
تجارت الکترونیک برای اولین بار در سال های اولیه دهه ۶۰ میلادی با هدف ایجاد دفاتر غیرکاغذی در شرکت های حمل و نقلی شکل گرفت.
البته با توجه به بازه زمانی دهه ۶۰ که شبکه اینترنت گستردگی چندانی نداشت و دسترسی و اتصال به شبکه جهانی فرآیندی همه گیر و بسیار هزینه بر بود، شکل گیری تجارت الکترونیک فقط در کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا و اروپا به معنای واقعی شکل گرفت.
باید به این موضوع اشاره کنیم که با تکامل شبکه جهانی اینترنت و در دسترس عموم قرار گرفتن تجارت الکترونیک و بازار اینترنتی را معنایی متفاوت داد.
این روزها بسیار درباره راه اندازی تجارت الکترونیک سوال پرسیده می شود و صاحبان کسب و کار بشدت از تجارت الکترونیک استقبال به عمل می آورند.
در اوایل دهه ۷۰ میلادی تجارت الکترونیک به شکل یک استانداری قابل ارائه برای تمامی مشاغل و کسب و کارها معرفی شد.
این فرآیند تکامل به جایی رسید که این روزها عدم استفاده از تجارت الکترونیک می تواند منجر به شکست کسب و کارهای بسیاری شود که خواهان استفاده از استاندارد تجارت الکترونیک نیستند.