IFTTT چیست و چه کاربردی در دیجیتال مارکتینگ دارد؟

سئو

..IFTTT چیست و چه کاربردی در دیجیتال مارکتینگ دارد؟..
سئو

IFTTT چیست و چه کاربردی در دیجیتال مارکتینگ دارد؟

تابحال شده با خودتان فکر کرده باشید که کاش می‌شد دو اپلیکیشن را بهم وصل کرد؟ در این مقاله بخوانید

IFTTT چیست

IFTTT چیستاینترنت فضای اعجاب‌آوری است، میلیونها اپلیکیشن و نرم‌افزار در آن وجود دارد که اتفاقا آنقدر کاربردی و حیاتی هم هستند که ممکن است بخواهید از تعداد زیادی اپلیکیشن استفاده کنید. فیسبوک، توئیتر، اسپاتیفای، گوگل کلندر، اورنوت، الکسا و … هر کدام کاربردهای ضروری دارند و طبیعتا مدیریت این همه سرویس به صورت دستی کار چندان راحتی نیست.

اما نگران نباشید. اگر به عنوان دیجیتال مارکتر مدیریت این همه ابزار برایتان سخت شده این مقاله آماده شده تا به شما از طریق سرویس IFTTT کمک کند.

IFTTT چیست؟

IFTTT مخفف جمله‌ی If This Then That است که از یکی از جملات شرطی برنامه‌نویسی گرفته شده است و در واقع سرویسی رایگان در بستر وب است که می‌تواند بسیاری از وظایف روزانه و کارهای مبتدی را به حالت اتوماسیون در بیاورد، به طور مثال می‌توانید با آن مستقیما عکس‌های اینستاگرامتان را توئیت کنید، یا با صحبت کردن پیامتان را در فیسبوک به حالت متن درآوردید و هزاران مورد کاربردی دیگر.

IFTTT هم به صورت وب‌سایت هم به صورت اپلیکیشن برای استفاده کاربران وجود دارد و فقط کافیست از اپلت‌های از پیش آماده شده استفاده کنید یا اگر اکشن موردنظرتان در لیست اپلت‌ها وجود ندارد خودتان به سادگی آن را بسازید و استفاده کنید. اتصال اپلیکیشن‌ها به هم، از طریق اپلت‌ها (Applet) صورت می‌گیرد که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اپلت (Applet) چیست؟

اپلت‌ها (با نام قدیم رسیپی) در واقع ابزرهایی هستند که دو یا چند اپلیکیشن را به هم متصل می‌کنند. هر اپلت مخصوص کار خاصی طراحی می‌شود و ماهانه حدود ۱ میلیارد اپلت در IFTTT اجرا می‌شود.

هر اپلتی از دو جزء تشکیل شده:

  • Trigger (This)
  • Action (That)

مثلا اپلتی وجود دارد که کارش این است عکسهایی را که شما در فیسبوک روی آنها تگ می‌شوید بردارد و به طور خودکار آن عکس را وارد دراپ‌باکستان کند. که در این مثال عکسی که که در فیسبوک روی آن تگ می‌شویم Trigger و رفتن آن به دراپ‎‌باکس Action نام دارد. جالب‌تر اینکه نه تنها می‌توانید از اپلت‌های ساخته شده استفاده کنید، می‌توانید اپلت برای خودتان بسازید که کاری را که می‌خواهید انجام دهد. به طور مثال می‌توانید از اپلتی استفاده کنید که با آن می‌توانید از طریق گوگل اسیستنت در تقویم آیفون خود یادداشتی ایجاد کنید. به طور کلی برای به وجود آوردن یک زبان مشترک بین اپلیکیشن‌ها و همکاری آنها با یکدیگر می‌توانید از اپلت استفاده کنید.

چرا باید از IFTTT استفاده کنم؟

به جرات می‌توان گفت امروزه بیشتر کارهای ما به اینترنت گره خورده است، از یادداشت برداری گرفته تا خواندن کتاب و مقاله و ارتباط با دیگران. اما در این میان وظایف تکراری وجود دارند که انجام آنها به صورت دستی نه تنها وقت زیادی از ما می‌گیرند بلکه باعث آزردگی خاطر می‌شوند. IFTTTها دقیقا به همین خاطر به وجود آمده‌اند تا این امور را تسهیل کنند. فرض کنید صاحب کسب‌وکاری هستید که مجبورید یک پست مشابه را در همه اکانت‌های شبکه‌های اجتماعیتان پست کنید. طبیعتا آپلود عکس و نوشتن دوباره‌ی متنی که منتشر کردید در شبکه‌های اجتماعی دیگر زمان زیادی از شما می‌برد در صورتی که با یک اپلت از سرویس IFTTT می‌توانید فقط به یک دکمه در عرض یک ثانیه این کار را انجام دهید.

چندین نمونه از میلیونها کاربرد IFTTT

  • کنترل کردن تمام امور از طریق الکسا یا گوگل‌اسیستنت و یا حتی صدای شما
  • آگاهی از تمامی انتشارات مورد علاقه شما
  • آلارم پیش‌بینی آب و هوا و ارسال نوتیفیکیشن
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی به طور هم‌زمان
  • بک‌آپ گرفتن اتوماتیک از فایلهای مهم
  • آلارم یادآوری جلسات
  • و ….

چطور باید از IFTTT استفاده کنم؟

استفاده از IFTTTP بسیار ساده است. همانطور که گفتیم این سرویس هم از طریق وبسایت و هم از طریق اپلیکیشن قابل دسترسی است. اگر بخواهید از مدل وبسایت استفاده کنید فقط کافیست به آدرس وبسایت IFTTT وارد شوید و در آن ثبت نام کنید. زمانی که وارد شدید اپلت‌های فراوانی را می‌بینید که کارایی هر کدام توضیح داده شده است و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

اگر بخواهید اپلیکیشن موبایلی آن را داشته باشید به راحتی می‌توانید IFTTT را در گوگل‌پلی یا اپ‌استور جستجو کنید و بعد از نصب و ثبت‌نام فقط با زدن گزینه‌ی Connect از آنها استفاده کنید.

چطور در IFTTT یک اپلت دلخواه بسازم؟

حالا که با اجزای مختلف IFTTT و طرز کارش آشنا شدیم و در آن ثبت‌نام هم کردیم، زمان آن است که برای هدف دلخواهمان یک اپلت بسازیم. ساخت اپلت هم ساده است و کافی است آموزش زیر را بخوانید.(مراحل در وبسایت و اپلیکیشن مشابه است)

این آموزش با مثال اپلتی است که هنگام تگ شدن شما در فیسبوک آن عکس را به طور خودکار به دراپ‌باکس منتقل می‌کند.

حالا Trigger ما انتخاب شده و وقت آن است که بخش دوم اپلت را آماده کنیم که همان Action است.

IFTTT چه کاربردهایی در دیجیتال مارکتینگ دارد؟

همانطور که از نامش هم پیداست سر و کار یک دیجیتال مارکتر با ابزارهای دیجیتال است و عمده زمان کاری‌اش در فضای آنلاین صرف می‌شود. از استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف موبایلی و ابزارهای آنلاین گرفته تا شبکه‌های اجتماعی مختلف و … همگی نیازمند مدیریت هستند و قطعا یک دیجیتال مارکتر علاوه بر اینکه می‌خواهد امورش را اتوماتیک کند، نمی‌خواهد آگاهی از مسائل مختلفی مانند رصد کردن رقبا را از دست بدهد. پس قطعا استفاده از سرویس IFTTT یکی از مهم‌ترین مسائل برای یک دیجیتال مارکتر است. در ادامه ما مواردی از اپلت‌های کاربردی برای یک دیجیتال مارکتر را معرفی می‌کنیم که با آنها می‌توانید کیفیت و سرعت کارتان را چندین برابر کنید و همیشه آپدیت بمانید.

لیستی از اپلت‌های آماده برای دیجیتال مارکترها

  • هر تویئیتی که در توئیتر می‌گذارید به طور اتوماتیک وارد اسپردشیت گوگل شود. لینک دریافت
  • عکسهای اینستاگرام‌تان به طور اتوماتیک در توئیترتان منتشر شود. لینک دریافت
  • زمانی که عکسی با هشتگ خاصی در اینستاگرام آپلود می‎‌کنید وارد فیسبوکتان هم شود. لینک دریافت
  • زمانی که تصویر پروفایل توئیترتان را تغییر می‌دهید تصویر پروفایل فیسبوکتان هم تغییر کند. لینک دریافت
  • آرشیوی از تمام پرسش‌نامه‌های SurveyMonkey خودتان داشته باشید. لینک دریافت
  • آرشیوی از تمام توئیت‌هایی که در آنها منشن می‌شوید داشته باشید. لینک دریافت
  • تمام فایل‌هایی که وارد دراپ‌باکس می‌کنید هم‌زمان وارد google drive هم شوند. لینک دریافت
  • زمانی که یک کاربر به لیست مشترکان Mailchimp شما اضافه می‌شود نوتیفیکشن دریافت کنید. لینک دریافت

لیستی از اپلت‌های کاربردی در دیجیتال مارکتینگ (اضافه کردن به صورت دستی)

در لیست بالا اپلت‌هایی را معرفی کردیم که به صورت آماده وجود دارند و فقط کافیست اکانتهای خود را به آنها متصل کنید. اما در لیست زیر اپلت‌هایی که کمی پیچیده‌تر هستند اما به صورت دستی قابل تنظیم هستند را می‌توانید برای خودتان بسازید.
  1. رصد کردن وبسایت رقبا با IFTTT

IFTTT رصد کردن رفتار رقیب را بسیار راحت کرده است. در ادامه چند IFTTT را که با آن می‌توانید رقبایتان را زیر نظر بگیرید معرفی می‌کنیم:

  • از تغییرات وبسایت رقبا سریعا آگاه شوید

با این اپلت هر تغییری که در وبسایت رقیب شما صورت بگیرد از آن باخبر می‌شوید. فقط کافیست ابتدا به وبسایت VisualPing.io وارد شوید و نوع تغییری که می‌خواهید از آن آگاه شوید را وارد کنید و ایمیلتان را برای ارسال نوتیفیکیشن وارد کنید.

ساخت این اپلت:

This: انتخاب سرویس Email موردنظر و بعد انتخاب گزینه Email from Visual Ping

That: SMS

با این اپلت هر زمان تغییری روی وبسایت رقیب صورت گرفت به شما SMS ارسال می‌شود.

  • زمانی که سایتی به سایت رقیب شما لینک می‌دهد سریعا با خبر شوید

با این اپلت بدون اینکه به صورت دستی چک کنید میتوانید متوجه شوید چه سایتی به سایت رقیب شما لینک داده است. برای این کار ابتدا باید در قسمت Open Site Explorer از سایت Moz وبسایت رقیبتان را سرچ کنید و روی تب Just Discovered کلیک کنید و URL آن را کپی کنید. حالا به سایت fetchrss.com وارد شوید و  URLتان را در آن پیست کنید. با این کار یک فید RSS از آن وب‌سایتها برای خودتان درست میکنید.

ساخت این اپلت:

This: Feed (از فیدی که در مرحله قبل ساختید استفاده کنید)

That: Email

حالا هر زمان که سایتی به وبسایت رقیب شما لینک داد از طریق ایمیل باخبر می‌شوید.

  • تغییرات در Sitemap رقبا را رصد کنید

با این اپلت میتوانید یک فید RSS از سایت‌مپ رقبا بسازید و با استفاده از آن هر تغییری که در سایت‌مپ آنها به وجود آمد باخبر شوید. دوباره وارد سایت fetchrss.com شوید و یک feed از XML Sitemap رقبا بسازید.

ساخت این اپلت:

This: لینکی که از وبسایت fetchrss را وارد Feed کنید و گزینه New feed item را انتخاب کنید.

That: Email یا Gmail

حال هر تغییری در سایت‌مپ وبسایت رقیب به شما ایمیل می‌شود.

  1. رصد کردن شبکه‌های اجتماعی با IFTTT 

  • از عکسهایی که با لوکیشن شما در اینستاگرام آپلود می‌شوند باخبر شوید

بعضی اوقات کسب‌وکارها میخواهند با اینفلوئنسرهایی که در محل جغرافیایی آنها قرار دارند همکاری کنند. با این اپلت هر عکسی که با لوکیشن مدنظر شما آپلود شد برای شما ایمیل می‌شود.

برای این کار باید به وبسایت Gramfeed.com بروید و لوکیشنی که می‌خواهید انتخاب کنید و همانطور که در موارد قبل گفتیم با وبسایت fetchrss یک فید rss بسازید.

ساخت این اپلت:

This: انتخاب Feed و بعد انتخاب Enter in your feed

That: Email

  • به محض آپلود پین در پینترست از یک اکانت خاص باخبر شوید

این اپلت بسیار برای کسب‌وکارها کاربردی است چرا که با آن می‌توانند متوجه شوند چه کسی زمان آپلود یک پین در پینترست وبسایت آنها را هم تگ گرده است. برای این کار باید URL http://www.pinterest.com/source/YOURURL.com/ را که آدرس وبسایت خودتان در آخر آن قرار می‌گیرد از طریق سایت Fetchrss تبدیل به feed  کنید.

ساخت این اپلت:

This: انتخاب feed و بعد وارد کردن فیدی که ساختید.

That: Email

حالا هر کسی که با تگ کردن آدرس وبسایت شما پین در پینترست آپلود کند از طریق ایمیل با خبر می‌شوید.

پینترست (Pinterest) چیست؟ 

۵ استراتژی استفاده از آن در مارکتینگ

  1. رصد کردن اتفاقات در گوگل با IFTTT 

  • مانیتور کردن گوگل ترند Google Trends

برای اینکه در صنعت خودتان از ترندهای روز باخبر باشید و از آن عبارات در محتوایتان و بهبود سئوتان بهره ببرید می‌توانید از این اپلت استفاده کنید. برای این کار کافیست URL وبسایت Google Trends را با وبسایت fetchrss تبدیل یک فید RSS کنید.

ساخت این اپلت:

This: انتخاب Feed و وارد کردن فیدی که در مرحله قبل ساختید. New item matches را انتخاب کنید و یک کلمه کلیدی نزدیک به صنعت‌تان را انتخاب کنید.

That: Email

  1. بک‌آپ گرفتن از پست‌های وبلاگ با IFTTT

یکی از چالشی‌ترین مسائلی که یک دیجیتال مارکتر با آن دست و پنجه نرم می‌کند بک‌آپ گرفتن است. بک‌آپ گرفتن از پست‌های وبلاگ بسیار ضروری است چرا که اگر مشکلی برای سایت پیش آمد و یا هک شد همه اطلاعاتتان از دست می‌رود.

ساخت این اپلت:

This: انتخاب WordPress و بعد انتخاب New blog post trigger

That: انتخاب Evernote

با این اپلت دیگر به صورت اتوماتیک هر پستی که روی وبلاگ منتشر کنید وارد Evernote می‌شود.

  1. ارسال فایل‌های دریافتی از ایمیل به دراپ‌باکس با IFTTT

بسته به تعداد و حجم فایلهایی که از طریق ایمیل دریافت می‌کنید، این اپلت کمک می‌کند فضای ذخیره ایمیلتان را مدیریت کنید.

با این اپلت فایل‌هایی که وارد ایمیل شما می‌شود مستقیم به دراپ‌باکس فرستاده می‌شود و می‌توانید با خیال راحت آنها را از فضای ایمیل‌تان پاک کنید تا حجم اضافی اشغال نکنند و یا اگر اشتباهی ایمیلی را پاک کردید فایلش را در دراپ‌باکستان داشته باشید.

ساخت این اپلت:

This: Gmail یا Email

That: DropBox یا Google Drive یا هر فضای ابری دیگری.

  1. رصد کردن منشن‌های برند با IFTTT

یکی از چالش‌های کسب‌وکارها این است که بدانند کجاها صحبت از برند آنهاست و طبیعتا دنبال کردن موضوعات مربوط به یک برند خاص برای هر کسب‌وکاری ضروری تلقی می‌شود. دنبال کردن منشن‌ها از طریق سایت‌های مختلفی امکان‌پذیر است که یکی از آنها سایت SocialMentions.com می‌باشد. برای منشن‌ها هم مانند روشی که در قبل گفتیم باید یک فید RSS بسازید و در IFTTT از آن استفاده کنید و آن را به یکی از ابزارهای دلخواهتان مانند Evernote متصل کنید.

ساخت این اپلت:

This: انتخاب Feed و وارد کردن فید RSS که ساختید.

That: Gmail یا Google Drive یا SMS یا Evernote و…

حالا هر جایی که در سطح اینترنت از شما صحبت شود از طریق ابزاری که انتخاب کرده‌اید با خبر می‌شوید.

جمع بندی

در دنیای آنلاین امروزی که هزاران اپلیکیشن برای استفاده وجود دارد، قطعا مدیریت هم‌زمان همه‌ی آنها دشوار به نظر می‌رسد. اما به لطف علم برنامه‌نویسی و سرویس‌هایی مانند IFTTT دیگر نگرانی بابت مدیریت هم‌زمان ابزارها وجود ندارد و به خصوص دیجیتال مارکترها می‌توانند با اتوماسیون کردن بسیاری از امورشان توسط اپلت‌ها وقت بسیاری برای خودشان بخرند و از امور تکراری دوری کنند.

لطفا امتیاز دهید
[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

73
22 خرداد 1399
..نظرات..
..مقالات پربازدید..
طراحی سایت

آموزش قرعه کشی در اینستاگرام

  آموزش قرعه کشی در اینستاگرام   با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی . امروز با آموزش قرعه کشی در اینستاگرام برای کسانی که علاقه به ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند در خدمت شما هستیم . بحث قرعه کشی در اینستاگرام با توجه به فراگیر شدن این شبکه اجتماعی که البته امروزه زیرمجموعه فیسبوک مطرح میشود ، زیاد شده است . البته این احتمال وج...

18817
24 فروردین 1398
طراحی سایت

bit.ly چیست ؟

بیتلی یا bitly یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک است. این سایت با نشانی https://bit.ly در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. یک کوتاه کننده‌ی لینک وظیفه دارد تا لینک‌های مورد نظر کاربران را به شکل کوتاه و قابل خواندن و نوشتن تبدیل کند. این سرویس در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک کاربران را کوتاه می‌کند. علت استفاده از...

3937
27 آذر 1398
سئو

چگونه ویدیو کلاس های آنلاین (وبینار) را ضبط کنیم؟| آموزش ۳ روش

در این مقاله به شما آموزش می دهیم چطور و با چه ابزارهایی می توانید کلاس های آنلاین و یا ویدیوهای آموزشی خودتان را ضبط کنید. امروز که حال و روز جهان خوب نیست، حضور مردم در کنار هم کمرنگ تر شده و فاصله ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این شرایط به ما فهماند تا چه حد زندگی انسان مدرن وابسته به اینترنت است. این روز ها که همه ی ما مجبور به ماندن در...

3787
08 اردیبهشت 1399