  • نحوه استفاده کاربران از محصول شما یا محصولات مشابه را به صورت حضوری یا از راه دور مشاهده کنید

در ادامه سوالاتی برای شما مطرح کردیم که ممکن است درک این موضوع را برای شما آسانتر کند :

  • کاربران شما از نظر جمعیتی، چه کسانی هستند؟ (به عنوان مثال : آقایان، بانوان، افراد باهوش فناوری، مبتدیان فناوری، بزرگسالان و غیره)
  • نیازهای کاربران شما چیست؟ چگونه می توانید برای نیازهای آنها راه حلی ارائه دهید؟

پاسخ به این سؤالات پایه و اساس یک ایده طراحی معتبر UX را تشکیل می دهد.

نیازها و خواسته های مخاطبان خود را بشناسید

4. عناصر مختلف را از لحاظ بصری متمایز کنید

یک صفحه بصری مجزا از مهمترین اهداف برای طراحان UX است. این راهی است برای حفظ یک مسیر کاربری صاف و درگیر کردن تجربه کاربر.

در ادامه چند نکته برای مفیدتر کردن همه چیز در طول طراحی ذکر شده است :

  • با ارزش ترین اطلاعات در صفحه باید بیشتر از این مشخص شود. اگر این یک پست وبلاگ است، پس شما نیاز به یک تیتر واضح مانند "بهترین روند طراحی وب سایت" نیاز دارید.
  • کاربران باید از مکان خود در وب سایت یا برنامه تلفن همراه آگاه باشند. ابزارهای ناوبری باید در دسترس باشند. به عنوان مثال، شما یک پانل ناوبری وب سایت در بالای صفحه دارید که دسترسی به تمام بخش های مهم وب سایت را راحت تر می کند. دکمه های به اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی عموما در سمت چپ قرار دارند.
  • دکمه های اکشن باید کاملاً متمایز باشند و توضیحی روشن از هدف آنها درج کنند. اعتبارنامه های اساسی عبارتند از جذابیت، جهانی بودن، خوانایی و عملکرد. به عنوان مثال، یک دکمه اشتراک با یک فیلد برای تایپ ایمیل خود.
  • قسمت جستجو باید از نظر بصری با کلمه "جستجو" و آیکون، از نظر ایده آل مشخص شود. به طور سنتی، در گوشه سمت راست و بالای صفحه قرار دارد.

و وقتی صحبت از رنگ ها می شود، باید توجه داشته باشید که :

  • رنگهای پس زمینه به طور کلی خاموش می شوند 
  • آبی برای لینک های متنی است
  • قرمز برای موارد مهم است - به طور معمول هشدارها یا خطاها

عناصر مختلف را از لحاظ بصری متمایز کنید

5. حفظ ثبات جریان کاربر در طول مسیر

یکی از مهمترین جنبه های عملی طراحی تجربه کاربری "جریان" مداوم سفر کاربر است.

از نظر طراحی، جریان زمانی است که کاربر برای رسیدن به هدف نهایی خود از یک بخش از وب سایت یا برنامه تلفن همراه به بخش دیگری یکپارچه حرکت می کند.

یک طرح طراحی مداوم به کاربران کمک می کند آنچه را که می خواهند و نیاز دارند بدون مشکل دریافت کنند، گویی این طبیعی ترین چیز است و به نفع شما کار میکند.

برای ثابت نگه داشتن کارها، باید به آنچه که کاربر گام به گام انجام خواهد داد فکر کنید.

برای مثال اجازه دهید یک جریان از وب سایت ها را در نظر بگیریم. کاربر سفر خود را در یک نقطه ورودی شروع می کند - معمولاً صفحه اصلی یا یک پست وبلاگ. شما باید فکر کنید که آن نقطه ورودی به کجا منتهی می شود. به عنوان مثال، می تواند به پست وبلاگ دیگری منجر شود که در این موضوع بوده یا صفحه ای ارائه می شود که خدمات یا کالایی را ارائه می دهد که به نیازهای کاربر پاسخ می دهد

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید صفحات بن بست است - صفحه هایی که به هیچ کجای دیگری منتهی نمی شوند. همه چیز باید به چیزی منتهی شود.

حفظ ثبات جریان کاربر در طول مسیر

نتیجه

راز طراحی خوب UX، کارایی آن برای کاربران و پلتفرم شماست. در حقیقت، یک تجربه کاربری با طراحی زیبا باعث می شود تا کاربر به سمت اطلاعات یا ابزار مورد نیاز خود سوق پیدا کند و هر چیزی را که می تواند سفرشان را مختل کند، قطع کنید.

این نکات طراحی UX به شما کمک می کند تا عناصر کلیدی را که به شما امکان می دهد طراحی شما توسط مخاطب مورد نظر کلیک خورد، درک کنید و تعامل را برای خود و کاربران سودمند کنید.
 
 

35
17 دی 1398
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
آموزش قرعه کشی در اینستاگرام
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

 آموزش قرعه کشی در اینستاگرام با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

10937
24 فروردین 1398
bit.ly چیست ؟
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند.علت استفاده از...

1141
27 آذر 1398
آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)
برنامه نویسی

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)

آموزش کار با افزونه دکان (چند فروشندگی)افزونه دکان در طراحی سایت فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی سایت در این مورد به گونه ای است که در یک وب سایت، چندین فروشنده امکان قرار دادن و فروش محصولات خود را، در پنل های جداگانه دارند.برای عضویت و قرار دادن محصولات در آن ابتدا وارد وب سایت مورد نظر که با افزونه دکان ایجاد شده است، شوید....

886
04 دی 1397